Publicerat Februari 27, 201115 yr Var på banan för att "tjuv-träna" lite Trap skytte här om dagen. Trap har aldrig varit min starkaste sida och det fick jag bekräftat än en gång. Jag hade en förhoppning att min Benelli M2 skulle funka bättre på Trapbanan än min pump (bättre passform på stock, längre pipa, crio pipa). Men jag hade precis samma dåliga träff procent. Troligtvis ökar man förutsättningarna för sig själv med en ännu bättre passande bock istället, eller? Därmed kom tankarna igång, när jag är som mest radikal i tankarna tänker jag "byt in båda bössorna mot någon bra Beretta, Zoli eller kanske t.o m en Blaser F3". När jag samlar mig lite så tänker jag byt in M2an till en bock och behåll pumpen som slitbössa. Och när jag försöker vara realistisk så tänker jag, skitsamma, skjut med M2an i sportingen och använd pumpen efter tycke och smak, nordisk trap kan man vara utan. Någon som får några spontana tankar och åsikter i det här? Uppgifter och erfarenheter om Blaser F3 skulle vara intressanta också. (kan man svika Benelli på det här viset?) Kan också vara av värde att berätta att jag bedriver enbart jakt med hagel, främst på hare och fågel.
Publicerat Februari 27, 201115 yr sälj pumpen och köp en så bra begagnad bössa du kan för pengarna, ev lite tillägg och pröva på trappen. En sportingmodell med 76-pipa kanske kan va en bra kompromiss. Att ha både pump och halvauto känns lite väl så ett brytvapen kompletterar detta väl. En bock och en halvauto så är du rustad för allt. Byter du in m2an så föelorar du säkert en "hel bössa" på inbytesvärdet för att sedan vilja ha en igen. Köper du en bra bock är DU där JAG vill vara. mvh
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Goven; Tackar för lite tankar i det hela. Hade jag fortfarande jobbat så hade saken varit enkel, då hade jag köpt en bock också, inte istället för. Nu är jag som synes lite mer villrådig. Än så länge så säger erfarenheten att jag faktiskt skjuter bättre med min Supernova än med M2an men det kanske bara kommer ner på ren och skär övning. Jag hade för övrigt pumpen uppe på annons både här och på sportskytteforumet, över 200 hade kollat på annonsen, INGEN svarade, eller ens frågade något. Så får man ens sålt den så tror jag inte det rör sig om mycket pengar den inbringar. M2an är ju betydligt dyrare (och nyare i mitt skåp). Den köptes ny för 6 månader sedan. Till saken hör också något som jag var medveten om vid köp, nämligen att Benelli är lite för korta för mig egentligen. Jag är 192cm lång och Benellis ca 37cm långa kolvar är inte helt idealiskt. Men jag vill/ville ha Benelli sedan jag intresserade mig för hagelskytte, så det blev som det blev.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Än så länge så säger erfarenheten att jag faktiskt skjuter bättre med min Supernova än med M2an men det kanske bara kommer ner på ren och skär övning. Jag hade för övrigt pumpen uppe på annons både här och på sportskytteforumet, över 200 hade kollat på annonsen, INGEN svarade, eller ens frågade något. Så får man ens sålt den så tror jag inte det rör sig om mycket pengar den inbringar. Till saken hör också något som jag var medveten om vid köp, nämligen att Benelli är lite för korta för mig egentligen. Jag är 192cm lång och Benellis ca 37cm långa kolvar är inte helt idealiskt. Men jag vill/ville ha Benelli sedan jag intresserade mig för hagelskytte, så det blev som det blev. Tycker mig komma ihåg att du skjutit mer med supernovan så det kan vara därför du skjuter bättre med den. Alternativt så kan det vara så att eftersom du är så "stor" och supernovan är tyngre att du får en bättre sving. Har du längsta bakkappan på m2an? Du kan kanske byta in den?
