Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursinventering sön 13/2

Featured Replies

Publicerat

Inventeringen gäller förutom Dalarna och Gävle också för:

- Jönköping

- Stockholm

- Värmland

- Örebro

- Västmanland

- Uppsala

Det suger att man inte inventerar Sörmland och Östergötland också! <_<<_<

Publicerat

Fan hela området är ju igensnöat. Och jag antar att man som vanligt inte får söka med fordon? Typ snöskoter eller vägreggad fyrhjuling.

Publicerat

Inventeringen gäller förutom Dalarna och Gävle också för:

- Jönköping

- Stockholm

- Värmland

- Örebro

- Västmanland

- Uppsala

Det suger att man inte inventerar Sörmland och Östergötland också! <_<<_<

Det är bara att ge sig ut och räkna.

Anmäl till resp. länstyrelse eller till rovobs för dom län som är med.

Inventering Östergötland.

Publicerat

Fick det där på mailen, inte så tidigt ute så man kan planera om!

Publicerat
  • Författare

Fan hela området är ju igensnöat. Och jag antar att man som vanligt inte får söka med fordon? Typ snöskoter eller vägreggad fyrhjuling.

Som jag uppfattar denna text så är det OK att leta spår med skoter, traktor eller fyrhjuling.

http://www.jagareforbundet.se/uppsala/rovdjursinventering_2011.htm

Publicerat

Härligt, då kanske man ska plocka ut skotern på söndag.

Publicerat

Jag har läst igenom det ett par ggr och vad jag förstår så är de bara tacksamma för all inventerings hjälp de kan få.

Publicerat

Ni har uppfattat det korrekt. Vid inventeringen är det tillåtet att spåra från fordon. Skoter är väl med tanke på mängden snö som kom det bästa. Själv har man bara tillgång till 4wd sen blir det snöskor när man ska bakspåra. Det kan bli en svettig sön. :P

Publicerat

I Hälsingland i Gävleborg är det bara Söderhamns kommun som är med i den organiserade inventeringen. Men man kan väl ändå åka runt och kolla efter spår och rapportera till x.rovobs.se. Det är ju bra spårsnö. Vad jag förstått ska det vara en fördel att det sker samtidigt. Det blir väl enklare att särskilja familjegrupper av lodjur.

Publicerat

Med NOLL KOLL :blush: så vill jag veta varför det inte gäller en Jämtlands län? Gäller det inte alla läs om har Lo?

Publicerat

En gissning är väl kanske att det handlar om länsstyrelsens engagemang.

Publicerat

Med NOLL KOLL :blush: så vill jag veta varför det inte gäller en Jämtlands län? Gäller det inte alla läs om har Lo?

vi lo jägare i jämtland får inte förtroendet att sköta inventering själv :blink: förstår inte varför? 3+3=22 :wacko:

så länstyrelsen håller på med inventering. dom skall väl vara färdig snart väntar på svar om tilldelning.

//peter

Publicerat

vi lo jägare i jämtland får inte förtroendet att sköta inventering själv :blink: förstår inte varför? 3+3=22 :wacko:

så länstyrelsen håller på med inventering. dom skall väl vara färdig snart väntar på svar om tilldelning.

//peter

Du vet att varje spårstämpel ska räknas som ett djur också va? Här i västmanland kommer vi ha grupper uppåt 50-100 djur då jag varit ute:P

Publicerat

Du vet att varje spårstämpel ska räknas som ett djur också va? Här i västmanland kommer vi ha grupper uppåt 50-100 djur då jag varit ute:P

:o:o:o:o:o:lol::lol::lol:

kan du komma hit o inventera åt oss så det blir nån rättvisa :D

//peter

Publicerat

Jadå inga problem, jag kör inventering av hela jämtland på goggle maps satelitbild på söndag förmiddag så ska jag nog rota fram ett par tusen djur i kring 20 familjegrupper. Det kanske blir fri jakt där jag inventerar:p

Tänk om det endå vore så enkelt.

Publicerat

Ingen inventering i Kronberg?

