Publicerat Mars 31, 201115 yr Eftersom Eas så snällt lurade med mig till Lundabygdens Knivagille så fick man ju börja med ett litet projekt där också... (Tack Eas ) Köpte några knivblad av Poul Strande i somras men har inte haft tillräckligt med erfarenhet i kroppen för att göra dessa rättvisa ännu. Troligen har jag det inte än men wtf som man säger... Ingen kommer ihåg en fegis! Har egentligen bara tänkt fila på denna kniven varannan tisdag men eftersom jag limmade den i går så tänkte jag bara "fila lite" och jag tror den kan bli trevlig när den blir klar någon gång i framtiden. Längst fram är det en bit älghorn som jag har fällt in knivbladet i. Den är ner-nosad för tillfället men det är bara så att jag har lite kvar som skydd innan jag slipar den den sista biten så det blir lika tight som i botten/nersidan. Där är det bara 1.5mm tjockt horn. Det kommer att bli mjuka linjer på denna kniven och när sista biten av älghornet är tillslipat så blir det nog harmoni. Bakom älghornet (som förresten är svargt genomfärgat med aceton och blå pulverbets) har jag tre svarta bitar vulkanfiber med tenninlägg. Slutligen kommer träbiten som är stabbad rötad bok. (tror jag?) Jag har limmat med svart epoxy för första gången. (Tack för tipset Kimmo!) Det skall fortfarande vara en brukskniv men jag har tagit lite influenser från våra duktiga knivmakare här i landet som pysslar lite mer med konstknivar Här ser ni att det fortfarande är lite slipmån kvar vid infällningen vid knivryggen som skall ner till 1.5mm Inte bästa bilderna i världen men det är som sagt bara en grovslipad "work in progress..."
Publicerat Mars 31, 201115 yr Snajdig rackare Blir perfekt att sitta å karva smakbitar ur en parma eller liknande /M
Publicerat Mars 31, 201115 yr Super läcker jäkligt snyggt trä och ja gillar bladet bra jobbat ska bli skoj att se den färdig och med slida /Jocke
Publicerat Mars 31, 201115 yr Hallojs Mannen! den blev ju super najs. o den fina BÄLGEN e bara för cool. jo tack do där tisdagarna lever man nästan lite för. jäkligt roligt o trevligt är det. men hur tänkte du nu när den blev så bra. ?? hur skall jag kunna matcha den ?? . hehehehe. Kiip ån råkking my man :lol: nu skall jag öva på min norrländska , så här kommer min presentation av Wizards kniv " Bla fram... sen bälg.. litt tenn...o stabbträ...Jovarsch... Må bäst Eas
Publicerat Mars 31, 201115 yr Den där blir skit bra. Som du säger så ska en hel del material bort o kommer bli händig o bra. Du kan om du vill ta bort en del till från ryggen också innan bladet om du vill. Dra ner kurv linjen lite till om du vill :-) Fin är den o bra jobbat,. Ska bli kul att se den färdig. :-) mvh Kimmo
Publicerat April 1, 201115 yr Sjysta grejen Wizard! Diggar det bladet som in i h...e. Diggar färgkombinationen. Finns det ingen blåfärgad masurbjörk hemma är det här exakt min combo. Jag har faktiskt ett Strande blad ligger som är lite udda.Ungefär samma modell men med filework. Det som gör det lite udda är att ryggen på bladet är guldfärgat. Mig är det nog ingen som kommer ihåg sen .(INGEN KOMMER IHÅG EN FEGIS!) Härligt jobbat Wizard. Nicke (Lilltysken)
Publicerat April 1, 201115 yr Bara för att göra lite reklam för en riktigt duktig smed så har vi Mattias styrefors. Hans blad är helt otroligt vackra. Här är ett blad jag gjorde ett beställningjobb till en snubbe. Bladet av just Mattias Styrefors. Ska inte kapa tråden utan ville bara visa hur fina damsk blad det finns runt om i vårat vackra land. mvh Kimmo
Publicerat April 1, 201115 yr Bara för att göra lite reklam för en riktigt duktig smed så har vi Mattias styrefors. Hans blad är helt otroligt vackra. Här är ett blad jag gjorde ett beställningjobb till en snubbe. Bladet av just Mattias Styrefors. Ska inte kapa tråden utan ville bara visa hur fina damsk blad det finns runt om i vårat vackra land. mvh Kimmo Yellow river
Publicerat April 1, 201115 yr Författare Bara för att göra lite reklam för en riktigt duktig smed så har vi Mattias styrefors. Hans blad är helt otroligt vackra. Här är ett blad jag gjorde ett beställningjobb till en snubbe. Bladet av just Mattias Styrefors. Ska inte kapa tråden utan ville bara visa hur fina damsk blad det finns runt om i vårat vackra land. mvh Kimmo Både Mattias och Vladic här i Sverige gör helt sjuka blad! De har liksom tagit mönstervällning och metallurgi till en helt annan nivå, och det är kul att de gör så distinkt olika blad... Det var just en kniv av Vladic som fick mig att överhuvudtaget börja snegla på smidet. Det måste vara så sjukt mycket tid som spenderas för att göra alla delarna som sedan välls ihop, kapas, vrids, åter igen välls osv för att göra alla dessa mönster... Det skall nog mycket till innan man börjar göra fileworks på de bladen Mitt mål är att en dag äga en kniv från både Mattias och Vladic helt klart! (fast de kommer inte att bli bruksknivar... )
