Publicerat Mars 17, 201115 yr Sitter och kikar runt och inser att det är väldigt lite trådar om fältskytte. Det är högsäsong för den skyttegrenen nu och man har börjat släppa in kikarskyttar i dem flesta tävlingar men jag tycker intresset är lite svalt. Så börjar med en tråd för att se om det finns skyttar på sidan som är intresserade att testa? Långhållsskytte verkar väldigt populärt så jag tycker det borde komma fler till fältskytte för det är väldigt roligt
Publicerat Mars 17, 201115 yr Har skrivit detta i en annan tråd också, men jag sköt mycket fält under senare delen av 80- och hela 90-talet. I princip hela landet, utom de sydligaste delarna då. "Husbyringen" "Mitträffen" "Fältskyttekåren" och liknande klassiska tävlingar. Gick över till sportskytte viltmål och lite bänk i slutet av 90-talet. Men ibland saknar jag en hederlig bilfältskjutning, med tillhörande kaffe, stelfrusna fingrar, immiga rutor m.m. FSR var extremt stelbenta på den tiden och det är konstigt att de inte har reglerat optikskyttet mer. Men det kan ju också vara ett sätt att få grenen att överleva. //Danne
Publicerat Mars 17, 201115 yr Vad är fältskytte? Förmågan att bedöma avstånd, vind och skjuta 6 välriktade skott inom 60 sekunder i tillämpade skytteställningar mot varierande mål. Som svar på frågan, jo då intresse finns men det har varit klent med tiden. /Christian
Publicerat Mars 17, 201115 yr På "min" tid var en fältskytte runda på 5-8 stationer, gående eller med bil emellan. Skjuttid 35-60 sekunder beroende på mål. Liggande och knästående (i praktiken, skräddar sittande) skjutställning. Juniorer fick skjuta liggande på varje station. Avstånd mellan 150-600 meter. 6,5X55 var den enda tillåtna kalibern, och givetvis bara i vapen godkända av FSR. Remstöd och skyttejacka användes, men absolut inget mekaniskt stöd var tillåtet. Jag har inte skjutit någon runda med kikarsikte men jag har förstått att man har släppt på en del, kalibrar och stöd t.ex. //Danne
Publicerat Mars 17, 201115 yr Kan bara hålla med Christian, intresset finns men antagligen inte stort nog eftersom man prioriterar andra saker. Jag ska försöka skjuta en tävling i år bara för att se hur det är. Det arrangeras en i Eksjö och dit är det ju bara 5 mil. //
Publicerat Mars 18, 201115 yr Jag började med kikarklass förra säsongen, det fanns ett hyffsat stort intresse bland folk häromkring då men nu verkar det ganska svalt. Jag bytte från kikarklass till att skjuta med Sauer och diopter just för att det är fler deltagare och för att få skjuta knä också. En bidragande orsak till bytet för mig var också att jag började skjuta korthåll bana och fält. Intresset från min sida sträcker sig till tävlingar inom 15 mil ungefär eftersom min huvudsatsning kommer ligga på korthåll bana. Det betyder att jag kommer inte skjuta mer än kanske 10 fälttävlingar per år. Jag tycker det är konstigt att intresset inte är större här uppe, många pratar om att delta men få kommer. Skyttets utveckling ser mörk ut om man tittar på resultatlistor för 5-6 år sedan så har deltagarantalet nästan halverats. Lite negativt inlägg kanske men det är verkligheten i norrbotten.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Har provat på kikarfält några ggr och njaaa är inte riktigt min grej. Men allt skytte är bra skytte så egentligen bore jag ta mig i kragen och skjuta. /Mike
Publicerat Mars 18, 201115 yr Har provat på kikarfält några ggr och njaaa är inte riktigt min grej. Men allt skytte är bra skytte så egentligen bore jag ta mig i kragen och skjuta. /Mike det skulle vara trevligt att höra negativa saker från en som har skjutit då kan nya tävlingar bli bättre.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Här i Gävle/Sandviken området brukar det hållas några skjutningar med kända avstånd, och max 500 meter. Brukar vara uppskattat både bland nya och erfarna skyttar. Det är tillräckligt svårt ändå, kan jag meddela... Liggande och skräddar ställningar med remstöd givetvis. Va? Skjuter inte kikarklassen i ställningar heller? Bara liggande med benstöd //Danne
Publicerat Mars 18, 201115 yr Här i Gävle/Sandviken området brukar det hållas några skjutningar med kända avstånd, och max 500 meter. Brukar vara uppskattat både bland nya och erfarna skyttar. Det är tillräckligt svårt ändå, kan jag meddela... Liggande och skräddar ställningar med remstöd givetvis. Va? Skjuter inte kikarklassen i ställningar heller? Bara liggande med benstöd //Danne jag och mr mauser från robsoft skjuter med rem i kikarklassen, dock är det svårt att skjuta i ställning med min bössa balansen är alldeles fel och den väger två kilo till mot en sauer.(jag är ingen mästare i ställning med diopter heller men det är lättare med en sauer). dock är målet att skjuta ställning men jag måste träna mycket flitigt. har till och med planer på att skjuta alla stationer i ställning om jag kan nå den lämpliga träningsnivån ,det är det som är det trevliga med kikarklassen det finns mer valmöjligheter.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Fältskytte är riktigt kul, i slutet på 60talet tävlade jag mycket skytte för Avesta skyttegille, både ban och fältskytte det var många tävlingsskyttar i gillet då,sedan kom familj och barn och ekonomin räckte inte längre till för träning, 5-6000 övningsskott/år kostade även om gillet sponsrade, så det blev slutskjutet. I dag finns det inte ens en skytteförening eller en bana där jag bor, tror att hela skytterörelsen avled tillsammans med generationen för mig.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Skoj med lite åsikter Det var den nya klassen med kikarsikte jag tänkte mest på att det inte drar fler skyttar då det i princip är dem ända tävlingar för långhållsskytte som finns. Jag tycker vi blivit väldigt bra bemötta och hoppas verkligen det kommer fler skyttar till kikarklassen annars finns nog risken att det läggs ned Fältskytte med kikare är för mig att kunna skjuta med maximal precision på samma sätt som under jakt, ännu verkar det inte vara några problem att skilja skyttarna då det inte är så många som skjuter fullt men hoppas man kan göra det med innerring. Sedan om kikarklassen slår igenom och blir större skulle det var skoj att få lite egna stationer med tex längre avstånd men att ställa sådan krav när vi sällan fyller upp en patrull känns inte relevant.
