Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många rådjur har vi skjutit?

Featured Replies

Publicerat

15-16 st har det blivit

• Svar 79
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

41 år, jagat sedan barnsben men känner mig fortfarande som nybörjare ibland. Definitivt mer än 11, så har jag klippt till NS här i alla fall :lol:

Publicerat

Tolle vad väger dina bronsbockar?

Kan kolla när jag kommer hem från jobb och om jag kommer ihåg det...

Publicerat
  • Författare

Tycker tråden står still har vi inte skjutit mer rådjur på forumet :/ ?

MVH:Ludde

Publicerat

ingen som har mage att skryta som oss bara;)

Publicerat

Jag har bara skjutit 12st då jag får samsas med mina böder ;) Men det har blivit 2 fina silver och ett brons iaf :)

När jag pratade med konservatorn i höstas som jag oxå har tagit jägarexamen hos så var han inne på sitt 992:a rådjur! :P

Under 90-talet då det var som mest rådjur sköt han 65st på en säsong, kan tillägga att det är en ö vi bor på med ;)

Publicerat
  • Författare

Det är inget skryt Herr Mattson! :D

Publicerat

ingen som har mage att skryta som oss bara;)

Hur många rådjur ?

Låt mig tänka jagat i ca 40 år under större delen av denna tid så har rådjur varit det viktigaste viltet .

På sjuttiotalet myllrade det inte av rådjur inte idag heller .

Var däremot med under 90-talet ......

Har jagat mest med hund det blir väl numer något eller några per år för hund någon eller några pürch bockar.

Skjuter inte längre stänkdjur däremot så smäller det om djuret kommer för hund .

//Lasse D.

Publicerat

anders, vad för ö? vet en ja me som skjutit ca 50-70 per år. mera säger han inte. ingen vet förutom han hur många han skjutit. men det är måånga!

sist jag träffade han så hade han skjutit 3 st på morgonen. sådär bara..

han har väl ca 100+ horn på väggen och det är bara dom största sexorna han skjutit.

mvh

Publicerat

anders, vad för ö? vet en ja me som skjutit ca 50-70 per år. mera säger han inte. ingen vet förutom han hur många han skjutit. men det är måånga!

han har väl ca 100+ horn på väggen och det är bara dom största sexorna han skjutit.

mvh

sexorna ramlar ju inte över en bara hur som helst, så jag skulle nog gärna se en bild på den väggen

Publicerat

mvh

Jag vet inte vilken ö han menar men jag bor på Orust, sveriges 3:e största ö som ligger 7mil norr om gbg, vi har en massa rådjur här, inte lika mkt som på 90-talet men så är det väl överallt? Det är gammal sjöbotten här så det finns nog en hel del kalk på markerna här och vi får därför väldigt stora horn här, den största som min konservator har mätt låg på 198p men den var skjuten på grann ön. Men han mäter flera medaljbockar varje år.

Såg att du bor på Åland, har studerat i Mariehamn till sjökapten, har hört att ni har en massa rådjur ni med! :)

Publicerat
  • Författare

Känner en som jagar uppe i Skaraborg. Han har skjutit 1500 rådjur. Han jagar på kråk och det kryllade av dom där på 90-talet. Det gör det fortfarande kändes som en safari när man åkte där en kväll och kolla på säkert 100 rådjur.

Publicerat

Har blivit 6st för mig

1 i uppsala 1 i värnamo 1 i kalix och resten på hemma marken

Publicerat

3 stycken, dock ingen med horn ännu.

Publicerat

Skäms nästan för att erkänna det men jag vet inte :blush:

Gissar på ca 50, bommade toppåren även jag fast en Guld har det blivit.

//

Publicerat

Jag har fortfarande skjutit såpass få (14) att jag kan lista dem. Sköt första -94. Tänkte att det kunde vara kul att visa listan här eftersom jag var tvungen att plita ner den för att reda ut hur många/få det var:

Första bocken (30-06 + fabriks Alaska)

Get i trädgården (hagel)

Bock vid jordkällaren (300 Win Mag + fabriks Federal HE Bearclaw)

Bock vid jordkällaren (300 Win Mag + Oryx 13g)

Första bocken hos Bengt (300 Win Mag + Woodleigh 180)

Kid hos Bengt (340 Wby + Hornady RN 250)

Fet bock i Buttorp (340 Wby + A-Frame 250)

Bock hos Bengt (308 + Interbond 165)

Kid hos Bengt (6,5x55 + Oryx 10,1g)

Storbocken i Buttorp (30-06 + Accubond 180)

Smaldjur i Buttorp (30-06 + Accubond 180)

Bock hos Magnus (30-06 + Accubond 180)

Gärdesgårdsbock hos Bengt (270 + Remington Core-Lokt 130)

Bock i Buttorp (270 + Remington Core-Lokt 130)

Publicerat

59st.

I början sköt jag rätt många. Tror jag sköt 9 ett år för Ludde, drevern vi hade då. Men med åren så har jag blivit mer hårdtryckt. Tror jag sköt 8 totalt för Kim på 9 säsonger och han drev precis lika bra som Ludde.

Publicerat

121 st har det blivit under jakt varav en bronsbock. Alla bockar ska upp på väggen, så är det bara. Sambon muttrar lite men så är det. Får iofs börja sätta de med mindre avstånd. Får passa på och flytta ihop de nästa gång det ska tapetseras om.

Rådjur är för mig det absolut främsta jaktviltet så man hoppas ju att vindarna vänder och kattkramarna hamnar på ett varmare ställe.

Publicerat

223 varav 219 bokförda, sköt fyra förförra säsongen som jag inte bokfört. Säsongen som just tagit slut sköts inte ett enda rådjur :(

Mvh!

Publicerat

Efter att ha kollat div gamla anteckningar och försökt använda hjärnan så är en ganska bra gissning ca 100st

Men de senaste säsongerna har det inte blivit så många, bara 1 i år och 3 st föregående år.

Publicerat

15 st

Publicerat

Jag minns att jag sköt mitt första rå på min fars födelsedag, den 2 december 1988,

därefter har jag skjutit ett antal,

det jag sköt sist var tillsammans med Mike i senhöstas.

/Christian

Publicerat

Fler än 10, färre än 20...

//F

Publicerat

Har skjutit 17 till dags datum. Snittar på ca 2 om året. Har aldrig skjutit ett hondjur bara kiddar och bockar. Släppt en del hondjur har jag dock gjort, vilket känns bra mtp de minskat lite där jag huserar...

MVH