Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Litet Mårddjur?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag tror på hermelin eller att något tagit tag i den utifrån. Råttor känner jag mig mycket skeptisk mot att dom kommer igenom nätet, jag håller råttor som husdjur i en bur med just exakt samma typ av nät och varken vuxna eller ungar har lyckats rymma ut. Däremot kan dom lätt ha smitit in om du haft voljärdörren öppen och vänt rygger till ett par sekunder.

Ja, jag har också haft råttor och hade precis som dig dem i burar med sådant nät och inte en enda gång att någon tog sig ut.

Jag har aldrig voljärdörrarna öppna, mat- och vattenskålarna står precis innanför så jag behöver aldrig gå längre bort från dörren än att jag kan hålla i den. Dessutom har jag en ca 3-4dm "tröskel" upp till dörren (bild se bild nedan), ingenting skulle kunna smita in osett den minuten det tar för mig att fylla matskål och vatten.

fasanbur01-28.JPG

Publicerat
  • Författare

Det enda logiska svaret på vad som hänt är hermelin. Har hört om hermeliner som tagit tjädertupp. Det är ena ettriga saker dom där små. Faktiskt värre än TJT :D

då är nästa fråga hur du ska skydda fåglarna mot hermelin. vad jag kunde se så hade inte hönan några bitmärken på hals eller ögon, verkar konstigt tycker jag att anfalla näbben?

vad gäller minkfällan tycker jag du ska satsa på att styra in minken i fällan. den kommer ju följa nätet när den letar en väg in så ställ fällan utan lockmedel utmed nätet och ev. ställer du brädor på högkant att bilda en tratt mellan bräda och nät rakt in i fällan, styra minken brukar vara effektivare än att locka in den.

Mvh Emanuel

Ja, det är mycket märkligt. Vad jag är van vid så brukar det vara ögon och hjärna som är det allra mumsigaste, men på den här fågeln var båda de sakerna helt orörda.

Till och med när fasanerna ger sig på varandra så är det hjärnan som är mål nummer ett. Jag har en blå öronfasan som jag av ren okunnighet placerade tillsammans med min avelsgrupp Guldfasaner, det gick INTE bra..

Men, han gjorde det logiska och gav sig på alla mjukdelar, i princip det enda han inte rörde var just näbben. (Bild på döda guldfasanen för den som vill se vad andra fasaner kan åstadkomma: http://kullholen.se/filer/dodguld4.JPG )

På den som dött nu är det ju helt tvärtom, BARA näbben. Jag kan inte tro att det är fasantuppen som gjort det, hur skulle han kunna äta upp en _näbb_?, det måste vara ett rovdjur i stil med nämnda Hermelin.

(Och ja, jag har letat överallt i och runtomkring buren, näbben finns inte kvar.)

Ja, det är ju liksom det som är så jobbigt. Hur fan ska jag lyckas stänga ute nånting som är så vansinnigt litet men ändå dödligt?

Jag placerade fällan precis utanför där hönan dog och gillrade den med räkor och byggde en styrränna/vall utav snö som leder in mot fällan. Imorse var den dock tom, men tuppen som sitter kvar i buren levde imorse i alla fall. Alltid något. Men det kommer ju fler nätter..

Det jobbiga är ju att alla mina 9 voljärer är byggda av 19x19mm nät, så det är inte bara en bur som jag försöker skydda med andra ord. Vi får väl se om jag får ha resten av mina fasaner kvar eller om de också blir hermelin(?)mat.

Usch, jag föredrar stora rovdjur, de har man i alla fall en vettig chans att stänga ute.