Hoppa till innehåll

Vilken jakttidning rekomenderas


Anders S

Recommended Posts

Som ämnestiteln lyder.

Vilken jakttidning rekomenderar ni om man söker bra och intressanta reportage samt välgjorda tester både på vapen och andra jakttillbehör?

Jag prenumererar nu på Jaktjournalen men är väldigt besviken. Så jag kommer inte förlänga den när den nu går ut. Reportagen är väldigt bra men testerna kunde en treåring göra. Ett "bra" exempel var när det skulle vara "stort test på jaktradio". Där var det i princip information från baksidan av kartongen från respektive fabrikat. Inte något riktigt test och utvärdering. Och så är alla tester enligt mig.

Så nu vill jag ha rekomendationer på en "komplett" jakttidning (om det nu finns en sådan). :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ämnestiteln lyder.

Vilken jakttidning rekomenderar ni om man söker bra och intressanta reportage samt välgjorda tester både på vapen och andra jakttillbehör?

Jag prenumererar nu på Jaktjournalen men är väldigt besviken. Så jag kommer inte förlänga den när den nu går ut. Reportagen är väldigt bra men testerna kunde en treåring göra. Ett "bra" exempel var när det skulle vara "stort test på jaktradio". Där var det i princip information från baksidan av kartongen från respektive fabrikat. Inte något riktigt test och utvärdering. Och så är alla tester enligt mig.

Så nu vill jag ha rekomendationer på en "komplett" jakttidning (om det nu finns en sådan). :unsure:

jaktmarker och fiskevatten är bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också botaniserat lite i tidninghyllorna utan att hitta någon självklar vinnare, men jag är ganska ny i den sektionen av tidningshyllan.

Dock hittade jag http://www.thefield.co.uk/ i en välsorterad Pressbyrå, lite snobbig kanske och inte svensk :ph34r: , men den var väldigt intressant! Och massa fina blanka hagelbössor som jag aldrig kommer ha råd med! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svensk jakt är nog faktiskt den mest allsidiga jakttidningen i dagsläget... :lol:

Dock så kommer ju Svensk jakt, Vapentidningen och Jaktjournalen i lådan, resten får jag köpa i butik... Allt om jakt och vapen är dock även den förbannat bra. Kanske måste man börja prenumerera på den tidningen också? :wacko:;)-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1 på Vapentidningen. sjukt bra tidning imo

Jag sa upp den ! (och JaktJournalen)

På ungerfär samma grund som Anders sa upp JaktJournalen. Att alla kultester va samma, bly= odugligt ,ej skjutbart. Koppar =jättebra mkt lämplig !

Skit tester tycker jag.

Det är väl vad man vill uppnå som avgör hur bra en kula är !?

Samt detta j*vla tjat om sikten som testas. Där alltid allt är klart mkt sämmre än Zeiss.

Varför prenumerera när man redan vet svaret !

Trodde för ett ögonblick att deras repotage varje gång om kaliber skulle bli intresant.

Men usch vilken torr och tråkig fakta det blev.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Svensk Jakt är flera snäpp bättre än resten på marknaden. Det jag kan sakna är just vapentestet, däremot finns där en del andra bra tester och produktpresentationer. Sedan gillar jag att det kommer en tabloid mellan varje "riktigt" nummer. Ett bra sätt att få med det senaste nyheterna samt lite mer regional information samt et sätt att samla annonserna utanför den "riktiga" tidningen.

En bra sak är ju att kolla vad man köper utöver prenumerationen. Tycker man att JRFs arbete och vision är den rätta, jamen då kanske man skall prenumerera på Jakt och Jägare även om den journalistiskt eller typografiskt inte tillhör gräddan av svenska jakttidningar. I de flesta jakttidnignsprenumerationer ingår någon slags försäkring, om den är viktig så undersök de villkoren.

Av de tidningar jag har i mappar i hyllan är det framför allt Svensk Jakt som jag ständigt återkommer till när jag letar efter någon speciell uppgift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker generellt att alla tidningar blivit tråkigare och sämre. Jag prenumererar på Jakt å vapen,vapentidningen,jaktjournalen, JoF och jakt o jägare.

