Publicerat Mars 1, 200620 yr Hej forumkamrater! Behöver lite hjälp i mina funderingar. I dagsläget har jag Tikka T3 laminat 308W som jag är väldigt nöjd med. Men efter att ha klämt och provskjutit en Blaser R93 i 308W så har funderingar om bössbyte dykt upp. Tanken i så fall är att byta in Tikkan och köpa en Blaser så man lär sig detta med rakrepetering. Kalibern har jag tänkt behålla i och med att jag har ordentligt med ammo i den samt en bra kompromiss för mina jaktformer. Eventuellt komplettera med en pipa i 9.3*62 för älg och grisjakten. Fördelen med Blasern som jag ser det är möjlighet att byta kaliber och samtidgt ha samma vapen, smidigt att byta kikare för olika jaktformer samt säkerheten med spänningsfunktionen. Det negativa som man hört är all plast och säkerhetsproblem man hört. Samtidigt han jag inte ha Tikkan mer än ett år innan Sako ville ha in den för bössbyte pga olyckan med pipsprängning, så där blev utan vapen bra länge. Så alla märken har sina historier verkar det som. Ett alternativ är att ha kvar Tikkan och skaffa avtagbara fästen till den. Men av någon anledning känns Blasern lockande, så nu vet jag varken in eller ut längre. Men vad skall man annars göra under icke jaktsäsong. Så forumkamrater, kom gärna med förslag så man blir ännu mer rådvill. ;D /Pat
Publicerat Mars 1, 200620 yr Jag skulle rekomendera Merkel Kr1 istället för Blaser. Den har allt som Blasern har förutom rakrepetering, som jag inte ser som nån fördel. Dessutom har Merkeln lägre pris och löstagbart magasin. Jag ska själv skaffa mig en så fort som plånboken tillåter.
Publicerat Mars 1, 200620 yr Pat: Vill du ha rakrepertering så skulle jag med lätthet satsa på en Heym SR30 i stället för en Blaser! Då kommer du undan all plast både inne i och utanpå bössa.(inte allt, men du får mycket mycket mindre än vad en blaser har!) Som exempel kan jag ta att på en Heym SR30 I lite lyxigare utförande så var det enda jag kunde hitta som var i plast på den bössan kornet längst fram(vilket i och för sig går att byta ut till ett överkomligt pris om man vill) MVH/Jocke
Publicerat Mars 1, 200620 yr Om du inte tänker byta bössa så ofta så kan du ju ställa dig frågan hur din Blaser (om du nu köper en sådan) fungerar om 30 år? Jag tror att du kommer att uppleva ett och annat strul på resans väg... jämfört med en traditionell repeterstudsare som Tikkan. Blasers magasin mm detaljer känns alldeles för rackliga för att jag skulle lite på dem i vått och torrt. Det gör jag med mina sako. De flesta är ca 20 år gamla och jag har ett par som fyllt 50 och funkar och skjuter lika bra som något nytt.
Publicerat Mars 1, 200620 yr Hej, jag har haft min Blaser r-93 nio år nu och än så länge har jag inte haft ett enda problem med den. I dagsläget har jag två kolvar, fyra pipor och en massa kikarsikten till den. Precis som alla andra bössor har den sina för- ock nackdelar, de delar som är i plast på min bössa är magasinet som (även om de alltid fungerat klanderfritt för mig) är omständiga att ladda och plundra och de öppna riktmedel som jag har på två pipor. Men jag har fortfarande inte hittat någon annan bössa som klarar av att uppfylla mina krav lika bra så om jag valde en ny bössa idag skulle jag välja samma bössa igen. Mitt val baserade sig på vikt, balans, precision och möjlighet till att kunna byta pipa. Men alla är saliga på sin tro och det mesta handlar om tycke och smak... Henrik
Publicerat Mars 1, 200620 yr har en blaser r93 i 30-06 och är helnöjd, inget strul och bössan har funkat perfekt...tyckte inte om plast bössor innan men r93 är jag såld på...
