Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en kulturell/teologigsk reflektion

Featured Replies

Publicerat

När man tänker på jakt och dess gudomar så ligger ju diana först till hands i vårat medvetande (istort sett iaf)

...men varför är det så??

varför har en gudinna ur romersk mytologi tagit förstaplatsen som jaktgudinna här uppe i norden när det sedan lääääänge tillbaka funnits gudar med samma funktion i vår fornodiska sed och då tänker jag främst på skade och ull!

jag tror att vårat skolväsende skulle behöva en liten uppsträckning vad gällande det kulturarv som har funnits och fortfarande finns här uppe i norden och lära ut mer av fornsed i skolorna!

jag skulle även vilja se en liten förändring i jägarförbundets litteratur för jägarexamen då utrycket "går på dianas viltstigar" förekonner mer än en gån :D

Hoppas att ingen misstar mig för att vara en religiös eller kulturell fanatiker, men kan dock påstå att jag värnar mycket om det kulturella arv som finns här i norden!

Publicerat

Därför att det inte finns någon annan information om Ull än att han var en jäkel på att åka skidor och dessutom någon man bör blota till inför ett envig? Artemis/Diana finns det en rikare mytologi kring och den mytologin har också varit en stor grej inom vår nyare historik, exempelvis under klassicismen och neoklassicismen.

Kultur byggs aldrig genom tillbakablickande, då skapar man bara bleka kopior av något som aldrig funnits. Uppfattningen om Diana/Artemis finns här och nu, då kör man på den

:D

Publicerat

Jag håller med om att vi bör värna vårt kulturella arv. Håller också med om att det lätt blir blekt av att försöka skapa traditioner eller uttryck.

Å andra sidan är det väl knappast någon i Sverige som tillber Diana? Det är väl mer ett uttryck att man "ska ut på Dianas stigar"?

Desto fler som hemfaller åt riter och skrock som är tyosikt svenska. Att man sen sällan lär sig om skogsrån eller låta kärringen krypa mellan ens ben innan jakten kan jag väl tycka är under¨målig allmänbildning....men de som har nytta av sånt kanske lär sig det ändå.

Publicerat

Intresant men jag tror att om vi skulle börja anamma de gamla gudarna i fornordisk tro skulle många av jaktmotståndran börja skrika att kolla nu jägarna mördar inte bara oskyldiga djur de är även rasister.

Tyvär så ser många på Vänsterkanten intresset för fornordisk religon och kultur som nått rasistiskt. Jag anser inte det vara rassistiskt jag tycker det är viktigt att kunna vår egen historia från bronsåldern fram till nu. Men på något skumt sätt så har det blivit fult att vara intreserad av Sveriges och Nordens historia i detta land.

Publicerat

Intresant men jag tror att om vi skulle börja anamma de gamla gudarna i fornordisk tro skulle många av jaktmotståndran börja skrika att kolla nu jägarna mördar inte bara oskyldiga djur de är även rasister.

Tyvär så ser många på Vänsterkanten intresset för fornordisk religon och kultur som nått rasistiskt. Jag anser inte det vara rassistiskt jag tycker det är viktigt att kunna vår egen historia från bronsåldern fram till nu. Men på något skumt sätt så har det blivit fult att vara intreserad av Sveriges och Nordens historia i detta land.

Förvisso har diverse mentala kalhyggen solkat ner mycket av vårt kulturarv, men samtidigt är det då upp till oss vettiga som har ett sunt intresse av detta med historia och fornsed, att bevisa att de förvirrade stackarna inte på något sätt har ensamrätt på symboler och tro.

Jag vägrar låta nynassar och blöjkommunister sätta agendan för vad jag ska tro och tycka.

Publicerat
  • Författare

Därför att det inte finns någon annan information om Ull än att han var en jäkel på att åka skidor och dessutom någon man bör blota till inför ett envig? Artemis/Diana finns det en rikare mytologi kring och den mytologin har också varit en stor grej inom vår nyare historik, exempelvis under klassicismen och neoklassicismen.

det finns en del litteratur...måste bara leta upp den hemma så jag kan referera till den! :lol:

skämt åsido!

det finns faktiskt någonting som heter "samfundet för forn sed" som är registrerat som ett religiöst samfund.

jag vet att i deras stadgar så tar de OTROLIGT stort avstånd mot all form av rasism och extremism!

Publicerat

Tja, varför inte lyfta fram di gamle gudarna? Samfundet Forn sed (fd Asatrosamfundet) är ett registrerat trossamfund och står för:

Samfundets värderingar bygger på öppenhet, pluralism och en demokratisk livsyn. Man tar avstånd från rasism och intolerans. Medlemskap är öppet för alla som omfattar samfundets värderingar oavsett etnicitet eller sexuell läggning.

