Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som köpt z-aims 1-6 kikarsikte ?

Featured Replies

Publicerat

Var på vildsvinsmässan i Eskilstuna och tittade snabbt på z-aims kikarsikte med förstoring 1-6 och tyckte den var helt okej!Är det någon här på forumet som har den ? tänkte montera den på en kombi vill ha belysning då jag oftast går med hund och skjuter bättre med belysning.Kikade även på duralyten men den kostar lite mer men belysningen var mer klar och mindre. ;)

Publicerat

Jag var också där idag och zaim verkade helt okej, fast de kändes ganska tung för att vara en såpass liten kikare. Duralyten är ju helt sjuk skärpa i en sån skulle man ha!

Publicerat

Internationella Mats prov av sagda optik på grannkanalen gav för handen att just den lilla tuben var den enda av Z-aims produkter i deras optikhörna som var knappt godkänd,

resten var bara skit, tråden på RS är numera borta efter en del personangrepp mot Mats från just personal och inköpta experter från Z-aim. De accepterade inte att bli granskade och testade.

På frågan om det är en ok optik är svaret således, kanske, på frågan om jag skulle handla av dem, är svaret fn aldrig, företag får inte bete sig som så och undgå en total flaggelering.

/Christian

Publicerat

På frågan om det är en ok optik är svaret således, kanske, på frågan om jag skulle handla av dem, är svaret fn aldrig, företag får inte bete sig som så och undgå en total flaggelering.

/Christian

Bara att hålla med... :angry: Nötter.

Publicerat

De hade ju en 15-20 år gammal Diavari Z 1.1-4x24 att jämföra synfältet med, vadå jämföra äpplen och päron.

Publicerat

Frågade var deras utlovade 1-10 var? Det skulle jag inte gjort :o Påpekade också den skeva jämförelsen med gamla Z serien. Frågade om jag fick köpa denna kikare (Zeissen) för samma pris som en Zaim 1-6 ny, det fick jag inte.

Säljaren påstod att tyskarnas teknikförsprång i optikvärlden var uppätet på 2 år av kineserna. Tack och hej.

Publicerat

Frågade var deras utlovade 1-10 var? Det skulle jag inte gjort :o Påpekade också den skeva jämförelsen med gamla Z serien. Frågade om jag fick köpa denna kikare (Zeissen) för samma pris som en Zaim 1-6 ny, det fick jag inte.

Säljaren påstod att tyskarnas teknikförsprång i optikvärlden var uppätet på 2 år av kineserna. Tack och hej.

:lol::lol::lol:

Publicerat

Tyvärr tror jag väldigt många sväljer dessa sälj knep :huh:

Själv tycker jag det är självklart att om man ska göra en prisvärt sikte skulle det säkert fungera med fasta förstoringar och ingen belysning, att köra 10x förstoringsväxel belysning i hela regnbågens färger samt nya riktmedel luktar bondfångeri rakt igenom.

I forum värden har dem inget att hämta har råder det snarare en omvänd inställning där dem flesta sablar ned liknande sikten direkt och i 99 fall av 100 är det nog helt rätt. Men alla som varit på mässor har säkert sätt vilket drag det är hos dem som säljer billiga sikten så bevisligen finns där pengar att tjäna.

Publicerat

Duralyt finns väl inte med belysning, och speciellt skarpa är dom inte heller. Åtminstone inte de jag har tittat i.

Men hittar man ett bra ex. av Duralyt kan det vara en OK kikare, men inte för några 7-8000:- som en del handlare begär för dom.

//Danne

Publicerat

Var det inte Durality som hade kass kantskärpa? Jaktia körde ju någon kampanj att om man köpte ett Zeiss Duarlity fick man 2000kr att handla annat för.

Publicerat

Duralyt finns väl inte med belysning

//Danne

de har nyss kommit i belysta

Publicerat

de har nyss kommit i belysta

Dagljusbelysta t o m enl. reklamen!

Publicerat

Jag kollade i duralityn i helgen alla var belysta även på dag och jag tyckte skärpan var skitbra, såg ingen direkt skillnad mellan de och de dyrare zeissen, dock märkte man skillnad när man kom hem och kollade i sina egna sikten....

Publicerat
  • Författare

Jag har själv en varipont 3-12x56 vilket har bättre optik men man ska se vad man får för pengarna optik och service!

Publicerat

De Duralyt som jag har tittat i hade faktiskt bedrövligt dålig kantskärpa, speciellt i nedre delen av synfältet.

Och reglagen var plastiga och tröga.

Däremot var riktmedlet skarpt och distinkt.

Nu kan man ha förbättrat de belysta modellerna, men det handlar nog isf om att man har snäppt upp slutkontrollen på prylarna.

På Jaktias hemsida påstås det att belysta Duralyt har T linser, men jag undrar om det stämmer...

Då borde priset vara ytterligare några tusenlappar högre. Hittar inte heller något på Zeiss hemsida om T linssystemet på Duralyt.

Nu har jag aldig provat något "Z-aim" sikte, men jag kan tänka mig att Zeissen har en fördel där...

