Publicerat Februari 18, 201115 yr Nu glömde du ju något. NS ska ju förmodligen räknas till hundfolket... Och för övrigt så är det ju bara usla skyttar som ska sitta vid åtlarna, så hundarna får arbete. Va f-n, har ni snackat ihop er! NS har säkert sagt till dig att skriva att åteljägare skadeskjuter mycket, bara för att reta upp mig... Men det vet vi alla att så inte är fallet, eller?!! Åteljägare, upp till kamp!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag kämpar på för åteljägarna då da....hundfolk..va ska man ha dom till
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag kämpar på för åteljägarna då da....hundfolk..va ska man ha dom till Ja, vi behöver då inga hundar som gör några eftersök! Ooops... jag har två, varav en som tränas OM det skulle bli skarpt läge!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Äh.. jag tränar mest mina hundar i att bita åteljägare i utstickade delar..
Publicerat Februari 18, 201115 yr Äh.. jag tränar mest mina hundar i att bita åteljägare i utstickade delar.. Då förstår jag att du inte är någon åteljägare, finns liksom inget att bita i...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Äh.. jag tränar mest mina hundar i att bita åteljägare i utstickade delar.. Kan vara jobbigt att gå till tandläkaren med hunden efter att den har bitit i pipan då ju....(har oftast mycket kläder på mig när jag jagar så.....det måste ju bli bösspipan då)
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Kan vara jobbigt att gå till tandläkaren med hunden efter att den har bitit i pipan då ju....(har oftast mycket kläder på mig när jag jagar så.....det måste ju bli bösspipan då) Närå men räta pipan kan va nog så kostsamt
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Då förstår jag att du inte är någon åteljägare, finns liksom inget att bita i... Nä då jag är i fin form.. Sälform är oxå en form...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Närå men räta pipan kan va nog så kostsamt Har aldrig sett någon ras som är korsad med en kodiakbjörn innan, eller har du turbosnöre till jycken (antar att det är Tåget du menar), så att extra kraft kan frambringas, fast det är väl en tik har jag för mig?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Närå men räta pipan kan va nog så kostsamt Nä då, den pipan fixar kirurgerna!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Har aldrig sett någon ras som är korsad med en kodiakbjörn innan, eller har du turbosnöre till jycken (antar att det är Tåget du menar), så att extra kraft kan frambringas, fast det är väl en tik har jag för mig? Är mycket stål i ett tåg... Satt in liknande i fronten Lite allvarligare nu.. Varit o tattuerat tåget idag. Hittade inte chippet längre. Antingen åkte det ut vid senaste sprättningen eller så gick det kanske sönder.... Va vet jag. Ska tävla/ gå oprov o tänkte att det nog bör finnas nått o identifiera kräket med.. Men träffade samtidigt en polare som berättade om nån i byarna som skjutit en hel del gris men inte hittat 2 som bevisligen blött. Han skjuter alltid i ryggraden... Dåliga skott kan vi alla ta men jag blev jävligt sne när de har gått till fots i spåren utan hund i flera kilometer.... Sen gett upp.. Mycket troligt taggutskottsträffar med dylig riktpunkt.. Jag blir mer förbannad när de inte ringt in någon, va jag förstår så vet de vad jag brukar syssla med o nummret har de garanterat. Kan iofs vara så att det skett när det va som mest snö o ingen ville släppa hund. Men jag hade nog gjort det ändå... beroende på storlek på gris dårå.. Undrar hur många grisar det går omkring med gamla skottskador eller som dör av skadorna som ingen hittar...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag hade också blivit förbannad. Jag kan inte förstå de jägare som sitter på åtel och envisas med att skjuta bakom örat eller som dessa jägare i ryggen. Om det är köttsörstöring man inte vill ha, varför i hela friden skjuter man då i ryggen, är väl bättre att hålla sig till träffområdet med lungor och hjärta och kanske gå ett tydligt blodspår de 40 till 100 metrarna det kan handla om. Ett dåligt skott kan vi alla råka ut för, det är inget att orda om, men man ska väl inte öka risken genom att skjuta idiotiska skott? Helt klart har vi stor nytta av folk som du som håller på med mycket eftersök och har hund som klarar det galant....bara kul att retas med dig. Den erfarenhet du har, bedömt efter allt det du skriver, är det nog tyvärr inte många som har. Jag har ingen hund som är tränad till gris själv, men jag har ett par ekipage att tillgå om det skulle behövas. Jag har dock gjort 2 dödssök med min tax som är överjävlig på att spåra (näsan kan ju inte komma närmare marken än så) Men allt annat än dödssök är ju liksom meningslöst med en tax, det räcker med att hon redan driver allt som finns att driva. Har en i jaktlaget också som har en gråwachtel som visar framfötterna, hon är 1,5 år nu och börjar komma igång riktigt bra.