Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning av unghund

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Kanske inte att de tappar intresset för konstlade spår - däremot att de gärna, gärna byter till färskt vilt. MIna är notoriskt opålitliga. IRL funkar de ok dock - men utan att imponera vid linspårning.

Träning, + försök att skilja på rutiner mm vid jakt resp spårning så att han får klart för sig vad som gäller vi resp tillfälle.

Även om han är dåligt motiverad att gå kostlade spår är det en disciplinfråga att inte byta vilt när man spårar vilket är bra att träna på också.

Spårprovsmeriter kommer inte att utveckla honom som eftersökshund men det ser onekligen "bra ut" att ha gk i dessa tider av "kvalitetsäkring". Håller du ändå på och tränar konstlade spår så...

Ja, det är inte så att han inte bryr sig om spåret, men han hittar mycket annat som för tillfället är mer intressant.

Jag har märkt att börjar jag spåret där vi brukar ställa bilarna (=inte mycket viltaktivitet där) så tar han snabbare spåret, dock så byter han gärna om där är något som är mer intressant.

Jag fick ett tips att dra spår över ett spår från t.ex rådjursslag, markera var det korsar och när man kommer dit och han växlar så skulle jag stanna kvar i spåret tills han själv går tillbaka till spåret. Det verkar vettigt, jag styr honom utan att visa honom spåret igen. Jag har inte provat det än, har inte sett några rådjur än, men någon dag så står dom där och då ska jag prova det.

• Svar 60
  • Visningar 12,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis, det känns alltid bra när hunden gör ett bra jobb

Tackar :) Ja verkligen, speciellt när man jobbat så mycket med spårning osv :)
Publicerat

I min värd tränar jag mina hundar för att klara skarpa spår.

Det inebär att vi skall bli ett team som skall klara ut även dom svårare spåren.

Att gå prov är bara att kolla av att vi är på rätt spår :) i våran utbildning.

Jag måste klara av att "läsa" om hunden är på eller av spåret (tar anat vilt eller tappat bort spåret). Anväder man hunden till vanlig drivande jakt också så är det inte så konstigt i fall den heldre vill följa ett färskt och kanske intresantare vilt.

Det är efter en jaktsäsång med kanske några skarpa efttersök inte så konstigt att hunden är måtligt intreserad av konstade spår.

Det gäller nu att hitta på något sätt att få hunden motiverad att gå konstlade spår. Visa att det här är det roligaste husse eller matte vet att följa spår.

Viltstörning.

Bra tips att som någon skrev att lägga ett spår där du ser att det fins vilt. Åk ut på kvällen och kolla var det rör sig vilt. Lägg spåret runt ev hela åkern kvällen efter och gå morgonen där på. Vildsvinsåtel eller liknande funkar det med.

Eller.

Lägg ett spår. Inan du går spåret, gå till något lämpligt ställe utan att korsa spåret tag ditt kastspö och kasta en klöv över spåret. Veva in klöven och när hunden viker av vid störningen, korigera.

Som jag ser på det har man ingen störe nytta en hund som ständigt lämnar ett spår för att hitta på något anat. Gör den det på ett konstlat spår varför kan den inte göra det på ett skarpt?

Man skall kanske göra ett kontrol efttersök på ett vilt för att vara helt säker på att det är oskadat, 6 tim senare eller så, och då är det inte någon höjdare att hunden byter till det mycket färskare spåret som korsar det riktiga spåret. Har man då också släpt hunden för att den själv skall leta upp det skadade viltet......

Har man sagt till hunden att nu är det ett spår vi skall följa, så ska den det!

På provet tillåter man att föraren tar tillbaka hunden en gång pga viltstörning utan detta påverkar prissättningen. Men då måste föraren själv se att hunden råkat ut för viltstörning.

Sedan är det nog så att dom flesta hundarna gör ett bättre jobb på skarpa spår med skadat vilt.

Publicerat
  • Författare

I min värd tränar jag mina hundar för att klara skarpa spår.

Det inebär att vi skall bli ett team som skall klara ut även dom svårare spåren.

