Publicerat Mars 10, 201115 yr Nu vet jag att det inte finns någon ras som är helt allround och perfekt till all jakt , isåfall skulle det inte behövas finnas fler raser Och självklart spelar mycket individen in. Men generellt, vilka raser har visat sig kunna passa till "lite av varje". Jag har stor hunderarenhet, men aldrig haft jakthund till jakt. Jag kan träna hund men har aldrig tränat för jakt. Jag är dessutom strax nylig jägare då jag håller på att ta examen. Därav min ovisshet i vilken hund. Jag gillar den lättskötta pälsen som inte hårar ner allt och alla inomhus. Ingen jaktdåre eftersom jag inte vet hur mycket jakt jag har. Det blir ju mjukstart. Lugn inomhus och snäll med familjen/de andra djuren. blir hunden inte någon värst bra jakthund pga min okunskap eller saknad av jakt, så skall den kunna vara som vilken aktiv familjehund som helst och trivas även med det. Raser jag tittar lite på är: TJT.. Men känns för ovisst om jag kan aktivera den så den blir dräglig. Ingen egen erfarenhet av rasen men läser man på forum får man sig en liten tankeställare om dem. Är de så krävande och svåra som man får uppfattning om att de är? Borderterrier.. Gillar storleken, pälsen, att de är lugna generellt hemma. Funkar en Border som kortdrivare? Skallet har jag läst är ofta dåligt/obefintligt..?
Publicerat Mars 10, 201115 yr Med tanke på storleken på de 2 hundarna du nämde, är det den sizen du är ute efter eller kan det tänkas vara större?
Publicerat Mars 10, 201115 yr har tjt. rekommenderar ej om man inte är typ pensionär och inte har annat än hunden i livet. svårt att tillfredsställa med andra ord..kräver sina timmar per dag, varje (!) dag.
Publicerat Mars 10, 201115 yr Kan föreslå en border av dem ovanämda! men dem är däremot inte så kortdrtvande! Däremot så har du ju jack russel de finns linjer med eller ja iallafall en som jag känner! Om inte annat så skulle jag föreslå en drever som första hund! Lätta å jaga in,jagar rådjur räv hare vissa exemplar driver även älg! Finns många som även har den som familjehund! Träna mycket inkallnig ända från den är en liten valp så kan du lyckats få den kortdrivande! Dock dem drevrar jag sett å jagat med själv så har dem vart förjävliga på å få djuren dem jagar å bukta som F**n! Rekomenderas varmt! MVH Rävpekka http://sv.wikipedia.org/wiki/Drever Gå in på länken å läs själv!
Publicerat Mars 11, 201115 yr En nätt spanieltik kan vara nåt av det du söker. Oerhört lättlärd (min är iofs jävligt glömsk också ) Fixar lättare apportering utan större träningsdos, går att använda som stöthund/kortdrivare (givetvis beroende på vilka linjer man väljer) och lättsam att ha hemma. Nackdelen är väl pälsen, hon ser fullkomligt förjävlig ut när det är regn/slask ute. Älskar mitt lilla pucko
Publicerat Mars 11, 201115 yr Ingen jaktdåre eftersom jag inte vet hur mycket jakt jag har. Det blir ju mjukstart. Tysk jaktterrier är inget du ska fundera över om du vill ha en mjukstart med jakthundar och jakt. Ytterst få människor har egentligen någon nytta av en fullblodstysk. En rastypisk TJT är en extrem jakthund som kräver stor energi och envishet från sin förare. Det finns vekare linjer som har avlats fram på senare år men det är inget jag rekommenderar någon att köpa, med vekheten så kommer också sämre jaktlust och just skärpan kontra jaktlusten verkar hänga ihop väldigt mycket inom rasen. Köp en annan ras, det är mitt råd.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Frågan är ju hur du vill jaga och vad du anser är en allroundhund? För jag tror det skiljer en del vad man anser va en allroundhund. Jag ser mina laikor som allroundhundar. Har skjutit vilt av 6-7 olika arter och de jagar ett gäng arter till. Men om man tittar på de raser du nämnt så verkar det va en drivande hund du söker. Men precisera lite hur du tänkt jaga, vilka vliltarter ni har och vad du har för marker så blir det lättare att tipsa.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Ser att du är på gång att ta jägarexamen samt att du inte vet vad du kommer att jaga. Så är det ju, det tar sin tid att utforska jakten och finna det man verkligen gillar. En idé kanske vore att vänta tills du jagat lite och börjat profilera dig som jägare. Då blir det nog lättare att hitta den hund du behöver, speciellt om du haft möjlighet att stifta bekantskap med lite olika hundar i rena jaktsituationer först. Mina personliga tankar, nu med en 5 år gammal examen, är att det jag framför allt skulle vilja ha tillgång till är en egen eftersökshund. Gärna med rovviltintresse. Matvilt smyger jag hellre på än driver fram mha hund.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Med tanke på storleken på de 2 hundarna du nämde, är det den sizen du är ute efter eller kan det tänkas vara större? Det skulle vara skönt med en hund av mindre modell. Men absolut är det inte det viktigaste med storleken! Jag har tittat lite på större raser också. Laika blandannat, men pälsen skrämmer mig en aning
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare har tjt. rekommenderar ej om man inte är typ pensionär och inte har annat än hunden i livet. svårt att tillfredsställa med andra ord..kräver sina timmar per dag, varje (!) dag. Det ante mig. Det sista jag vill ha är en omättad terrier!
