Publicerat Mars 9, 200620 yr det är inte bristen på komunikation och inte beror det på att så många jagar lo utan snarare antalet katter, sen får naturvårdsverket dra vilka slutsattser dom vill! det kan inte bli så omfattande överskjutningar under bara några timmar om det inte vimlar av lodjur
Publicerat Mars 9, 200620 yr Vad jag läst i denna tråd verkar det ganska vanligt med överskjutning på katta.Är det just bara på lo, eller är det ofta så i era län? Jag är inte så insatt i det hära,därför undrar jag. Om det just är lo som det ofta händer att man skjuter för många, varför är det då så? Varför är det sånn brist på kommuniktation just under lojakten? Det skulle jag vilja ha svar på, om det nu är så. Ta Dalarna som ett exempel. I detta stora län fick 6 st lodjur skjutas och det sköts 12 st. En av orsakerna till överskjutningen är att det finns så mycket lodjut och när man har skjutit ett har man ett antal timmar på sig att inrapportera att man har skjutit ett lodjur via telefon. Under dessa timmar är risken stor att ytterligare lodjur skjuts. Du kan ju tänka dig om 1 mars hade varit en lördag eller söndag istället för en onsdag vad resultatet hade blivit. Det finns ingen rimlighet att man under jaktdagen ska ha en "löpare" som hela tiden åker från jakten för att kolla hur mycket som är skjutet. Enligt Naturvårdsverket har allt gå till enligt regelboken och jägarna har skött jakten bra. Om man har t ex ett älgskötselseområde kan man ju själva ha kollen på antal skjutna djur under en kort till men i detta fall är ju jaktområdet flera hundratusen hektar och ett hundratal eller ett tusental jägare ute samtidigt. Nu har det höjts röster för att man ska göra om inrapporteringen vid nästa gång det blir lojakt men vi får se vad som händer. Det finns andra som kan detta mycket bättre än jag så vi får hoppas att vi får ett mer fullständigt svar.
Publicerat Mars 10, 200620 yr Hehe, okey. Tack för svaren. Jag förstår att det kan vara svårt att hålla koll på hur många katter som skjutits i så stora landskap. Och jag håller med dig där att om det finns mycke katt så skjuts det ju mera katt. Med andra ord tror jag inte det går någon nöd på lodjursstammen,snarare så att rådjursstammen ökar.
Publicerat Mars 10, 200620 yr Ta Dalarna som ett exempel. I detta stora län fick 6 st lodjur skjutas och det sköts 12 st. En av orsakerna till överskjutningen är att det finns så mycket lodjut och när man har skjutit ett har man ett antal timmar på sig att inrapportera att man har skjutit ett lodjur via telefon. Under dessa timmar är risken stor att ytterligare lodjur skjuts. Du kan ju tänka dig om 1 mars hade varit en lördag eller söndag istället för en onsdag vad resultatet hade blivit.Det finns ingen rimlighet att man under jaktdagen ska ha en "löpare" som hela tiden åker från jakten för att kolla hur mycket som är skjutet. Enligt Naturvårdsverket har allt gå till enligt regelboken och jägarna har skött jakten bra. Om man har t ex ett älgskötselseområde kan man ju själva ha kollen på antal skjutna djur under en kort till men i detta fall är ju jaktområdet flera hundratusen hektar och ett hundratal eller ett tusental jägare ute samtidigt. Nu har det höjts röster för att man ska göra om inrapporteringen vid nästa gång det blir lojakt men vi får se vad som händer. Det finns andra som kan detta mycket bättre än jag så vi får hoppas att vi får ett mer fullständigt svar. Vill jägarna behålla trovärdigheten får man nog skärpa upp detta. Det går ju faktiskt att ordna, inte minst nu när lojägare skall vara registrerade. Alltid är det några i laget/älgskötselområdet som har mobiltäckning och kan rapportera direkt och det borde finnas en SMS-lista där det går ut besked över hur många som skjuts. Tror att årets överskjuting blir en väckarklocka och om inte jägarna själva tar initiativ för att styra upp det här kommer det hårda påbud uppifrån. /Martin
Publicerat Mars 10, 200620 yr Överskjutningen är bara ett bevis och ett faktum på att vid rätt väderlek och med den lostam som vi i dag har i Dalarna så blir det så här, tyvärr kanske man ska säga! Över skjutningen var rejäl men jägarna har gjort vad de ska, de har jagat och rapporterat inom de tidsangivelser som finns, så med de regler som rådde var det oundvikligt med några st utöver licensen.
