Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjälknöl?

Featured Replies

Publicerat

Har en älgfransyska.. (kalv)

Kan någon berätta i STEG vad jag ska göra för att göra tjälknöl?

1.. ta den ur frysen ..

Sen då? kryddor? temperaturer.. tillbehör??

Publicerat

1.. ta den ur frysen ..

Sätt den i ugnen ikväll o låt den va där 12timmar på 80grader,sen kokar du en salltlag med 5liter vatten o tilsätter svartpeppar o 1dl salt!

Ta tjälknölen ur ugnen efter 12h ca å låt stå i saltlagen ett par timmar.

Publicerat

1.. ta den ur frysen ..

Lägg den fryst i ugnen på 75 grader och låt den ligga inne i ca 10 timmar.

Brukar lägga in den på kvällen så den får ligga över natten i ugnen och på morgonen tar man ut den å slänger den i slatlagen så brukar den vara fin tills man skall ha den :rolleyes:

Koka en saltlag på (kokas oxå på kvällen så den hinner svalna)

1 l vatten

1 dl salt

ca 1 msk socker

några krossade pepparkorn

några fler krossade enbär

och 1-2 smulade lagerblad

Koka upp detta och låt lagen svalna och lägg sen i steken varm. Låt den ligga å dra i 5-6 timmar.

En gratäng till tycker Jag är bäst :rolleyes:

Mmmm tjälknöl, får nog bli en till helgen :wub:

Publicerat

Tja,in i ungnen 75-100 grader.Jag brukar försöka ha så låg temp som möjligt. Stick in en termometer när köttet tinat lite.

1,5 kilo tar ca 7-10 tim. Vid 60 grder är det rött,70 rosa,75 genomstekt,eller enligt mig förstört.

Koka lag. 1 liter vatten.

1 dl salt.

1 tesked socker.

1 tesked krossad svartpeppar.

1 smulat lagerblad.

15 krossade enbär.

Koka i ca 4 min och låt svalna lite. Sen är det bara att lägga i köttet i en bunke eller nåt och hälla på lagen tills det täcker.

Låt stå i ca 5 tim. Jag brukar ta 10-12 timmar.

Lycka till/Lars.

Publicerat
  • Författare

OJ! Här gick det undan med finfina recept! Tusen tusen tack för hjälpen!! Aldrig ätit detta förr så jag vet inte vad jag ska se fram emot riktigt.. :)

Mvh Carl-Adam

Publicerat
  • Författare

Skivar man den sen eller?

Vad anser ni, vågar jag bjuda gäster på detta eller är det för "vardagligt" så att säga?

'Potatisgratäng med nån fin vinsås till kanske?

Publicerat

Skivar man den sen eller?

Vad anser ni, vågar jag bjuda gäster på detta eller är det för "vardagligt" så att säga?

'Potatisgratäng med nån fin vinsås till kanske?

Potatisgratäng lagad med kärlek och riktig vispgrädde, en aning vitlök, finstrimlad purjolök (bara det friskt gröna) samt riven vällagrad ost både i och ovanpå gratängen gör alla såser överflödiga. Skiva TUNNA SKIVOR strax innan servering och servera gärna med rostad lök och syltad smålök.

Publicerat
  • Författare

Potatisgratäng lagad med kärlek och riktig vispgrädde, en aning vitlök, finstrimlad purjolök (bara det friskt gröna) samt riven vällagrad ost både i och ovanpå gratängen gör alla såser överflödiga. Skiva TUNNA SKIVOR strax innan servering och servera gärna med rostad lök och syltad smålök.

Tackar!

Publicerat

Kan man laga en RIKTIG gratäng utan grädde :o:ph34r:

Man kan pröva med lite silverlök i gratängen istället för purjo eller gul lök

Jag tycker att tjälknöl är finmat så de kan man absolut bjuda på :wub: tillbehör till de syltade trattisar eller trattkantarellchutney (de knullar fint i gomseglet de :wub: )och kanske en hemgjord bea till de eller en svampsås men då blir de lite mycket svamp kanske.

Publicerat

Kan man laga en RIKTIG gratäng utan grädde :o:ph34r:

Svaret på frågan är absolut NEJ! Ville bara vara tydlig för hela världen är fylld av vilseledda själar som hellre sätter jakten på kalorier före riktig mat t.ex! ^_^

Publicerat

En annan variant på saltlag till tjälknul som är den som går i mitt hem är denna.

Normal mängd salt och socker (typ 1 l vatten, 1 dl salt, 1 msk socker) och sedan maler man några matskedar(!) grönpeppar och lägger i lagen.

Se till att lagen inte håller mer än 75°C när du lägger i köttbiten eftersom du inte vill att köttet skall efterkoka i lagen.

4 timmar i lagen brukar vara tillräckligt.

Jag serverar min tjälknul varm och det är inte fy skam!

