Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av Bössa

Featured Replies

Publicerat

Val av bössa!

Skulle vilja ha lite goda råd angående val av en bössa!

Det ska vara en bössa jag kan ha med mej på den jakt jag bedriver mest.

D.v.s. drevjakt med hund. Har idag två taxar och en wachtel  visserligen bara en valp.

Markerna jag jagar på har god förekomst av rådjur och en allt mer växande grisstam, sen finns det gott om älg, en del räv osv. Men den huvudsakliga jakten blir rådjur och grisjakt.

Oftast jagar vi bara ett par tre man och rör oss rätt mycket över marken fritt. Idag hänger det en Beretta Silver Hawk i armvecket förutom på grisjakten där jag hittills bara varit passkytt och använder en 308 Lakelander. Men tanken är ju att wachteln ska ta sig ann grisarna så småningom.

Hade inte svensk lagstiftning stoppat det hela hade det kanske blivit en Silwer Hawk till, men nu den för slugs. Trivs förträffligt med den Silver Hawk jag har!

Många kanske tycker en drilling, har ägt en Krighoff kommer inte ihåg modellen men det var den med en spänntangent till både kula och hagel. Testade både med kikare och rödpunkt men kom aldrig överens med bössan.

Öppen för det mesta, så tar gärna ut svängarna!

Publicerat

Mitt förslag e antingen kombi 12/8x57jrs eller en dubbel stutsare i 8x57jrs som kula till ett brytvapen ska den va av randtyp. ;) ;) ;D ;D

Publicerat

en kuldrilling, 8*57 JRS, 8*57 JRS, 20

Annars är ju en vierling det givna svaret. En 9,3*74 pipa, en 7mm rem magnum, en slugpipa och en hagelpipa  ;D

Publicerat

Hej,

jag vill börja med att tipsa om att vi hat liknande diskussioner upp förut ( om du söker på drevjakt bör du få några bra tips).

Jag har haft en hel del funderingar själv kring detta bland annat eftersom jag gör en del eftersök, men också på grund av grisarnas intåg. Och som hundförare ställer i varje fall jag krav på att bössan skall vara smidig att hantera, jag vill ha en ganska lätt och kort bössa.

Sedan vill jag ha möjlighet att skjuta med öppna riktmedel men likväl kommer bössan mest att användas med kikarsikte så någon form av snabbmontage är ett krav för mig.

Kalibern skall vara "lagom" vilket för mig innebär nånting mellan 7.62-9.3mm, den behöver inte vara snabb men den skall vara hyfsat lättskjuten för att snabbt kunna skjuta ett andraskott om det skulle behövas.

Jag har två olika vapen i min garderob som stämmer in på beskrivningen ovan, det innebär inte att de funkar för andra eller att de är "bättre" än andras vapen men de funkar för mig.

Dels är det en liten lätt dubbelstudsare (Merkel 141E) i kaliber 8x57 IRS. Bössan väger bara 3 kg ren och till den har jag två kikare i vridmontage, den kikare som jag har med när jag går med hund är en liten Helia CSX 1.1-4. Jag har bara haft bössan en säsong en så länge men hittills är jag mer än nöjd ;D Det enda negativa är att ammunitionen (handladdad Oryx till ca 740 m/s) inte ger tillräcklig penetration vid taskiga skjutvinklar på älg men det har att göra med kulan inte med kalibern.

Den andra kandidaten är en Blaser r-93 i 9.3x62 som har fått tjänstgöra som eftersöks och drevjaktsbössa innan jag fick dubbelstudsaren. Till den har jag en avtagbar Zeiss 1.5-6x42. Bössan är ganska smidig och har funkat bra genom åren även om det numera oftast är dbs som får följa med ut i skogen.

Sedan finns det en massa andra alternativ framför allt om du är intresserad av custom lösningen, om du tar kontakt med en kompetent smed kan du såklart få en riktigt optimal bössa. Nånting kort och lätt i 358 win med avtagbar kikare och öppna recknagel riktmedel är nog ganska nära det optimala.

Om du vill ha en fabriksbössa som ändå är lite utöver det vanliga har remington en trevlig liten helstock i laminat som heter mod Seven MS, den finns i den synnerligen lämpliga kalibern 350 rem mag. Givetvis blir det då något av en entusiast bössa eftersom förmodligen vare sig bössan eller patronerna finns på hyllan hos din handlare.

En annan patron som verkar lämplig är den nya federalpatronen "338 Federal" som är en 308 win som öppnats upp till 338.

Jag förutsätter att du kommer att få en massa andra bra förslag så det blir upp till dig att begränsa sökfältet och hitta det du känner för.

Henrik

Publicerat

Inhandla en hva m/98 i tex 8*57 9,3*57 eller 9'3*62 korta pipan,monter några fina stryktåliga öppna riktmedel och ev ett litet rödpunktsikte i snabbfäste och du klarar grisarna i alla lägen...

Publicerat
Om du vill ha en fabriksbössa som ändå är lite utöver det vanliga har remington en trevlig liten helstock i laminat som heter mod Seven MS, den finns i den synnerligen lämpliga kalibern 350 rem mag. Givetvis blir det då något av en entusiast bössa eftersom förmodligen vare sig bössan eller patronerna finns på hyllan hos din handlare.

