Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6PPC till rådjur?

Featured Replies

Publicerat

Nästa fråga handlar om hur man enklast kommer över en 5.6x50R pipa till K95:an och eftersom Normark är ett företag som jag i mesta möjliga mån undviker så gäller det att

PM snart

Publicerat

Ehh Är det en 6PPC?

Är inte detta en?

6mm_PPC.jpg

//

Men Lasse då! :wub::D

Publicerat

Jag såg i en annan tråd att den gode Exabit hade skjutit några rådjur med 340 Weatherby och då känns det rimligt att anta att rådjuret kommer att lägga sig nästan oavsett vilken kula men väljer

Det är nog sant att det är så. Kid med Hornady RN 250 i 870 m/s var nästan som en detonation :ph34r: Bock med A-Frame 250 i 850 m/s sprang 50 meter innan den lade sig, utan några överdrivna skottskador.

Som du skriver så är är kulval och skottplacering det viktiga (nu är min jaktliga erfarenhet en droppe i havet jämfört med din, men allt jag sett själv och hört tyder på detta. Dessutom finns det en anledning till att jag inte jagar rådjur med 340 Wby längre :rolleyes: Det är en otrolig overkill...).

Publicerat

Lasse,

Christian visade en bild på en 5.6x50R och du visade en bild på en 6PPC så ni har gjort relevanta inlägg båda två:P

Henrik

Men Lasse då! :wub::D

Upps :blush::blush:

Så kan det gå när man inte läser som man ska...

//

Publicerat

Jag har skjutit ett gäng rådjur med .222 och Bt 50gr.

Det är nog precis som du skriver att det viktiga är placering av kulan.

Inget av djuren jag har skjutit har gått över 50m och de flesta sänker sig på stället.

Nu har jag lite moderatare hastighet på mina kulor...vilket är ändrat :ph34r:

Jag låg på uppskattningsvis 880-900 och nu gissar jag på ca 1000 med justerad laddning.

.222 är i mina ögon en helt ok kula att jaga Rå med, bara man väljer placeringen rätt.

Smaken är som baken delad ;)

//

Publicerat

Ibland saknar jag min gamla PPC... I mina ögon är det den optimala rådjurskalibern. Eftersom den bössa jag hittade var lite ombyggd så ansåg jag att jag kunde göra lite våld på den eftersom den redan var förstörd. Originalpipan med 14" stigning gillade 70gr kulor men inte 85gr så då pipade jag om den till 10" eftersom jag ville kunna använda de jaktkulor som fanns i .243. Samtidigt byggde jag en pistol och den tog jag en 8" stigning på eftersom jag då ville använda 105gr VLD-kulor. Efter 70-talets PPC single shot modell så bygger sako sina 6PPC med 12" stigning vilka klarar i vart fall långa 85gr kulor och kanske lite till. Jag fastnade för 95gr BT som Dorro också kan vidimera skjuter kanonfint med lagom effekt i ett rådjur. Eftersom jag alltid gillat långsamma/tunga kulor i respektive kaliber så blev det valet. lagom effekt i viltet som sagt och liten vindavdrift. Stort plus för allt skytte på långt håll eftersom vinden är det enda man inte kan ta reda på exakt. Med avståndsmätare och likare med targetrattar kan man dock kompensera kulbanan. Jag har numera en .222 Sako Classic i skåpet och har laddat med Norma Oryx som jag tror är bra medicin för rådjur också¨. Har dock inte skjutit ngt än eftersom de sista 2 årens rådjursjakt varit lite rumphuggen... Nackdelen är som vanligt vindavdriften med .224 och det är ju där som man ser skillnaden. Eftersom du redan har en 6x45 skulle jag definitivt ta en 5,6x50R - det är ju ett brytvapen du har... Så stor är nog inte skillnaden de olika 6mm emellan. Själv har jag dock funderat förut på en 7TCU i en liten sako för rådjursjakt mm men tiden tryter nuförtiden för dylika projekt, fast ngt mellan min 7x57 och 7x33 vore kul!

Publicerat

Efter 70-talets PPC single shot modell så bygger sako sina 6PPC med 12" stigning vilka klarar i vart fall långa 85gr kulor och kanske lite till. Jag fastnade för 95gr BT som Dorro också kan vidimera skjuter kanonfint med lagom effekt i ett rådjur.

