Publicerat Mars 7, 201115 yr hej! jag vill nu ha svar på den stående frågan... vilken kaliber är den ultimata på rådjur, räv, och toppfågel? har krav på en snusdosa på 300meter. ( det gör min 270wsm idag ) kan inte påstå att jag är bekymrad av rekyl el om bössan nöter lite pipa, jag vill åt presitionen helt enkelt. lite snabbt från huvet kommer allt från 22-250 till 308w men vilken kaliber är bäst? tack på förhand!
Publicerat Mars 7, 201115 yr Finns ju inget bättre än 6.5x55 oavsett vad man ska skjuta i detta landet iaf
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare BR är nog bra men då föredrar jag kanske xc vilken vara lättare att få att gå ba i magasinet..( läst mig till den infon )
Publicerat Mars 7, 201115 yr Skulle också valt en 6,5x55 för din jakt, hade en sako med tung pipa den sköt 22mm träffbild på 300m, nu sköt jag bara två skott för jag var ute efter att kolla så den gick rätt, men den var väldigt bra!
Publicerat Mars 7, 201115 yr det beror nog på vad du bygger på, en kompis har bra matning på sin tikka men jag har inte bra matning på min remington 700. turligt nog har jag aldrig behövt så många andraskott dom första brukar sitta. 6 xc är inte så dum heller men förutom matningen tycker jag inte den har många fördelar mot 6mmbr till jakt.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Även om vissa kalibrar har bättre "egen precision" så kan man inte säga att någon viss kaliber skjuter XXmm på 300 meter. Precision sitter mest i pipan och dem flesta match pipor klarar snusdosa på 300 men även bland dessa pipor skiljer det så att svara på frågan är ganska hopplöst för det finns egentligen ingen optimal kaliber Däremot är min personliga favorit för dem jaktformer du nämner 6br just för att den har hög egen precision och väl avvägd prestanda, dessutom bra pipliv och Lapua gör ypperliga hylsor för kalibern.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Även om vissa kalibrar har bättre "egen precision" så kan man inte säga att någon viss kaliber skjuter XXmm på 300 meter. Precision sitter mest i pipan och dem flesta match pipor klarar snusdosa på 300 men även bland dessa pipor skiljer det så att svara på frågan är ganska hopplöst för det finns egentligen ingen optimal kaliber Däremot är min personliga favorit för dem jaktformer du nämner 6br just för att den har hög egen precision och väl avvägd prestanda, dessutom bra pipliv och Lapua gör ypperliga hylsor för kalibern. Kan så vara men är den en godkänd klass 1 kaliber ? Är ju som de flesta vet inte ett dugg intresserad av teknikaliteter så därav min fråga. Tänkte bara ifall om att den sista kalven dök upp under jakt på annat.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Kan så vara men är den en godkänd klass 1 kaliber ? Är ju som de flesta vet inte ett dugg intresserad av teknikaliteter så därav min fråga. Tänkte bara ifall om att den sista kalven dök upp under jakt på annat. Nej den är klass2 och älg var väl inte med i frågan
Publicerat Mars 7, 201115 yr Nej den är klass2 och älg var väl inte med i frågan Jag skrev därför ifall om att. Kan ju vara ett argument eller ?
Publicerat Mars 7, 201115 yr kan inte säga att dom tillfällena är speciellt vanliga så för mig nej, att skjuta den sista kalven är svårt vid tex toppfågeljakt med tanke på arealerna man rör sig på.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Jag skrev därför ifall om att. Kan ju vara ett argument eller ? Jag förstod ville bara retas lite Men söker man optimal kaliber måste ge avkall på allround, visst är 6,5x55 en ypperlig kaliber men knappast optimal till någon jaktform egentligen.
Publicerat Mars 7, 201115 yr För de djuren du nämner måste jag nog säga .222 rem eller 5.6*55R. Fast det där med dosan på 300 meter kan jag inte yttra mig om,det är så mkt som kan påverka på den långa streckan.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare Kan så vara men är den en godkänd klass 1 kaliber ? Är ju som de flesta vet inte ett dugg intresserad av teknikaliteter så därav min fråga. Tänkte bara ifall om att den sista kalven dök upp under jakt på annat. självklart är inte br eller xc en kl.1 bössa.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare För de djuren du nämner måste jag nog säga .222 rem eller 5.6*55R. Fast det där med dosan på 300 meter kan jag inte yttra mig om,det är så mkt som kan påverka på den långa streckan. jag kan nog tycka att en 222 är lite väl ``blyg´´ vet inte om det är att rekomendera ett rådjur på 300meter med en 222.. men annars är dom himla fina.
Publicerat Mars 7, 201115 yr jag kan nog tycka att en 222 är lite väl ``blyg´´ vet inte om det är att rekomendera ett rådjur på 300meter med en 222.. men annars är dom himla fina. Du har nog helt rätt i det. Men sen vet jag inte om man som jägare kan rekomendera att lossa skott mot djur på 300 meter (nu kommer norrlänningarna skälla,för deras avstånd börjar på 300 )
Publicerat Mars 7, 201115 yr (nu kommer norrlänningarna skälla,för deras avstånd börjar på 300 ) Vi har annat än kalhyggen vet du
Publicerat Mars 7, 201115 yr Vi har annat än kalhyggen vet du HAHAHA Jag vet,brorsan min är från kerändöjärvi! UNDERBART land..norrland!