Så att beskylla dem för rasism är ju lite löjligt även om en vulgärform av asadyrkan finns i vissa högerextrema kretsat. Men kristendomen är ju inte fri från sådant heller, speciellt inte i historiens backspegel.

Grundproblemet är och förbli att vi helt enkelt vet väldigt lite om Skade och Ull.

Publicerat

Tja, varför inte lyfta fram di gamle gudarna? Samfundet Forn sed (fd Asatrosamfundet) är ett registrerat trossamfund och står för:

Så att beskylla dem för rasism är ju lite löjligt även om en vulgärform av asadyrkan finns i vissa högerextrema kretsat. Men kristendomen är ju inte fri från sådant heller, speciellt inte i historiens backspegel.

Grundproblemet är och förbli att vi helt enkelt vet väldigt lite om Skade och Ull.

Håller med nazzarna har sabbat det mesta, asatron, svenska flaggan och nationalsången är numera förknippat med nån liten promille som käkar pizza och lever på socialbidrag. :angry:

Hade faktiskt inte hört talas om skade o ull så någon brist i undervisningen var det ju! ;)

Publicerat
  • Författare

vad gällande asagudarna och våran fornsed så kan det nog vara svårt att ha koll på hela biten!

om jag har förstått det hela rätt så ska det finnas 122 st hel och halvgudar i asatron...men det är ju omöjligt att ha koll på.

det jag tycker är fruktansvärt trist är att våran tidigaste historia inte får utrymme i skolorna likvärdigt det vi läser om andra religioner!

Publicerat

vad gällande asagudarna och våran fornsed så kan det nog vara svårt att ha koll på hela biten!

om jag har förstått det hela rätt så ska det finnas 122 st hel och halvgudar i asatron...men det är ju omöjligt att ha koll på.

det jag tycker är fruktansvärt trist är att våran tidigaste historia inte får utrymme i skolorna likvärdigt det vi läser om andra religioner!

Skolan och kyrkan har en stor skuld i att vi är så dåligt pålästa om våran förkristna historia, vad gäller dyrkande av gudar/gudinnor och naturväsen, men det finns undantag där också tack och lov.

När jag gick i mellan och högstadiet på 1970-talet, så hade jag turen att ha två fantastiskt inspirerande lärare, som lärde ut lika mycket om asatron som om de andra stora religionerna, det gjordes ingen skillnad där.

Likaså historielektionerna var fyllda av ren historia som sammaflätades med religionen, och man fick en bra helhetsbild av allt.

Sen har ju historieforskarna på senare tid kommit fram till att allt som sades inte riktigt stämde, men det var ju det som gällde då, och det som dessa två mycket duktiga lärare lyckades med, var att trigga igång ett historie och religionsintresse som håller i sig än i dag.:)

Publicerat

Grejen är ju att vi inte har något "kulturarv" innefattande Ull och Skade annat än i möjligen några ortsnamn. Ett kulturarv lever - antingen i seder och bruk eller i tex litteratur och där är ju Diana överlägsen.

Vad gäller Ull så utkonkurrerades han/hon/den/det redan på 700-talet av de senare asagudarna - inget var beständigt då heller. :) Samt att andra gudar rådde häruppe - det var främst i templet i Uppsala som asastron odlades medan det i mindre bebyggda trakten fanns naturreligion eller kanske mest ingen alls utom folktro och skrock.

Så när det gäller det "fornnordiska" så skall man vara på det klara med att det mesta är mer eller mindre konstruerat under den nationalromantiska tiden för att skapa en "kulturell identitet" i en tid då det nordiska ansågs som överlägset men en smula historielöst. DET måste man ju ändra på...

Publicerat

Det vi vet om "våran" fornsed är inte mycket - och det mesta har vi fått från Snorre och några run- och bildstenar. Likväl gäller det inte "Sverige" och pratar vi "vår historia" borde snarare katolicismen lyftas fram mer än idag. Eller den samiska schamanistiska naturreligionen som påminner om andra liknande över hela världen.