Publicerat Mars 10, 200620 yr Vill jägarna behålla trovärdigheten får man nog skärpa upp detta. Det går ju faktiskt att ordna, inte minst nu när lojägare skall vara registrerade. Alltid är det några i laget/älgskötselområdet som har mobiltäckning och kan rapportera direkt och det borde finnas en SMS-lista där det går ut besked över hur många som skjuts. Tror att årets överskjuting blir en väckarklocka och om inte jägarna själva tar initiativ för att styra upp det här kommer det hårda påbud uppifrån./Martin Mobiltäckningen i Dalarna suger så det där med mobil funkar ej utan man måste köra någon sorts satellitmottagning. Jag jagar på 2000 ha i Södra Dalarna och det är inte ens en "plupp" på Telia, Tele2 eller Vodafone på hela marken. ;)
Publicerat Mars 10, 200620 yr Vill jägarna behålla trovärdigheten får man nog skärpa upp detta. Det går ju faktiskt att ordna, inte minst nu när lojägare skall vara registrerade. Alltid är det några i laget/älgskötselområdet som har mobiltäckning och kan rapportera direkt och det borde finnas en SMS-lista där det går ut besked över hur många som skjuts. Tror att årets överskjuting blir en väckarklocka och om inte jägarna själva tar initiativ för att styra upp det här kommer det hårda påbud uppifrån. /Martin Mobiltäckningen i Dalarna suger så det där med mobil funkar ej utan man måste köra någon sorts satellitmottagning. Jag jagar på 2000 ha i Södra Dalarna och det är inte ens en "plupp" på Telia, Tele2 eller Vodafone på hela marken. ;) Själv har jag comviq ,å det funkar inte på mina marker ,men har polare som har täckning på sina telefoner. Vissa i laget har dom gamla goda 450 telefonerna ,å dom funkar ju än ett tag.
Publicerat Mars 11, 200620 yr Vad jag menar är att det garanterat kommer krav på mycket hårdrare kontroll och då är det kanske en bra idé att jägarna själva tar initiativ. Man får väl ha radiokontakt med någon som har mobiltäckning även om denne inte är med och jagar... Sedan får man bara hoppas att lotätheten gör att tilldelningen ökas. Det man nog kan konstatera är i alla fall att ju sämre jägarna är på att hantera jakten när det gäller överskjutning, desto mindre inflytande kommer de att få över rovdjursförvaltningen. /Martin
Publicerat Mars 11, 200620 yr Jag tror snarare att en ordentlig överskjutning på jaktens första dag - som i Dalarna - kan vara en ögonöppnare om att avskjutningen är alldeles för snålt tilltagen.
Publicerat Mars 11, 200620 yr Jag tror snarare att en ordentlig överskjutning på jaktens första dag - som i Dalarna - kan vara en ögonöppnare om att avskjutningen är alldeles för snålt tilltagen. Då får vi hoppas att media och beslutsfattare väljer att tolka saken så... Ifall tilldelade sex katter varit skjutna och inrapporterade klockan 11 på förmiddagen borde det fortfarande vara en ögonöppnare för att tilldelningen var för liten, men i gengäld hade jägarna fått cred för en mycket väl organiserad jakt... /Martin
Publicerat Mars 11, 200620 yr Risken finns att myndigheterna lägger all kraft att få till en bättre inrapportering och mer eller mindre bortser från att tilldelningen var alldeles för liten!! Ett typiskt sätt för byråkrater att resonera, men jag hoppas innerligt att jag har fel!
Publicerat Mars 12, 200620 yr Risken finns att myndigheterna lägger all kraft att få till en bättre inrapportering och mer eller mindre bortser från att tilldelningen var alldeles för liten!! Ett typiskt sätt för byråkrater att resonera, men jag hoppas innerligt att jag har fel! Den enda reaktionen hittills är väl att kravet på ökad avskjutning har framförts...... Inte ens Miljöpartiet eller Djurens Rätt har tagit upp detta på sina hemsidor.
Publicerat Mars 12, 200620 yr Då får vi hoppas att media och beslutsfattare väljer att tolka saken så... Ifall tilldelade sex katter varit skjutna och inrapporterade klockan 11 på förmiddagen borde det fortfarande vara en ögonöppnare för att tilldelningen var för liten, men i gengäld hade jägarna fått cred för en mycket väl organiserad jakt.../Martin Kan en jakt bli mer välorganiserad än att man stämmer av avskjutningen efter varje jaktdag? Känns lite verklighetsfrämmande att kräva att man skall stå i onlinekontakt under jakten. Om man ställer det kravet måste det också - märk väl - betraktas som ett jaktbrott att skjuta en lokatt för mycket om förbindelsefunktionen fallerat. Är det något som skulle ge jägarkåren mer cred? Håhåjaja... Nope, detta är inget att orda om alls. Om det sker överskjutningar under rådande regler är det för att det finns så mycket vilt att en överskjutning inte gör något. Piece of cake.
Publicerat Mars 12, 200620 yr Jag tycker tilldelningen på lo är alldeles för liten. När man får tilldelning på 6,och man lyckas skjuta 12. Då borde det ringa en klocka någonstans att lotillgången är ganska bra,och därför ska man få distpans att skjuta fler? har jag fel?
Publicerat Mars 12, 200620 yr Jag tycker tilldelningen på lo är alldeles för liten.När man får tilldelning på 6,och man lyckas skjuta 12. Då borde det ringa en klocka någonstans att lotillgången är ganska bra,och därför ska man få distpans att skjuta fler? har jag fel? Jag tror inte att man kommer att ge dispens för att skjuta fler utan vi får nog avvakta och se vad som händer nästa år istället. Förhoppningsvis kommer tilldelningen att öka, jakttiden flyttas bak och fällfångst att tillåtas.
Publicerat Mars 13, 200620 yr ja,vi får hoppas på det. Där jag bor har vi inte haft rådjur på flera år nu, vad de beror på vet jag inte.Men jag tror det är lokatten.
Publicerat Mars 13, 200620 yr ja,vi får hoppas på det.Där jag bor har vi inte haft rådjur på flera år nu, vad de beror på vet jag inte.Men jag tror det är lokatten. Du torde väl bekymra dig mer om hararna. ;)