Publicerat Mars 10, 201115 yr Efter att ha fått en sen och högst oönskad födelsedagsöverraskning i form av död fasanhöna försöker jag nu ta reda på vad som hänt med min lilla fågel och tänkte höra om någon här på forumet möjligen kan ha någon teori om vad som varit framme? Hela hennes övernäbb är borta. Jag tog bilder på henne utifall att det kan säga något om hur hon dog: http://kullholen.se/filer/temminckhona1.JPG http://kullholen.se/filer/temminckhona2.JPG http://kullholen.se/filer/temminckhona3.JPG http://kullholen.se/filer/temminckhona4.JPG http://kullholen.se/filer/temminckhona5.JPG Det finns _inga_ hål i buren större än nätmaskorna (19x19mm svetsat fyrkantnät, jag har byggt och tätat jättenoga). Hon mådde bra igår kväll så detta hände under natten. Finns det tex mårddjur (i stil med Hermelin?) som skulle kunna ta sig igenom 19x19mm maskor och sen döda fågeln? Jag bor i Borlänge, Dalarna. / Therese
Publicerat Mars 10, 201115 yr Tolkar jag dig rätt om att inget djur varit inne i buren utan snarare att hon stuckit ut näbben genom gallret och fått den "avbiten"?? Fanns det några spår i eller utanför buren
Publicerat Mars 10, 201115 yr När det begav sig för mig med voljär o sånt så blev jag av med nån fasan på liknande sätt. Jag mistänkte rovfågel.. De kan sticka in foten o ta en fågel genom nätet men få ju inte ut den. Men jag är inte säker så sett. Ser ut som du har snö så det borde gå att se om förövaren är på fya ben eller 2
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Tolkar jag dig rätt om att inget djur varit inne i buren utan snarare att hon stuckit ut näbben genom gallret och fått den "avbiten"?? Fanns det några spår i eller utanför buren Nej, hon låg en bit in i buren, typ 2-3 dm från nätet. Det var svårt att avgöra om det fanns spår eller ej, snön är "skarig"/stora hårda kristaller och det ska mycket till innan det lämnar något avläsbart avtryck, och så små tassar som skulle ta sig igenom gallret skulle definitivt inte göra det. Inte ens fasanerna själva lämnar avtryck i snön nu. Dock såg det ut som att nånting eventuellt rört sig utanför buren, men om den "oredan" i snön uppkom inatt vet jag inte. Att hon skulle stuckit ut näbben genom gallret tvivlar jag starkt på; fasaner är visserligen inte de smartaste djuren men de har väl viss överlevnadsinstinkt ändå och framför allt så sover de högt upp på pinnar på nätterna - de går inte ner förrän det blir ljust. Men man ser på första bilden att trots allt så är en av de stora blodpölarna precis vid nätet. Min gissning är att hon sprungit runt för att komma undan och hamnade där av en slump för där tog det stopp. Hennes tupp är oskadd, men att han skulle vara förövaren tvivlar jag också på - en sak om hon hade varit hackad, men fasantuppen kan inte äta upp en näbb, och det är en väldigt oaggressiv art (inga jaktfasaner). Dessutom hände det som sagt på natten och då är fasanerna helt inaktiva.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare När det begav sig för mig med voljär o sånt så blev jag av med nån fasan på liknande sätt. Jag mistänkte rovfågel.. De kan sticka in foten o ta en fågel genom nätet men få ju inte ut den. Men jag är inte säker så sett. Ser ut som du har snö så det borde gå att se om förövaren är på fya ben eller 2 Voljären hon var i ser ut såhär: http://kullholen.se/burar/voljar0506/fasanbur0506-21.JPG Jag hittade henne ungefär vid mittenpinnen längs bakkanten, och som sagt ca 2-3 dm in. Jag vet inte hur en rovfågel skulle lyckats komma åt henne ens på dagen när hon är aktiv, än mindre på natten när hon brukar sitta på en pinne under plåttaket. Jag kollade runt i snön jättemycket efter spår men som sagt så var det ganska hopplöst att kunna se något uttydbart av den när den nu mest består av hårda stora kristaller.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Råttor ? Ja, jag har övervägt det. men kommer de igenom 19x19mm nät? (Jag råkade stänga in en råtta i en annan voljär förra vintern, hon levde gott på alla frön jag matade fasanerna med, men rörde aldrig fasanerna. Jag hittade henne under vårstädningen när jag lyfte ut all halm. Hon kunde _inte_ ta sig ut igenom nätet.) Nätet är nergrävt ca 3 dm överallt, och jag har tätat ALLT, både högt och lågt.