Smygläser Svensk jakt ibland och i den står det ju bara gammal skåpmat, det gäller förvisso de andra i viss grad åxå, men i Svensk jakt tycker jag det mest verkar rikta sig mot jägare som inte har så stor erfarenhet, inget fel i det kanske , men lite tröttsamt att läsa att man ska var tyst på passet och sitta i rätt vind typ............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smygläser Svensk jakt ibland och i den står det ju bara gammal skåpmat, det gäller förvisso de andra i viss grad åxå, men i Svensk jakt tycker jag det mest verkar rikta sig mot jägare som inte har så stor erfarenhet, inget fel i det kanske , men lite tröttsamt att läsa att man ska var tyst på passet och sitta i rätt vind typ............

Håller med i att många jakttidningar tar upp gammal skåpmat/nybörjartjafs så jag köper inte många jakttidningar och följde det inte med en tidning med medlemskapet i förbundet skulle nog inte ens den läsas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 80- och början av 90-talet så älskade jag Allt om Jakt&vapen.

Långa mysiga repotage om luftgevär och knivar av Anders Dahlman t.ex. Lika vapentesterna av Peter Norberg och Inge Henriksson.

Men jag tycker att den tidningen har tappat rejält genom åren. Kortare och sämre vapentester, mer presentationer faktiskt. Irriterande stavfel osv...

Vapentidningen har jag prenumererat på sedan starten. Ett måste eftersom det är en renodlad vapentidskrift på svenska. Bara en sån sak... Men numera saknar jag Sverker Ulving och Peter Norberg.

Zeiss-nörderiet är irriterande, men dom köper ju många helsidor med reklam...

Sen läser jag Rifle Shooter, Guns&Ammo och American Rifleman också :)

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar på Vapentidningen och läser gärna Allt om Jakt och Vapen med.

Resterande svenska tidningar + Shooting Times ratar jag såvida de inte är gratis.

Jaktjournalen har Rovdjurkampanjen som bra punkt, för övrigt ointressant som regel.

Håller med ovanstående om det irriterande Zeiss-nörderiet och tycker personligen att ffa Schmidt&Bender och Nightforce närmast förkastas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läser Engelska jakttidningar då de har mer om småviltjakt som tilltalar mig

Shooting Gazette,the Field och den bästa (och billigaste) Shooting Times

Så det kanske kan vara en ide att testa nån utländsk tidskrift beroende på intresse.

Svenska jakttidningar kollar man ju typ bara för att se om man känner till nån lirare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ämnestiteln lyder.

Vilken jakttidning rekomenderar ni om man söker bra och intressanta reportage samt välgjorda tester både på vapen och andra jakttillbehör?

Jag prenumererar nu på Jaktjournalen men är väldigt besviken. Så jag kommer inte förlänga den när den nu går ut. Reportagen är väldigt bra men testerna kunde en treåring göra. Ett "bra" exempel var när det skulle vara "stort test på jaktradio". Där var det i princip information från baksidan av kartongen från respektive fabrikat. Inte något riktigt test och utvärdering. Och så är alla tester enligt mig.

Så nu vill jag ha rekomendationer på en "komplett" jakttidning (om det nu finns en sådan). :unsure:

Håller med dig,har haft jaktjournalen i många år nu och det börjar bli "kändistidning" lockar med de "bästa" jägarna/hundarna för att sälja.De "vanliga" folket/medelmåttiga hundar lyser med frånvaron. Jag har alltid tyckt att de är de vanliga "enkla" människorna och hur deras jakt bedrivs har varit bäst,är där sedan ett par äldre "rävar" med så blir det grädde på moset. Dessa gubbar och gummor bidrar till en skoj läsning om både svunna tider och en massa gamla goda knep om jakt.Svensk jakt har jag varit trogen och är min favvo sedan många år..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar på

Vapentidningen

Allt om jakt &Vapen

Jakt & Jägare,

Jag läser även via kompisar

Jaktmarker och Fiskevatten

Svensk Jakt.

