Publicerat Februari 11, 201115 yr Grattis till både Seved och Kimmo! Riktigt fint blad och träbiten går inte av för hackor! Kan det här månne räknas som en trefingerskniv?? //Niclas Tackar. Den vart riktigt lyckad. Ja 3,5 fingers kanske, man kan ha fingret i den lilla inbuktningen bak på skaftet. Seved
Publicerat Februari 11, 201115 yr Ja, hua vad pengar jag har lagt ner på Benchmades, Spyderco, Mick Striders... Har bl.a en äldre BM Nimravus med ATS-34 och den är vass, vill jag lova. Med varmvatten och raklödder går det utmärkt att raka sig med den. Lika väl som att man kan ränna den genom en bildörr (om det skulle bli aktuellt). Fast mest har den använts vid rådjursjakt Sen gillar jag verkligen svenska handmades också, precis sådana som du har på hemsidan - dvs knivar gjorda för att användas! Rena utställningsalster är inte min pryl. mvh Danne
Publicerat Februari 11, 201115 yr Hej. Vad betyder förkortningen EDC? /Stig Every Day Carry alltså Varje dags bärar kniv fritt översatt. En kniv som man kan bära varje dag utan problem, med tanke på komfort och storlek. Jag tycker den här passar bra in på dom kriterjerna. Jag har haft långa knivar som EDC oxå men jag tror den här passar flera. Där av namnet. Seved
Publicerat Februari 11, 201115 yr sEved Da Cool Ha ha Ja givetvis betyder det de. Att jag inte tänkte på det. Garv. Bra tänkt. Seved
Publicerat Februari 11, 201115 yr Ja, hua vad pengar jag har lagt ner på Benchmades, Spyderco, Mick Striders... Har bl.a en äldre BM Nimravus med ATS-34 och den är vass, vill jag lova. Med varmvatten och raklödder går det utmärkt att raka sig med den. Lika väl som att man kan ränna den genom en bildörr (om det skulle bli aktuellt). Fast mest har den använts vid rådjursjakt Sen gillar jag verkligen svenska handmades också, precis sådana som du har på hemsidan - dvs knivar gjorda för att användas! Rena utställningsalster är inte min pryl. mvh Danne Jasså där ser man. Ja jag samlar lite på dom. Har lite förkärlek till Pardue. Ja Nimvarus är jäkligt fin. Är det plain edge på den. Ja ATS 34 är ju riktigt fint. Ja då är det vasst så det räcker åt mej iaf. Ja dom är robusta samtidigt som dom är eleganta. Det var nog det jag föll för tror jag. Ja jag får nog hålla med dej där, även om jag kan gilla utställnings knivar, dom kan vara riktigt fina. Men jag har en förkärlek till enkla,robusta och eleganta bruks knivar. Det är roligast att göra sådana tycker jag. Ja vill att mina knivar ska användas. Seved
Publicerat Februari 11, 201115 yr Ja, det är en plain edge, modellen "cub" med ett fint litet drop-point blad. Numera använder dom D2 stål i Nimravus, eller möjligen Crucible metals S30V. Pardue designar riktigt trevliga alster, Presidio-serien t.ex. Min favorit-fällkniv från BM just nu är 950 Rift, en kniv att både frukta och älska... Det var BM som en gång tiden fick mig att förstå att jag hade slösat pengar på 200-500 kr knivar när det finns riktiga prylar Sen har jag förstås några från Fällkniven AB också, fattas bara annat... Marulken på din sida såg ju förbaskat trevlig ut - finns det sådana kvar tro? //Danne
Publicerat Februari 11, 201115 yr Ja, det är en plain edge, modellen "cub" med ett fint litet drop-point blad. Numera använder dom D2 stål i Nimravus, eller möjligen Crucible metals S30V. Pardue designar riktigt trevliga alster, Presidio-serien t.ex. Min favorit-fällkniv från BM just nu är 950 Rift, en kniv att både frukta och älska... Det var BM som en gång tiden fick mig att förstå att jag hade slösat pengar på 200-500 kr knivar när det finns riktiga prylar Sen har jag förstås några från Fällkniven AB också, fattas bara annat... Marulken på din sida såg ju förbaskat trevlig ut - finns det sådana kvar tro? //Danne Så bra jag gillar inte riktigt serrated, i så fall ska det vara hela egglägnden tycker jag. Ja det är ju bra stål oxå. Är bara härdningen rätt så funkar D2 bra oxå. Ja riften är jäkligt fin. Jag gillar skalmönstret dom har på den. Jag gillar vex riktigt bra. Just nu EDC:ar jag 530:in den är rätt tinglig. Så bytte jag till mej en av Kimmo som är jäkligt fin. Ja oftast har man igen det om man lägger ner lite extra pengar. Ha ha ja det är snart bara jag som inte har nån Fällkniven. Men dom är fina. Ja dom är fina o behändiga tycker jag. Ingen färdig, men jag gör en om du vill ha. Dom är ett bra val om man vill ha en flå o lätt huggare. . Seved
