Publicerat Mars 1, 200620 yr Är det någon här på forumet som var ut å jagade lodjur idag? Själv hadde jag tängt å gå ut på torsdagen , men det är avlyst i Dalarna , kvoten på 6st är fylld plus en del till.Har hört att det ska vara 12st skjutna .
Publicerat Mars 1, 200620 yr Värmland hade en tilldelning på fem djur, enligt uppgift fälldes sex stycken under dagen!
Publicerat Mars 2, 200620 yr Värmland hade en tilldelning på fem djur, enligt uppgift fälldes sex stycken under dagen! :D :D
Publicerat Mars 2, 200620 yr Är det någon här på forumet som var ut å jagade lodjur idag?Själv hadde jag tängt å gå ut på torsdagen , men det är avlyst i Dalarna , kvoten på 6st är fylld plus en del till.Har hört att det ska vara 12st skjutna . Värmland hade en tilldelning på fem djur, enligt uppgift fälldes sex stycken under dagen! Det som är tråkigt att jägarkåren borde i en solidarisk anda ha väntat till på lördagen med lojakt så att alla hade fått chansen. Ni kan ju fundera ett tag på överskjutningen i samtliga områden om alla hade väntat. Men det är ju som det är. :'( :'(
Publicerat Mars 2, 200620 yr Värmland hade en tilldelning på fem djur, enligt uppgift fälldes sex stycken under dagen! Tråkigt Då blev det ingen jakt för dig i år.
Publicerat Mars 2, 200620 yr 12 lodjur fällda i Dalarnas län. Och jag kan lova att det finnsa många,många fler lodjur här på markerna. Klen Tilldelning
Publicerat Mars 2, 200620 yr Tråkigt Då blev det ingen jakt för dig i år. Nej, han jag skulle jaga med kunde inte ta ledigt på onsdagen. I precis det området vi skulle jaga sköts det tydligen ett lodjur. Men nu är det bara 364 dagar kvar och den som väntar på nåt gott :
Publicerat Mars 2, 200620 yr Perra, vet du var i Värmland lodjuren sköts?? Eller kan man hitta det på någon sida, tex naturvårdsverket ??? Är lite nyfiken då jag har sommarstugan mellan Arvika och Säffle (Värmlands nysäter). Har ett lodjur som går nära bebyggelse och slår rådjur > Mvh Henrik "Svinhagen"
Publicerat Mars 2, 200620 yr Enligt uppgifter i Wermlands Tidningen sköts djuren i Ambjörby, Stöpafors, Deje, Ölme och Borgvik.
Publicerat Mars 2, 200620 yr 12 lodjur fällda i Dalarnas län. Och jag kan lova att det finnsa många,många fler lodjur här på markerna. Klen Tilldelning absolut! Det säger en del när det skjuts dubbla kvoten första dagen, på en vardag dessutom!
Publicerat Mars 2, 200620 yr Hej Ursäkta en okunnig men hur går lojakten till? Är det vak/smygjakt som gäller? Mvh Kalle
Publicerat Mars 2, 200620 yr Här är ett exempel http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3076.0 Den enda gången som jag har jagat lo så följde vi ett färskt spår och ringade in lodjuret men tyvärr smet det ur ringen innan vi kom åt det.
Publicerat Mars 2, 200620 yr Här är ett exempel http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3076.0Den enda gången som jag har jagat lo så följde vi ett färskt spår och ringade in lodjuret men tyvärr smet det ur ringen innan vi kom åt det. Jäkla osis
Publicerat Mars 3, 200620 yr Pratade med några i laget i Dalarna som hade varit med som gäster på en annan mark i onsdags. Där hade man skjutit på ett lo, två gånger dessutom, utan att det föll så de har hållit på med eftersök sedan dess. Båda skotten sköt av äldre jägare med hagel på 50 - 60 meters håll. > > > Det är fördjävligt att folk ska vara så skjutkåta. > > >
Publicerat Mars 5, 200620 yr rasmus boström håller visst på med eftersöket på lodjuret i smedjebacken och med hans hundar och kunskap så borde väl katten vara död vid dethär läget. sen ska den visst gå i följe med en annan katt så det försvårar ju eftersöket ytterligare. men det är bara vad jag har hört, så man kan väl inte lägga alltför stor vikt vid dom orden. samtidigt så tror jag en katt kan bli rätt så slipad om man jagar den flera dagar i rad i omgångar med olika hundar, förutsatt att den inte är alltför skadad.
Publicerat Mars 5, 200620 yr jadu han som var med sa namnet på berget dom var i, men jag är inte så hemma i smedjebacken så jag la det inte på minne. kan höra med han när jag träffar honom. bor du i närheten eller?
Publicerat Mars 5, 200620 yr Nej men jag har en bekant som jobbar som yrkesjägare där uppe, tänkte om det var runt hans marker bara, *nyfiken*
Publicerat Mars 5, 200620 yr jasså, kanske nån man känner! vad heter han? jag ska kolla lite mer exakt vart ikväll. vill inte störa nu ifall dom har gång på katten
Publicerat Mars 5, 200620 yr rasmus boström håller visst på med eftersöket på lodjuret i smedjebacken och med hans hundar och kunskap så borde väl katten vara död vid dethär läget. sen ska den visst gå i följe med en annan katt så det försvårar ju eftersöket ytterligare. men det är bara vad jag har hört, så man kan väl inte lägga alltför stor vikt vid dom orden. samtidigt så tror jag en katt kan bli rätt så slipad om man jagar den flera dagar i rad i omgångar med olika hundar, förutsatt att den inte är alltför skadad. Det är samma katt som jag nämnde. Ska kolla var den sköts, jag misstänker Ubboberget (?).
Publicerat Mars 6, 200620 yr Jag hade fel. Katten sköts i kilen mellan Finnbo, Torrbo och Matsbo, efter Sätervägen. Eftersöket slutatade med att den sköts ordentligt i lördagskväll. ;D ;D
Publicerat Mars 6, 200620 yr Jag hade fel. Katten sköts i kilen mellan Finnbo, Torrbo och Matsbo, efter Sätervägen. Eftersöket slutatade med att den sköts ordentligt i lördagskväll. ;D ;D så rätt!
Publicerat Mars 6, 200620 yr Karlsson! Var jagar du? Det verkar som vi har en del gemensamma kontakter. Jag jagar älg i närheten av Söderbärke.
Publicerat Mars 7, 200620 yr jag jagar mestadels omkring grängesberg men jag brukar vara mycket i västmanland och värmland och jaga åkså, jagar nästan enbart räv och grävling och det värkar vara såpass i ropet nu att man knappt hinner jaga på sina egna marker. blir bättre sen när rådjuren blir lovliga i höst och folk börjar ägna sej åt det
Publicerat Mars 9, 200620 yr Vad jag läst i denna tråd verkar det ganska vanligt med överskjutning på katta. Är det just bara på lo, eller är det ofta så i era län? Jag är inte så insatt i det hära,därför undrar jag. Om det just är lo som det ofta händer att man skjuter för många, varför är det då så? Varför är det sånn brist på kommuniktation just under lojakten? Det skulle jag vilja ha svar på, om det nu är så.