Publicerat Mars 12, 201115 yr låt examen sjunka in först innan du stressar iväg och köper fel hund...det många inte vet är att det går utmärkt att jaga utan hund oxo tills man funnit sitt guldkorn och är säker på vilken typ av jakt man vill bedriva .... obs ett ex! så du inte sitter där med en stövare på 150 ha och jagar mest rådjur... mitt tips stressa av,,,i sinnom tid vet du själv vad du ska ha för hund,ist för att andra ska tala om det för dig //jonas
Publicerat Mars 12, 201115 yr Du behöver nog veta vilka vilt du kommer att ha på din mark,storlek på mark etc. Vill du ha ställande eller drivande? Tycker absolut att det bästa alternativet för dig är att jag några år först och vara med på jakter med lite olika raser innan du bestämmer dig. Precis som Upptag71 säger så ska du nog tänka på marken, storleken(både mark och hund), ställande eller drivande och om du helst skulle vilja jaga småvilt eller högvilt. OM du vill jaga småvilt så skulle jag kunna rekommendera Beagle. Enligt dina kriterier så tror jag att den skulle passa bra tom nästan perfekt. Men det är bara vad jag tycker att du ska tänka på.
Publicerat Mars 12, 201115 yr ska bestämt titta närmare på wachtel. Förslag på bra kennlar att ta kontakt med kanske? Gärna i mellansverige om man skulle vilja göra ett besök Hej! Tyvärr känner jag till kennelverksamheten alldeles för dåligt för att ge några tips. Det enda jag kan säga är att du borde besöka flera olika och höra vilken sorts hundar de avlar på och träffa hundarna irl. Har du vägarna förbi kronobergs län kan du få träffa 2 trevliga wachtlar. Lycka till ps har haft en tjt och med de förutsättningarna du nämner så vill jag starkt avråda från tjt.
Publicerat Mars 13, 201115 yr ska bestämt titta närmare på wachtel. Förslag på bra kennlar att ta kontakt med kanske? Gärna i mellansverige om man skulle vilja göra ett besök www.ehrenhofers.se ligger ca 4 mil norr om Göreborg. Köpte min tik där och är mycket nöjd med både linjerna, hunden och kenneln. Kennelns ägare är också ganska involverad i Wachtelhundklubben så han borde kunna lotsa dig rätt om inte annat. Men innan du ev bestämmer dig för Wachtel så tänk efter noga. En Wachtel är inte en helt enkel hund att börja med de kräver en hel del grundträning och uppfostran samt att de behöver jaga mycket för att bli riktigt bra. För att jaga mycket behövs olika eller en mycket stor mark eftersom det inte funkar särskillt bra att jaga av en liten mark allt för ofta med en såpas snabbsprungen hund. Försök att få komma med någon som äger en wachtel ut på jakt så får du en känsla för om det är hunden för dig. Personligen tycker jag att det är otroligt kul att jaga då det är en eller flera wachtlar släppta i såten. Blir ofta riktig fart o fläkt. Förresten Wachtelhundklubben har en film som pressenterar rasen, finns att köpa från deras hemsida.