Publicerat Mars 20, 201115 yr Sjukt bra skjutet Lars! inte utan att man blir lite inspirerad faktiskt Passade även på att städa lite i tråden. /Mike
Publicerat Mars 20, 201115 yr Bra skjutet! Och 60 deltagare måste anses som OK för en fältskjutning i dagens läge. Kommer ihåg "Laxskottet", en trevlig fältskjutning som hölls förr om åren i Marma söder om Gävle. Det kunde vara ett par hundra skyttar, servering, hemvärnsmän och Lottakåren bjöd på kaffe och ärtsoppa. Lite sentimental blir jag nog... //Danne
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Bra skjutet! Och 60 deltagare måste anses som OK för en fältskjutning i dagens läge. Kommer ihåg "Laxskottet", en trevlig fältskjutning som hölls förr om åren i Marma söder om Gävle. Det kunde vara ett par hundra skyttar, servering, hemvärnsmän och Lottakåren bjöd på kaffe och ärtsoppa. Lite sentimental blir jag nog... //Danne Kanske testa kikarklass det skulle vara toppen att värva tillbaka diopterskyttar Rutinen finns redan och skoj att testa det gamla skyttet under andra förutsättningar samt säkerligen stöta på massa bekanta ansikten igen Har flera bekanta som skjuter/skjutit diopter länge VK-skyttet drog 500-600 man i slutet av 80talet det var en ny CG80 till segraren i varje klass
Publicerat Mars 20, 201115 yr Absolut! Den tanken har funnits. Börjar längta efter fältskyttet igen, efter att ha harvat på pappersdjur i många år... Det som krävs är ett vettigt kikarsikte och en bra lösning med en skytterem. Sedan skulle jag vilja "skjuta in" mig lite på en bana som tillåter upp till 500 meter, åtminstone - och en sån finns ju här i närheten. Har t.o.m funderat på att ta upp det nationella gevärskyttet helt igen, men då krävs en investering i en komplett utrustning. //Danne
Publicerat Mars 20, 201115 yr Vet ett par veteraner i min förening som slutat skjuta fält pga synen. Det skulle antagligen kunna lösas om de började skjuta kikarklass då ett sikte ställer helt andra krav på synen än diopter. Men kanske inte samma känsla för dessa old timers iof sig.
Publicerat Mars 20, 201115 yr Åter till fältskytte Jag var på en mycket fin tävling idag 8 stationer där man fick med vinden från olika riktning på samtliga Avstånden låg mellan 280-600 härligt väder med sol och en vind från 220° 2-4sek Tyvärr bara 5 kikarskyttar som dök upp och runt 60 totalt jag var bästa kikarskytt med 45/29 Fick pisk av två diopter skyttar som båda hade 46 lite förnedrande då dem sköt två knä och inte kan så några kulhål i tavlorna Men dessa diopterskyttar har några skott i kroppen så jag är helt nöjd med mitt skytte dem tre bommarna kom då jag överkompenserade för vinden avstånden satte jag perfekt idag Hurt stort område håller ni till på? Och hur länge håller ni på en dag som denna?
Publicerat Mars 20, 201115 yr Författare Hurt stort område håller ni till på? Och hur länge håller ni på en dag som denna? Väldigt olika dagens tävling var väldigt kompakt alla stationer inom ca 5km Förra tävlingen jag var visserligen 2x5 stationer men drygt 6mils runda där
Publicerat Mars 21, 201115 yr Hur stora möjligter har man att inte skämma ut sig med en vanlig "jaktrigg" i denna gren? Det vore kul att testa med min nyanlända Tikka 690 6,5x55 och mitt nykittade SuB 3-12.. /Må
Publicerat Mars 21, 201115 yr Hur stora möjligter har man att inte skämma ut sig med en vanlig "jaktrigg" i denna gren? Det vore kul att testa med min nyanlända Tikka 690 6,5x55 och mitt nykittade SuB 3-12.. /Må Väldigt stora eller goda, att hävda sig dvs, så länge man kan skruva på tuben för avstönd ut till 680 meter eller så så klarar man sig väl, det svåra för dig blir att avståndsbedöma men det kanske du kan göra som diopterskyttarna gör det? /Christian
Publicerat Mars 21, 201115 yr Hur stora möjligter har man att inte skämma ut sig med en vanlig "jaktrigg" i denna gren? Det vore kul att testa med min nyanlända Tikka 690 6,5x55 och mitt nykittade SuB 3-12.. /Må man kan inte skämma ut sig så länge man inte gör något farligt, alla som har tävlat vet att man kan ha dåliga resultat någon gång. tror att chansen att bli retad är större om du kommer med en stenroos byggd trg med hensoldt kikare och skjuter dåligt. tex johan blank är mycket giftig med sin jaktbössa och han ligger altid i topp. vanan ger bra resultat det spelar ingen roll vad man börjar med bara man börjar, ska man vänta in den där ultimata riggen innan man börjar tävla så säger inte det att man gör mindre misstag. det funkar hjälpligt att avståndsbedömma utan mildot men om du vill kan du säkert få avstånden av någon skyttegranne på vallen för att se att du inte ligger melt fel.