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Tycker mig komma ihåg att du skjutit mer med supernovan så det kan vara därför du skjuter bättre med den. Alternativt så kan det vara så att eftersom du är så "stor" och supernovan är tyngre att du får en bättre sving. Har du längsta bakkappan på m2an? Du kan kanske byta in den? Jag har skjutit närmre 1400 plugg med Supernovan och nästan 500 med M2an så en viss skillnad finns ju absolut där. Stor och lång är två olika saker, jag är inte så krallig, men lång som sagt. Jag har den längsta bakkappan på M2an nu (flyttad från Supernovan). Pga av det smått brutala priset på den detaljen så blev det att flytta mellan bössorna vid behov. När jag jagat med Supernovan har de tjocka vinterkläderna kompenserat något för kolvlängden, därför sitter orginal bakkappan ifrån M2an på den istället (medium längd). Jag tror jag ska ringa Torsbo i morgon och höra mig för om jag kan få något riktvärde över telefon. Det kanske är någon här som är sugen på en Benelli M2 annars, är i absolut nyskick, alla tillbehör etc finns så klart? (6månader gammal ganska exakt och under 500 skeet-plugg skjutna) Typiskt att man ska kära ner sig i en Blaser F3, den passar ju en studentbudget som handen i handsken (ironi).
Publicerat Februari 27, 201115 yr Jag har skjutit närmre 1400 plugg med Supernovan och nästan 500 med M2an så en viss skillnad finns ju absolut där. Stor och lång är två olika saker, jag är inte så krallig, men lång som sagt. Jag har den längsta bakkappan på M2an nu (flyttad från Supernovan). Pga av det smått brutala priset på den detaljen så blev det att flytta mellan bössorna vid behov. När jag jagat med Supernovan har de tjocka vinterkläderna kompenserat något för kolvlängden, därför sitter orginal bakkappan ifrån M2an på den istället (medium längd). Jag tror jag ska ringa Torsbo i morgon och höra mig för om jag kan få något riktvärde över telefon. Det kanske är någon här som är sugen på en Benelli M2 annars, är i absolut nyskick, alla tillbehör etc finns så klart? (6månader gammal ganska exakt och under 500 skeet-plugg skjutna) Typiskt att man ska kära ner sig i en Blaser F3, den passar ju en studentbudget som handen i handsken (ironi). Jo det är en viss skillnad . Det jag mena var att om man är lång och stark (tolkas enligt mig stor, inte nödvändigtvis fet) kan en lätt bössa bli viftig medan en tyngre är stabilare. Kan förstå problemet med att byta och priset på en till är svårmotiverat. Jag vet hur det är, det är kul med nya grejer men tänk på att det är säsongsupphåll snart och du lär klara dig med en pump/auto för kråkjakten. Annars kanske du hinner ångra dig igen lagom till jakten drar igång .
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Jo det är en viss skillnad . Det jag mena var att om man är lång och stark (tolkas enligt mig stor, inte nödvändigtvis fet) kan en lätt bössa bli viftig medan en tyngre är stabilare. Kan förstå problemet med att byta och priset på en till är svårmotiverat. Jag vet hur det är, det är kul med nya grejer men tänk på att det är säsongsupphåll snart och du lär klara dig med en pump/auto för kråkjakten. Annars kanske du hinner ångra dig igen lagom till jakten drar igång . Det kan ju vara så, kanske är M2an i lättaste laget för mig?! den är trotts allt ca 5hg lättare än Supernovan, vilket jag tänkte skulle vara trevligt i sig men det kan ju vara fel. Hade jag haft pengarna hade jag gärna haft 6 hagelbössor, eller fler egentligen men det blir ju svårt med garderobsbegränsningen. Jaktsäsongen slutar och sportskyttesäsongen börjar. Jag tycker ju båda är minst lika roliga, och jag planerar att skjuta ett par tusen lerduvor i sommar. Således är klara sig en väldigt relativ term. Självklart "behöver" jag kanske inte något annat eller mer än vad jag har. Men det är ju få av oss som stannar upp där, man strävar alltid efter mer och annat.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Det kan ju vara så, kanske är M2an i lättaste laget för mig?! den är trotts allt ca 5hg lättare än Supernovan, vilket jag tänkte skulle vara trevligt i sig men det kan ju vara fel. Hade jag haft pengarna hade jag gärna haft 6 hagelbössor, eller fler egentligen men det blir ju svårt med garderobsbegränsningen. Jaktsäsongen slutar och sportskyttesäsongen börjar. Jag tycker ju båda är minst lika roliga, och jag planerar att skjuta ett par tusen lerduvor i sommar. Således är klara sig en väldigt relativ term. Självklart "behöver" jag kanske inte något annat eller mer än vad jag har. Men det är ju få av oss som stannar upp där, man strävar alltid efter mer och annat. jo, det är ganska mycket. novan är en tung rolig sak Jo det är ju sant. Observera att jag inte menade något illa. Givetvis stannar vi aldrig upp, det finns ju så mycket roligt . Sa det eftersom jag av egen erfarenhet ofta inbildar mig att jag behöver något för att sedan komma på att det var onödigt. Men att ha en bock i skåpet är inte onödigt så kör hårt!