Menar du att 1-12" stabiliserar 95gr BT? Jag har en S491 och enligt specen ska det vara 1-12" http://www.sako.fi/pdf/manuals/Sako491_591_691.pdf

Publicerat

Efter ett tidvis ganska omfattande bruk av 22lr dämpare samt subsonic plugg så har även jag dragit slutsatsen att less is more, detta då när det gäller kommunal verksamhet. Tricket handlar om att sköta spakarna, då fungerar en i sammanhanget förklen kaliber till väldigt mycket.

Mvh!

Publicerat

Menar du att 1-12" stabiliserar 95gr BT? Jag har en S491 och enligt specen ska det vara 1-12" http://www.sako.fi/pdf/manuals/Sako491_591_691.pdf

Hej

Den bössan som Dorro har som skjuter bra med 95 grains kulor är ompipad och har 1-10" i stigning.

I dom sako ppc*er som jag haft med 1-12" pipa har det funkat med 87 grains som maxvikt på kulan.

Den ena sköt faktiskt riktigt bra med 87:an medans den andra sköt lite sämre men ändå godkänt.

Jag provade med 95 grains sst kulor och dom sköt skitkass i båda två. Ska man skjuta 95 grains kulor

måste man upp på 1-10" i stigning.

Mvh Jocke

Publicerat

I dom sako ppc*er som jag haft med 1-12" pipa har det funkat med 87 grains som maxvikt på kulan.

Skit...

Publicerat

Skit...

Mmm men märk väl att det var med en sorts kula (sst), det kan ju likväl funka med en annan sort. ;) Minns testet med Cicci's vixen. Vissa 55:or funkade medans andra gav ovala hål.

Publicerat

Mmm men märk väl att det var med en sorts kula (sst), det kan ju likväl funka med en annan sort. ;) Minns testet med Cicci's vixen. Vissa 55:or funkade medans andra gav ovala hål.

Grejen med Nosler BT är att allt under 90 grains är varmintkulor :ph34r:

Kanske blir att testa Sierra MK 70 trots allt.

Publicerat

Skit...

Hej Rikard

Jag tror att jag har några 95 grains kulor kvar om du vill prova. Kan kolla om du vill.

Om dom finns kvar kan du få dom. Annars fungerar winchesters 80 grains blyspets väldigt bra till rådjur.

Jag laddade upp mina 80 grains till 950 m/s och den laddningen har jag kört i alla mina 6 ppc bössor med riktigt bra resultat.

Den kulan skjuter dessutom väldigt bra i 1-10 pipor som jag testat.

Jag har mest kört med H322 och H335 krut med bra resultat.

Mvh Jocke

Publicerat

Grejen med Nosler BT är att allt under 90 grains är varmintkulor :ph34r:

Kanske blir att testa Sierra MK 70 trots allt.

Jo men har du testat BT 90grs i din bössa då? :rolleyes:

Publicerat

Jo men har du testat BT 90grs i din bössa då? :rolleyes:

Nä, V-Max 75 som tyngst.

Henrik: ledsen för trådkapningen :blush:

Publicerat

Jag beställde ett par askar 70grains Rhino kulor som jag tänkte prova i min Sako 6ppc enpetare. Borde funka som rådjurskula om man bara får den och skjuta.

Publicerat
  • Författare

Rikard,

jag är inte så säker på att du skall avfärda de lättare varianterna av BT i 6mm som rådjurskulor även om de helt riktigt är att betecknade som "varmintkulor". Betänk att vi har flera användare som Lasse med flera som använder 50 grains BT i sina 222rem och är nöjda med resultaten, det är väl en kula som definitivt är att betrakta som en varmintkula. Jag har själv skjutit ett smaldjur med 55 grains BT i 1010 m/s i min 6x45 och så länge som du sätter skottet i spjälstaketet tror jag inte att du kommer att få några som helst problem.

Jag har faktiskt varit nyfiken på att använda 70 grains BT som rådjurskula i min 6x45:a och testa den på några rådjur men tiden räcker som bekant inte till för alla projekt som skulle vara kul att genomföra. Annars kan jag givetvis rekommendera Sierras 85 grains kulor som borde vara klockrena i farter upp till 900 m/s, vill du så kan jag ta med ett gäng sådana till Lasse eller Remmene.

Dagens trend i vårt avlånga land handlari mångt och mycket om att det skall skjutas kulor som helst skall ha större vikt när man plockar dem ur viltet än när man sätter dem i hylsan. I en del situationer så är det givetvis vettigt men ibland får jag en känsla av att den svenska jägarkåren och då i synnerhet den internetsurfande delen av densamma beväpnar sig som om de skulle på big five safari när det står älg. gris eller rådjur på dagordningen vilket får mig att småle lite grann.

