Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Seveds Edc

Featured Replies

Publicerat

Mötte upp Seved o bytte lite dessert ironwood mot ett av hans EDC blad . Den är gjord i UHB15LM stål. Bladet är 7.5 cm långt o hela kniven ca 15.5 cm så det är en händig rackare. Kunde inte låta bli att göra en kniv direkt av fulltångaren så det fick bli skaft av dessert ironwood burl. Tyckte kniven blev riktigt häftig o sitter bra i näven. En slida bara att göra till :-) Vad tycker ni. Seved blir nog ckockad över hur fort jaf dona ihop kniven. :-)

mvh Kimmo Lilja

tre-86.jpg

ett-111.jpg

tv-110.jpg

• Svar 68
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Mötte upp Seved o bytte lite dessert ironwood mot ett av hans EDC blad . Den är gjord i UHB15LM stål. Bladet är 7.5 cm långt o hela kniven ca 15.5 cm så det är en händig rackare. Kunde inte låta bli att göra en kniv direkt av fulltångaren så det fick bli skaft av dessert ironwood burl. Tyckte kniven blev riktigt häftig o sitter bra i näven. En slida bara att göra till :-) Vad tycker ni. Seved blir nog ckockad över hur fort jaf dona ihop kniven. :-)

mvh Kimmo Lilja

tre-86.jpg

ett-111.jpg

tv-110.jpg

Ha ha skojar. Hur i alla blåsvedda har du hunnit det. Du måste ju ha kommit hem för några timmar sen.

Jäklar så fint det blev. Desert ironwood är ju jäkligt fint. Det passar bra till det bladet.

Seved

Publicerat
  • Författare

Heh heh.. var hemma vid 20 över tre o sen har jag bara suttit i verkstan hela tiden. epoxy härdar fortare om man ger det värme...

Publicerat

Ser ut att vara en perfekt EDC/all round. Precis i min smak för lätta till normala jobb. Jag gillar verkligen fulltången, ett måste på en slidkniv som ska brukas ordentligt.

En djup vänsterslida i tjockt läder så vill jag gärna ha den i bältet ^_^

Berätta gärna lite mer om stålkvaliteten UHB15LM.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Tackar. Visst kan du få den i bältet men då vill jag att du pm ar mig eller om någon annan vill det.:)

Seved kan berätta här mer om stålet :) Skarpt o bra.

Publicerat

vart helt fantastiskt ! kanon fint blad perfekt och mitt favorit trä :wub:

PS. de e nå skumt som sker i östra ryd.... sådär fort kan de inte gå ;)

skulle va skoj med ett studiebesök Kimmo :D

/Jocke

Publicerat

Du har ett PM Kimmo ;)

Publicerat

Stålet heter som sagt UHB15LM och är ett kolstål, det är en variant på gamla tiders fjäderstål med 0,75% kol.

Så här ser Analysen ut C-0,75 Si-0,2 MN-0,73 P-<0,02 S-<0,02

Det är en ganska vettig kombination, ett ganska segt stål som går att härda rätt hårt om man vill. Men om du frågar mej så är en hårdhet på 58-60 HRC lagom. Med fördel dom lite lägre värdena.

Seved

Publicerat

Tycker modellen du tatt fram där Seved är kanon :)

Publicerat
  • Författare

Du ar också pm 30-06 :-)

Seved: Jag håller med om hårdheten. hrc över 60 är rätt träligt att slipa fram en skärpa på om det blir slött. Mellan 58 o 60 är enligt min mening också det bästa.

Publicerat

Tycker modellen du tatt fram där Seved är kanon :)

Tackar :) kula att du gillar den. Jag håller på med en spetsigare variant oxå.

Den vart riktigt fin med Desert Ironwood Kimmo.