Publicerat Februari 27, 201115 yr Detta kanske bara är jag, men vad tror du om att utvärdera passningen av vapnet lite noggrannare? Jag tror inte att du kommer att kunna köpa dig träffar med ett bara köpa en Blaser, inte för att den är dålig utan för att som jag uppfattar det att det snarare handlar om teknik, stockpassning och träning med coach eller bara solid träning i lagom dos. /Christian
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare jo, det är ganska mycket. novan är en tung rolig sak Jo det är ju sant. Observera att jag inte menade något illa. Givetvis stannar vi aldrig upp, det finns ju så mycket roligt . Sa det eftersom jag av egen erfarenhet ofta inbildar mig att jag behöver något för att sedan komma på att det var onödigt. Men att ha en bock i skåpet är inte onödigt så kör hårt! I gevärssammanhang så är det absolut en hel del. Supernovan är en jäkligt bra bössa den sväljer allt, klickar aldrig och har funkat i ur och skur. Jag har inte tagit illa vid mig någonstans, jag uppskattar snarare någon att bolla ideer med, min tjej är nog trött på att höra gevärsfunderingar vid det här laget därför besparar jag henne mina nya bryerier. När det kommer till hagelgevärsanvändande så tycker jag lerduveskytte är sjukt skoj, framför allt sporting men drar mig inte för en runda trap då och då, även om det som tidigare beskrivits inte gått med någon vidare framgång. På banan här i Helsingborg har vi framför allt tillgång till två typer av skytte nordisk trap och det som vi kallar jägarhörnan (som innehåller en "compact sporting" bana). I nordisk trap snittar jag dåligt, mellan 11 och 12 träffar per serie. (Hur mycket som beror på mig och hur mycket som beror på redskapen jag använder låter vi vara osagt, därmed tror jag ändå att ett redskap anpassat för ändamålet är det bästa). På vår compact sporting bana ligger jag en bra dag på runt 21-22 träff och ett snitt på runt 19, ganska rejäl skillnad med andra ord. Kanske är detta direkt länkat till att min pump och min halvauto (hittills obeprövad på compact sporting banan) är bättre lämpade för den typen av skytte, om det är så eller inte vet jag inte egentligen, men kanske? Slutligen så är det nog lite som du säger, en halvauto eller pump samt en bock i skåpet täcker allt man kan greja med i hagelskytte väg. Sen vad man vill ha och vad man faktiskt behöver, det är väll två faktorer som aldrig kommer att mötas.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Detta kanske bara är jag, men vad tror du om att utvärdera passningen av vapnet lite noggrannare? Jag tror inte att du kommer att kunna köpa dig träffar med ett bara köpa en Blaser, inte för att den är dålig utan för att som jag uppfattar det att det snarare handlar om teknik, stockpassning och träning med coach eller bara solid träning i lagom dos. /Christian Absolut, jag bör ha större tålamod. Men så länge jag arbetade så var steget från tanke till verklighet inte speciellt långt. Nu när man lever på CSN så krävs en viss anpassning (och jag kan nog inte säga att jag helt är där än). Jag tror inte per automatik att jag skulle kunna köpa mig hur många träffar som helst med en Blaser (eller en bock över huvud taget) men faktumet är att när jag provad en klubb kamrats Beretta bock en serie i nordisk trap så sköt jag bättre än vad jag någonsin gjort 17 träff (långt ifrån tävlings kvalité, absolut! Men ändå). Just stockpassningen är ju en begränsning med mina Benellis, för hur praktiskt plastkolvar än är (underhållsmässigt) så är de svåra eller omöjliga att modifiera på samma vis som en trästock. Så på just den punkten kommer jag aldrig kunna matcha passformen på mina Benellis så som hade varit möjligt med en trästockad bössa. Teknik och träning/coachning är givetvis av värde också.