Publicerat Mars 1, 200620 yr Jag kan bara hålla med Sax. Vill du ha ett bra alternativ med träkolv och utan plast så tycker jag du ska satsa på Merkel KR1. Ett tillägg till Sax motivering är att Merkel KR1 också har ett lägre kikarmontage än blasern, sedan vet jag inte om blasern i grundutförandet är utrustat med snälltryck som Merkeln är. Vad jag läst på Classic's hemsida så har man nu sänkt priset på Merkeln ute i handeln till 13900:-. Jag har nu haft min Merkel i över ett år och skjutit ca: 300 skott utan problem, så jag kan bara rekommendera Merkel KR1
Publicerat Mars 2, 200620 yr Detta med säkerheten i en bössa med manuell spänning är naturligtvis bara nys. Sanningen är nog snarare att det är lättare/billigare att bygga än en pålitlig säkring... Men hur fan skall man sälja det då? Säg att det är en säkerhetsdetalj ;D Tag en titt på mina två sakopangar.... Det sitter en metallklack framför slagstiftets bakre ända när mekanismen är säkrad. Slagstiftet KAN INTE passera metallklacken, oavsett om slagfjädern är spänd eller ej. Det finns naturligtvis möjligheter till kvantmekaniska tunnlingseffekter enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip, men mig veterligen har den bara observerats i verkligheten på elementarpartikelnivå och aldrig på något så stort som exempelvis en atom, än mindre ett slagstift. Är det någon som inte kan acceptera att ett vapen med en metallklack framför slagstiftet är 100% säkert oavsett om slagfjädern är spänd eller ej? Här brukar någon alltid anmärka att "men en säkring kan rubbas ur sitt läge när man kryper genom ett buskage". Javisst, och en spänntangent kan spännas under samma omständigheter... om det inte vore för det faktum att de är så förbannat hårdspända. Personligen skulle jag dock inte vilja ha en spänntangent i minus 20 grader, med valhänta fingrar. Man kan faktiskt till och med konstatera att jägarkårens efterfrågan efter den ur säkerhetsperspektivet 100%-iga motsvarigheten till en trög spänntangent - den tröga säkringen - är noll. Timney säljer, exempelvis, inga trigger sets med trög säkringstangent. Undrar varför...? : Köp en Blaser om du gillar den, det är inte fel eller olagligt på något sätt. Men gör det INTE för att manuell uppspänning av mekanismen skulle vara säkrare, då har du helt enkelt bara blivit lurad. MVH /HerrBerg
Publicerat Mars 2, 200620 yr Hej Pat Jag hade absolut behållt Tikkan och istället lagt pengarna på flera kikarsikten och montage. Visserligen är montagen till Tikka inga snabbmontage i egentlig mening men det går att byta montage/kikare på någon minut om man har en insexnyckel med sig. Dessutom ligger montagen i rimlig prisklass vilket inte kan sägas om vapenspecifika montage som t.ex till Blaser. Stora fördelar med Tikkan är att den har en stabil laminatkolv samt en mycket stark och vridstyv låda. Och när det gäller precision så är det inte många standardvapen som kan mäta sig med Tikka. Blaser har givetvis en stor fördel med pipbytessystemet. Men vad kostar egentligen en extra pipa till en Blaser? Lägg dessutom till priset för sadelmontaget. Jämför sedan detta med att låta en vapentekniker passa in en pipa i t.ex 9,3X62 i ditt Tikkalås. Eller om du vill låta göra ett bytessystem så du kan skifta mellan .308 och t.ex .358W. Nu låter det kanske som om jag bara vill avråda dig att köpa en Blaser, men så är det inte! Och jag har inte heller plastfobi som vissa verkar ha. Om du VILL ha en Blaser ska du givetvis köpa en. Men har man redan ett bra vapen som t.ex Sako, Tikka, Remington o.s.v så tycker jag att man ska titta över möjligheterna att göra något kul med det man redan har. mvh Danne
Publicerat Mars 2, 200620 yr Hej. Alla har ju sinna favoritvapen och vill ju ha olika funktioner. Jag köpte min R93 offroad i höstas till älgjakten. När man vant sig vid den raka repeteringen och säkringstangenten är bössan perfekt för mig. Har skjutit ca 350 övningsplugg med bra resultat. En fördel med att ha fast magasin är att man inte tappar det eller glömer det i vapenskåpet efter rengörning. Pillrandet med kulorna lär man sig väldigt fort. Blasers sadelmontage är jag väldigt nöjd med. Har monterat av/på kikarsiktet utan att träffbilden förändrades märkbart. Skotten satt på samma plats. Men gevär är ju en smaksak och det bästa är väll att passa på att klämma på dom olika varianterna. R93 har dom sänkt priset på verkar det som. Det är många som säljer dom billigare nu än i höstas. /Henrik "Svinhagen"
Publicerat Mars 2, 200620 yr Jimbo - bara så du vet fanns en serie Sako Classic (AV) av tidigaste version såvitt jag vet - den med Finnbears pipprofil (liten kalibertext), som hade patronförare i plast... Kanske hade även motsvarande Hunter detsamma.