Tillsammans med en kompis så gav vi Torsbo i uppdrag att ge oss leveranstid och pris på två sådana bössor för något år sen,efter några veckor kom svaret att det tar MINST ett år förmodligen längre.....pris runt 14-15000:- och dom ville ha handpenning direkt.

Jag vet andra personer som beställt från custom shop och avbokat efter 1,5år, så tyvär får man nog anse att Remington Seven MS inte är tillgänglig för oss i sverige.

Till ursprungsfrågan så tycker även jag rent spontant att du ska ha en grovkalibrig bössa med kort pipa och rejäla öppna riktmedel/snabbmontage kikarsikte,eventuellt en halvauto om du kan förlika dig med en sån pryttel.

Ge oss gärna lite mer användarinfo.

Skjuter du mest hagel/kula?

Avstånd?

Rörlig/stillastående?

Precision/eldkraft?

/Micke

Publicerat
Sedan finns det en massa andra alternativ framför allt om du är intresserad av custom lösningen, om du tar kontakt med en kompetent smed kan du såklart få en riktigt optimal bössa. Nånting kort och lätt i 358 win med avtagbar kikare och öppna recknagel riktmedel är nog ganska nära det optimala.

Henrik

;) ;) ;) ;D

Publicerat
Annars är ju en vierling det givna svaret. En 9,3*74 pipa, en 7mm rem magnum, en slugpipa och en hagelpipa  ;D

Inte det lättaste att välja pipa i snabba lägen kanske ;)

Publicerat
  • Författare
Skjuter du mest hagel/kula?

Avstånd?

Rörlig/stillastående?

Precision/eldkraft?

Hittills 90 % hagel 10 % kula.

Oftast under 50 m, mest skogsteräng

Nästan alltid rörliga mål.

Gärna en långsam tung kula alternativt slugs kanske!

Anser mig vara en hygglig hagelsskytt d.v.s. snabba skott utan att direkt sikta. Inte fullt så bra kulskytt behöver träna mer!

Behöver något för rådjur och gris. Nu när man jagar och särskilt om det blir fart på wachteln, vet man ju inte vad som dyker upp framför bösspipan!

Publicerat
Hittills 90 % hagel 10 % kula.

Oftast under 50 m, mest skogsteräng

Nästan alltid rörliga mål.

Gärna en långsam tung kula alternativt slugs kanske!

Anser mig vara en hygglig hagelsskytt d.v.s. snabba skott utan att direkt sikta. Inte fullt så bra kulskytt behöver träna mer!

Behöver något för rådjur och gris. Nu när man jagar och särskilt om det blir fart på wachteln, vet man ju inte vad som dyker upp framför bösspipan!

Du hade varit en perfekt kandidat för en ren slugbössa,om vi nu hade fått skjute rådjur med den.....

Helt klart kanske inte en ren studsare är vad du tänkt dig i första hand.

Kombi eller Drilling?

Du trivdes inte med din Krieghof var den för tung,fel stockad,för många tangenter att hålla reda på?

Kanske en kal 20 drilling med måttad kolv kunde vara något,eller en Merkel Sl2 i 20/76-9,3x74R?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Du hade varit en perfekt kandidat för en ren slugbössa,om vi nu hade fått skjute rådjur med den

Tankarna har funnits runt en automat eller pump för slugs. då skulle man ju även kunna ladda med vanliga hagelpatroner. Men dessa blir väl ofta rätt långa och lite klumpiga eller har jag fel!

När det gäller drillingen så tycker jag inte det räcker med ett kulskott, det kan ju i en framtid om det går bra med Wachteln bli aktuellt med rena grisjakter!

Publicerat
Inte det lättaste att välja pipa i snabba lägen kanske ;)

det är väl en övningsfråga

Publicerat
Du hade varit en perfekt kandidat för en ren slugbössa,om vi nu hade fått skjute rådjur med den

Tankarna har funnits runt en automat eller pump för slugs. då skulle man ju även kunna ladda med vanliga hagelpatroner. Men dessa blir väl ofta rätt långa och lite klumpiga eller har jag fel!

När det gäller drillingen så tycker jag inte det räcker med ett kulskott, det kan ju i en framtid om det går bra med Wachteln bli aktuellt med rena grisjakter!

Jag har varit i samma situvation som du är nu tänkte först göra ett custom bygge på en m/98 i 9,3*62, sen ett custom på min dåvarande 1900 i 30-06, det slutade med att jag sålde min 1900, köpte en Blaser r93 offroad i 30-06, mitt resonomang var att använda 1 vapen till så mycket som möjligt i Blaser har jag en bra pürsch bössa som inte är jobbig att släppa runt på, på några sekunder är den klar för skaddade grisar på korta håll...skulle jag vilja ha en 9,3*62 köper jag en pipa till och tar ingen extra plats i gadroben...dessutom trivs jag hur bra som helst med bössan....