Publicerat Mars 18, 201115 yr det skulle vara trevligt att höra negativa saker från en som har skjutit då kan nya tävlingar bli bättre. Inget fel på skjutformen i sig! vad man vill ha och vad som finns att tillgå är två skilda saker...tyvär. Vad jag inte tycker om är momentet med avståndsbedömning,dvs uppskattning. Jag skulle vilja ha kända avstånd alt avståndsmätning tillåten,det är fortfarande en hel vetenskap att räkna på vind och vinkel/lutningsvinkel. I min drömvärld så finns det jaktfältskjutning mot djurfigurer-allt tillåtet /Mike
Publicerat Mars 18, 201115 yr Inget fel på skjutformen i sig! vad man vill ha och vad som finns att tillgå är två skilda saker...tyvär. Vad jag inte tycker om är momentet med avståndsbedömning,dvs uppskattning. Jag skulle vilja ha kända avstånd alt avståndsmätning tillåten,det är fortfarande en hel vetenskap att räkna på vind och vinkel/lutningsvinkel. I min drömvärld så finns det jaktfältskjutning mot djurfigurer-allt tillåtet /Mike År väl det som är sporten , att SJÄLV kunna uppskatta avstånd. Eller ? Förstår Mikes problem iof. Att på kända avstånd skjuta ett väl avägt skott är ju inget större problem med moderna vapen
Publicerat Mars 18, 201115 yr År väl det som är sporten , att SJÄLV kunna uppskatta avstånd. Eller ? Förstår Mikes problem iof. Att på kända avstånd skjuta ett väl avägt skott är ju inget större problem med moderna vapen Ehhh jo det är det, tro mig jag vet //
Publicerat Mars 18, 201115 yr Hela grenen "fältskytte" går ut på att bedöma vind och avstånd, skjuta ett antal skott på tid och förhoppningsvis träffa. Skyttegrenen härstammar ju från de frivilliga försvarsgrenarna. De bästa skyttarna skjuter fullt på i stort sett varje tävling, och måste skiljas åt med innerträffar eller särskjutning. Arrangörerna började också dra ut på avstånden vilket drabbade "bredden" och nybörjare. Skyttarna försvann... Optikklassen kan vara ett sätt att rädda grenen, men i förlängningen kanske man borde dela upp även den i klasser för att locka skyttar. "Klass jaktvapen" och "Klass fritt", eller liknande. Sedan ställa krav på vikt, kikarsikte, utformning m.m. Alternativt kortare avstånd eller längre skjuttider osv. Nu spekulerar jag bara, men det handlar ju om att få skyttar att våga åka ut på skjutningarna. /Danne
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Härligt med åsikter Mad Mike har en poäng som jag förstår, på jakt använder man avståndsmätare innan man skjuter på längre avstånd så själva avståndsbedömningen har inget med det jaktliga skyttet att göra. Din tanke med skytte på djurfigurer är toppen tycker jag man skulle kunna göra det riktigt jägarmässigt att man bara skjuter där man tror sig kunna sätta dödande skott och får rejält poängavdrag för skadeskjutningar tex. Säg till när du ordnar första tävlingen i jägarfält jag vill vara med! Annars kanske jag stjäl din ide´för den är riktigt bra Jag tror även Danne E har en poäng att dela upp kikarklassen om vi får lite fart på tävlandet som det är idag känns det inte aktuellt. Men helt klart kanske en jaktklass för standard bössor skulle locka ut flera skyttar fast det är viktigt att man "vågar" åka på en tävling med vetskap att man inte kan vinna annars måste alla få en egen klass
Publicerat Mars 18, 201115 yr Inget fel på skjutformen i sig! vad man vill ha och vad som finns att tillgå är två skilda saker...tyvär. Vad jag inte tycker om är momentet med avståndsbedömning,dvs uppskattning. Jag skulle vilja ha kända avstånd alt avståndsmätning tillåten,det är fortfarande en hel vetenskap att räkna på vind och vinkel/lutningsvinkel. I min drömvärld så finns det jaktfältskjutning mot djurfigurer-allt tillåtet /Mike ja det finns ju fälttävlingar uppe i norr med fast avstånd men det blir nästan lite för lätt tycker jag, är det minimal vind så blir det inte så svårt om man har allt i ordning. jag skulle själv vilja ha en jaktfältskjutning med växlande avstånd och skytteställningar gärna lite fysisk anstängning dock gillar jag svårigheten att mäta bara med remstöd, skytte är som bäst när man pressas till max. vid sista tävlingen fick jag ett otroligt matningsproblem med två patroner som fastnade hårt som gjorde att jag efter första skottet fick ta ut och mata om hela magget. kändes fantasiskt att jag fixade fyra träff på ca 500 m med bara remstöd och ca 10 sek att skjuta fem bulor, jag kan säga att jag ibland välkommnar lite trassel det håller en på alerten. så jag förstår vad du menar jag tycker inte själv att fält är optimalt men det duger att rasta sig på och eftersom jag tränar mer eller mindre helt ensam känns det skönt att träffa andra skyttar än dom på klubbtävlingarna.