Publicerat Mars 3, 200620 yr Fast Sako har aldrig haft siktes- och kornbaser i plast som Blaser har... Hur man kan montera sånt på tex en Kipplauf eller en dubbelstudsare övergår mitt förstånd.
Publicerat Mars 6, 200620 yr Ja och nu har vi ju lika många Fiberclass! Fast hur går det med de där andra du hade på G? Jag får väl trösta mig med att jag har ett par andra sako också som brukas och beundras!
Publicerat Mars 6, 200620 yr När jag skulle köpa ny bössa kände jag på en blaser R93,när jag skulle osäkra hördes ett ljudligt klick det gick inte att göra tyst,går jju inte att ha om man vakar gris tex.
Publicerat Mars 6, 200620 yr När jag skulle köpa ny bössa kände jag på en blaser R93,när jag skulle osäkra hördes ett ljudligt klick det gick inte att göra tyst,går jju inte att ha om man vakar gris tex. Berra, du hade nog ett dåligt ex i din hand för alla, vilket inte är så många men fler än fem, R93:or jag känt på har varit ljudlösa att osäkra men man måste vara väldigt försiktig med min när man säkrar igen om man nu inte avlossar skottet och vill säkra tyst. Jag hade inte så mycket val när jag valde då jag ville ha en bössa med pipbytar system i vänsterutförande men är mycket nöjd med min R93:a. Har bara haft den ett par månader så kanske det ändrar sig om något strular i framtiden men det kan ju alla märken göra, Farsan har både en tikka och en CarlGustav, båda köpta nya, som ha strulat men klickningar och repetering mm, så han har haft otur. mvh Björn
Publicerat Mars 6, 200620 yr När jag skulle köpa ny bössa kände jag på en blaser R93,när jag skulle osäkra hördes ett ljudligt klick det gick inte att göra tyst,går jju inte att ha om man vakar gris tex. min låter då inte mer än en vanlig säkring....