Att gå prov är bara att kolla av att vi är på rätt spår :) i våran utbildning.

Jag måste klara av att "läsa" om hunden är på eller av spåret (tar anat vilt eller tappat bort spåret). Anväder man hunden till vanlig drivande jakt också så är det inte så konstigt i fall den heldre vill följa ett färskt och kanske intresantare vilt.

Det är efter en jaktsäsång med kanske några skarpa efttersök inte så konstigt att hunden är måtligt intreserad av konstade spår.

Det gäller nu att hitta på något sätt att få hunden motiverad att gå konstlade spår. Visa att det här är det roligaste husse eller matte vet att följa spår.

Viltstörning.

Bra tips att som någon skrev att lägga ett spår där du ser att det fins vilt. Åk ut på kvällen och kolla var det rör sig vilt. Lägg spåret runt ev hela åkern kvällen efter och gå morgonen där på. Vildsvinsåtel eller liknande funkar det med.

Eller.

Lägg ett spår. Inan du går spåret, gå till något lämpligt ställe utan att korsa spåret tag ditt kastspö och kasta en klöv över spåret. Veva in klöven och när hunden viker av vid störningen, korigera.

Som jag ser på det har man ingen störe nytta en hund som ständigt lämnar ett spår för att hitta på något anat. Gör den det på ett konstlat spår varför kan den inte göra det på ett skarpt?

Man skall kanske göra ett kontrol efttersök på ett vilt för att vara helt säker på att det är oskadat, 6 tim senare eller så, och då är det inte någon höjdare att hunden byter till det mycket färskare spåret som korsar det riktiga spåret. Har man då också släpt hunden för att den själv skall leta upp det skadade viltet......

Har man sagt till hunden att nu är det ett spår vi skall följa, så ska den det!

På provet tillåter man att föraren tar tillbaka hunden en gång pga viltstörning utan detta påverkar prissättningen. Men då måste föraren själv se att hunden råkat ut för viltstörning.

Sedan är det nog så att dom flesta hundarna gör ett bättre jobb på skarpa spår med skadat vilt.

Ja, du har helt. Jag vill kunna sätta honom på ett spår och sen ska han följa det tills jag säger, tyvärr känns det som en utopi:)

Jag tror att vid "skarpa" spår så tar han det, dock vet jag inte hur det är om det är äldre. Jag har en kompis som är med i Nvr, har pratat lite löst med honom om han kunde markera ett spår i gpsen och när han var klar och hittat djuret så kunde han kanske ringa mig så jag får gå spåret. Han tyckte det var en bra ide, hoppas bara det kan bli av.

Det med fiskespöet var ett bra tips, men om han viker av ska jag korrigera eller ska jag stanna i spåret och bara hålla linan tills han kommer tillbaka på spåret? Och varför

Publicerat

Det är i bland lite knepigt att motivera hunden att gå ett konstlat spår. Men försök att hitta på något sätt. Prova att dra spåret med något som hunden tycker om, försök att använda fantasin. Du kan tex höra med din kompis som går trafikeftersöken att få lungorna eller andra delar av viltet och dra spår med dom. För att sedan gå tillbaks till klöv och blod. Jag hade än golden en gång i tiden som vägrade följa en klöv. Det som hon älskade mäst var pålägsskinka, så gissa vad som bands ihop med klöven? Det behövdes bara en gång, Det blev med tiden en strålande spårhund.

Korigera eller stanna på spåret?

Det vet bara du.

Med mina hundar korigerar jag. När dom med säkerhet gått av spåret ca 10-30m beronde på förhållandena ( vind, ålder på spåret mm). Så säger jag bara spår. Men dom vet igentligen vad dom skall göra och är bara "olydiga". Det syns på dom också, man får den där blicken.... ursäkta mig ...och dom vänder tillbaks till spåret, och fortsätter. Glöm inte att ge beröm då.

Men det beror var du är med din utbildning av din hund.

Kan du ställa krav på hunden? vet den vad den skall göra igentligen? Blir det ja på dom frågorna, då tycker jag att man också kan ställa krav på hunden.