Den jag tycker är allra bäst av dessa är Jakt & Jägare, intressanta reportage om det vanliga jägarfolket på jägarfolkets vis. Däremot retar jag mig lite på att de sprider ut alla vargattacker på nästan varje uppslag, det är förvisso bra att det skrivs om det men jag hade hellre sett typ mittuppslaget med alla dessa annonser samlade där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar på

Vapentidningen

Allt om jakt &Vapen

Jakt & Jägare,

Jag läser även via kompisar

Jaktmarker och Fiskevatten

Svensk Jakt.

Den jag tycker är allra bäst av dessa är Jakt & Jägare, intressanta reportage om det vanliga jägarfolket på jägarfolkets vis. Däremot retar jag mig lite på att de sprider ut alla vargattacker på nästan varje uppslag, det är förvisso bra att det skrivs om det men jag hade hellre sett typ mittuppslaget med alla dessa annonser samlade där.

Nu börjar det likna något ^_^

Själv så botaniserar jag fritt i hyllorna både jakt och fiske!förutom att jag får hem Svensk jakt (bra tidning)i brevlådan.

vad gäller testerna så är intresset smått jag gillar jaktreportagen och goda råd och tips som man hittar i de flesta tidningar , sålla får man alltid , ska jag välja någon favorit så blir det nog Svensk jakt pga allsidigheten i den, men nästa månad kan jag ha ändrat mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste i senaste Hundsport att det är ny tidning på gång som heter Jakt & Hund, har inte läst den men hoppas mkt på den. Saknar tidningen Jakthunden som lades ned för ett antal år sedan.

mvh rine

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får Svensk Jakt och Jaktjournalen i postlådan samt köper Vapentidningen.

Svensk jakt håller jag högst då den brukar innehålla lite nyheter om vart jaktpolitiken är på väg samt följer viktiga jaktliga frågor.

Jaktjournalen kompletterar med reportage och tester på allt möjligt. Gillade särskilt testet av underställ där dom sågade ett tunnt syntetställ för att det inte värmde nått (beställde ett direkt, det ska ju andas, inte värma)

Vapentidningen har intressanta artiklar, en del stavfel samt trevliga tester. Dom brukar om jag inte missminner mig testa optik i labb t.ex

I VT brukar det även dyka upp nån artikel om div legender t.ex Doctari Robertson mfl.

Det händer att jag köper Allt om jakt och vapen men jag brukar bli påmind om varför jag inte brukar köpa den redan efter ett par sidor.

Att de flesta jakttidningar har återkommande ämnen kan ju ha att göra med att det sällan händer nått nytt inom den svenska jakten.

Är det föresten nån som lyckats lista ut vem som vann testet av vapenlampor som VT hade i senaste nummret?

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste i senaste Hundsport att det är ny tidning på gång som heter Jakt & Hund, har inte läst den men hoppas mkt på den. Saknar tidningen Jakthunden som lades ned för ett antal år sedan.

mvh rine

Jag ramlade på första numret och bloggade om det i höstas, andra numret skulle kommit i januari men jag har inte hittat det ännu.

http://lipoptena.blogspot.com/2010/11/ny-tidning-jakt-hund.html

Min känsla är att de söker sin form, lite trevande ännu så länge och mer jaktrelaterad natur än ren jakt. Jag kommer att köpa nästa nr när jag hittar det för att se hur den utvecklas.

Sedan tycker jag att jaktmarker och fiskevattens specialtidning Vildsvin var kul att läsa, åtminstone de första numren - därefter var det lite väl mycket omtugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läser inga....

Däremot bläddrar jag genom alla...

Tycker svensk jakt är en arrogant tidning o har arrogant personal...

Jof är helt ok, lite mkt fiske för MIN smak... Men de är ju både för jägare o de andra...

VT, tidning för mördar

JJ o AJV är helt ok..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...