Publicerat Februari 11, 201115 yr Every Day Carry alltså Varje dags bärar kniv fritt översatt. En kniv som man kan bära varje dag utan problem, med tanke på komfort och storlek. Jag tycker den här passar bra in på dom kriterjerna. Jag har haft långa knivar som EDC oxå men jag tror den här passar flera. Där av namnet. Seved Tack Seved. /Stig
Publicerat Februari 11, 201115 yr Alla ni som gör så otroligt fina knivar, jag hoppas verkligen att ni märker dom med något. Typ en signatur av något slag så att folk ser vem som har gjort dem i framtiden.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Författare Hej. Kan bara säga för min del det där med märkning. Har jag gjort bladet signerar jag alltid bladet och slidan. Är det någon annans blad signerar jag bara slidan.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Hej. Kan bara säga för min del det där med märkning. Har jag gjort bladet signerar jag alltid bladet och slidan. Är det någon annans blad signerar jag bara slidan. Bra!! Man vet aldrig vart en av dina knivar kan dyka upp om 30 år =)
Publicerat Februari 12, 201115 yr Alla ni som gör så otroligt fina knivar, jag hoppas verkligen att ni märker dom med något. Typ en signatur av något slag så att folk ser vem som har gjort dem i framtiden. Ja jag brukar oxå märka både blad o slidor. På EDC:en vart det bråttom så jag glömnde det. Seved
Publicerat Februari 12, 201115 yr Ja jag brukar oxå märka både blad o slidor. På EDC:en vart det bråttom så jag glömnde det. Seved det är väll inte för sent den kan ju ta en runda till dig för märkning /Jocke
Publicerat Februari 12, 201115 yr det är väll inte för sent den kan ju ta en runda till dig för märkning /Jocke Jag oljade in bladet,men det kanske går att ta bort med aceton. Annars går det att rista in med ett dremel slipstift modell mindre. Seved
Publicerat Februari 12, 201115 yr Här är en mer spetsig variant av EDC modellen. Jag kallar den björntand. Seved
Publicerat Februari 12, 201115 yr Här är en mer spetsig variant av EDC modellen. Jag kallar den björntand. Seved Sweet!!! Har en röd genomfärgad träbit som jag har tänkt till min EDC
Publicerat Februari 12, 201115 yr Lägger ut en trevare och hoppa Kimmo eller Seved ser den. Jag har ett par knivar som en gammal jobbarkompis till morsan gjort åt mig, både jakt och allt i allo knivar. Den ena fick jag i 18års (nu är jag 40 minus ) present och nu har min 14åriga son fått den av mig men jag har fortfarande två kvar. killen som har gjort dem heter Lazlo B någonting, han bodde i Uppsala och jobbade på rättpsyk men jag tror han flyttat norröver. Du som känner killarna i kretsen Vet du något mer om honom och vad han gjort. Jag tror han fick en wipplash skada så jag vet inte om han är aktiv längre men det vore kul att veta lite mer då jag värderar knivarna mkt högt. Du kan svara i min dagbok om du vet något. Tack på förhand //Waxin
Publicerat Februari 13, 201115 yr Sweet!!! Har en röd genomfärgad träbit som jag har tänkt till min EDC Ska bli kul o se den sen när den blir klar. Vad är det för träslag. Seved
Publicerat Februari 13, 201115 yr Lägger ut en trevare och hoppa Kimmo eller Seved ser den. Jag har ett par knivar som en gammal jobbarkompis till morsan gjort åt mig, både jakt och allt i allo knivar. Den ena fick jag i 18års (nu är jag 40 minus ) present och nu har min 14åriga son fått den av mig men jag har fortfarande två kvar. killen som har gjort dem heter Lazlo B någonting, han bodde i Uppsala och jobbade på rättpsyk men jag tror han flyttat norröver. Du som känner killarna i kretsen Vet du något mer om honom och vad han gjort. Jag tror han fick en wipplash skada så jag vet inte om han är aktiv längre men det vore kul att veta lite mer då jag värderar knivarna mkt högt. Du kan svara i min dagbok om du vet något. Tack på förhand //Waxin Det är nog Lazzlo Ballatoni kanske. Han är riktigt känd och har vunnit många tävlingar. Kul. Seved