När jag började jaga så hade jag en läromästare som sköt sina rådjur med 85 grains sierra varmintkula i 6.5x55, hastigheten låg kring 1000 m/s och med den kombinationen sköt han ett par hundra rådjur utan några problem, jag skulle tro att den sammanlagda flyktsträckan på hans rådjur var ungefär lika lång som ett enda rådjur skjutit med en 13 grains Aframe ur en 30-06 :lol:

Nu har jag stor förståelse och sympati för tanken att man vill träna upp sina eftersökshundar och då kan väl ett 100-200 m långt dödsök på en bock i augusti vara en god idé;)

Ola, jag delar faktiskt helt och fullt dina tankar på en liten 7mm TCU. Det är nog en ganska lagom kaliber för våra rådjur, att skjuta en liten 7mm 120 grains kula i 800 m/s torde också generera rätt rimliga skador på viltet. Att annat intressant alternativ vore såklart 6.5TCU där en 100 brains BT i 830-840m torde vara synnerligen lämplig för rådjuren. Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte, jag har ju en liten Sako classic kolv från Mcmillan stående till min lilla vixen som aldrig blivit använd. Kanske skulle man ta och åka ned till Robban vad det lider och se om man inte kunde hitta på något lite mer udda :rolleyes:

När det gäller k95:an kan jag meddela att det verkar som att det får bli en liten Tysklandsresa till våren för att hämta upp en 5.6x50R pipa, eftersom man tjänar i storleksordningen 4-5000 kr på att köpa en dylik pipa från våra germanska grannar jämfört med att ta den genom Normark.

Henrik

Publicerat

För att inte tala om att man kan handla lite riktig öl då också,

det finns goda skäl att göra en sådan resa anser jag.

just det, addum, jag sköt en get med 75 grains V-max .243 för två år sen, in tre revben bakom bogen, ut i bak kant på bogen, absolut minimal köttförstöring.

/Christian

Publicerat

När jag hade min Sako 591 Varmint i .243 så hade jag en laddning till den med 70 grains Nosler BT i 1040 m/s.

En pigg liten rackare som jag tog fram för träffbilder och för att spränga kråkor (och det gjorde den med bravur, kan jag lova).

Sköt även två bockar med den. Skotteffekten var av typen "dra ur kontakten".

När det gäller köttet så tyckte jag nog att den vanliga Norma blyspetsen var värre, trots att den är tyngre och långsammare.

//Danne

Publicerat

Vet int om detta tillför något till diskussionen men postar ändå....är i 6mmBR.

Publicerat

Henrik, jag vill helst ha en och samma kula i min 6PPC då den i nuläget är dedikerad varmintbössa. Just nu kör jag med V-Max 75:or i 900 m/s. Om dessa även funkar till rå vid rena sidoskott i spjälstaketet så vore det helt klart att föredra.

Tror du det är vettigt att köra vidare på denna kulvikt, eller bör jag gå ner till typ 55 grains eller så? Jag började min "rådjurskarriär" med rena lungskott eftersom det var nån form av underförstådd sanning att man inte fick bränna ett endaste gram kött på viltet. Dock körde jag med för hårda kulor vilket gav långa flyksträckor. Jag har aldrig tappat ett rådjur eller fått kalla in hund, men Oryx 13 gram i 300 Win Mag och Accubond 11,7 gram i 30-06 har vid rena lungskott gett flyktsträckor på 60-100 meter. När det börjar skymma och man sitter nära grannmarken så är det ingen hit :ph34r:

Eftersom 6PPC:n primärt är predatorbössa så ska den såklart funka bäst för denna typ av vilt (rävvak, rävlock, kråkor, skator, nötskrikor). Hmm, kanske ska köra vidare på 75:or och peta in kulorna i spjälstaketet på rå och se hur det går. Men en 55:a kanske är vettigare för "flackare" kulbana för predatorer (med något större vindavdrift). Kommentarer mottages tacksamt :rolleyes:

Publicerat

Kör med 58grs. V-max till räven, skjuter tätt i min.

Men det skulle vara enkelt med en kula till allt, har en ask Nosl.bal-tip 70grs. som jag ska utvärdera fram över.

Publicerat
  • Författare

Rikard,

jag tror att du lugnt kan köra med dina 75 grains Vmax men jag har ingen egen erfarenhet av den kombinationen. Sitter smällen i spjälstaketet så är jag rätt säker på att rådjuren går i backen där de står med mycket begränsad köttförstöring, Christian har ju uppenbarligen testat kombinationen med gott resultat.

