Publicerat Mars 8, 201115 yr Se hit alla bilkunniga och intresserade! Jag vet, i-landsproblem, men jag blir inte klok på detta. Alla bilar har sina starka sidor och självklart de sämre. När jag läser tester osv. så blir det smått grötigt i skallen efter ett tag och man vet varken ut eller in. Jag tar gärna emot tips och förslag från er, vare sig ni är inbitna pickisägare eller hörde av polaren. Vad jag är ute efter Ska vara bil främst till jobbet, men även privat. Jag ska dra ca 1,5-2 ton (Effektstark motor) Det ska vara dubbel-cab (kunna sitta bak, så bekvämt som möjligt) Extremt bra kvalitet på motor, mekanik och utförande Så bränsleekonomisk som möjligt (Diesel självklart) Har ni tips på Märke/modell, utförande och årsmodeller, så bara skriv direkt. Det får gärna vara både ris och ros om olika pickuper.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Vi har den senaste modellen av Nissan King Kab på firman. Riktigt trevlig och bekväm tack vare självbärande kaross i stället för den vanliga rambygda pickupen. Stark, jo visst. 177 hkr borde räcka. Driftsäker, jo det är ju Nissan. Bränsleförbrukning ca 0,9 l/mil. Vi har haft dom sedan den modellen släpptes. Den ena har passerat 28 000 mil nyss, helt utan problem. Driftsäkerhet så är det Nissan eller Toyota som gäller. Men kolla gärna på VW också, dom släpper en Pickup nu i samma storlek som dom du nämnde. Ingen aning om pris, men motorer, bränsleekonomi och driftsäkerhet är dom ju rätt bra på. Om hjärtat fick råda skulle jag köpa Jeep J8...
Publicerat Mars 8, 201115 yr Kan väl bara hålla med där, Nissan eller Toyota verkar vara det man ska ha. Forden verkar dras med en del problem till och från och jag har inte nog bra koll på de nya Isuzu men deras gamla modeller hade en väldigt bra tålighet. Jag tror inte personligen att VW kan bygga en pickis utan att trycka in allt för mycket elektronik i den, men jag är inte helt objektiv där eftersom vi kör mycket VW på vårat jobb och vi har en hel del rackel, mestadels elektronik, med dom.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Jag köpte en Ford Ranger, det är samma bil som Mazda BT50 och i mitt tycke den pickupp som har bäst pris/prestanda på marknaden idag, Nissan skulle jag inte köpa... /Håkan H
Publicerat Mars 8, 201115 yr kan bara hålla med dom andra. har pickupp själv Toyota oc hser inte nå nakdelar i den, men du har även mitsubishi samt Fård rangern skulle nog satasa på en toyota eller Nissan jag när de är dax för mig att skaffa en ny
Publicerat Mars 8, 201115 yr jänkare.. bekvämast och starkast. däremot törstigast tyvärr. dodge dakota V8 magnum har jag själv och byter aldrig i mitt liv bort det märket på bil. eventuellt jeep då.. mvh
Publicerat Mars 8, 201115 yr Har kört Ford ranger och Isuzu. Isuzun användes i Anderna där den fick slita hårt i extremt klimat vilket den klarade bra. Fårrden använde jag bara i småland och jag har ingen direkt åsikt om den. Ingen av dem har varit bekväm att åka i baksätet på, trots dubbelhytt.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Är det inte Nissan som haft mycket problem med sina motorer? L200 med nya motorn (Commonrail) ska vara riktigt bra. Kompisen påstår att hans drar 0,75l/mil i blandad körning men han kör å andra sidan som en kärring.
Publicerat Mars 8, 201115 yr L200 med nya motorn (Commonrail) ska vara riktigt bra. Kompisen påstår att hans drar 0,75l/mil i blandad körning men han kör å andra sidan som en kärring. L200 är ju ganska dyr att serva dock, ev ventiljustering var 4000mil. priset är då ca 10000:S men är det firma bil så är väl det inget problem
Publicerat Mars 8, 201115 yr Det är inte för inte att Toyota är världens mest sålda och blir vald när man ska köra ..bil till nordpolen Jag har en och är jättenöjd..håller andrahandsvärdet kanon. Drar 0.7-.0.8 blandad och kring litern med stora hundskåpet på Har haft vänner med Nissan och L200... Nissan hade massor med krångel med motorerna ett tag och var svampig i bakvagnen så man slog i mittsträngen med draget på skogsvägarna... Och L 200 var ju en törstig historia och värdet var noll och inget när den skulle säljas...