Publicerat April 1, 201115 yr Författare Tack för alla snälla kommentarer! Skall nog eventuellt fila lite mer på denna kniven i dag men det är inga trevliga dammpartiklar som sprids och snart får man nog ta och gräva djupt i plånboken och införskaffa sig en helmask. Har sett en "billig" för 1300 spänn. Även om den skall bli betydligt slankare än vad den är nu så skall den hålla en så perfekt oval form jag kan över hela skaftet för att inte bryta linjerna. Vidare skall den få en lätt bets men här har jag inte riktigt bestämt mig än. Testade med lite blå bets innan jag började slipa men då blev kniven ganska kall så det tål att tänkas på vilken varm färg som skall in i den färdiga kniven... De få porerna som finns i bälgen (blå älg - myntat av Eas ) kommer att fyllas innan den är färdig men det är bara en säkerhetsåtgärd så den blir lättare att rengöra. Sliran kommer nog att göras i shaftläder med mittsöm på baksidan och integrerad träbalja med något roligt mönster... Kanske du Kimmo kan ge några tips på hur du "målar" dina sliror med narvsvärta? (de som får en masur-textur liksom... det skulle nog bli kanon till denna kniven!) Sedan kan jag tala om för de som aldrig har jobbat i hårt stabbat rötat trä att det kan vara jä..igt hårt och både knogar och fingrar tar stryk!
Publicerat April 1, 201115 yr Självklart Wizard. Hojta till när det närmar sig så försöker jag förklara här i tråden. :-)
Publicerat April 9, 201115 yr Författare Satte mig i solen med lite sandpapper och struntade i alla världens problem en stund och efter någon timme så hade jag banne mig putsat klart min Strande kniv! Fan, tror snart att jag kan börja kalla mig för knivmakare för nu börjar till och med jag bli lite smånöjd med mina knivar Vill få in lite mer varma färger i kniven eftersom älghornsbiten längst fram är svagt genomfärgad blå vilket dock inte syns i så stark motljus. (blå älg = BÄLG; myntat av Eas ) What you think liksom? Nu skall jag leta lite varmare bets här hemma så kanske kniven blir klar i dag
Publicerat April 9, 201115 yr Fy fan va den blev bra aj lööv de bälg baj de wej. inte behöver den bets ?? eller e jag tokig ?? tycker den e sketanssnygg Ha o må gott Eas Ps: får man gå med i Sparris klubben ?
Publicerat April 9, 201115 yr Författare Tack! Nej, jag hoppar övet bets eftersom träbiten i sig både är snygg samt rejält stabbad så den skulle nog inte ta åt sig någon färg ändå Så här ser den subtila infärgningen ut. Dessutom är jag faktiskt riktigt nöjd med infällningen av bladet i älghornet! Det är en liiiiiiten bit svart epoxy kvar på nersidan men det polerar jag bort Till denna kniven skall det bli en slira i shaftläder med söm på baksidan samt färgas med Kimmos hemliga teknik som han nu tämligen snart måste lära mig Nu skall jag ha kaffe och fortsätta njuta av solen en stund!
Publicerat April 9, 201115 yr Helt riktigt Jens, man skall inte ta till bets etc. om det inte behövs, är kniven fin i dina ögon så är den. Enligt min erfarenhet så ser man snart då (oavsett vad det är man arbetar med) vad föremålet vill ha för att visa sin rätta lyster.
Publicerat April 9, 201115 yr Tack! Nej, jag hoppar övet bets eftersom träbiten i sig både är snygg samt rejält stabbad så den skulle nog inte ta åt sig någon färg ändå Så här ser den subtila infärgningen ut. Dessutom är jag faktiskt riktigt nöjd med infällningen av bladet i älghornet! Det är en liiiiiiten bit svart epoxy kvar på nersidan men det polerar jag bort Till denna kniven skall det bli en slira i shaftläder med söm på baksidan samt färgas med Kimmos hemliga teknik som han nu tämligen snart måste lära mig Nu skall jag ha kaffe och fortsätta njuta av solen en stund! Ett kanonarbete du har gjort! Inget för mig för jag har bara ett pekfinger på höger hand... När du skrev kaffe så funderar jag på det med färgning med just kaffe. Någon som provat? Både skinn och ben borde ju ta färg. Eller?
Publicerat April 9, 201115 yr Ruggit fin kniv du fått ihop, gillar verkligen allt med den. Grymm finish och färgkombinationer samt ett galet fint blad. // Nylander
Publicerat April 10, 201115 yr Författare Tack allihopa! Nu håller jag på att göra en slira i shaftläder och med lite tur har den torkat klart i morgon så jag kan sy, klippa och forma färdigt den. Just nu sitter den som en kondom över hela paketet och kniven är lindad i gladpack samt bladet har ett lager tape också så sliran kommer nog att sitta bra samt formen på skaftet borde ge ett litet "klick" också när man stoppar ner kniven. Tänkte inte göra någonting för extravagant på sliran vad gäller utformningen men den skall färgas lite häftigare kanske