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Råttor ? Inte omöjligt men de brukar knipsa av huvudet... Fast har hon försvarat sig så kan det nog bli lite var stans. Blodet vi såg på första bilden, var det utanför voljären eller innanför?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Inte omöjligt men de brukar knipsa av huvudet... Fast har hon försvarat sig så kan det nog bli lite var stans. Blodet vi såg på första bilden, var det utanför voljären eller innanför? Här är en jättestor bild, förlåt att den tar tid att ladda, men ville inte komprimera den så man inte kan se smådetaljer: http://kullholen.se/filer/temminck-spar.JPG
Publicerat Mars 10, 201115 yr Här är en jättestor bild, förlåt att den tar tid att ladda, men ville inte komprimera den så man inte kan se smådetaljer: http://kullholen.se/filer/temminck-spar.JPG Det ser ut som hon har stuckit ut huvudet (eller delar av det) genom gallret och där har blivit angripen på det som stack ut. Sedan har hon gått in i voljären en bit innan hon dog. Det är mycket svårt att avgöra vad som har tagit henne men oddsen är stora att vad det nu var kommer tillbaka. Du kan testa att sätta en burfälla för råttor på samma plats utanför voljären och ladda den med fasanhönan och se vad som dyker upp. Även om djuret inte går i så har du kanske en chans att se spår i snön efter diverse inbrottsförsök. Lycka till! p.s jag tillämpar en gammal beprövad metod för att hålla diverse predatorer borta från mina hönsgårdar och det är så enkelt som att man kissar på flera ställen utanför stängslet. Det funkar!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Som sagt, sätt dit en fälla utanför. Jag hade fällor laddade konstant runt voljärerna. En grej som va skit bra va en fälla jag hade inne i voljären men med ett hål ut så det mindre rovdjuren som strök runt voljären hittade ett lämpligt "hål" att komma in till godsakerna.. Den slagfällan va effektiv.. Fast när jag började ha fasaner på utsidan oxå så blev det för bra.. de försökte ju krypa in till kompisarna genom fällan...
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Det ser ut som hon har stuckit ut huvudet (eller delar av det) genom gallret och där har blivit angripen på det som stack ut. Sedan har hon gått in i voljären en bit innan hon dog. Det är mycket svårt att avgöra vad som har tagit henne men oddsen är stora att vad det nu var kommer tillbaka. Du kan testa att sätta en burfälla för råttor på samma plats utanför voljären och ladda den med fasanhönan och se vad som dyker upp. Även om djuret inte går i så har du kanske en chans att se spår i snön efter diverse inbrottsförsök. Lycka till! Jag har en slagfälla för mink som jag ska sätta ut ikväll när jag kommer hem från jobbet. Jag har hittills enbart tagit råttor (inte möss) i den, ingen mink. Men jag har haft problem förut med att fasanerna blivit tuggade på, men då har det funnits hål som varit stora nog att ta sig in genom så då har jag skyllt på minken (som jag vet finns i området, har sett den simma i älven som ligger ca 400m från min gård). Jag har låtit hönan ligga kvar inne i buren för att kunna ta bättre kort på henne (jag visste inte om bilderna jag tog i mörkret i morse skulle duga); jag kanske ska lägga tillbaka henne på dödsplatsen och ställa minkfällan utanför? Ska jag lägga något ätbart i fällan också eller räcker det att hönan ligger intill/innanför gallret? Vad lockar man minkjävlar bäst med, jag läste någonstans att kapslar med fiskleverolja som man har sönder i fällan är suveränt. Jag är ju inte så jättesugen på att sprätta upp min lilla Emma (fågeln hette så), jag är lite för blödig för det.. (Fast jag inser ju att det är löjligt, hon är och förblir död oavsett. Om ni tror att det är det bästa kanske jag ska överväga det i alla fall?) Något annat tips på hur man får minken/råttor att gå i fällan? Vilka djur kan vara tänkbara skyldiga? Mink och råttor bara? (Det finns räv här, men jag tvivlar på att han är skyldig till detta?)
