Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många rådjur har vi skjutit?

Featured Replies

Publicerat

Vet inte helt 100 säkert men mellan 30-40 stycken så är jag "safe". Inga medaljbockar, flertalet är skjutna under hundjakt.

• Svar 79
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Bra nu tog tråden fart :D!

MVH:Ludde

Publicerat

Hur många rådjur ?

Låt mig tänka jagat i ca 40 år under större delen av denna tid så har rådjur varit det viktigaste viltet .

På sjuttiotalet myllrade det inte av rådjur inte idag heller .

Var däremot med under 90-talet ......

Har jagat mest med hund det blir väl numer något eller några per år för hund någon eller några pürch bockar.

Skjuter inte längre stänkdjur däremot så smäller det om djuret kommer för hund .

//Lasse D.

Lite kompletering av ovannämda:

Angående medaljbockar så lönar det sig att få dessa bedömda med hel skalle för normalt så sågar du av mer än 90 g som är avdraget för hel skalle .

Det går att få ut hjärnan utan att såga ett hål det finns nämligen ett hål & det är där attlas kotan / halsen ansluter till skallen .

Genom att sticka in en flaskborste eller en bockad pianotråd & vispa runt så går det att spola ut hjärnan under vattenkran.

Förövrigt så var mitt första rådjur en Skånsk brons bock.

Men som sagt även så om antalet är väl tresiffrigt så är ändå första siffran en etta.

Med årets vinter & lo tilldelningen så lär det inte bli någon vårbock.

//Lasse D.

Publicerat

10+ tror jag med? :) De första åren jag jagade tog man ju varje chans man fick, rekordåret kom jag upp i 14 varav 11 på drev för tax.

I år har jag skjutit två på jakt och 5 trafikskadade.:(

Publicerat

Vet inte men det borde bli ngt med 4 siffror

Publicerat

198st rådjur har det blivt. har jagat i 10 år.

Publicerat

1st ;)

Publicerat

anders, vad för ö? vet en ja me som skjutit ca 50-70 per år. mera säger han inte. ingen vet förutom han hur många han skjutit. men det är måånga!

sist jag träffade han så hade han skjutit 3 st på morgonen. sådär bara..

han har väl ca 100+ horn på väggen och det är bara dom största sexorna han skjutit.

mvh

antar att det är någon på åland, är nyfiken på vem?

Publicerat

Hmm har nog blivit 11 bockar...2 kid...2 getter

Publicerat

Denna höst inga,var ej ner och jagade på mina marker nere i kusten.

Men närmare 50 st under dom år jag bodde och jagade som mest i luleå.

• 3 months later...
Publicerat

4 st har de blivit. Alla bockar men bara ett med ordentliga horn. Ett av dem föll när vi jagade me hund. Började skjuta rådjur för ett och ett halft år sen. Vi får se om jag hinner fälla några bockar ännu under den pågående bockjakten.

Publicerat

Jag har inte så mycket att hävda mig med men 20- 25 rådjur har det väll blivit på dessa åren jag har jagat ;)

MVH/Jocke

Publicerat

1 under ungdomsåren.

Sen åt Lon bort allt jaktbart rå i mitten på -90 i mina trakter. Nu börjar det finnas jaktbara skogsrå igen. Men jag har inte plats för någon mer hund....

(Iof så vara jag med på rådjursklapp i sydligarenejder, härom året. Fick rå på mig vid varje såt men mäktade ändå endast med ett bomskott, då det kidet tog ett språng samtidigt som fingret kröktes... :ph34r:)

Så finns det någon med tax eller drever som vill gästjaga skogsrå med mig någon dag i höst, så är det bara att höra av sig.

Publicerat

Fler än 10 färre än 100.

Gör ett försök på att klistra in en trevlig sexa ^_^

post-4850-0-75025600-1307303722_thumb.jp

• 4 weeks later...
Publicerat

Har skjutit 2 innan jag fick sitta själv sen har jag skjutit 6 ensam :)Och mera kommer det bli i höst :)

Publicerat

Hade bra koll på antalet upp till 80st för några år sedan, säg 110 idag. Inte viktigaste viltet numera, minns rekordåren på 90-talet med toppnoteringen 13 en säsong, nuförtiden blir det ett par pürschbockar och något för hund. En silverbock.