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jävla åteljägare! Hade en kompis som skulle sitta i kväll, men han sköt en efter bara nån minut. Ingen sysselsättning för tjejerna i kväll heller.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Jävla åteljägare! Hade en kompis som skulle sitta i kväll, men han sköt en efter bara nån minut. Ingen sysselsättning för tjejerna i kväll heller. va faen.. har du egen åteljägare ? De första du får fixa är ju så han inte skjuter för bra TikkapowerEtt dåligt skott kan vi alla råka ut för, det är inget att orda om, men man ska väl inte öka risken genom att skjuta idiotiska skott? De märkliga är att jag ofta möter jägare som av olika anledningar tar idiotiska skott... Anledning nummer ett är att de vill ha grisen på plats, den ska inte gå en meter.. Det upplevs som mycket besvärande om grisen springer 50-60 m. Att behöva ringa någon mitt i natten kan oxå kännas obekvämt och pinsamt eller nått för många. Va de inte fattar är att det finns många som gärna o med glatt humör vill ha chanser att använda sina hundar i skarpa lägen. Se på Musköt.. han tjurar för han fick stanna hemma ikväll
Publicerat Februari 18, 201115 yr De märkliga är att jag ofta möter jägare som av olika anledningar tar idiotiska skott... Anledning nummer ett är att de vill ha grisen på plats, den ska inte gå en meter.. Det upplevs som mycket besvärande om grisen springer 50-60 m. Att behöva ringa någon mitt i natten kan oxå kännas obekvämt och pinsamt eller nått för många. Hmmm... det vill jag också! Och jag har försökt sätta kulan precis bakom bogen, men bössan vill annat... Förmodligen skjuter jag så jävla illa...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Nu tror jag någon skojar lite med oss Dina grisar brukar väl inte springa så värst långt, men jag tror inte att du är en öronskjutare....
Publicerat Februari 18, 201115 yr Skjuter ni rådjur vid utfodringen också gris ska jagas med hund. Eller hur Musköt.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Nu tror jag någon skojar lite med oss Dina grisar brukar väl inte springa så värst långt, men jag tror inte att du är en öronskjutare.... Nej, men precis bakom halskotpelaren! Skulle aldrig skjuta ett huvudskott på ett friskt djur..
Publicerat Februari 18, 201115 yr Klart att vi gör, det är ju mycket lättare Faktum är att hundjakten är kul, spännande osv. Men ska du skjuta rätt gris så ska du ha tid på dig att se vad det är för gris...om man nu bryr sig om att hålla en hållbar stam, en sönderskjuten stam klarar vem som helst av att skapa. Tyvärr gränsar min mark till en mark där markägaren mer eller mindre lever på säljjakter. När de har högsäsong så har jag väldigt mycket ensamma kultingar upp till röda grisar...därför att folk skjuter på det som kommer först och är störst framför hunden. Nu säger jag inte att alla gör så här, men det är inte ovanligt. Åteljägare skjuter också fel grisar, men de har iallafall möjlighet att avgöra om det är skjutbart eller ej, sen är det upp till skyttens samvete...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Skjuter ni rådjur vid utfodringen också gris ska jagas med hund. Eller hur Musköt. Har ingen foderplats om det är det du menar? En åtel är en viss form av utfodring... och där skjuter jag! Allt bara för att ni skall få mindre grisar att skjuta för era hundar.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Nej, men precis bakom halskotpelaren! Skulle aldrig skjuta ett huvudskott på ett friskt djur.. Va tråkigt, då får du ju aldrig uppleva känslan när man tar av grisen i atlaskotan...för den finns ju inte. Jag brukar köra....två revben in...soppa av innehållet...två revben ut....följa blodspåret 40-100 meter, (100) är ovanligt och sen knipsa av revbenen närmast skadan och resten av grisen är ok. Förlorar inte du mycket karré/ytterfilé genom att skjuta i halsen?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Förlorar inte du mycket karré/ytterfilé genom att skjuta i halsen? Bakom halskotpelaren bör bli halva grisen upp och 5 cm fram gissar jag. Där hals ansluter till rygg?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Va tråkigt, då får du ju aldrig uppleva känslan när man tar av grisen i atlaskotan...för den finns ju inte. Jag brukar köra....två revben in...soppa av innehållet...två revben ut....följa blodspåret 40-100 meter, (100) är ovanligt och sen knipsa av revbenen närmast skadan och resten av grisen är ok. Förlorar inte du mycket karré/ytterfilé genom att skjuta i halsen? Det är egentligen inga halsskott, utan mer mot mitten av bogen. Oftast är det bägge bogarna som får stryk! Titta på formen på ett svin så får du se hur kort hals som finns... Kulan brukar sitta precis under där ryggraden byter namn. Nästan aldrig händer det att den skjuts av, utan det är chocken, en bedövning när kulan passerar strax under. Det är samtidigt ett lungskott i dess ytterområde! Grisen hinner aldrig vakna upp innan den har dött av syrebrist..