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Kan föreslå en border av dem ovanämda! men dem är däremot inte så kortdrtvande! Däremot så har du ju jack russel de finns linjer med eller ja iallafall en som jag känner! Om inte annat så skulle jag föreslå en drever som första hund! Lätta å jaga in,jagar rådjur räv hare vissa exemplar driver även älg! Finns många som även har den som familjehund! Träna mycket inkallnig ända från den är en liten valp så kan du lyckats få den kortdrivande! Dock dem drevrar jag sett å jagat med själv så har dem vart förjävliga på å få djuren dem jagar å bukta som F**n! Rekomenderas varmt! MVH Rävpekka http://sv.wikipedia.org/wiki/Drever Gå in på länken å läs själv! Är JRT generellt mindre i storlek än Border? Tack för länken. Har litegrann förträngt Drever pga min erfarenhet at de är svåra att få lydnad på.. men där kan jag ha fel. Ska läsa på litegrann om Drever.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare En nätt spanieltik kan vara nåt av det du söker. Oerhört lättlärd (min är iofs jävligt glömsk också ) Fixar lättare apportering utan större träningsdos, går att använda som stöthund/kortdrivare (givetvis beroende på vilka linjer man väljer) och lättsam att ha hemma. Nackdelen är väl pälsen, hon ser fullkomligt förjävlig ut när det är regn/slask ute. Älskar mitt lilla pucko En springer då eller?
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Tycker det låter som en perfekt beskrivning av min wachtel tik. Det verkar faktiskt också som så när jag läser vad wachtelägare skriver om sina hundar. Det är ju det med pälsen.. men det kan man ju överleva. Har de kraftig mängd underull som fälls 2 gånger om året?
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Tysk jaktterrier är inget du ska fundera över om du vill ha en mjukstart med jakthundar och jakt. Ytterst få människor har egentligen någon nytta av en fullblodstysk. En rastypisk TJT är en extrem jakthund som kräver stor energi och envishet från sin förare. Det finns vekare linjer som har avlats fram på senare år men det är inget jag rekommenderar någon att köpa, med vekheten så kommer också sämre jaktlust och just skärpan kontra jaktlusten verkar hänga ihop väldigt mycket inom rasen. Köp en annan ras, det är mitt råd. jag skulle aldrig köpa någon ras från linjer som inte är rastypiska.. så jag lägger nog TJT på hyllan iallafall denna gången.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Frågan är ju hur du vill jaga och vad du anser är en allroundhund? För jag tror det skiljer en del vad man anser va en allroundhund. Jag ser mina laikor som allroundhundar. Har skjutit vilt av 6-7 olika arter och de jagar ett gäng arter till. Men om man tittar på de raser du nämnt så verkar det va en drivande hund du söker. Men precisera lite hur du tänkt jaga, vilka vliltarter ni har och vad du har för marker så blir det lättare att tipsa. Jag har tittat lite på Laika, men åter igen.. pälsen . Hur är de i och utanför jakten? Självständiga eller söker kontakt med föraren..?