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Persk heller, både tejp och andra saker fastnar på stocken, man kan nog med ganska lätta medel anpassa stocken.. Men visst trä är lättare att ändra på på andra sätt. /Christian
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Persk heller, både tejp och andra saker fastnar på stocken, man kan nog med ganska lätta medel anpassa stocken.. Men visst trä är lättare att ändra på på andra sätt. /Christian Tja, jag både håller med och inte. Har du något bra förslag på hur man förlänger en comfortech stock så är jag idel öra.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Tja, jag både håller med och inte. Har du något bra förslag på hur man förlänger en comfortech stock så är jag idel öra. Det går, tror tom att hippen redan har gjort det, det cirkulerar kring inlägg i plast som skruvas ihop med bakkappan som anpassas och sedan limmas fast inne i kolven, men jag minns faktiskt inte. /Christian
Publicerat Februari 27, 201115 yr Författare Det går, tror tom att hippen redan har gjort det, det cirkulerar kring inlägg i plast som skruvas ihop med bakkappan som anpassas och sedan limmas fast inne i kolven, men jag minns faktiskt inte. /Christian Just det, nu när du säger det så har jag ju läst Hippens galna comfortech förlängnings tråd. Men med tanke på vad en comfortech bakkappa kostar (1399:-) så är man lite reserverad till att skära, skruva eller limma i den. Nåja vi får väll se vad framtiden erbjuder. En Beretta onyx sporting är nog det bästa och mest prisvärda alternativet. Men med det är det inte sagt att det är det roligaste.
Publicerat Februari 27, 201115 yr Förstår om du är försiktig speciellt då du lever på CSN.. Jag bryr mej föga om gummikudden i bak är kluven så jag skar helt enkelt av den. Därefter pillade jag i någon gammal träbit som en gång sågats av från kolven på hustruns fd Sako 6,5a. Därefter en sån här förlängningskådis som man kan trä på kolven för att testa om det fungerar. Drog ngt varv med svart silvertejp runt eländet och drog på andjakt Min slutsats var att kolvlängden är av underordnad betydelse, hade inte ett dugg lättare med änderna..tror jag.. lite osäker. Hur som, efter ngr jakter både på änder och kråka så konstaterade jag att vinsten var obefintlig varpå gummikudden återställdes. Det var bra mycket lättare än vad jag anat. Gummit i kappan är i princip självhäftande så det hade nästan gått att bara trycka ihop dem. Valde .. tror jag, minns fan inte, att limma lite försäkerhets skull och tryckte ihop. Sen en smal bit svart silvertejp så ser det helt ok ut igen. Har ju inga avsikter att sälja bössan så tja jag bryr mej föga om kudden är kluven. Provskjut på slammad tavla, mickla med de här olika bläcken som du kan förändra kolven med. Jag har ett lite skumt träffläge på min, träffar lågt, men på jakt fungerar det helt ok oavsett. Då jakten är lika kul som lerduvorna så ska du nog ha en automat kvar, kanske försöka stilla begäret tills CSN perioden är över och du är på banan ekonomiskt? Mvh!