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag har en slagfälla för mink som jag ska sätta ut ikväll när jag kommer hem från jobbet. Jag har hittills enbart tagit råttor (inte möss) i den, ingen mink. Men jag har haft problem förut med att fasanerna blivit tuggade på, men då har det funnits hål som varit stora nog att ta sig in genom så då har jag skyllt på minken (som jag vet finns i området, har sett den simma i älven som ligger ca 400m från min gård). Jag har låtit hönan ligga kvar inne i buren för att kunna ta bättre kort på henne (jag visste inte om bilderna jag tog i mörkret i morse skulle duga); jag kanske ska lägga tillbaka henne på dödsplatsen och ställa minkfällan utanför? Ska jag lägga något ätbart i fällan också eller räcker det att hönan ligger intill/innanför gallret? Vad lockar man minkjävlar bäst med, jag läste någonstans att kapslar med fiskleverolja som man har sönder i fällan är suveränt. Jag är ju inte så jättesugen på att sprätta upp min lilla Emma (fågeln hette så), jag är lite för blödig för det.. (Fast jag inser ju att det är löjligt, hon är och förblir död oavsett. Om ni tror att det är det bästa kanske jag ska överväga det i alla fall?) Något annat tips på hur man får minken/råttor att gå i fällan? Vilka djur kan vara tänkbara skyldiga? Mink och råttor bara? (Det finns räv här, men jag tvivlar på att han är skyldig till detta?) Du behöver inte göra någonting med din döda fasanhöna, bara in med den i fällan! Räv är det inte, råttor eller mink låter troligt men man kan bli förvånad vad som jagar där ute. Förra året blev vi av med 25 ällingar och när fällan äntligen gjorde sitt så satt det en arg igelkott där inne och mumsade på en älling.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Som sagt, sätt dit en fälla utanför. Jag hade fällor laddade konstant runt voljärerna. En grej som va skit bra va en fälla jag hade inne i voljären men med ett hål ut så det mindre rovdjuren som strök runt voljären hittade ett lämpligt "hål" att komma in till godsakerna.. Den slagfällan va effektiv.. Fast när jag började ha fasaner på utsidan oxå så blev det för bra.. de försökte ju krypa in till kompisarna genom fällan... Jag har bara en slagfälla (mink) för tillfället och den har jag haft utanför en annan av mina fasanburar under vintern. Men jag ska flytta den nu och se om jag kan ta något. Jag har haft den oladdad men har tagit råttor i den ändå, har haft den liggandes längs med buren så att de krypit in igenom den när de strukit runt buren.. Din idé att placera fällan inne + ett hål låter ju inte alls dum! Nackdelen är ju att det blir svårare att flytta runt den, men det kanske man å andra sidan inte behöver då.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Du behöver inte göra någonting med din döda fasanhöna, bara in med den i fällan! Räv är det inte, råttor eller mink låter troligt men man kan bli förvånad vad som jagar där ute. Förra året blev vi av med 25 ällingar och när fällan äntligen gjorde sitt så satt det en arg igelkott där inne och mumsade på en älling. Jag tror hönan kan vara för stor för att ens gå att pressa in i fällan, men jag ska försöka! Jag har en sån här fälla: http://www.gunne.info/mink-slag.html Ja, jag har typ tusen gånger önskat mig en kamera som spelar in vad fan som händer i och kring voljärerna på nätterna. Om det inte var så dyrt skulle jag för länge sedan köpt mig ett övervakningssystem så jag slapp _gissa_ vad det är jag ska skydda mina bebisar från. En känd fiende är ju betydligt lättare att värja sig emot. :/
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag tror hönan kan vara för stor för att ens gå att pressa in i fällan, men jag ska försöka! Jag har en sån här fälla: http://www.gunne.info/mink-slag.html Ja, jag har typ tusen gånger önskat mig en kamera som spelar in vad fan som händer i och kring voljärerna på nätterna. Om det inte var så dyrt skulle jag för länge sedan köpt mig ett övervakningssystem så jag slapp _gissa_ vad det är jag ska skydda mina bebisar från. En känd fiende är ju betydligt lättare att värja sig emot. :/ Klipp av en vinge med en sekaratör och stoppa in den, det räcker. Annars kan man ta hundmat, leverpastej, jordnötssmör osv...
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare Klipp av en vinge med en sekaratör och stoppa in den, det räcker. Annars kan man ta hundmat, leverpastej, jordnötssmör osv... Ok! Ska se vad jag kan åstadkomma. En sista fråga; Det finns alltså inget rovdjur här i Sverige som är litet nog att ta sig igenom 19x19mm hål men ändå jävlig nog att lyckas ta död på 1kg fasanhöna? Jättetack för all hjälp ni som svarat! Jag är jättetacksam, det är så frustrerande när sånt här händer och jag vill på alla sätt jag kan åtminstone _försöka_ förhindra att det händer igen.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Ok! Ska se vad jag kan åstadkomma. En sista fråga; Det finns alltså inget rovdjur här i Sverige som är litet nog att ta sig igenom 19x19mm hål men ändå jävlig nog att lyckas ta död på 1kg fasanhöna? Jättetack för all hjälp ni som svarat! Jag är jättetacksam, det är så frustrerande när sånt här händer och jag vill på alla sätt jag kan åtminstone _försöka_ förhindra att det händer igen. Råttor tar sig igenom ett sådant stängsel och har inga problem med att döda en fasanhöna. Dock såg det ut som hon blev biten genom gallret med tanke på blodet där...