Publicerat
  • Författare

Tror nog du är inne på rätt spår Linus, det får nog bli ett kulvapen till. Men vilken kaliber ska man välja dels för att rådjur inte ska bli helt södnerskjutet och dels få stopp på en kanske skadskjuten gris! Kan tilläggas att jag inte handladdar.

Publicerat

För att hålla köttförstöringen på rimlig nivå ska kulan gå långsamt och för grisen bör det vara hög anslagsenergi, så det givna svaret...

450 Marlin såklart i en smabb och smidig bygelrepeter toppat med aimpoint alt. Öppna snabba riktmedel

Publicerat
  • Författare

En av mina första tankar har varit en Marlin 45-70. Vad är skillnaden mot en 450!

Publicerat

skillnaden är att 450 är en uppgradering av svartkrutspatronen och har magnumbälte. Detta gör att fabriksammon laddas hårdare än till 45/70. Handladdar man får man samma prestanda dock. Som vanligt är de amerikanska tillverkarna rädda för att folk stoppar i modernt laddade 45/70 patroner i gamla svartkrutsvapen och då kan man ju gissa vad som händer. Nu har jag hört att det finns vissa fabriksladdade 45/70 som är närmare maxladdning, men det vet jag inte säkert.

Sen tycker ju jag att det är roligare med en 450

Publicerat

Efterssom du inte handladdar så faller de ovanligare kalibrarna ifrån.

Budgetbössan i till ändamålet du föreslår blir givetvis en Huskvarna 146 i 9,3x57.

En riktigt ultimat kaliber till de skotthåll skogsjakt ger, och detta med lätt rekyl och god tillgång till bra ammunition.

Ett vridmontage med aimpoint och kikarsikte så att du alltid har möjligheten att variare mellan dessa två och öppna riktmedel är givetvis ett måste.

Går du bara med hund och inte känner att du alls behöver kunna sitta med vapnet på pass, så är alternativet att ta bort kikarsiktet men ändå behålla alternativet till öppna riktmedel med vridmontage. Då sparas mycket pengar genom att du inte behöver förse vapnet med ny säkring och nytt slutstyckeshandtag.

Fördelen med X57 patronern framför x62 är att den ger lägre rekyl, ännu lägre köttförstöring, möjlighet till betydligt kortare pipa plus att den är absolut fullt tillräcklig.

Vad gäller marlin skramlorna så anser jag att de faller bort pga. vikten, trots att de är små och smidiga så är de förbannat tunga.

Magnumbältet på .450 är INTE en uppgradering utan en dumgradering.

Det fyller inte något som helst syfte mer än att förhindra att dessa patroner kan skjutas i en .45-70.

Vill man ha bygel så är .47-70 ett mycket smartare val, den kan göra allt till precis samma prestanda som en 450 men till ett mycket lägre pris, och med betydligt högre tillgång till ammunition.

MVH Håkan

Publicerat

Jag hade satsat på ett kombivapen.

Jag jagar ofta själv eller med bara en eller två man .

Antingen har du skjutit för lite med den. Eller så passade inte kolven dej alls. Det är stor skillnad mellan drillingar.

Sedan på med en Zeiss Variopoint 1-4x24 eller en Docter eller Aimpoint rödpunkt.

Ju mer jag jagar så är det i stort sett bara drillingen jag använder vid allroundjakt med min Wachtel. Helst på sensäsongen.

Förutom:

Närstrid med gris (Beretta Urika med sluggpipa).

Ripjakt  (Beretta 20 eller Urikan i regel).

Bockjakt  (i regel 6.5:an).

Publicerat
  • Författare
Budgetbössan i till ändamålet du föreslår blir givetvis en Huskvarna 146 i 9,3x57

Har en sådan i vapenskåpet visserligen inköpt till sonen men jag får väl försöka köpa loss den av honom!

Vad bör man göra med den för att den ska bli den ultimata bössan för mig!

post-647-1141545531_thumb.jpg

Publicerat

Jag hade kortat pipan så man får en bössa runt 1 m, monterat ny bakkappa, och ett par riktigt bra öppna riktmedel från tex recknagel, vill man sen kan man koppletera med ett lågförstorande kikarsikte alt rödpunkt....

Publicerat

Är inte detta en 46a med den berömda m96 lådan , 146an hade väll m98a lådan  ???

Publicerat
  • Författare
Är inte detta en 46a med den berömda m96 lådan , 146an hade väll m98a lådan 

Tror nog du har helt rätt! Jag läste någonstans att en skillnad är att på en m96:a sker sänningen när man för fram slustycket den sista biten vilket inte är fallet med en 98:a finns säkert fler skillnader men dessa kan nog andra på forumet redogöra för bättre än jag!

Och den bössan jag har är rätt trög den sista biten i slutstycksrörelsen!

Publicerat

När jag bygger om dessa 9,3x57-or brukar jag i regel.

Kapa den till piplängd 51 cm.

Frilägga.

Är stocken sprucken, plastbäddning.

Byta trycke.

Bakkappa av gummi.

En del byter kolv.

Borra lådan för fästen.

På med Aimpoint, Docter  eller typ Helia CSX 1-4x24.

Sen har du bössa för många dagar.

Helst tycker jag det ska vara 98-mekanismen. Men det går bra med 96 också .