Anars kan det vara ett sätt att prova att stana kvar på spåret så att hunden inser att bara jag går rätt så kommer jag vidare.

Man brukar använda samma metod ifall man vill att hunden skall ringa mindre yvigt i vinklarna.

Det finns så många sätt att nå målet med sin hund. Alla som fungerar är bra, det är bara fantasin som begränsar.

Publicerat
  • Författare

Något verkar ha hänt med hunden, han har följt dom sista tre konstlade spåren klockrent :) Det känns som att han efter att fått spåra upp grisen förstått att det kan vara kul att spåra upp det jag visar honom på. Sista gången på eftersökskursen gick han skitbra. Men eftersom jag är lite pessimist så väntar jag på bakslaget ;)

Jag har sagt till alla jägare jag känner att jag vill gå eftersök/dösök, en av dom jag känner som är med i Nvr sa att han skulle ringa nästa gång han hade ett påkört rådjur, tyvärr tror jag inte det dröjer länge innan han ringer.

Jag såg tre rådjur på ett av fälten på marken i förrgår, men hade tyvärr inte tid att dra ett spår, men nästa gång.

Publicerat
  • Författare

Lägger upp en bild på grisen, kom på att jag glömt det :)post-5962-0-32232500-1337273624_thumb.jp

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Träningen med hunden fortgår. Konstlade blodspår ville han inte gå ett tag i våras, men nu går det jättebra igen.

Har tränat en släpspår med kanin och det har trots mina farhågor gått oerhört bra, nu har spåret bara varit ca 1 timme gammalt och jag har lagt det i en stor böj så jag ser honom hela tiden, men han har tagit kaninen och kommit in direkt utan att tugga. Hur gammalt är spåret på provet? Längden är väl 300 m, spåren jag lägger nu är 150 m. Får vänta till efter den 1:e okt så jag kan lägga längre spår där jag inte ser honom och hoppas på det bästa.

Jag hade tänkt ta med honom ikväll när jag ska vaka på räv och skulle jag lyckas skjuta en hade jag tänkt skicka honom på apport, det måste väl vara bra träning, större vilt och varmt vilt.

Publicerat

Spåret läggs av spårläggaren som rapporterar till domaren över radio så fort den är klar. Då ger domaren dig starttillstånd. Så det är bara några minuter " gamalt".

Längden ca 250 m långt och ca en tredjedel i skog eller liknande. Start på vall, stubb, bevuksen träda eller liknande.

Publicerat
  • Författare

Ok, det låter bra. Ska bli roligt att se hur det går efter den 1:e när man kan dra spåret så man inte ser honom. Jag vet inte om han vet att jag ser honom, när han tagit kaninen tittar han alltid upp mot mig och sen kommer han in till mig, frågan är vad han gör när han inte ser mig. Ska jag fortsätta låta spåret ligga en timme eller ska han få gå på direkt?

Publicerat

Be någon kompis att dra kaninen som på provet. Använd radio som på provet. Tänk på att kompisen gömer sig väl i rätt vind, men att han eller hon kan se hunden så lång sträcka som möjligt. Börjar hunden strula så medelar kompisen dig detta tyst över radion så att du kan korigera. Hunden kommer förhoppnings vis tro att husse "ser mig alltid" så att det är ingen ide att göra några dumheter. I fall hunden börjar att tugga, droppa eller gräva ner, så kan kompisen börja att jaga hunden tillbaks medans du kallar in och gör dig till värdens bästa och trevligaste husse. Kräver dock en viss fingertopps känsla från kompisens sida

Ålder på spåret?

I fall du tränar för provet så kör på lika lång tid som på provet = den tid det tar för spårläggaren att dra spåret och göma sig.

Det brukar vara dom andra bitarna som brukar strula som bära, tugga, gräva ner eller "dra sju socknar bort med bytet" :biggrin: inte åldern på spåret.

Sedan kan man för jakten skull träna på äldre spår, när det andra sitter.

Det är vad jag hade provat utan att känna din hund.

Thomas