För egen del så har jag uppfattningen att Vmax kulorna är mer explosiva än vad t ex Ballistic Tip är men jag har gjort för lite jämförelser sida vid sida för att vara säker på min slutsats. Jag ser egentligen ingen vits för dig att gå ned i kulvikt om du också skall skjuta rådjur utan jag tror nog att 70-75 grains kulorna är en rätt väl avvägd kompromiss för både varmint och rådjursskytte. För renodlat varmint skytte hade jag nog gått ned till 55-58 grains kulorna och sett till att få upp dessa i farter på +1000 m/s (funkar det i 6x45 så borde det väl rimligen också vara möjligt i 6PPC).

Sedan tror jag som sagt att vi rent allmänt lägger för stor vikt vid hur våra jaktkulor ser ut efter att de gått igenom en försvarlig bunt tidningspapper, brädlappar eller sandhinkar. Resultatet av dylika tester har givetvis ett visst värde framför allt om man gör jämförande tester men det säger långt ifrån hela sanningen om hur effektiv en kula är i viltet.Ta det här med restvikt som exempel, här hemma vill de allra flesta att restvikten skall vara så hög som möjligt, kommer du istället ned på kontinenten så går det knappt att sälja en jaktkula om den inte garanterat tappar minst 20-30% av sin vikt. Normas bästsäljare på kontinenten är Vulcan och plastspets och inte Oryx, frågan är om det är vi eller våra kontinentala bröder som har "rätt"?

I mina mörkare stunder får jag ibland en känsla av att vi väljer kula efter ett förväntat misslyckande, vad jag menar är att vi vill ha en kula som inte ställer till allt för mycket skada men samtidigt gör sitt jobb även om den hämnar någon annan stans än där den borde placeras. Är det så att vi inte vågar välja en optimal kula för ett korrekt skott eftersom vi vet med oss att vi kommer att avlossa vårt vapen trots att skottläget egentligen är rätt tveksamt?

Nu låter det som att jag är motståndare till lite hårdare eller bondade kulor vilket inte alls är fallet, jag ser absolut en plats för de lite hårdare kulorna annars hade jag inte valt att använda mig av 150 grains TSX i min 308win i alla år.

Även den här gången så är ju en TTSX en av de vassaste kandidaterna på kulfronten men när det gäller dessa kulor så har jag kommit till slutsatsen att det gäller att ha lättast möjliga kula för kalibern och vapenklassen och att driva upp den i så höga hastigheter som möjligt.

En annan aspekt är det uppenbara att det som funkar bra till rådjur kanske inte är vare sig lämpligt eller lagligt om det står klass 1 vilt framför pipan. Jag har förmånen att få jaga på marker där rådjursstammarna är väldigt täta vilket innebär goda praktiska möjligheter till empiriska fältstudier och därmed hoppas jag att så småningom åtminstone för egen del komma fram till vad som är den optimala rådjursladdningen B) Tills dess fortsätter sökandet och nästa kandidat att testas är med största sannolikhet snabba 50 grainskulor ur en 5,6x50R.

God kväll Medborgare!

Publicerat

Har väl egentligen inte så mycket att tillföra i denna intressanta tråd, men just 70 grains BT har blivit något av en favoritkula i min 6 BR. Vet att jag tjatat om den tidigare men den är värd att uppmärksamma! Den skjuter väldigt fint trots 8" stigning och rådjuren lägger sig omgående utan att för den skull bli särskilt förstörda. Den är enligt mig också inte lika explosiv som 65 grains V-Max (som också skjuter bra i min pipa). Tanken att ha en kula till både rå, räv och kråkfågel tilltalar mig, och även om jag nu tänker jobba fram en laddning med 105 grains A-Max så kommer jag nog att återvända till BT 70 vad det lider...

Följande av Henrik tycker jag faktiskt det kan ligga något i:

I mina mörkare stunder får jag ibland en känsla av att vi väljer kula efter ett förväntat misslyckande, vad jag menar är att vi vill ha en kula som inte ställer till allt för mycket skada men samtidigt gör sitt jobb även om den hämnar någon annan stans än där den borde placeras. Är det så att vi inte vågar välja en optimal kula för ett korrekt skott eftersom vi vet med oss att vi kommer att avlossa vårt vapen trots att skottläget egentligen är rätt tveksamt?
Publicerat

Nej, 85 gr och kanske mer. Jag hade ju 1/10" och då gick det bra med 95gr.