Publicerat Februari 12, 201115 yr Sist jag mailade (15/12/10) rovdjursansvarige på LST hade jag hittat spår av 1 vuxen + unge.. angav kontaktuppgifter om de ville komma ut och kika och var allmänt trevlig. Inte ett svar. Förra vintern tog jag tydliga kort på vargspår här mellan Sala & Heby och mailade Göte. Inte ett ord då heller. Trots det fortsätter jag att rapportera och ska ut även imorgon. De har ju trots allt säkrat 1 av mina obsar.. vi har flera gånger tagit kontakt med LST när vi hittat föryngringar för några veckor sen hade vi hona+3ungar åkte DOM UT?- SVAR NEJ det är väl så att siffrorna ska hållas ned! vad vet jag,
Publicerat Februari 12, 201115 yr Sist jag mailade (15/12/10) rovdjursansvarige på LST hade jag hittat spår av 1 vuxen + unge.. angav kontaktuppgifter om de ville komma ut och kika och var allmänt trevlig. Inte ett svar. Förra vintern tog jag tydliga kort på vargspår här mellan Sala & Heby och mailade Göte. Inte ett ord då heller. Trots det fortsätter jag att rapportera och ska ut även imorgon. De har ju trots allt säkrat 1 av mina obsar.. vi har flera gånger tagit kontakt med LST när vi hittat föryngringar för några veckor sen hade vi hona+3ungar åkte DOM UT?- SVAR NEJ det är väl så att siffrorna ska hållas ned! vad vet jag,
Publicerat Februari 12, 201115 yr Sist jag mailade (15/12/10) rovdjursansvarige på LST hade jag hittat spår av 1 vuxen + unge.. angav kontaktuppgifter om de ville komma ut och kika och var allmänt trevlig. Inte ett svar. Förra vintern tog jag tydliga kort på vargspår här mellan Sala & Heby och mailade Göte. Inte ett ord då heller. Trots det fortsätter jag att rapportera och ska ut även imorgon. De har ju trots allt säkrat 1 av mina obsar.. Bra att du fortsätter rapportera iallafall. Det är ju synd att dom inte kan kontrollera alla obsar men staten måste väl spara pengar så dom har råd med vargkorridorer istället för att anställa ett par extra rovdjursspårare som kan säkra spår. vi har flera gånger tagit kontakt med LST när vi hittat föryngringar för några veckor sen hade vi hona+3ungar åkte DOM UT?- SVAR NEJ det är väl så att siffrorna ska hållas ned! vad vet jag, Tror inte det handlar om att siffrorna ska hållas nere, snarare att dom inte har tid, att säkra ett spår tar ju en del tid och dom är väl inte särkilt många. Helt enkelt man skulle behöva lägga lite pengar på mer personal tror jag, men om enda säkra sättet att veta är väl att fråga dom.
Publicerat Februari 12, 201115 yr Bra att du fortsätter rapportera iallafall. Det är ju synd att dom inte kan kontrollera alla obsar men staten måste väl spara pengar så dom har råd med vargkorridorer istället för att anställa ett par extra rovdjursspårare som kan säkra spår. Tror inte det handlar om att siffrorna ska hållas nere, snarare att dom inte har tid, att säkra ett spår tar ju en del tid och dom är väl inte särkilt många. Helt enkelt man skulle behöva lägga lite pengar på mer personal tror jag, men om enda säkra sättet att veta är väl att fråga dom. tror dom tar in extra folk när inventeringen börjar, men visst ska fråga när jag skjutit honan med tre ungar som far o härjar här
Publicerat Februari 12, 201115 yr Folket ska väl vara utbildade också? Den bästa lösningen vore kanske att utbilda en volentärgrupp. Släng gärna upp svaret du får här någonstans, eller om du så vill skicka det i ett pm till mig.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag vet inte vad ni har för spårare som inte verkar bry sig ett dugg. Vi ringer iaf Per Blomqvist som inte är sen att komma utan visar stort intresse tycker jag. Ring och tjata hela tiden tills dom kommer ut!! Alla famlijegrupper är viktiga att få med. Enligt de rapporter jag fått in verkar det finnas ett mycket stort antal ensamma lodjur och frågan är om 5,5 djur/familjegrupp täcker in alla ensamma djur då familjegrupperna verkar lysa med sin frånvaro än så länge? Vi hade minst 6 spår som vi rapporterat in till Lst för vidare spårning och alla de spåren var runt en foderplats för rådjur.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Då var man hemma efter en lång men härlig skidtur. 3 spårobservationer inrapporterade. Nu är det upp till LST.. Det började trögt men efter ett par km började det hända grejer. Svårt att få bra bilder i den lösa snön men den sista bilden blev ganska lyckad. Tycker mig se en liten där också.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Härligt, vilken trakt är detta? Här kammade vi noll på varg och lo, ovanligt hög aktivitet på mård dock men nästan inga spår från andra djur, kanske ligger viltet still nu efter snön?
