Publicerat Mars 5, 200620 yr Utan tvekan är en gammal husqvarna som man kortar det billigaste alternativet, sen beror det på vad man verkligen vill ha och vad man trivs med. Svårt att förneka att M96 och M98 är bland det pålitligaste som finns. Hur man trivs med bössan säger hur långt man vill gå med den, inte tyngden i sig, det är bara en bidragande orsak. En bekant knallar runt med sin "hundförarbössa" i 375 HH som väger nästan 6 kilo. Jag har inte upplevt marlinens 3,5 kilo som något speciellt tungt, bror har en 640 8*57 som är kortad med syntetkolv, den väger helt enkelt mindre. Jag gillar skarpt att ha en fri hane i halvspänn som sista säkring, det får man aldrig med en flaggsäkring. Allting är smaksaker, men visst är en kortad husqvarna både billigare och pålitligare, men är det tillräckligt?
Publicerat Mars 6, 200620 yr Författare men är det tillräckligt Har suttit och klämt lite på den gamla 46:an! Kanske skulle man vilja ha något modernare, lite bätte slutstycksgång inte så trög att spänna osv. Däremot är kalibern mycket tillande d.v.s. 9.3x57. Men tillverkas det några nya intressanta bössor i denna kalibern ??? Kanske en korkad fråga men är som sagt novis när det gäller vapen!
Publicerat Mars 6, 200620 yr Jag hade föredragit att satsa på en m146 istället för m46an du har. Slutstyckesgången ser jag inte som nått problem och den är precis lika snabbrepeterad som vilken annan bössa som helst. Personligen kan jag mycket väl ställa upp en flaska Bowmore mot att jag drar iväg 5 skott snabbare med din m46:a än vilken som helst av forumets Blaserägare med sina blasers...... MVH Håkan
Publicerat Mars 6, 200620 yr Personligen kan jag mycket väl ställa upp en flaska Bowmore mot att jag drar iväg 5 skott snabbare med din m46:a än vilken som helst av forumets Blaserägare med sina blasers......MVH Håkan Jag sätter inte emot ;D Appropå lång slaglängd och trög uppspänning,det finns väl kortningssatser för att minska just slagtiden på M96:orna? Och då tänker jag inte på titanslagstift/fjäder. /Micke
Publicerat Mars 6, 200620 yr Personligen kan jag mycket väl ställa upp en flaska Bowmore mot att jag drar iväg 5 skott snabbare med din m46:a än vilken som helst av forumets Blaserägare med sina blasers......MVH Håkan Helt underbart, jag jublar ;D ;D inte heller jag betvivlar det..
Publicerat Mars 6, 200620 yr Författare Tack för alla bra svar och synpunkter! Valet blir att jag gör en enklare variant med min nuvarande 46:a kortad pipa och rödpunkt! Sen får sonen tar över denna när han är klar med jägarexamen och jag införskaffar en 146:a där jag tänkte köra hela racet med vridmontage, kolv, trycke osv. Då har jag tid på mig osv. Än en gång tack för hjälpen! Lovar återkomma med resultaten så småningom! Mats
Publicerat Mars 6, 200620 yr Jag hade föredragit att satsa på en m146 istället för m46an du har.Slutstyckesgången ser jag inte som nått problem och den är precis lika snabbrepeterad som vilken annan bössa som helst. Personligen kan jag mycket väl ställa upp en flaska Bowmore mot att jag drar iväg 5 skott snabbare med din m46:a än vilken som helst av forumets Blaserägare med sina blasers...... MVH Håkan Det är klart du gör det vi tokiga blaser ägare måste ju fylla på med skott efter 4 smällar ;D ;D ;D ;D
Publicerat Mars 7, 200620 yr Får jag använda min frus sugrörs .222 sako så har jag 7+1 smällar, så vi kan ju köra 8-skottserier, med obligatorisk magasinspåfyllning för Blaserägare...