//Danne

• 3 weeks later...
Publicerat

Internationella Mats prov av sagda optik på grannkanalen gav för handen att just den lilla tuben var den enda av Z-aims produkter i deras optikhörna som var knappt godkänd,

resten var bara skit, tråden på RS är numera borta efter en del personangrepp mot Mats från just personal och inköpta experter från Z-aim. De accepterade inte att bli granskade och testade.

/Christian

Den finns kvar, den blev bara låst, inte raderad.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=93555&hilit=z+aim

Publicerat

Kommer ni ihåg när japsen kom ut med sina första kikare? Det var precis vad vi upplever idag med kinajunket..

Vänta bara så skall ni få se vad de kan åstadkomma, men det dröjer nog ytterligare 3-4 år innan de har skärpt till sig.

Tråkigt är bara att de som lider mest är inte vi utan djuren! Kikare som ändrar träffläge mellan förstoringar och dessutom inte är skottfasta är förödande för vårt vilt som får lida pga av rent slarv och ekonomiska intressen.

Fattar inte att folk går på det bara!!! Billigt betyder alltid undermålig kvalitet, så är det bara och det finns här inga genvägar till den bättre optiken.

Publicerat

Kommer ni ihåg när japsen kom ut med sina första kikare? Det var precis vad vi upplever idag med kinajunket..

Vänta bara så skall ni få se vad de kan åstadkomma, men det dröjer nog ytterligare 3-4 år innan de har skärpt till sig.

Tråkigt är bara att de som lider mest är inte vi utan djuren! Kikare som ändrar träffläge mellan förstoringar och dessutom inte är skottfasta är förödande för vårt vilt som får lida pga av rent slarv och ekonomiska intressen.

Fattar inte att folk går på det bara!!! Billigt betyder alltid undermålig kvalitet, så är det bara och det finns här inga genvägar till den bättre optiken.

Ett mycket sunt o bra inlägg :D

Mvh.

Publicerat

Kunde inte säga det bättre själv!!!

+ 1!

Publicerat

Nu vill jag lägga in en brasklapp angående vilket sikte jag själv har och som jag använt i 10 år helt klanderfritt, till åteljakt efter gris.

Namnet är Shirstone 4-12X58 belyst! Det skjuter mitt i prick på alla förstoringar och skymningsvärdet är helt okey.

Tillverkningslandet kommer jag inte ihåg, men det är ett låglöneland, säkert i asien någonstans..

Skulle aldrig falla mig in idag att köpa ett likvärdigt sikte med den erfarenheten jag har från folk som gått på många nitar angående billiga sikten.

Säkert har jag haft tur och nästa gång jag byter blir det ett kvalitetssikte av något kännt märke.

Publicerat

Just Shirstone har väl alltid varit synnerligen ojämna i sin kvalitet, ibland bra ibland skit.

Antingen har de alltid varit japanbaserade och haft svajig kvalitetskontroll, eller så var de tidiga med att lägga ut tillverkningen på underleverantörer i närheten (Korea m.fl) med samma bristande kvalitetskontroll.

Vad gäller kinesiskt optiks framtid så gissar jag att vi tyvärr alltid kommer att få dras med junket:

Tillverkade av snedögda - används av blåögda ;) Billigt säljer alltid.

Det kommer till slut att bli samma fördelning som det blev i Japan; ren dynga - acceptabelt - riktigt bra*.

Skillnaden är att helkinesisk optik kommer att låta vänta på sig. Det är lättare att tillverka åt andra.

*Eller rättare sagt; riktigt j-vla bra, Deon March är det bästa kikarsikte jag tittat igenom....

Raggarö

Publicerat

Brister i hela tillverkningsledet och en hänsynslös marknadsföring kommer vi att få se ett tag till, men till slut blir det rätsida även i denna djungeln av allsköns kikarjunk. Kan hålla med att vi får dras med billig optik i ytterligare flera år till, men vi får också räkna med uppstickare av mycket god kvalitet.

Det borde finnas någon testverksamhet, där skiten sorteras bort, innan de får släppas på den öppna marknaden...

Publicerat

Det gäller som konsument att läsa på, testverksamheten finns i liten skala hos de som recenserar optik:

http://opticsthoughts.com/index.php

Skulle Kineserna komma med ett "helkinesiskt" sikte av god kvalitet så kommer prislappen att bli därefter.

Raggarö

Publicerat

Det gäller som konsument att läsa på, testverksamheten finns i liten skala hos de som recenserar optik:

http://opticsthoughts.com/index.php

Skulle Kineserna komma med ett "helkinesiskt" sikte av god kvalitet så kommer prislappen att bli därefter.

Raggarö

Och hur många konsumenter ser mer än på prislappen? Ofta ser dessa billiga kikare bra ut på skalet... och tittar någon i dem på dagen, eller i affären, ser de inga fel.. Detta räcker tydligen för flertalet, som tror sig köpt ett bra sikte!

Publicerat

Man har vid köp av sikten alltid två val att göra:

1) Begagnat Tyskt

2) Nytt Tyskt

Tyvärr har man inga andra jämförbara val!

RG