Seved

Publicerat

Ska bli intressant att se nästa modell Seved :)

denna har ja nu köpt :wub:

från blad till såld på en halv dag hehe

/Jocke

Publicerat
  • Författare

:) Heh.. Joo, det gick fort. Jocke är en dessert fantast o fortsätter du såhär så har du snart en stor dessert samling. :)

Tack igen .

mvh Kimmo

Publicerat

HeHe joo de e nå speciellt över desert iron ;)

och de börjar ju faktiskt bli en liten samling nu

Publicerat

Ska bli intressant att se nästa modell Seved :)

denna har ja nu köpt :wub:

från blad till såld på en halv dag hehe

/Jocke

Aha då vet jag vad jag ska ha för skaft på den andra då ha ha :)

Ja jäklar vad det gick fort.

Seved

Publicerat

ja du har ju fått lite desert nu ;) kanske blir de en spetsigare variant med desert som kan kompletera denna :)

Publicerat

ja du har ju fått lite desert nu ;) kanske blir de en spetsigare variant med desert som kan kompletera denna :)

Japp varför inte, :). Det skulle ju vara fint ha ha

Seved

Publicerat

Ja, han .30-06:an nöp den kniven jävligt fort, må jag säga ;)

Nåja, om ni gör fler liknande så finns jag här. Om jag får önska något, kanske 0.5 -1 cm längre blad ^_^

Ja, 58-60 HRC tycker jag fungerar bra. Har för mig att Benchmade har det på sina 154 CM blad, och sådana har jag använt nu i snart 15 år.

mvh Danne

Publicerat

Fast jag har ju första tjing på nästa blad hoppas jag :wub:

Har redan scalor som ligger och genomfärgar för tillfället i aceton ^_^

Publicerat

Fast jag har ju första tjing på nästa blad hoppas jag :wub:

Har redan scalor som ligger och genomfärgar för tillfället i aceton ^_^

Japp jag ska börja med bladen idag. Jag ska göra ett helt gäng blad. Ha ha får nog skära mer sen.

Seved

Publicerat
  • Författare

Hej.

Nej, tyvärr Wizard. Första 8 veckorna är det bara blad till mig jag beställt så jag vet inte om du hinner få ditt innan

sommaren.............

Skojar, hah... kunde inte låta bli. ;):)

Det var riktigt roligt att göra ett av seveds blad. Framförallt för att visa er hur det kan se ut när skaft är färdigt med Seveds EDC.

Kan bara rekommendera till alla som vill prova en fulltångare att köp ett blad av Seved. Fint gjorda o kanon kvalitet.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Ja, han .30-06:an nöp den kniven jävligt fort, må jag säga ;)

Nåja, om ni gör fler liknande så finns jag här. Om jag får önska något, kanske 0.5 -1 cm längre blad ^_^

Ja, 58-60 HRC tycker jag fungerar bra. Har för mig att Benchmade har det på sina 154 CM blad, och sådana har jag använt nu i snart 15 år.

mvh Danne

Ha ha ja den nöp han ill snabbt. Okey då vet jag jag ska göra flera sådana här knivar. Jag gillar dom verkligen själv.

Ja det är rätt lagom tycker jag. Det blir inte allt för mödosamnt att bryna och ändå så håller dom skärpan bra tycker jag.

Jasså du är BM fantast oxå. Dom är jäkligt fina. 154CM är fint stål en variant på ATS 34.

Seved

Publicerat

Hej.

Nej, tyvärr Wizard. Första 8 veckorna är det bara blad till mig jag beställt så jag vet inte om du hinner få ditt innan

sommaren.............

Skojar, hah... kunde inte låta bli. ;):)

Det var riktigt roligt att göra ett av seveds blad. Framförallt för att visa er hur det kan se ut när skaft är färdigt med Seveds EDC.

Kan bara rekommendera till alla som vill prova en fulltångare att köp ett blad av Seved. Fint gjorda o kanon kvalitet.

mvh Kimmo Lilja

Ha ha

Tackar Kimmo.

Seved

Publicerat

ibland måste man va snabb :)

blir kul att se dessa knivar framöver

/Jocke

Publicerat

Grattis till både Seved och Kimmo! Riktigt fint blad och träbiten går inte av för hackor!

Kan det här månne räknas som en trefingerskniv??

//Niclas