Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare 1-2 mm ?? bilden visar 1 tum minst Det jag menade men inte riktigt fick till var att de gamla ORGINAL-snørena ær 1-2 mm kortare æn vad PSE uppger (kan hænda att jag inte stræckt dem riktigt) nær jag mæter dem. De nya från winner Choice ær helt rætt, lite drygt 1/2 och 1 tum før långa.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Det jag menade men inte riktigt fick till var att de gamla ORGINAL-snørena ær 1-2 mm kortare æn vad PSE uppger (kan hænda att jag inte stræckt dem riktigt) nær jag mæter dem. De nya från winner Choice ær helt rætt, lite drygt 1/2 och 1 tum før långa. Ahh jo ok, det är så, 1-2 mm är inga problem (sorry missförstod dig där)
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Efter mycket letande och surr har jag fått hjälp. Hittade den här bilden på ett forum som förklarar en del. Har även fått nya sträng och kabel från USA. "Inga problem" de skickade en ny förpackning. Bågen helskön att skjuta med och jag är riktigt nöjd. Om någon mer har funderingar över hur cammen skall stå så skriver jag till länken.... Tack alla för huvudbry och hjälp. -Johan http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=1085585&page=1
Publicerat Mars 24, 201115 yr Efter mycket letande och surr har jag fått hjälp. Hittade den här bilden på ett forum som förklarar en del. Har även fått nya sträng och kabel från USA. "Inga problem" de skickade en ny förpackning. Bågen helskön att skjuta med och jag är riktigt nöjd. Om någon mer har funderingar över hur cammen skall stå så skriver jag till länken.... Tack alla för huvudbry och hjälp. -Johan http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=1085585&page=1 hmm men allt det där står ju i manualen, hur som haver, bra at det funkar nu!
Publicerat Mars 24, 201115 yr Enligt PSE själva så om du tittat på cammen från sidan, så är övre markeringen för XL och "mellanbågen". Nedre markeringen är för XS bågen. Cabeln ska stå PÅ markeringen för att det ska vara 100%. Efter mycket letande och surr har jag fått hjälp. Hittade den här bilden på ett forum som förklarar en del. Har även fått nya sträng och kabel från USA. "Inga problem" de skickade en ny förpackning. Bågen helskön att skjuta med och jag är riktigt nöjd. Om någon mer har funderingar över hur cammen skall stå så skriver jag till länken.... Tack alla för huvudbry och hjälp. -Johan http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=1085585&page=1
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare hmm men allt det där står ju i manualen, hur som haver, bra at det funkar nu! Nu blir jag nyfiken och frustrerad!! Var fn... hittar du det? Jag har letat som en galning och så bara hittar Du det så där. Var??
Publicerat Mars 24, 201115 yr Lättast var ju att fråga PSE direkt, om man nu inte hittar det man söker! Det finns alldeles för många som TROR att de vet. Tex han med bilderna på ArcheryTalk.. Han har ju inte ställt bågen rätt.. Fast bäst är ju att fråga en PSE handlare, så får de luska lite innan man bombar tillverkaren! Jag här själv inte läst manualen till BowMadness, men enligt PSE så finns detta hur cabeln ska stå mot tuning märkena, inte i skriven form..
Publicerat Mars 24, 201115 yr Lättast var ju att fråga PSE direkt, om man nu inte hittar det man söker! Det finns alldeles för många som TROR att de vet. Jag här själv inte läst manualen till BowMadness, men enligt PSE så finns detta hur cabeln ska stå mot tuning märkena, inte i skriven form.. Amen to that! Jag mailade PSE angående en fråga om min PSE Omen. Ett utförligt svar från deras support ramlade in på mailen ganska precis ett dygn senare. Tuningmärkena finns på bild i manualen och det verkar vara det enklaste sättet att visa. Blir så mycket svårare att beskriva det i text. Enklare med bild. Helt rätt i att det finns så många som tror en massa saker. Om man TROR så VET man inte har jag lärt mig!
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Jo, jag har nog snackat med Lasse en hel del men allt är inte helt klart i alla fall. Manualen ja.... Jag gjorde som med tv´n, cykeln, gjersågen och allt annat jag köpt. Manualer kastar man så fort det går. En riktig man skall väll klara biffen i alla fall utan manualer ! Det tar bara lite längre tid. Sedan kollade jag runt lite och den "felställda" kammen på bilden den är liksom trimmad lite. Lite överroterad ger lite mer fart och kraft men inte riktigt vad PSE rekomenderar (sa de själva). Verkar inte som det gör den tystare heller....
Publicerat Mars 25, 201115 yr Om cammen startar tidigare menas med att de förmodligen har minskat letoffen, till typ 60%.. Man ändrar "dalen" så den nästan försvinner. Att laborera på det viset är, som du säger, inget man rekommenderar! Visst blir en båge snabbare med mindre letoff, men den är tystare i originalutförande. Flera tävlingsskyttar har gjort om dragstoppet lite, typ en oval dragstopp de kan rotera. Då kan de laborera och trixa som de vill. Men det känns som överkursens överkurs! Hur mycket det verkligen hjälper dem i skyttet vet ju ingen.. Jo, jag har nog snackat med Lasse en hel del men allt är inte helt klart i alla fall. Manualen ja.... Jag gjorde som med tv´n, cykeln, gjersågen och allt annat jag köpt. Manualer kastar man så fort det går. En riktig man skall väll klara biffen i alla fall utan manualer ! Det tar bara lite längre tid. Sedan kollade jag runt lite och den "felställda" kammen på bilden den är liksom trimmad lite. Lite överroterad ger lite mer fart och kraft men inte riktigt vad PSE rekomenderar (sa de själva). Verkar inte som det gör den tystare heller....
Publicerat April 8, 201115 yr Författare Om jag nu utifrån första bilden i början vill ändra läget på cammen. Hur skall jag då snurra och på vilken ?
Publicerat April 8, 201115 yr Hur du ska göra beror ju på vad du vill åstadkomma.. Snabbläste lite i manualen, trimningsmärket på cammen gäller endast om strängen är satt på orginalläget. Alltså inte flyttat till + eller - .. Då ska den tydligen ligga vid sidan om av nån anledning. Trimma i orginalläget och sedan flytta till +/-, om du behöver förlänga/korta draglängden 1/2 tum.. Om jag nu utifrån första bilden i början vill ändra läget på cammen. Hur skall jag då snurra och på vilken ?
Publicerat April 9, 201115 yr Författare Vist är det så att jag flyttar läget på cammen med kabeln ? Jämförde strängen med den gamla (de nya från winners choise kom i går)och snurrade till den så att den var lika lång som orginalet 101 och en kvart. När den väl är på plats behöver jag väll inte bry mig om den utan bara tvinna in cabeln så att tuningmärket hamnar där det skall ? Vad händer om jag gör stängen kortare eller längre ?
Publicerat April 9, 201115 yr Visst är det så att kabeln/kablarna ändrar läget på cammarna. Tvinnar du strängen mer/mindre så ändrar du draglängden några millimeter.. Vist är det så att jag flyttar läget på cammen med kabeln ? Jämförde strängen med den gamla (de nya från winners choise kom i går)och snurrade till den så att den var lika lång som orginalet 101 och en kvart. När den väl är på plats behöver jag väll inte bry mig om den utan bara tvinna in cabeln så att tuningmärket hamnar där det skall ? Vad händer om jag gör stängen kortare eller längre ?