Publicerat Mars 6, 200620 yr Detta med säkerheten i en bössa med manuell spänning är naturligtvis bara nys. Sanningen är nog snarare att det är lättare/billigare att bygga än en pålitlig säkring... Men hur fan skall man sälja det då? Säg att det är en säkerhetsdetalj ;DTag en titt på mina två sakopangar.... Det sitter en metallklack framför slagstiftets bakre ända när mekanismen är säkrad. Slagstiftet KAN INTE passera metallklacken, oavsett om slagfjädern är spänd eller ej. Det finns naturligtvis möjligheter till kvantmekaniska tunnlingseffekter enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip, men mig veterligen har den bara observerats i verkligheten på elementarpartikelnivå och aldrig på något så stort som exempelvis en atom, än mindre ett slagstift. Är det någon som inte kan acceptera att ett vapen med en metallklack framför slagstiftet är 100% säkert oavsett om slagfjädern är spänd eller ej? Här brukar någon alltid anmärka att "men en säkring kan rubbas ur sitt läge när man kryper genom ett buskage". Javisst, och en spänntangent kan spännas under samma omständigheter... om det inte vore för det faktum att de är så förbannat hårdspända. Personligen skulle jag dock inte vilja ha en spänntangent i minus 20 grader, med valhänta fingrar. Man kan faktiskt till och med konstatera att jägarkårens efterfrågan efter den ur säkerhetsperspektivet 100%-iga motsvarigheten till en trög spänntangent - den tröga säkringen - är noll. Timney säljer, exempelvis, inga trigger sets med trög säkringstangent. Undrar varför...? : Köp en Blaser om du gillar den, det är inte fel eller olagligt på något sätt. Men gör det INTE för att manuell uppspänning av mekanismen skulle vara säkrare, då har du helt enkelt bara blivit lurad. MVH /HerrBerg Intressant. Nu har detta mitt inlägg varit upp en vecka och inte ett enda blaserfan har bemött det. Innebär detta att vi på detta forum framledes kommer att slippa dessa irrläror om att manuell spänning skulle vara definitionsmässigt säkrare? MVH! /HerrBerg
Publicerat Mars 6, 200620 yr Intressant. Nu har detta mitt inlägg varit upp en vecka och inte ett enda blaserfan har bemött det. Innebär detta att vi på detta forum framledes kommer att slippa dessa irrläror om att manuell spänning skulle vara definitionsmässigt säkrare?MVH! /HerrBerg Kan inte vara lätt att va blaserägare på detta forum ;D jagas med blåslampa i alla trådar /Micke
Publicerat Mars 7, 200620 yr Alla har ju rätt till sin egen uppfattning, där av forumet, eller? Jag har som sagt inte haft min blaser många månader men ni kan säga vad ni vill utan att påverka min uppfattning. Endast egen erfarenhet kan ändra min hittills positiva inställning till vapnet..... HerrBerg, spänner man fast kikaren i fel läge på spången så är det en säkerhets aspekt också ;D ;D ;D Ses på Rosersbergs bana i vår! mvh Björn
Publicerat Mars 7, 200620 yr Man kan ju ställa sig frågan vad det beror på att alla anhängare av M-98, sako eller andra mekanismer känner sig tvugna att jämföra med Blaser r-93. ??? ??? Jag känner mig fullt tillfredställd med min r-93, trots att jag har skjutit någonstans mellan 15-20 000 skott med den har jag vare sig upplevt några problem med bössan eller fått några fysiska kroppsskador Jag kan också konstatera att jag tidigare haft mer problem med sako, remington, varberger och tikka. Direkt från fabrik har jag fått bättre precision och mindre matningsproblem med mina totalt 6 olika blaser pipor med tillhörande magasin än vad de andra fabrikaten har kunnat visa upp. Bland mina jaktkompisar finns det ytterligare 5 mycket nöjda Blaser r-93 ägare som samtliga bytt till Blaser efter att ha använt andra fabrikat. Men i längden blir det tröttsamt att behöva förklara varför jag har valt som jag har gjort och på köpet få höra att man inte vet vad jag pratar om... När diskussionen sedan kommer upp ett par gånger i veckan känner i varje fall jag det som en meningslös diskussion. Framför allt som det sällan är frågan om konstruktiva diskussioner utan mer om att "jag gillar inte Blaser, det är bara skit!". Det känns som att försöka förklara varför jag föredrar Talisker framför Laphroaigh eller varför jag inte gillar gillar jordgubbsglass! Men om det är så att nån vill ha en seriös diskussion på objektiva grunder skall jag givetvis bidraga efter bästa förmåga. Sedan är jag den första att intyga att det känns mycket roligare att använda min dubbelstudsare än vad det är att gå ut i skogen med blasern. Men det är återigen bara en smaksak.. Henrik
Publicerat Mars 7, 200620 yr Jimbo - 6,5:an är kvar, men förutom den har jag ju bara .300:an och .338:an (fd .375) numera. 7x57:an är ju ett custombygge med en Lone Wolf-kolv, så den får man ju inte räkna in. Men det är den jag använt mest i höst tillsammans med 9,3-laminatarn. Fast en .458 vore ju behandyt...