Publicerat
  • Författare

håller helt med om att man borde ha läst mer om den samiska traditionen...kan inte påminna mig om att vi fick läsa någonting om den i skolan!

dock vad det gäller literatur om den fornordiska tron/seden så får man nog titta på det som hittats i våra andra grannländer också, då det inte fanns några stora länder under den tiden då det begav sig!

däremot så var trosuppfattningen ganska lika!

likt många andra naturreligioner så var vissa gudar mer framstående än andra i vissa geografiska delar! tror inte det var någon del av landet som hade en helhetsbild av det vi kallar för asatro/fornsed idag!

däremot så verkar det ju helt klart(baserat på många gamla ortsnamn) att ull och skade samt ett 20-30tal andra "asar och vaner" har varit helt klart mycket betydande för den trosuppfattning som funnits här i norden!

Publicerat

Vår mytologi bygger faktiskt i hög grad på Grekisk/Romersk mytologi .

Asa gudarna är i hög grad modulerade efter grekisk model .

Publicerat
  • Författare

man kan ju helt klart se likheterna i mytologin , men det är ju inte så konstigt med tanke på att det är samma folkstam (indo-europeer och senare nord germaner) som vandrade norrut för harrejösseslänge sedan!

Publicerat

Är det inte tvärt om?

Dom framstår ju som bleka kopior på våra lurviga asar ^_^

Att vår religion är så dåligt belagd beror kanske på 1000 år av religiöst förtryck. Eller så var vikingarna jämnt så packade att ingen minns mytologin.

Publicerat

Är det inte tvärt om?

Dom framstår ju som bleka kopior på våra lurviga asar ^_^

Nope, asatron är ett hopplock av indoeuropeiska myter och även en del kristendom. Har du någonsin funderat på Balder... Blond, god, dog under rituella former? Det är en kristusimport som fick en remake för att fungera lokalt, en gud som LÄT sig dödas hade inte gått hem om man säger så...

Publicerat
  • Författare

Nope, asatron är ett hopplock av indoeuropeiska myter och även en del kristendom. Har du någonsin funderat på Balder... Blond, god, dog under rituella former? Det är en kristusimport som fick en remake för att fungera lokalt, en gud som LÄT sig dödas hade inte gått hem om man säger så...

dog under rituella former...hur tänkte du nu?

den baldershistoria jag känner till var väl att loke lurade den blinde höder att skjuta en pil av tistel/mistel (kommer aldrig ihåg vilket av dom det är)på skoj då de roade sig med detta pga av att balder var odödlig(för allt annat än ovanstående, då frigga glömt att säga till denna växt att inte skada hennes son som hon gjort med allt annat i världen)!

tycker det låter mer som nöje och förlustelse än död under rituella former!

visst finns det kristna influenser när man läser snorres edda, men jag vet inte om jag vill hålla med om att balder är en kristusfigur!

Publicerat

Var Jesus blond?

Publicerat
  • Författare

Var Jesus blond?

ooohhhh jaaa, och han kom egentligen från göteborg och hette egentligen glenn!!!! :lol::D:lol:

Publicerat

Många gudar är ju religionspsykologiska arketyper och förekommer i en eller annan skepnad i väldigt många religioner helt oberoende av varandra.

Publicerat

dog under rituella former...hur tänkte du nu?

den baldershistoria jag känner till var väl att loke lurade den blinde höder att skjuta en pil av tistel/mistel (kommer aldrig ihåg vilket av dom det är)på skoj då de roade sig med detta pga av att balder var odödlig(för allt annat än ovanstående, då frigga glömt att säga till denna växt att inte skada hennes son som hon gjort med allt annat i världen)!

tycker det låter mer som nöje och förlustelse än död under rituella former!

visst finns det kristna influenser när man läser snorres edda, men jag vet inte om jag vill hålla med om att balder är en kristusfigur!

Det måste vara den historien som inspirerade dom som skrev sagan om Akilles.

A propos: Orkanpartyt av Östergren, nåt av det bästa jag läst! Dystopi ur en Völvas synvinkel.

Publicerat

Ett av skälen till att mytologin är ett hoplock är nog den att ingen trodde egentligen på den då den skapades.

Det fanns egentligen ingen gemensam mytologi för norden då kristendomen kom, det var mest lokala smågudar.

Så denna mytologin skapades i ett försök att få ihop en motbild gentemot "Vite krist" .

Mytologin som sådan sågs nog som en saga redan då man var nog helt enkelt inte direkt religiösa i Norden precis som nu.

//Lasse

Publicerat

Var Jesus blond?

Naturligtvis inte, det är få i Palestinatrakten som är det. Men symbolen Jesus har regelmässigt - och du kommer naturligtvis att finna massa undantag - hanterats som en blondare-än-folk-i-övrigt-figur. Kolla exempelvis bysantinsk konst härnedan.

Det fanns ju ett visst kulturutbyte mellan den kalla nord och kultiverade länder, right?

pantokrater.jpg