Man värmer helt sonika upp lagen med tjälknulen i tills den når runt 70°C och håller den där i några minuter.

Sedan jag testade detta receptet gör vi i princip inget annat här hemma!

Publicerat

Att använda något annat som bas i vätskan är inte heller helt fel. T.ex. porter istället för öl edit: vatten skulle det stå..

Tjälknul med grillad potatissallad kan se hut såhär:

P1010177.JPG

Bloggade för övrigt om tjälknul härom dagen, egentligen Wizards och min hustrus fel att det blev tjälknul i fredags.

http://lipoptena.blogspot.com/2011/02/tjalknul-med-grillad-potatissallad.html

Publicerat

Att använda något annat som bas i vätskan är inte heller helt fel. T.ex. porter istället för öl edit: vatten skulle det stå..

Tjälknul med grillad potatissallad kan se hut såhär:

P1010177.JPG

Bloggade för övrigt om tjälknul härom dagen, egentligen Wizards och min hustrus fel att det blev tjälknul i fredags.

http://lipoptena.blo...atissallad.html

Delar ni? Blir det inte kiv om henne då? Eller löser ni det gemensamt? :ph34r: :ph34r: :ph34r: Sorry, kunde inte hålla mig! :lol: Ser alldeles lysande gott ut!

Publicerat
  • Författare

är det mört, köttet?

Publicerat

är det mört, köttet?

Snarare mörast.

Publicerat
  • Författare

naajs

Publicerat
  • Författare

satt den i ugnen nu, helt frusen och utan nån sorts kryddor. rätt???

minsta temperaturen på min ugn är 80 grader. så hur länge ska en fransyska från en 80kgs älgkalv vara i då?100mm i diameter kanske. .fryst.

lagar saltlag ikvöll. vad tror ni om en långkokad portvinssås till detta? går det ihop sig?

Publicerat

satt den i ugnen nu, helt frusen och utan nån sorts kryddor. rätt???

minsta temperaturen på min ugn är 80 grader. så hur länge ska en fransyska från en 80kgs älgkalv vara i då?100mm i diameter kanske. .fryst.

lagar saltlag ikvöll. vad tror ni om en långkokad portvinssås till detta? går det ihop sig?

du gör allt helt rätt.

tjälknul är oförskämt lättlagad i förhållande till hur gott det blir....

Jag tror din fransyska är klar frammåt 10 snåret i kväll.

Publicerat

du gör allt helt rätt.

tjälknul är oförskämt lättlagad i förhållande till hur gott det blir....

Jag tror din fransyska är klar frammåt 10 snåret i kväll.

Japp det låter rimligt. Dra i en köttermometer framåt 7 tiden eller så och bryt på den innertemperatur du vill ha. Tänk på att innertemperaturen inte stiger nämnvärt efter när du tagit ut den så den blir ett par grader "rödare" än vid tillagning på "normal" temperatur. 67-68 grader brukar jag ta dom på (motsvarar väl att ta en vanlig stek på 65 ungefär) och då är det rosa men så pass tillagat att tjejen, som är lite skeptisk till allt som inte är "well done", äter det och tycker det är gott efter det obligatoriska första skeptiska smakbiten... Typ: -Lite mer tillagat kanske det skulle kunna vart men det var gott! :) Skall nog lyckas lära henne äta väl tillagat kött så småningom ;)

Publicerat
  • Författare

tacktack!

Publicerat
  • Författare

fan den e redan 67 grader om termometer e på rätt. nå. tiden gör den mör. så den får va i tiden ut.

Publicerat
  • Författare

drog i lite taylors portvin 2004 i saltlagen nu. o lite diverse som jag tycker är gott. currymango, chili, svart vitpeppar..basilika, mynta, en skvätt kaffe..o lite till.

Publicerat

drog i lite taylors portvin 2004 i saltlagen nu. o lite diverse som jag tycker är gott. currymango, chili, svart vitpeppar..basilika, mynta, en skvätt kaffe..o lite till.

Ta det lite lugnt bara :blush:

Den gyllende regeln i matlagning är: aldrig mer än tre smakämnen, aldrig mer än två från olika kategorier.

Att kombinera fyra smaker och få de att gifta sig är en hel vetenskap!

En av de duktigaste på planeten att kombinera smaker med hjälp av kemi är Heston Blumenthal, är ni intresserade kan ni kolla upp honom.

Har ätit lunch på The Fat Duck ett antal gånger.

Publicerat

En av de duktigaste på planeten att kombinera smaker med hjälp av kemi är Heston Blumenthal, är ni intresserade kan ni kolla upp honom.

Han har nå'n matshow på kanal... 8 kanske det är! Sevärt i högsta grad, det är lite av både fysik och kemi. Kan den heta typ hestons feast eller nå't...

* EDIT & UPDATE *

Hestons feast var det, kanal 8 idag 13.20