Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Borzaa

Bäverjakt

Recommended Posts

hoel

Tror du tänker lite fel hoel....

Med en lätt, snabb och mjuk kula blir det bara ett ingångshål, och kulan stannaf i bävern.

Har skjutit huvuddelen av mina bävrar med 3,2grams bal.tip. i 970m/s. Hade alldrig ett genomslag med dom......

Ska man sen ägna sig åt hårklyverier så är inte z-max godkänd, då det krävs en vikt på 3,2 gram för att nå klass 2....om jag inte kommer ihåg fel.

mvh/Urban

Det stämmer, den är inte godkänd till bäver. Har endast skjutit räv med den och kråkfågel. Av fåglarna blir det inget kvar och av rävarna så är det en ingångsyta (inte hål) på ca 15cm i diameter och inget utgångshål. Då kulan oftast träffar ett revben eller likande och har en restvikt på 0,0g efter det :) Så den går bort.

Så då är 3,2gr att föredra 4,0g om man frågar dig Urban? 

Mvh 

Urban

Tror att expansionen är det du ska titta på...vkiten är nog av sekundär betydelse i .224

Kolla efter v-max eller bst, tror att dom flesta amerikanska standardkulorna fungerar faktiskt då dom brukar vara rätt mjuka.

Har iofs ingen erfarenhet av normas blyspetsar, det är möjligt att dom också fungerar tillfredsställande... Dessa är dock lite hårdare enligt min erfarenhet.

mvh/Urban

• Like 1

daavviid

Sol 8 grader varmt, vindstilla och färska gnag :)

post-5306-0-48335100-1426259326_thumb.jp

• Like 2

Oneshot

Nån som kan ta emot, tipsa om jaktmöjlighet? Pma gärna om jakt finns eller om du känner nån som känner nån osv osv

Mvh

daavviid

Planerade att gå ut under helgen. Men igår kom det 10 cm snö. Det mesta har töat nu men tror jag väntar till påsk.sett bäver alla gånger jag varit ute men väntar på bättre läge för de har simmat när jag sett dom :)

• Like 1

Oneshot

Här finns några alternativ:

http://www.inatur.se/jakt/

Tack blomman!, har kollat igenom sidan tidigare, hoppas på att komma i kontakt med någon här på forat som kan förmedla jakt i första hand :)

daavviid

Kanske lite overkill med v-max på Mink men den dog iaf :) sett en bäver redan så man får hoppas att den kommer igen :)

daavviid

Såg bäver 3 gånger men lyckades inte få läge. En Mink blev det iaf :)

post-5306-0-09258600-1427566666_thumb.jp

• Like 1

lsjonsson

Bättre än inget! :thumbsup:  :smile:

hoel

Ikväll blir det att försöka sig ut igen, Hade otur sist då bävern redan var ute och blev skrämd. 

• Like 1

daavviid

Hade en bäver som va upp till ytan 10 meter från mig för 10 minuter sen. Satt med kaffekoppen i näven då. :P hoppas den kommer igen :)

post-5306-0-78760100-1427990277_thumb.jp

• Like 1

lsjonsson

Hade en bäver som va upp till ytan 10 meter från mig för 10 minuter sen. Satt med kaffekoppen i näven då. :P hoppas den kommer igen :)

Jaja, så går det! :thumbsup: Hoppas kan du ju alltid. :thumbsup:

Adam.p

Ogillar bävrar när de blåser? Har blåst upp till 12 m/s idag har väl lugnat sig något men är de lönt att göra ett försök ändå?

Kan tilläggas att de är i en ganska liten bäck.

streif

Ogillar bävrar när de blåser? Har blåst upp till 12 m/s idag har väl lugnat sig något men är de lönt att göra ett försök ändå?

Kan tilläggas att de är i en ganska liten bäck.

Bävern gillar styv kuling lite då och då.

(Sorry kunde inte låta bli

Adam.p

Bävern gillar styv kuling lite då och då.

(Sorry kunde inte låta bli

Inser att frågan kanske blev lite konstigt ställd [emoji15]

Om jag omformulerar, är bävern aktiv trots blåst eller ligger de i hyddan och gömmer sig då? [emoji4]

• Like 1

streif

Äh. Det är bara jag som har dålig humor och skulle va lite rolig beträffande engelska slang ordet beaver...Huruvida djuret bäver reagerar på vind har jag ingen aning om.

Adam.p

Äh. Det är bara jag som har dålig humor och skulle va lite rolig beträffande engelska slang ordet beaver...Huruvida djuret bäver reagerar på vind har jag ingen aning om.

Haha jaha, tänkte inte så långt som att den typen av bäver tas upp i bäverjakts tråden på jaktsidan [emoji41]

strävhår

890ff2b5cc30f2e928bacb7c0a43f24a.jpg

Blir ingen bäver om man sitter hemma!

Ingen jag skjuter på med 6,5:an iaf [emoji1]

Det är först när du blir gammal och grå som du kommer undan med sånt som "dåligt väder" och "ingen ide´".
  • Like 1

hoel

Denna fick jag omkull i fredags :)

post-14501-0-53388700-1428564251_thumb.j

• Like 2

Sidney89

Som det ser ut nu så blir det ingen bäverjakt iår... Så satans tråkigt men vad ska man göra när man inte har bäver på våra egna marker..

Skickat ifrån klösbrädan

daavviid

Fel tråd kanske men så här Såg det ut påväg till bäverpasset:) såg mink spår vid den andra fällan också :)

post-5306-0-53040200-1428772758_thumb.jp

• Like 1

lsjonsson

Grattis! :smile:

T4bb3

Var ute och kikade efter bävrarna på marken nu på morgonen.

Verkar inte som att de riktigt kommit igång. Hittade en matplats som verkar vara färsk, samt lite nyäten sly utanför ena hyddan och vid vägtrumman där de troligen också har en hydda vid sidan av vägen.