Publicerat Mars 8, 201115 yr toyotorna är bästa japsen enligt dom flesta eller? dom har ju en förmåga att inte fastna där andra fastnar dessutom.. vilket är en fördel enligt mig.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Kan bara hålla med de föregående talarna på Toyota. Kör själv en lc hdj80 och är mycket nöjd (inte för förbrukningen dock) har kompisar som kör lc samt hilux och är mycket nöjda. När det gäller king caben så skall det visst vara 01-05 som är motorstrul. En kompis köpte en 04 som de hade bytt lagrena i men motorn rasade ändå, nu hade han fortfarande garanti på det så han kom lindrigt undan. Mitt tips är en Toyota Vill du ha riktigt bra bil men ingen komfort är en niva alternativet eller en av försvarets terrängbilar 903 911 eller 13 bilen. Då blir det dock inte en pickis men ändock en bra bil Lycka till och berätta gärna vad det blir....
Publicerat Mars 8, 201115 yr Jag köpte två Nissan 2010 till jobbet , den ena automat och den andra manuell Automaten bytte jag bort till en 2011 manuell pga. bränsleförbrukningen. De manuella (2010) sitter KCR-box i och den kör jag själv. Går gott och skapöigt snålt , ca litern . Jag körde Ranger i tre år innan denna och tycker att det är som att åka traktor efter att kört Nissan (har kvar rangern som extrabil). Den nya bilen är såpass ny att jag inte vet förbrukningen än men den ska tydligen vara en bit under litern ( enl. andra). Nissan eller Toyota skulle jag satsa på!
Publicerat Mars 8, 201115 yr Cheva eller Dodge kommer jag titta efter, dock en bensinare då jag kör max 2000mil/år.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Ska du köpa hellt nytt? Jag skulle titta extra på Toyota Hilux eller dom nya Nissan King Cab. Båda är jävligt fina att åka i och skapligt billiga i diselkostnader för att va pickupper.Sen är facktiskt den nya L200 ganska trevlig den också men jag skulle nog lägga mina pengar på en Hilux idag
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Helt överväldigad över alla kommentarer, TACK! Superintressant med all kunskap och reflektioner. Det lutar åt att jag kommer köpa en ny pickup. Men om man hittar en bra bil så är begagnat också intressant.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Sån här skulle jag vilja prova, ett hundskåp på den så http://web.iveco.com/sweden/produkter/pages/skapbilen_ecodaily_4x4.aspx
Publicerat Mars 8, 201115 yr http://www.f650pickups.com/ Om man inte betalar soppan själv Hade en F350 själv för ett par år sen, 8 fotsflak med dubbelhytt. En fyrdörrars alltså. Men ett sånt gammalt ök är det dåligt med komfort i.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Författare De skulle kunna dra mina maskiner på släp alla dagar på året. Argh... saknar bara pengar gissar jag. Man behöver äga ett eget oljefält för att driva dem. Men å andra sidan så är vissa fordon en smula vulgära att köra med till kunder osv. Sjysta signaler man skickar.
Publicerat Mars 9, 201115 yr Min gamla "jaktbil" Den var bra men ack så dyr i drift. Körde den som billigast på 1,35 landsväg.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Okej. Nu har jag provkört Mitsubishi L200, Nissan Navara och Toyota Hilux. Mina egna, subjektiva, kommentarer. Det gäller alltid Double Cab (4-dörrars). Jag har försökt ha så lika options det går på bilarna när jag jämfört priser. Mitsubishi L200, Double Cab, 2,5D (Nypris ca 420.000 kr) + Bra pris, bra service, bra tillgänglighet på verkstad etc (där jag bor) + Bra motor (178 hk) + Dragvikt (2,7 ton) + Skön att köra, ytterst något svajig (det är en pickup...) + Bra sittkomfort förare (säten) + Okej baksäte - Sämre instrumentering. Sämst uppsikt på alla knappar osv. - Känns en smula plastig i interiören Nissan Navara, Double Cab, 2,5 dCi (Nypris ca 460.000 kr) + Mycket bra körkomfort för förare + Mycket bra instrumentering, man har bra uppsikt över paneler osv. + Bra motor (190 hk) + Bra dragförmåga (3 ton) - Extremt dålig komfort för de i baksätet (Japp, det är en pickup men här är det onödigt dåligt) - Inga diffar som standard - En partikelfilter orginal - För högt pris på V6:an - Sämst servicegrad på verkstad Toyota Hilux, Double Cab, 3.0 D-4D SR+ (Nypris ca 420.000 kr) + Bra förarkomfort, instrumentering och uppsikt + Bra passagerarkomfort + Mycket bra köregenskaper + Robust inredning (Toyotakänsla) - Framsäten dåligt med inställningsmöjligheter, inga elstolar och de är lite korta. - Minst motorstark (170 hk) - Dragförmåga (2,5 ton, marginellt sämst) Det lutar åt Toyota Hilux.
Publicerat Mars 12, 201115 yr Har du inte provkört VW Amarok? Tycker den har bättre komfort än dom andra, både ljud och hur man sitter. Sen ska den ju bara dra 0,8 enl VW.