Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LODJURS JAKTEN

Featured Replies

Publicerat

Håller med det är svåra spårförhållanden!, Skulle inte vara fel med en Deci nysnö, skriv gärna o berätta hur det går-

med kattjakten. är det mycket ren i stugun-kälarne hållet?

//peter

Det kryllar av dom! Hade en flock framför bilen i 1 mil igår som vägrade vika av vägen och släppa förbi mig...

Idag har det vart lugnt på lofronten... jag tror de flesta väntar på nysnö.

• Svar 52
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Fn så kul.

First class fick skjuta ett lo idag för sin finnstövare Buster, det var fler av sidans medlemmar med på den jakten också.

Blir väl utesluten nu :blush: men det finns att läsa på http://www.jaktojagare.se/jakt/traat-lodjur-falldes

Är skitkul för Eric som åkt ända från Gällivare för att jaga lo...

JÄTTEGRATTIS till en kanonhund, nu blir väl den Finska uppfödaren omöjlig att ha att göra med på den här sidan ;);)

Publicerat

Fn så kul.

First class fick skjuta ett lo idag för sin finnstövare Buster, det var fler av sidans medlemmar med på den jakten också.

Blir väl utesluten nu :blush: men det finns att läsa på http://www.jaktojagare.se/jakt/traat-lodjur-falldes

JÄTTEGRATTIS till en kanonhund, nu blir väl den Finska uppfödaren omöjlig att ha att göra med på den här sidan ;);)

Den som är gladast är jag som slapp katten på marken ;)

Publicerat

Lodjuret som sköts utanför Umeå i tisdags var också för en Finne :)

Länk till artikel i VK

Lyckas jag bara hitta färska spår i helgen så jag ska testa kullsystern till Eiko, hon har aldrig drivit lo tidigare men jag kan ge mig i fanken på att hon skulle gå bra bara hon fick chansen!

Mer spårsnö till folket!

Publicerat

Fn så kul.

Helt klart så gläds man med Eric & Co då dom lyckas i sina jakter....för det är dom väl värda. :)
Publicerat

Vårat gäng lojägare fick en kisse här i Ånge kommun i förrgår :D Vi har fler djur ringade så hoppet om lyckade jakter finns :D

Publicerat

Så talar en sann uppfödare ^_^ Kanske man kan få komma till finland och göra ett reportage

om dig och dina hundar?

Publicerat

Mirva du har PM.

Publicerat
  • Författare

var ute i dag! det gick *´`####"¤# isföre hopplöst att spåra lon.. :angry:

o snön verkar inte vara i antågande! gissar starkt att flera har samma problem

Frustrerad är bara förnamnet :wacko:

Publicerat

var ute i dag! det gick *´`####"¤# isföre hopplöst att spåra lon.. :angry:

o snön verkar inte vara i antågande! gissar starkt att flera har samma problem

Frustrerad är bara förnamnet :wacko:

En annan hade lyckats ringa en katt i tisdags! Försökte få tag på han som höll i jakten å kunde ringa ut alla pass skyttar. Jag ringde å han svarade snabbt med: "jag ringer upp snart å la på".!! Så en annan hann inte säga ettt ord! Gick en halvtimme ingen som hade ringt försökte nå han i två timmar inge svar! gick sedan å kolla lite, då hade kattfanskapet hunnit gått ur ringen! Gubben ringer upp å undrar vad jag ville! Snacka om att han åkte på utskällnig! Nästa år blir de att hunden får följa med så får man hoppas att han lyckats träa katten!

MVH rävpekka!

Publicerat
  • Författare

Hur har det gått för er jämtlänningar i helgen med kattjakten?

själv har både lörd på rödön o sönd i skärvången varit ett misslyckande suck!

VILL HA SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!

Publicerat

Hur har det gått för er jämtlänningar i helgen med kattjakten?

själv har både lörd på rödön o sönd i skärvången varit ett misslyckande suck!

VILL HA SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!

For upp till svärfar i Västerbotten i helgen. Hade färska kattspår på lördag... men stormhelvetet raderade ut spåren innan vi han få nån ordning på det hela... Önskar spårsnö nu mer än något!

Publicerat

For upp till svärfar i Västerbotten i helgen. Hade färska kattspår på lördag... men stormhelvetet raderade ut spåren innan vi han få nån ordning på det hela... Önskar spårsnö nu mer än något!

Jasså, hade ni inte skare där uppe? Nere på låglandet var det näst intill omöjligt men regnet som kom på fredagen kanske kom som snö längre upp mot fjällen?