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Det handlar inte om att alla ska kunna tro att de ska vinna. Det handlar om att få bort känslan av att "jag skjuter kanske inte så bra" eller "mina prylar är för dåliga". Den känslan finns i de flesta skyttegrenar i och för sig. Varför tror ni att så många höll sig undan från älgbanorna när start murkant infördes? Fältskyttets största problem är att det kräver utrymme. Därför kommer det säkert att bli allt mer förvisat till skjutbanor, dvs kända avstånd. Då finns också en annan möjlighet att testa olika klasser. En klass för kikarsikten efterfrågades redan i början av 90-talet, men då det var tvärnit hos FSR (som med mycket annat). //Danne
Publicerat Mars 19, 201115 yr Jag ska på Fältslaget i Burseryd imorgon och återkommer med rapport. Tyvärr är vi bara två anmälda i kikarklassen vilket är lite tunt. Vad än värre är att tävlingen äger rum i Småland men vi som är anmälda kommer från Halland och Västra Götaland Hur som haver så kommer vi skjuta i en separat sista-patrull och ska försöka föregå med gott exempel För att bemöta Mikes "kritik" så tycker jag personligen att det finns ett klart "prickskyttemoment" i fältskyttet. Med det menar jag att man faktiskt kan "mäta" avståndet mha riktmedlet innan man börjar skjuta. Det är ju definitivt ett moment från det renodlade prickskyttet som jag ser det. Sen kanske det inte är så "realistiskt" att skjuta sex skott på samma mål, men men.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Intresset finns även här men tyvärr har jag för många bollar i luften och då sviktar kommihåget. Skulle ha skjutit tillsammans med min "wing-man" Richie-Douche imorgon men så bidde det inte pga det sk guldfiskminnet. Fördelen med kikarklass är att man får öva avståndsbedömning med mildot samt vindavläsning utan flaggor.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Jag ska på Fältslaget i Burseryd imorgon och återkommer med rapport. Tyvärr är vi bara två anmälda i kikarklassen vilket är lite tunt. Vad än värre är att tävlingen äger rum i Småland men vi som är anmälda kommer från Halland och Västra Götaland Hur som haver så kommer vi skjuta i en separat sista-patrull och ska försöka föregå med gott exempel För att bemöta Mikes "kritik" så tycker jag personligen att det finns ett klart "prickskyttemoment" i fältskyttet. Med det menar jag att man faktiskt kan "mäta" avståndet mha riktmedlet innan man börjar skjuta. Det är ju definitivt ett moment från det renodlade prickskyttet som jag ser det. Sen kanske det inte är så "realistiskt" att skjuta sex skott på samma mål, men men. Även jag åker iväg på Fältskytte imorgon Lubboträsk 8 stationer vi är tre kikarskyttar i min bil och minst två till dyker upp hoppas vi kan fylla en patrull Nästa helg är det dubbel tävling Vinterriksskyttet 2x8 stationer
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Åter till fältskytte Jag var på en mycket fin tävling idag 8 stationer där man fick med vinden från olika riktning på samtliga Avstånden låg mellan 280-600 härligt väder med sol och en vind från 220° 2-4sek Tyvärr bara 5 kikarskyttar som dök upp och runt 60 totalt jag var bästa kikarskytt med 45/29 Fick pisk av två diopter skyttar som båda hade 46 lite förnedrande då dem sköt två knä och inte kan så några kulhål i tavlorna Men dessa diopterskyttar har några skott i kroppen så jag är helt nöjd med mitt skytte dem tre bommarna kom då jag överkompenserade för vinden avstånden satte jag perfekt idag
Publicerat Mars 20, 201115 yr jag var bästa kikarskytt med 45/29 45 av 48 träffar är grymt bra! Snyggt jobbat!