Publicerat Mars 10, 201115 yr hermeliner tar sig in genom 19mm. min första gissning är hermelin alltså. aggressiva småjävlar!
Publicerat Mars 10, 201115 yr Gissar på Råtta eller hermelin jag också. hur bor du på landet, bondgård. Vet att i Rättvikstrakten finns det en hel del hermeliner, såg en sist jag var upp och han hade fullt upp att få livet av en Skata vid fågelbordet.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Författare hermeliner tar sig in genom 19mm. min första gissning är hermelin alltså. aggressiva småjävlar! Gissar på Råtta eller hermelin jag också. hur bor du på landet, bondgård. Vet att i Rättvikstrakten finns det en hel del hermeliner, såg en sist jag var upp och han hade fullt upp att få livet av en Skata vid fågelbordet. Jag bor på en gammal gård, ett lantbruk, i Borlänge. Bara en skrotsamlande granne nära inpå, resten är det minst 400 meter till på framsidan, bakom mig är det 500m åker sedan skog och golfbana. Jag har Dalälven som flyter förbi 400 meter bort också. Där har jag sett minken. jag har inga stora råttproblem i övrigt, de enda djur jag har hittills är mina prydnadsfasaner (och innan jag tog över var gården vilande i minst tio år, och innan det var det bara jordgubbsodling här, inga djur). Alla är inhägnade i voljärer med 19x19-nät, allt foder (som inte ligger i matskålar inne i voljärerna) förvaras i plåttunnor. Jag ser bara möss ibland, aldrig råttor. (Ja, jag vet mycket väl att de finns fastän jag inte ser dem, men att jag så sällan ser dem tycker jag tyder på att de ändå är relativt få?) Jag har som sagt sett mink, men jag har inte sett Hermelin (dock kan jag knappast påstå att de bara för att jag inte sett dem inte finns här, det kan de mycket väl göra, till och med gör med all säkerhet..!) En tant som har dålig koll och är vimsig och som bor längre bort i byn talade i somras lyckligt om för mig att hon sett en "sån söt liten mink" vid mina burar.. men innan idag har ingen tagit sig igenom nätet, de har tagit sig igenom större hål där nätet släppt för att dåliga klammer krupit ur (alla klena gamla klammer är nu ersatta med 40mm klammer, de kryper inte ur). Jag vill gärna tro att det är en Hermelin jag med, men jag kan ju faktiskt inte förkasta råtta som möjlig bov heller enligt föregående diskussion här ovan.
Publicerat Mars 10, 201115 yr hermeliner tar sig in genom 19mm. min första gissning är hermelin alltså. aggressiva småjävlar! +1 Vi kallar dom frätt men det är väl samma sak. Sett till sin storlek kommer inget i närheten beträffande skicklighet. Kom in i min ankgård när jag var barn och alla ankorna såg ut att sova men dom var döa allihopa utan att vakna med näbben bakom vingen - kliniskt! Tog den med vanlig råttfälla senare.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Jag tror på hermelin eller att något tagit tag i den utifrån. Råttor känner jag mig mycket skeptisk mot att dom kommer igenom nätet, jag håller råttor som husdjur i en bur med just exakt samma typ av nät och varken vuxna eller ungar har lyckats rymma ut. Däremot kan dom lätt ha smitit in om du haft voljärdörren öppen och vänt rygger till ett par sekunder.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Det enda logiska svaret på vad som hänt är hermelin. Har hört om hermeliner som tagit tjädertupp. Det är ena ettriga saker dom där små. Faktiskt värre än TJT
Publicerat Mars 10, 201115 yr då är nästa fråga hur du ska skydda fåglarna mot hermelin. vad jag kunde se så hade inte hönan några bitmärken på hals eller ögon, verkar konstigt tycker jag att anfalla näbben? vad gäller minkfällan tycker jag du ska satsa på att styra in minken i fällan. den kommer ju följa nätet när den letar en väg in så ställ fällan utan lockmedel utmed nätet och ev. ställer du brädor på högkant att bilda en tratt mellan bräda och nät rakt in i fällan, styra minken brukar vara effektivare än att locka in den. Mvh Emanuel