Publicerat Februari 28, 201115 yr Författare Förstår om du är försiktig speciellt då du lever på CSN.. Jag bryr mej föga om gummikudden i bak är kluven så jag skar helt enkelt av den. Därefter pillade jag i någon gammal träbit som en gång sågats av från kolven på hustruns fd Sako 6,5a. Därefter en sån här förlängningskådis som man kan trä på kolven för att testa om det fungerar. Drog ngt varv med svart silvertejp runt eländet och drog på andjakt Min slutsats var att kolvlängden är av underordnad betydelse, hade inte ett dugg lättare med änderna..tror jag.. lite osäker. Hur som, efter ngr jakter både på änder och kråka så konstaterade jag att vinsten var obefintlig varpå gummikudden återställdes. Det var bra mycket lättare än vad jag anat. Gummit i kappan är i princip självhäftande så det hade nästan gått att bara trycka ihop dem. Valde .. tror jag, minns fan inte, att limma lite försäkerhets skull och tryckte ihop. Sen en smal bit svart silvertejp så ser det helt ok ut igen. Har ju inga avsikter att sälja bössan så tja jag bryr mej föga om kudden är kluven. Provskjut på slammad tavla, mickla med de här olika bläcken som du kan förändra kolven med. Jag har ett lite skumt träffläge på min, träffar lågt, men på jakt fungerar det helt ok oavsett. Då jakten är lika kul som lerduvorna så ska du nog ha en automat kvar, kanske försöka stilla begäret tills CSN perioden är över och du är på banan ekonomiskt? Mvh! Det finns så klart föga reson i att skaffa sig en Blaser när man lever på studentbidrag (men "omöjligheten" i det lockar lite också, men det är antagligen bara jag som är sådan). Jag lattjade runt lite med drop och skränkningsbläcken i går under tiden som jag skrev här. Vet inte om jag blev så mycket klokare eller om bössan pekar bättre men ändå. Att skjuta på slammad tavla får nog faktiskt se till att styras upp så man kan få en ordentlig uppfattning om vart skotten med M2an tar egentligen. Anledningen till att jag inte skurit eller modifierat bakkappan på min är mer det faktum över hur jäkla dyr den faktiskt är, var och var annan limbsaver etc kostar en tredjedel mot vad Benelli har fått för sig att de kan ta för sina "gummi"-kuddar. Det tar helt sonika emot att skära sönder något i den prisklassen. Jag skulle vara betydligt snabbare att börja modda någon billigare variant. Men kanske är det så, att kolvlängden inte är så vital, men om man på lekmannavis mäter mina underarmar så bör jag ha en kolv med upp mot 39-40 i längd (benellin är ca 37cm). Hur mycket skränkning och dropp min långa gängliga kropp egentligen borde ha för att komma till rätta har jag ingen aning om. Kommer väll att titta runt lite under veckan för att se vad det kan röra sig om för inbytessummor för både det ena och det andra. Troligtvis får man långt mindre än vad man hoppas på (så klart, krämarna vill också ha cash för sin verksamhet).
Publicerat Februari 28, 201115 yr Jag tycker du ska köra på slammad tavla. Sen går du till bossen på skjutbanan och hör om du kan få skjuta lite trap ensam en dag med kastaren fixerad på en sorts skott, sen nöter du in det och lär dig vad som krävs. Du träffar ju bra på jakt och på sporting så jag tror kolven sitter bra. Tittar du på en ren trap-bössa så är de jävligt höga i kolven. Jag får ofta täcka duvan med kornet på trap med min Comfort eftersom duvan rör sig uppåt/framåt. Till sist vill jag säga att jag är med 190 cm lång och lägger jag kolven mot underarmen så är det en bit kvar med längsta bakkappen, men jag har aldrig upplevt det som ett problem eller en orsak till missade duvor. //Sidelock som hoppas det löser sig
Publicerat Februari 28, 201115 yr http://www.blocket.se/jamtland/Beretta_686_E_sporting_32186516.htm?ca=11&w=3 Beretta 686 E sporting @ 17 000 kr /Christian
Publicerat Februari 28, 201115 yr http://www.blocket.se/varmland/Krieghoff_Hagelbock_31835334.htm?ca=20&w=3 Denna finnes också, Krieghoff 13 000 kr.
Publicerat Februari 28, 201115 yr Ytterligare en möjlighet finns, om det hjälper har jag dock inte en susning om.. På min gamla Benelliautomat, en Centro, hade jag ju sedvanliga bleck A,B samt C. Hade det som gav mest sänkning på kolvkammen men kände mej ändå inte helt nöjd. Tog isär prylarna och la ett försvarligt lager eltejp mellan bleck och låda i överkant och fick på så sätt ytterligare ngr mm sänkning av kolvkammen. Upplevde att det fungerade och där kan du förstärka skränkningen med om du så önskar. Mvh!
