Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Överdriven optik eller ej ?

Featured Replies

Publicerat

För inte din pappa bakom ljuset med att köpa nått billigt till honom >:( Önskar det gick att förvarna honom!! Du kan köpa dig en bra beg. Leupold för ca 2000-2500. Och ja det är bra kikarsikten.

Publicerat
scandinavia är väl minst lika bra som varix-II/III?`är helia bättre än leupold?

Scandinavia är en Vari-x II variant,kanonkikare.

/Micke

Publicerat
För inte din pappa bakom ljuset med att köpa nått billigt till honom >:( Önskar det gick att förvarna honom!! Du kan köpa dig en bra beg. Leupold för ca 2000-2500. Och ja det är bra kikarsikten.

haha ja men allså han hr lika bra komm som jag och ja , jag skaköpa en puold men in med mindre diamter då den endast kommer att användas på drevjakt coh trånga pass nu framöver så han behöver ingen monsterglugg ;D skönt att ni tycker den är bra ;)

Publicerat
haha ja men allså han hr lika bra komm som jag och ja , jag skaköpa en puold men in med mindre diamter då den endast kommer att användas på drevjakt coh trånga pass nu framöver så han behöver ingen monsterglugg ;D skönt att ni tycker den är bra ;)

Innan du får köpa nått sikte ska du lära dej stava  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Ett mellanrör med 30mm är ju större än ett med 25,4 mm så hur kan det bli ett lägre montage? Ta en Leupold 1-4x20 Scandinavian med rak 1" tub och försök montera European-varianten med 30mm-tub lägre så får du se...

Publicerat
Ett mellanrör med 30mm är ju större än ett med 25,4 mm så hur kan det bli ett lägre montage? Ta en Leupold 1-4x20 Scandinavian med rak 1" tub och försök montera European-varianten med 30mm-tub lägre så får du se...

Ja jo men nu handlade detta om kikare som har större objektiv än rakt mellanrör.

/Micke

Publicerat

Njae - påståendet var generellt. Och därmed fel, vilket jag ville visa. Ofta kan man få ett lägre montage med 1"-tub än med 30mm-tub för att det finns mer plats för bas och ring så att säga - det tar ju också plats! Min erfarenhet är att få 40-objektiv kan monteras lika lågt i 30 mm som i 1". Med 50-objektiv brukar det dock vara samma höjd. Alltså är det objektivet samt tubdiametern som bestämmer montagets höjd. Eller hur?

Publicerat

Urpsrungsfrågan till den här diskussionen gällde en Leupold 3-9x50.

Att objektivet bestämmer montagets höjd har jag skrivit tidigare så där är vi helt överens.

Att mellanröret skulle ha något med montagets höjd att göra kan jag inte riktigt förstå.

Att fästena till en 30mm tub blir aningen kortare har inget med montagehöjden att göra eller för den delen okularets placering i förhållande till kolvkammen och följaktligen kindkontakten.

Idag finns det en uppsjö men kvalitativa fästen att tillgå,att det inte skulle gå att montera en kikare med 30mm tub på samma höjd som en med 25,4 är inte något jag hört talas om.

/Micke

Publicerat

Som sagt - det beror på objektivdiametern samt den plats som behövs för fästet (bas + ringar). En Leupold 2-7x33 tex går att montera lägre med 1"-tub än med 30mm pga det lilla objektivet eftersom fästet tar plats. Samma resonemang som med raka tuber alltså - ju mindre objektiv (som minst = rak) desto större risk för att mellantubens diameter påverkar höjden på montaget (=objektivets höjd över pipan). Klart?