Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LODJURS JAKTEN

Featured Replies

Publicerat

för att det ska vara besvärligt att jaga mycket snö, tänk er att få jaga katter i 20cm snö med hund int som nu 70cm fan va effektivt.

Några tankar som jag haft! kring lojakten i jämtland. tittar man tillbaks i tiden så har det funnits 4 gäng här runt omkring, det har varit Landön, offerdal,rödön,mörsil som hållt på med lodjursjakten.

I dag har intresset för kattjakten ökat över hela jämtland. men varför nu 2011.

Visst är det kul att fler jägare har fått upp intresset för denna jakt! det som är lite konstigt att intresset har för jakten har kommit så starkt nu?

om jag inte minns fel så var det i början på 90talet som vi hade en explotion av lodjur i länet med hög tilldelning som följd.

Tittar man i år så visar det att lodjursstammen är väldigt stark här i jämtland, många föryngringar . rovdjursstammen varg,björn,järv,lo. ökar starkt!

.

Sen har jag haft en fundering kring jakten, det är varför inte lägga jakten tidigare tex jan,feb i norge,finnland så jagar man i feb om jag inte minns fel..

Varför jaga lon under parningstiden? känns ju lite fel låt den del av stamm som finns kvar få föröka sig i fred.

Det är väl en sak som borde diskuteras för framtiden. detta var mina tankar kring lodjursjakten för i år.

//peter

• Svar 52
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

okej Finska lojakten 1:a december till 28:e februari! TACK! DÅ VET JAG DET!

apropå snödjup klarar norge-finland jaga under dessa tider så klarar vi det säkert detta i sverige eller hur?

älgen jagar vi ju inte under brunst, öringen fiskar vi inte under lek. så varför jaga lo under parning?

för mig är det inga problem att jaga i feb. bara en tanke jag har!

//peter

Publicerat
  • Författare

Ja nu är snart lo jakten slut i jämtland, tror det är 6 katter kvar på tilld. här hemma på Rödöhalvön! NADA!!#¤%``" -

Ingenting, förutom en järv som varit inne i 3-4v. vilket resulterat att jag fått 7-8 samtal om att det är lo på rödön. :angry:

Men det nya utdelningssystemet eller vad man skall kalla det är jättebra :D jämtland fick 60 katter att jaga på inte som förut--

Då det var upp delat kommunvis. nu skjuts det där det är många katter.. jättebra!

Sen är det ju kul att intresset för lojakten har ökat.. det har ju gått bra för gänget i Lit.8 lon? verkar krylla av katter i litsområdet -

Grattis på er. nästa år kanske man får en inbjudan till nån av era jakter ;) sen är det ett gäng som håller til-

på norra. jämtland offerdal-olden-kall. hörde ryktas att dom nypet ett 20 tal lon siffran låter hög men bara ett rykte jag hört.

MEN GRATTIS TILL NI SOM LYCKATS MED LODJURSJAKTEN I ÅR!

//PETER