Publicerat Februari 28, 201115 yr Vill inte på något sätt låta elak, men är inte helt hundra på att bössan är problemet. Visst ska du ha en kolv som passar så bra som möjligt, men på nivån du ligger på inom trap så krävs det både mer erfarenhet och träning innan man generellt kan säga att den och den bössan träffar jag fler duvor med. Min poäng är att man har vissa bra och dåliga dagar på banan. Men som en del varit inne på tidigare så har en renodlad trap bössa väsentligt högre kolv/spång för att på så vis få ett överslag/högt träffläge. Mitt tips är att kolla om du kan få till längden med en förlängnings kådis som typ Hippen skrev om, sen är det bara att nöta på banan. Gärna med någon som kan se vad du gör rätt och fel. Lycka till!!
Publicerat Februari 28, 201115 yr Författare Jag tycker du ska köra på slammad tavla. Sen går du till bossen på skjutbanan och hör om du kan få skjuta lite trap ensam en dag med kastaren fixerad på en sorts skott, sen nöter du in det och lär dig vad som krävs. Du träffar ju bra på jakt och på sporting så jag tror kolven sitter bra. Tittar du på en ren trap-bössa så är de jävligt höga i kolven. Jag får ofta täcka duvan med kornet på trap med min Comfort eftersom duvan rör sig uppåt/framåt. Till sist vill jag säga att jag är med 190 cm lång och lägger jag kolven mot underarmen så är det en bit kvar med längsta bakkappen, men jag har aldrig upplevt det som ett problem eller en orsak till missade duvor. //Sidelock som hoppas det löser sig Jag uppskattar all input i det här och det kan mycket väl vara precis så. Det kanske är en överreaktion från min sida. Får väll lära mig att ha mer is i blodet och ha kvar M2an och utvärdera efter sommarens skytte. http://www.blocket.se/jamtland/Beretta_686_E_sporting_32186516.htm?ca=11&w=3 Beretta 686 E sporting @ 17 000 kr /Christian http://www.blocket.se/varmland/Krieghoff_Hagelbock_31835334.htm?ca=20&w=3 Denna finnes också, Krieghoff 13 000 kr. Berettan med spräckt framstock såg jag i går kväll och med tanke på skadan tycker jag priset är väl högt. Krieghoffen ser trevlig ut, utseendet med friliggande pipor tilltalar. Vill inte på något sätt låta elak, men är inte helt hundra på att bössan är problemet. Visst ska du ha en kolv som passar så bra som möjligt, men på nivån du ligger på inom trap så krävs det både mer erfarenhet och träning innan man generellt kan säga att den och den bössan träffar jag fler duvor med. Min poäng är att man har vissa bra och dåliga dagar på banan. Men som en del varit inne på tidigare så har en renodlad trap bössa väsentligt högre kolv/spång för att på så vis få ett överslag/högt träffläge. Mitt tips är att kolla om du kan få till längden med en förlängnings kådis som typ Hippen skrev om, sen är det bara att nöta på banan. Gärna med någon som kan se vad du gör rätt och fel. Lycka till!! Att bössan skulle vara hela problemet är det inte tal om, och jag tar absolut inte illa upp eller har några problem att inse läget. Jag har bara en tanke någonstans om att man med en så bra bössa som möjligt så har man marginalerna på sin sida så att säga. När det kommer till Trap säger statistiken att oavsett hur bra jag skjutit innan eller efter nere i sportinghörnet av vår bana så blir resultatet på Trapen alltid det samma, jag kommer inte över 13 träffar (eller har inte gjort så här långt med mina bössor i alla fall). Nu är ju M2an obeprövad även nere i sportingen, det kanske visar sig att jag inte träffar något med den där heller och då säljer jag den ASAP och harvar vidare med min framtunga men ack så trevliga Supernova.
Publicerat Februari 28, 201115 yr Ett sätt att komma vidare är ju att åka till en skytteinstruktör. Kostar en slant men jag ger mig fassen på att det gör mer nytta för ditt skytte än att du byter bössor utan att veta varför det inte går bättre.
Publicerat Februari 28, 201115 yr Ett sätt att komma vidare är ju att åka till en skytteinstruktör. Kostar en slant men jag ger mig fassen på att det gör mer nytta för ditt skytte än att du byter bössor utan att veta varför det inte går bättre. Håller med RW då slår du två flugor i en smäll. Du får tips som kommer hjälpa dig till bättre skytte samt svar på om bössan passar. /Petter