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Ser att du är på gång att ta jägarexamen samt att du inte vet vad du kommer att jaga. Så är det ju, det tar sin tid att utforska jakten och finna det man verkligen gillar. En idé kanske vore att vänta tills du jagat lite och börjat profilera dig som jägare. Då blir det nog lättare att hitta den hund du behöver, speciellt om du haft möjlighet att stifta bekantskap med lite olika hundar i rena jaktsituationer först. Mina personliga tankar, nu med en 5 år gammal examen, är att det jag framför allt skulle vilja ha tillgång till är en egen eftersökshund. Gärna med rovviltintresse. Matvilt smyger jag hellre på än driver fram mha hund. Jag tänker faktiskt paralellt i samma bana som dig. Det är ju det absolut bästa. Men nyfiken redan nu på utbudet av jakthundar
Publicerat Mars 11, 201115 yr Frågan är nog lite för generellt ställd Men var bor du o var tror du du kommer jaga i landet? Ang Laika så är dom trogna sina förare o håller bra kontakt i skogen, är iaf min uppfattning Laika eller Wachtel är mina tips eller en blandning o isf en gråhund/wachtel, pälsen kommer du inte ifrån men bara den jagar så
Publicerat Mars 11, 201115 yr Finns ingen allround hund. Punkt. Precisera vad du ska jaga så ska du få ett utförligare svar
Publicerat Mars 11, 201115 yr Det verkar faktiskt också som så när jag läser vad wachtelägare skriver om sina hundar. Det är ju det med pälsen.. men det kan man ju överleva. Har de kraftig mängd underull som fälls 2 gånger om året? Jag har oxå en wachtel och visst fäller han, men några extrema mängder är det inte. Och pälsen lägger sig i tussar, kompisen har en schäfer och en wachtel och schäferpälsen är vidrig när den ligger på golvet... Vi har en hane som har krävt en hel del tålamod och envishet, men det är en underbar hund. Nu har han nyss fyllt ett år och har lugnat ner sig, även om det fortfarande är mycket energi. Och om det nu skulle vara så att den inte vill jaga så fungerar de utmärkt som familjehundar. Men jag har inte träffat så många wachtlar som inte har ett stort viltintresse, våran har trots divs hinder visat sig vara mycket duglig de få gånger vi har haft möjlighet att släppa honom.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Det verkar faktiskt också som så när jag läser vad wachtelägare skriver om sina hundar. Det är ju det med pälsen.. men det kan man ju överleva. Har de kraftig mängd underull som fälls 2 gånger om året? Tycker inte de fäller särskilt mycket, och det de fäller är väldigt lättstädat. Ingen underull. Otroligt trevliga hundar som jag tycker har lätt för att skilja på aktivitet och passivitet. Lite lydnadsträning på en wachtel så har man en klockren hund även när det inte är jaktsäsong. Min tik gick agility med dottern i höstas och det funkade klockrent, inte många klappehundar som var lika följsamma som det ekipaget. Mvh Jim
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Finns ingen allround hund. Punkt. Precisera vad du ska jaga så ska du få ett utförligare svar Om vi säger såhär istället då... Separera de olika jaktformerna, skippa allround. Vilka raser är lämplig som första jakthund med de kriterierna jag har i mitt huvudinlägg?
Publicerat Mars 11, 201115 yr Författare Tycker inte de fäller särskilt mycket, och det de fäller är väldigt lättstädat. Ingen underull. Otroligt trevliga hundar som jag tycker har lätt för att skilja på aktivitet och passivitet. Lite lydnadsträning på en wachtel så har man en klockren hund även när det inte är jaktsäsong. Min tik gick agility med dottern i höstas och det funkade klockrent, inte många klappehundar som var lika följsamma som det ekipaget. Mvh Jim ska bestämt titta närmare på wachtel. Förslag på bra kennlar att ta kontakt med kanske? Gärna i mellansverige om man skulle vilja göra ett besök
Publicerat Mars 11, 201115 yr jag satt i samma sits för 2 år sen. Då valde jag en ungtik av märket Münsterländer. I efterhand kan jag säga att det NOG var fel. hade inte rätt kunskap från början. har sedan dess blivit bara bättre och idag är det en jätte go och bra hund. MEN hade jag vetat bättre idag så skulle jag valt en spaniel. antingen cocker eller en welsh springer. dom är inte riktigt lika tuffa i psyket. och sen tror jag det inte spelar så stor roll med att leta efter jaktintresse. detta kommer av sig självt om man är ute mycket. låt det ta sin tid i början. viktigast är ju lydnaden och den sociala egenskapen anser jag.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Du behöver nog veta vilka vilt du kommer att ha på din mark,storlek på mark etc. Vill du ha ställande eller drivande? Tycker absolut att det bästa alternativet för dig är att jag några år först och vara med på jakter med lite olika raser innan du bestämmer dig.