Publicerat Februari 13, 201115 yr Mellan Sala & Heby. Mindre än 1 km från Upplandsgränsen. Ett av spåren kom in därifrån. Men registrerades i Västmanland då jag aldrig passerade gränsen. Imorgon kommer det ut en gubbe (förhoppningsvis )
Publicerat Februari 13, 201115 yr Läste nu på Jägareförbundets hemsida att tidsfristen för Lst att lämna in rapport till Nvv går ut imorgon natt så nu gäller det att spårarna har eld i baken och hinner med alla obs. Helt klart är det att Nvv inte vill att vi ska kunna jaga katt...
Publicerat Februari 14, 201115 yr Mellan Sala & Heby. Mindre än 1 km från Upplandsgränsen. Ett av spåren kom in därifrån. Men registrerades i Västmanland då jag aldrig passerade gränsen. Imorgon kommer det ut en gubbe (förhoppningsvis ) Ja nu kan dom ju inte skylla på för mycket vargspår iallafall. Misstänkte att det var salatrakten, ni verkar ha majoriteten av lodjuren i länet därborta.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Nu har dom iaf kommit ut och jag har visat på spåren. Trevliga gubbar, dom gör nog så gott dom kan.
Publicerat Februari 14, 201115 yr Hörde på radion idag att det var bara EN lospårs obs i Skåne. Enl. den officiella gubben var den mest sannolika orsaken till minskningen TJUVJAKT. Hur i h-e kan man utan bevis få sprida sån skit i en riksmedia ? Borde vara åtalbart. Hets mot folkgrupp eller hur ? Solklart fall för en hågad åklagare (finns inga)
Publicerat Februari 15, 201115 yr Hörde på radion idag att det var bara EN lospårs obs i Skåne. Enl. den officiella gubben var den mest sannolika orsaken till minskningen TJUVJAKT. Hur i h-e kan man utan bevis få sprida sån skit i en riksmedia ? Borde vara åtalbart. Hets mot folkgrupp eller hur ? Solklart fall för en hågad åklagare (finns inga) jag såg detta inslag på tv i förbifarten med lillkillen i famnen..Om ja inte hörde helt åt skogen så yttrade han sig i inslaget på så vis att ja uppfattade det som att det nu bara FINNS ETT lodjur i skåne kvar. Resten är just olovligt skjutna. Idioti på ett sådant uttalande är bara förnamnet. dessutom så har det observerats föryngring mig veteligen i skåne under vintern i Osbytrakten.
Publicerat Februari 15, 201115 yr Fick just återrapport om att man hittat den familje grupp som jag rapporterade in om här om dagen..... när länsstyrelsen kom hit så var spåren söndersmälta så mycket att det inte gick att kvalitetssäkra dom.. Men jag kunde visa på att det troligen rörde sig om flera djur..... efter det så har Lst jobbat på och man har koncentrerat letning här ikring i syfte att hitta den föryngringen..... NU har lst nu tre dagar senare hittat familjegruppen.. Det är bra jobbat av dom.. Jag pratade med Lst och dom vill verkligen hitta dom fem familjegrupper som krävs för att släppa på jakten.. så in med mera familje grupper nu ..
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Nu blir det spännande att se hur tilldelningarna blir i mellansverige http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.2762274-upp-till-40-lodjursfamiljer-i-uppsala-lan http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Hogre-lotilldelning-tack-vare-inventeringar-1.15939/
Publicerat Februari 18, 201115 yr Precis hemkommen efter en liten skidtur. Tänkte kolla till en foderplats 200m från hemmet och gissa vad för spår man hittar på grannens tomt.. MegaSuck
Publicerat Mars 8, 201115 yr Har ni sett det här? Finns det färre lodjur än vad som uppgetts? Verkar som man gått ut på storoffensiv i ett flertal media för att försöka motivera sitt beslut om den låga tilldelningen.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Hej Som jag skrivit i en annan tråd, GÅ I SVAROMÅL! Jag hörde också inslaget och blev så förbannad att jag måste stänga av. Nå´n påstod att i täta lopopulationer,(dvs där rådjuren samlats pga djup snö), så är risken stor att det ger för många föryngringar med den sk 25-kmgränsen. Enligt min uppfattning så är det helt 180 grader tvärtom! Eftersom rådjuren blir koncentrarade vid inventeringstiden, i mina områden i älvdalarna, så blir även lodjuren det. 25-kmgränsen gör då att ett antal föryngringar utesluts, endast en grupp räknas fast det kan finns ett flertal grupper inom 25 km radie. Begriper inte personal på "Verket" detta så undrar jag på vilka premisser dom fått sin tjänst, kan det månne vara via medlemskap i några vissa föreningar?? Se till att ifrågasätta detta i lokalpressen mm, Navverket borde inte få komma undan denna gång! MVH FinneoTysk.