Det ser ju ut som om det kan komma några cm snö i Dorotea under veckan men skaren gör det svårt att använda hund tyvärr.

Publicerat

Jasså, hade ni inte skare där uppe? Nere på låglandet var det näst intill omöjligt men regnet som kom på fredagen kanske kom som snö längre upp mot fjällen?

Det ser ju ut som om det kan komma några cm snö i Dorotea under veckan men skaren gör det svårt att använda hund tyvärr.

Nog var det skare allt... men lite lite snö låg toppen under lördagen. Vi konstaterade att katten inte kunde va mer än ett par timmar före oss. Men vindarna över Blaikfjället förstörde allt.

Tanken var att OM om vi kunde ringa katten så skulle vi gå på med två skidåkare och en hund i band. Hunden skulle då kunna gå i den första skidåkarens spår och därmed spara tassarna tills katten var på benen. Meeen det sket sig alltihop!

Ja vi hoppas på snö överallt nu, gärna minst 4-5 cm så det går lätt att spåra av.

Publicerat

Såg ut att kunna bli snö i slutet på veckan, iaf i södra och mellersta norrland :)

Publicerat

Jättegrattis till lo grabbarna i Kaxås i Jämtland vilka äntligen spräckte nollan igår när ett lodjur blev skjutet för Alexander Jonsson två hundar....

Fn så kul när grabbarna har kämpat så... BRA GJORT.

Rävper

Publicerat

Lagen om all jävlighet:

Idag är enda dagen sen lojakten började som jag inte har tid för jakt. Vad händer då?

Jo ett sms med frågan om jag inte kan komma och passa på ett ringat lodjur här i byn!

Snacka om oflyt!

Publicerat
  • Författare

Varit ute 2dar inte ett spår på rödön men i går kväll hittade vi en Järv som letat sig in! 15 år sen sist vi såg spår efter järv!

varför den letat sig dit kan man undra? det finns ju ingen ren här i år. maffiga spår i alla fall.

//peter

Publicerat

Fick precis rapport om en synobs inne i Hoting så vi gör kanske ett försök där i morgon men det är ju så förbannat skarpt så man vill ju helst inte släppa hund...

Publicerat

Lagen om all jävlighet:

Idag är enda dagen sen lojakten började som jag inte har tid för jakt. Vad händer då?

Jo ett sms med frågan om jag inte kan komma och passa på ett ringat lodjur här i byn!

Snacka om oflyt!

Dom fick katten! Första katten för en ung plott.

Publicerat

Varit i bergs kommun sedan tisdagen,inte ett spår av lo med varje dag hade vi järv i ring...

Guld före men inga lodjur

Grattis grytjägarn med sin trippel i går!! stort :wub:

Publicerat

Varit i bergs kommun sedan tisdagen,inte ett spår av lo med varje dag hade vi järv i ring...

Guld före men inga lodjur

Grattis grytjägarn med sin trippel i går!! stort :wub:

Trökit :(

Ja vad ska man säga fick nåt mms igår från han :D

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Några tankar som jag haft! kring lojakten i jämtland. tittar man tillbaks i tiden så har det funnits 4 gäng här runt omkring, det har varit Landön, offerdal,rödön,mörsil som hållt på med lodjursjakten.

I dag har intresset för kattjakten ökat över hela jämtland. men varför nu 2011.

Visst är det kul att fler jägare har fått upp intresset för denna jakt! det som är lite konstigt att intresset har för jakten har kommit så starkt nu?

om jag inte minns fel så var det i början på 90talet som vi hade en explotion av lodjur i länet med hög tilldelning som följd.

Tittar man i år så visar det att lodjursstammen är väldigt stark här i jämtland, många föryngringar . rovdjursstammen varg,björn,järv,lo. ökar starkt!

.

Sen har jag haft en fundering kring jakten, det är varför inte lägga jakten tidigare tex jan,feb i norge,finnland så jagar man i feb om jag inte minns fel..

Varför jaga lon under parningstiden? känns ju lite fel låt den del av stamm som finns kvar få föröka sig i fred.

Det är väl en sak som borde diskuteras för framtiden. detta var mina tankar kring lodjursjakten för i år.

//peter

Publicerat

.

Sen har jag haft en fundering kring jakten, det är varför inte lägga jakten tidigare tex jan,feb i norge,finnland så jagar man i feb om jag inte minns fel..

Varför jaga lon under parningstiden? känns ju lite fel låt den del av stamm som finns kvar få föröka sig i fred.

Det är väl en sak som borde diskuteras för framtiden. detta var mina tankar kring lodjursjakten för i år.

//peter

Finska lojakten 1:a december till 28:e februari!