Publicerat

Ingen inventering i Kronberg?

Inte vad jag har hört.

Funderade lite på detta med inventeringen.

Att Jägarkåren gör det borde nästan vara som att jakthatarna går som hundförare på jakt eller??

//

Publicerat

Jag tittade in en sväng på rovobs och blev förvånad när jag såg hur lite observationer som egentligen var kvalité säkrade..... vad beror detta på ? :blink:

Publicerat

Inte vad jag har hört.

Funderade lite på detta med inventeringen.

Att Jägarkåren gör det borde nästan vara som att jakthatarna går som hundförare på jakt eller??

//

All inventering ska väl kontrolleras/kvalitetsäkras av länsstyrelsen?

Här uppe inventerar ju samerna också, samtidigt får dom 200´ per föryngring inom renskötselområdet... det kräver ju en viss tillsyn från LST´s innan dom betalar ut stålarna.

Publicerat

Jag tittade in en sväng på rovobs och blev förvånad när jag såg hur lite observationer som egentligen var kvalité säkrade..... vad beror detta på ? :blink:

Lst verkar prioritera familjegrupper och varg. Har anmält ett 10-tal observationer de senaste 2 åren och endast fått 1 kvalitetssäkrad.

De har heller aldrig bemödat sig svara på mail. Förutom ifjol när jag påpekade att det påstådda inventeringsresultatet 09/10 på hemsidan bestod av en amatörmässig paintbrushbild från 2006..

Kan inte påstå att jag är imponerad över LST Västmanland, men förhoppningsvis skärper de till sig framöver.

Publicerat

Lst verkar prioritera familjegrupper och varg. Har anmält ett 10-tal observationer de senaste 2 åren och endast fått 1 kvalitetssäkrad.

De har heller aldrig bemödat sig svara på mail. Förutom ifjol när jag påpekade att det påstådda inventeringsresultatet 09/10 på hemsidan bestod av en amatörmässig paintbrushbild från 2006..

Kan inte påstå att jag är imponerad över LST Västmanland, men förhoppningsvis skärper de till sig framöver.

Du kanske får påminna LST Västmanland att även mail ska diarieföras och behandlas likadant som inkomna skrivelser på papper... Leta fram ett mail du skickat och försök med att ringa och höra status på ärendet så märker du snabbt om det ens finns dokumenterat.

Skrämmande att många myndighetspersoner inte kan sköta sitt jobb :blink:

Publicerat

Om det nu är så att de bara räknar med de observationer som blivit kvalitéts säkrade, hur f.. ska de då ha en susning om hur mycket lodjur det egentligen finns? Jag har inte varit så insatt i det här tidigare men tycker det är intressant.

Publicerat

Om dom lyckas kvalitétssäkra alla obs så får dom ju en hyffsad uppfattning, problemet är ju att dom inte har folk till det och/eller att allmänheten inte ringer in då dom ser spår (olika på olika platser)

Här i västmanland tycker jag dom verkar allmänt överbelastade, mitt lag ringer en del på varg och det är väl kanske 50% av gångerna som spåren säkras, på lo har jag inte ringt så mkt själv men enligt vad jag hört så är det dåligt på den fronten också.

Imorgon så verkar det som att dom enbart tänker säkra spår från familjegrupper, inte så konstigt egentligen eftersom man räknar stamens storlek i familjegrupper så ensamma individer spelar liksom ingen större roll.

Att dom bara räknar säkrade spår är väl för att undvika desinformation från folk som kanske vill ha högre kvoter än vad som är lämpligt.

Publicerat

Sist jag mailade (15/12/10) rovdjursansvarige på LST hade jag hittat spår av 1 vuxen + unge..

angav kontaktuppgifter om de ville komma ut och kika och var allmänt trevlig.

Inte ett svar.

Förra vintern tog jag tydliga kort på vargspår här mellan Sala & Heby och mailade Göte. Inte ett ord då heller.

Trots det fortsätter jag att rapportera och ska ut även imorgon. De har ju trots allt säkrat 1 av mina obsar.. yawnee.gif