Hoppa till innehåll

Den ultimata tändhattsisättarlösningen


exabit

Recommended Posts

Jag inledde min handladdning mha en handhållen RCBS tändhattsisättare (vilken min bror tydligen annekterat sen 7 år tillbaka utan att betala min hälft) vilken jag var hyggligt nöjd med.

När jag sen skaffade en helt egen handladdingsutrustning så började jag använda en handhållen tändhattsisättare av fabrikat Lee. Detta är en ohyggligt prisvärd skapelse som enligt min mening är klart överlägsen isättaren i pressen (både Lee och RCBS Rockchucker, och sannolikt alla andra). Efter ett tag köpte jag en till isättare så att jag hade en för stora och en för små tändhattar. Men jag fick fortsätta byta hylshållare i isättarna. En kompis som handladdade hos mig lyckades även knäcka handtaget på ena isättaren (hans min när han pressade i knallarna var klart oroväckande, och mycket riktigt...), så då var jag tillbaka till en igen.

Det var ett par år sen. Häromdagen tröttnade jag och beställde tre nya isättare från Vapex (givetvis efter att ha kollat med dem mailledes om de fanns hemma först).

Nu kommer jag inte behöva byta ett skit på någon isättare framöver. Givetvis funkar isättaren märkt "308" även för 270 och liknande hylsor :wub:

post-296-0-71423600-1299258932_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

LEE?:huh:

Skojar bara, jag vet att många anser deras handhållna modeller vara riktigt bra, det står högt på min "måstehalista", jag kör ännu med isättaren på pressen, vilken skit :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kör ännu med isättaren på pressen, vilken skit :ph34r:

Ja, pressen är skit, därför att dess styrka ligger i att man drar i spaken och får ett bra moment. När man pressar framåt är momentet kasst och känslan noll.

Lee's isättare kostar 208 spänn på Vapex. Jag kan tänka mig att sponsra dig med en bara så att du kan få testa ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har handhållen RCBS och LEE men bägge ligger i en låda och samlar damm :P

Den ultimata är bänkmonterad RCBS jag diggar den och går så fort att sätta hattarna att jag inte finner nöje att sitta framför TVen och klämma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ultimata är bänkmonterad RCBS jag diggar den och går så fort att sätta hattarna att jag inte finner nöje att sitta framför TVen och klämma.

Går knappast lika fort att byta kaliber/tändhattsstorlek som det gör för mig B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går knappast lika fort att byta kaliber/tändhattsstorlek som det gör för mig B)

Kanske inte men klarar det lätt på 10sek så finns inte så mycket att spara där ;)

post-857-0-32253500-1299261539_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

Ja sitt inte där o håll på svaret då, berätta!! :D:D

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja sitt inte där o håll på svaret då, berätta!! :D:D

/Christian

ASG

Är det en ny modell? min ser inte ut så men funkar perfekt :wub: Men som sagt att byta mellan olika kalibrar suger, även om det inte tar någon tid alls i stort sett. Jag sitter inte heller o hattar i soffan utan gör det som terapi nere i laddrummet.

For nog spana lite på att uppdatera så jag har två till mina båda kalibrar.. Jag har ju två krutdoserare så varför inte två hattare.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

Låter som att nån gått på GT, vitt vin, räkor, öl, och lite annat, som vanligt :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

Ska man utgå från grejerna så har Lars störst. Men det är inte alltid dom med flottast bil, bössa eller tändhattsisättare som har störst "dase". ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en ny modell? min ser inte ut så men funkar perfekt :wub:

Ja det är det. Blev förvånad själv men kom sen ihåg nåt klipp från 6mmbr.com. Lee har designat övergången från tändhattsmagasinet så att det nu är omöjligt för en tändhatt i pressen att detonera de övriga... 99? :rolleyes:

Det fyrkantiga magasinet ska också vara kompatibelt med tändhattsvändare på marknaden. Som du ser så har jag en isättare av den gamla "runda" modellen. Är lika överraskad som du ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

Hahaha du är som du vart inte som andra barn i klassen liksom nalta eljest :wacko:

Inte alla som kan hitta det ämnet i en diskussion om tändhattar :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ger upp denna tråd för tillfället. God natt.

hehehe :D Det gick snabbt för Robban att sänka denna tråden ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går knappast lika fort att byta kaliber/tändhattsstorlek som det gör för mig B)

Eftersom nivån i tråden redan är så låg så kanske man kan fråga; "Hur fort går det för dig, då?" :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å nu till den stora frågan...

Vem av Lars å Rikard har störst kuk?

:lol: :lol:

fan precis min tanke fast jag tänkte vem som hade tyngst pung. Fan du e bäst vad gäller sjuka skämt, en sann gest från gud att låta din fars simmare komma fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är iaf vad jag kommer köra med framöver. Vad ni andra väljer/valt är en helt annan sak :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sån från Lee för nån månad sen. Jag måste nog säga att den gamla Lee-handjagaren är bättre. Vissligen är det enklare att fylla på hattar men pga. 2 stegsfunktionen så hamnar ju hälften av knallarna på golvet om man inte är väldigt uppmärksam....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sån från Lee för nån månad sen. Jag måste nog säga att den gamla Lee-handjagaren är bättre. Vissligen är det enklare att fylla på hattar men pga. 2 stegsfunktionen så hamnar ju hälften av knallarna på golvet om man inte är väldigt uppmärksam....

Har inte provat dem än. Låter som att man får ta det varligt. Återkommer med rapport ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske inte men klarar det lätt på 10sek så finns inte så mycket att spara där ;)

post-857-0-32253500-1299261539_thumb.jpg

Såg väl suspekt ut...

Har en RCBS handhållen nu. Och är inte nöjd! Ett jädrans mickel för att byta hylshållare och ibland så jävlas pinjongen när den ska passera i plast styrningen framför allt på tillbaka vägen.

Kanske Lees grejer är bättre??

Hur funkar bänk modellen? Går det fort utan problem, jämfört med den handhålna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är iaf vad jag kommer köra med framöver. Vad ni andra väljer/valt är en helt annan sak :P

Jag tror fanimej att det blir ett litet inköp för mig med i det närmsta för jag gillar idén att ha skit färdigt och till hands så att säg...

208:- för en slik är inget att direkt lipa för heller. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...