//

Publicerat

Jag har skjutit 5st,dom senaste vintrarna har tagit hårt på stammen.

Men hoppas på flera,då jag har en drever som ska igång i höst.

tobbe 7

Publicerat

Howdy,

här kommer lite "skryt-uppgifter". Det känns lite fånigt att återge våra siffror för det gångna jaktåret - dock är vi några jägare på norra Gotland som sköt 26 rådjur under aug-jan. Själv sköt jag 17 stycken, vilket jag nog aldrig kommer att göra om. Jag går alltid på drevjakt med två vapen - en hagelpump och en bygelrepeter i 307 Win, med aimpoint. Av de 17 djur jag sköt var 16 med 307an och fem djur sköt jag under smyg-/vakjakt. Om jag inte medfört bygelrepetern hade jag endast skjutit ett djur under drevjakt - de övriga djuren kom bortom hagelhåll. Tilläggas bör att jag alltid (nästan i alla fall) har bygeln som förstahands val på de ofta spontant utgrupperade passen. Vi är endast några jägare under drevjakt och står i regel mycket långt ifrån varandra (500-1000m).

Jag kan verkligen rekomendera att medföra två vapen - kula och hagel - under drevjakt, förutsatt att säkerheten tillåter det. Så ofta kommer djuren utanför räckvidden för hagel och jag ogillar att släppa förbi något pga otillråcklig beväpning. Kan med värme rekomendera en bygelrepeter med sidoutkastning och monterad aimpoint el motsv. Är medveten om att många anser detta vara lite väl "vilt" för drevjakt men faktum är att en väl inskjuten bygelrep i 307 win eller 30-30 el annan lämplig kaliber är ett utmärkt komplement

En förutsättning för detta uppträde är givetvis att man har god koll på hundförare, hund och terrängen - men det visste vi ju redan.

Mvh

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

VArit lite offline så detta är nog försent men grattis Tjörnbon till ett fint rådjur.

Publicerat

Ca 25, 15 av dem är bockar, 8 av dem är 6 taggare, 1 av dem håller brons.

Publicerat

VArit lite offline så detta är nog försent men grattis Tjörnbon till ett fint rådjur.

:) Tack!

Detta året har varit väldigt snällt mot mig för jag har fått knäppa 6 bockar i år varav 3 har fått väggplats (dock ingen medalj).

Inte nog med det så har jag fått vara med om att min yngre bror har tagit jägarexamen vid 30 års ålder och hunnit med sin premiärbock, det smäller lika högt :P

• 1 month later...
Publicerat

Tja har lyckats med 30 blankt.

Publicerat

Liv i gammal tråd ser jag ;) som ger lite nostalgi när man försöker minnas tillbaks. Sponant skulle jag sagt ca 50, men när jag funderat lite så måste nog den siffran dubblas. Snittar 4-5 om året, nåt år när katterna var fler än rådjuren blev det nästan noll men de lite bättre åren några fler. Med några veckor kvar detta år ligger 6 i frysen, 7 om man räknar min sons första purschade med mig under uppsiktsjakt i november.

• 3 months later...
Publicerat

5 st har det blivit under 2 år som uppsiktsjägare.

Första - liten 5a som gick 70 meter med ett hjärtskott - 6,5 oryx

Andra - fin gaffelbock som föll pladask med ett lungskott - 6,5 oryx

Tredje - Gammal returbock som var grov men endast 4 taggar, föll för ett lungskott - 8,57 js alaska

Fjärde - Liten bock med saltkar till horn, en bakåtvolt sedan låg den stilla efter ett lungskott med Tikka lsa55 - 6,5 oryx

Femte - Fick skjuta första rådjuret för min egen spaniel, ett hondjur med mirokun, huvudhals skott , död innan den föll till marken.

Publicerat

1

:D