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Hur stora möjligter har man att inte skämma ut sig med en vanlig "jaktrigg" i denna gren? Det vore kul att testa med min nyanlända Tikka 690 6,5x55 och mitt nykittade SuB 3-12.. /Må Som sagt man skämmer ut sig gör man aldrig med resultatet!! det är alltid en trevlig stämning på dessa tävlingar alla blir extra glada om det dyker upp nya skyttar. Jag tycker att överlägset bästa sättet att förbättra sitt skytte är att skjuta tävlingar har man inte gjort det förr kommer du att lära dig mera på en tävling än du kan göra av att läsa forum skytteböcker i 10år Just att man får träffa andra skyttar och diskutera svårigheter och knep är åtminstone för mig absolut bästa sätt att lära sig saker! Alla tävlingar jag varit på har alltid varit trevliga och nya skyttar tas emot med glädje och får all hjälp dem önskar så att åka på tävlingar är egentligen ett billigt och bra sätt att få personlig hjälp i tex. skytte laddning och övrig utrustning. Det är fortfarande en väldigt gemytlig stämning mellan kikarskyttar så den som önskar hjälp med bedömning av avstånd och vind får det. Tyvärr är själva tiden på skytte vallen rätt stressig så någon större pedagogik är svårt att hinna med där, men åker man tex i samma bil hinner man med att diskutera igenom sakerna mellan stationerna. Inte för att sätta press på dig men din setupp räcker garanterat att vinna med om han bakom kolven sköter sig Fältskyttet kräver faktiskt ingen märkvärdig utrustning även om det givetvis underlättar men tricket att lyckas är att inte göra misstag precisionen i din Tikka räcker med lätthet att skjuta fullt.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Ok, låter som man måste vara med och testa detta! "Skämma ut mig" kanske var fel uttryck. Har aldrig varit rädd att kliva in i obanad mark, och numera är det nog mest barnen som får skämmas för sin pappa i mellanåt... Det jag menade var om hårdvaran medger att man kan genomföra momenten. Men det förstår jag att det inte ska vara nått problem. mvh/Må
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare 100 skott laddade för helgens skytte Vinterriksskyttet samt AC-skyttet båda 8 stationer och närmare 100st föranmälda skyttar Hoppas det blir flera kikarskyttar maddog finns redan i ume sedan gör Jägarn och Torsten.Å säsongs premiär så det blir nog en trevlig helg detta
Publicerat April 3, 201115 yr Jag har precis börjat pula med detta och det är ju hur kul som helst. Var på min andra tävling idag. Skruvade åt skogen på första stationen och nollade, sedan blev det 6,5,6,6,6. Använder vanlig jaktbössa toppad med en mildotkikare som inte är alltför märkvärdig... Ruggigt skoj!
Publicerat April 4, 201115 yr Författare Visst är det skoj och vill man skjuta på längre avstånd är fältskytte ett ypperligt tillfälle att testa detta. Som sagt krävs det ingen super utrustning själva skyttet är inte den svåraste biten målen är trots allt rätt stora men på avstånd över 400 får man inte missa allt för mycket på vind eller avstånd för att halka utanför figuren. Sedan är det ganska högt tempo så man måste finna ett sätt som fungerar för att relativt snabbt ladda mäta och skruva sedan att man ska skjuta sex skott gör att magasinet inte räcker på alla vapen men när vi har en skjuttid på 90sek. är det inga problem att köra utan magg. Själv har jag nog aldrig använt mera än 30sek av skjuttiden till att skicka iväg mina skott funderar om man skulle äta lite valium inför tävlingarna
Publicerat April 4, 201115 yr Jag sköt mycket fält 01-03 med diopter och gammal underbar mauser. Har i ett par veckor gått och funderat på att börja igen och nu i helgen var jag ut och pangade med jaktvapen och ett par kompisar så kände jag att fan vad jag saknar fältskyttet och jag passerar ju min gamla klubb tre dagar i veckan, kanske ska gå in och snacka med dom. Och nu så hittar jag denna tråd och inte blir man mindre sugen för det så jag får nog ta och leta upp nummret till klubben och ringa idag eller svänga förbi lokalen och se om någon är där.
Publicerat April 21, 201115 yr Författare Imorgon åker jag och asm till Övertorneå för att skjuta två tävlingar 48+36 skott tror det kommer att vara trevlig och utmanande banläggning. Detta blir säsongens sista fältskytte jag har därmed hunnit med 8st nästa säsong funderar jag på att testa diopter om jag bara finner en lämplig STR med spaken på vänster sida
Publicerat November 25, 201114 yr Fältskytte är riktigt kul, i slutet på 60talet tävlade jag mycket skytte för Avesta skyttegille, både ban och fältskytte det var många tävlingsskyttar i gillet då,sedan kom familj och barn och ekonomin räckte inte längre till för träning, 5-6000 övningsskott/år kostade även om gillet sponsrade, så det blev slutskjutet. I dag finns det inte ens en skytteförening eller en bana där jag bor, tror att hela skytterörelsen avled tillsammans med generationen för mig. Hejsan, om du tävlade på 60-talet känner du igen någon som heter Bertil Andersson som va med Avesta skyttegille?