Publicerat Mars 7, 201115 yr Du söker den ultimata klass2 kalibern egentligen....lycka till! En sån här fråga brukar få lika många svar som forumet har användare För egen del när jag tar hänsyn till funktion,precision och prestanda så spelar 6XC i en klass för sig själv,när min nuvarande 243 blir utskjuten så kommer den kamras om till 6XC den kalibern har allt! /Mike
Publicerat Mars 7, 201115 yr Men du har ju redan en flackskjutande patron? Och om du har laddningar som fungerar och du kan skjuta bra med den - ja men fortsätt med .270 då... Den klarar ju klass 1 med god marginal också, om det skulle bli aktuellt. Du kan ju komplettera med en mildare klass 2 för räv och fågel. Om du däremot är ute efter högsta tänkbara precision, och spikrak kulbana kommer i andra hand, då kan du satsa på en 6mm matchpatron. Men det kommer att krävas ett vapen därefter, om du ska få ut något av skillnaden. Alltså en bra pipa installerad av en duktig vapenbyggare. Sen utveckla handladdningar efter konstens alla regler. Nu finns det fabriksladdad tävlingsammo i 6BR och 6XC som är suveränt bra, men hur de funkar för toppfågel låter jag någon annan svara på. Jag gillar verkligen 6,5X55. Den skjuter tätt, mild rekyl, bra både på bana och i skog, kan göras flackskjutande m.m. Men - gå inte "över ån efter vatten" //Danne
Publicerat Mars 7, 201115 yr en fundering jag fick, hur långt pipliv är det om man vårdar en 6XC enligt konstens alla regler? Har funderat kring 22-250 men det föll på kort pipliv då jag gärna vill övningsskjuta en del för att känna mig bekväm med mina jaktvapen. Det snurrar många funderingar i min skalle varav en normalt rustad 6XC är en variant jag suktar efter
Publicerat Mars 7, 201115 yr Precis som Mike m.fl. skriver så finns det ingen "ultimat kaliber". Detta är en typisk Robsoft-frågeställning och en jag själv haft för ett antal år sen Efter ett tag brukar de flesta inse att "kalibern" i sig inte är så jäkla viktig, utan det är kulval och skottplacering som är det väsentliga. Men letar man efter en "ultimat" älgpatron så bör man givetvis leta bland klass 1-patroner Jag har själv köpt en brotsch i 250 Savage Ackley Improved, men det är mest för skoj skull och inte för att jag tror att den är "ultimat" på något sätt.
Publicerat Mars 8, 201115 yr hej! jag vill nu ha svar på den stående frågan... vilken kaliber är den ultimata på rådjur, räv, och toppfågel? har krav på en snusdosa på 300meter. ( det gör min 270wsm idag ) kan inte påstå att jag är bekymrad av rekyl el om bössan nöter lite pipa, jag vill åt presitionen helt enkelt. lite snabbt från huvet kommer allt från 22-250 till 308w men vilken kaliber är bäst? tack på förhand! Vilken kaliber som är "bäst" går nog inte att svara på, men vilken som är väl lämpad kan man svara på. Till den jaktformen du nämner har jag en 6PPC vilken jag ser som ytterst lämpad. Sen finns det nog en anledning till att den kalibern är den som dominerar bänkskyttet...
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Du har nog helt rätt i det. Men sen vet jag inte om man som jägare kan rekomendera att lossa skott mot djur på 300 meter (nu kommer norrlänningarna skälla,för deras avstånd börjar på 300 ) Fyyyyy på dig!! jo faktiskt så är det lite så uppe i norr men mest för att vi inte har såå mycke djur som i södra sverige. vi har ca 15-20 rådjur på våran mark på nästan 9000 h det är inte mycke. därför blir skotten lite längre med tanke på att dom är väldigt skygga, och inte som när man ser på jaktlust mm när dom skjuter rådjur på 50-100m.... skulle inte gå här! aldrig möjligt!
Publicerat Mars 8, 201115 yr Fyyyyy på dig!! jo faktiskt så är det lite så uppe i norr men mest för att vi inte har såå mycke djur som i södra sverige. vi har ca 15-20 rådjur på våran mark på nästan 9000 h det är inte mycke. därför blir skotten lite längre med tanke på att dom är väldigt skygga, och inte som när man ser på jaktlust mm när dom skjuter rådjur på 50-100m.... skulle inte gå här! aldrig möjligt! en kompis sköt en tjäder i vinter på 501 meter med sin blazer 6.5*55. men han är också en grym skytt med en pappa som är gammal tävlingsskytt. Nu är väl det där lite väl generaliserat. Det största poblemet som jag ser det med jakten häruppe är inte viltets skygghet utan att vilttätheten är så liten och att man kanske vill ta de chanser man får även om hållen kan vara lite längre. Jag har inte speciellt långa håll på den mark jag jagar på detta år är det 9 vilt som fallit varav 5 är under 50m och resterande 4 är på 134m, 148m, 187m och 227m. Det är ju väldigt onödigt att skjuta en tjäder på det avståndet eftersom så skygga är dom inte samt att terrängen borde inte omöjliggöra ett skott på närmare håll. Det kan ju hända ibland att det inte går att komma närmare på grund av att viltet blir skymt då. Hur grym han nu än är så är han förmodligen inte kapabel att träffa ett mål på ca 6cm i diameter på 500m med någon väldigt hög träffprocent speciellt inte när du skrivit att spridningen på 600m är 120mm, förutsatt att det är samma kompis. Jag ska inte moralisera allt för mycket och är inte emot skott på längre håll än vad normalt ses som brukligt men det kan vara bra att fundera lite över vad man skriver och hur nybörjare tolkar saker och ting. Utan att sticka ut hakan allt för mycket så var det nog ändå mycket tur att det skottet lyckades.