Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min Strande-kniv

Featured Replies

Publicerat

Grattis till en kanon kniv. Visste att den skulle bli händig o fin bara du fick den lite lite tunnare:-) Bra jobb som vanligt.

mvh Kimmo Lilja p.s Såg att du skrev om att betsa stabbat,, det går inte så bra :-)

Publicerat
  • Författare

Grattis till en kanon kniv. Visste att den skulle bli händig o fin bara du fick den lite lite tunnare:-) Bra jobb som vanligt.

mvh Kimmo Lilja p.s Såg att du skrev om att betsa stabbat,, det går inte så bra :-)

Tack!

Man fick gno på ganska ordentligt med de bitarna eftersom de var "tämligen" hårda...

Nu skall jag hiva in bilderna på det färdiga paketet!

Publicerat
  • Författare

Då var det dags för slira...

(och detta är ett kapitel som kräver lite övning känner jag...)

Som dagt, detta är min första riktiga slira. Har bara gjort en innan som test och det gick inte så bra om man säger så... :blush:

Efter jag hade sytt ihop den så provade jag på att göra ett liknande mönster på sliran som på kniven men bra blev det inte och då körde jag på med svart vilket faktiskt inte blev helt fel.

Tror det blev bäst i slutändan eftersom skaftet har ett komplicerat mönster...

Eftersom det börjar bli lite tradition här med sprit & kniv så slängde jag inte hundarnas flaskor! (Ellen & Nova :wub:)

post-2639-0-95906600-1302509677_thumb.jp

post-2639-0-25176800-1302509685_thumb.jp

post-2639-0-54767100-1302509690_thumb.jp

post-2639-0-81153700-1302509696_thumb.jp

Sliran är gjord i shaftläder och jag gjorde tre streck med en sked till Irish Coffee-glas (som jag aldrig skulle dricka ändå :P)

Några fler under bältet så skall nog detta funka också.

Satte bara dit en läderrem för tillfället men jag skall fläta en annan rem av tunnare bitar för att öka hållfastigheten.

Denna kniven är jag faktiskt ganska nöjd med och känner till och med lite stolthet :blush:

Publicerat

Du skall känna dej jä....t stolt för det där är ju riktigt,riktigt snyggt. passde mycket bra med helsvart slira,precis även min favorit färg på sliror. GRATTIS & SKÅL!

Publicerat

Den blev riktigt fin Jensa.

Publicerat

Tjusigt! :D

Publicerat

U got skills to pay the bills my man !!

den vart ju najsers. :wub: den tar du med i morrn. annars..... :ph34r:

hehehe

sliran vart riktigt "slick" o fin., vi får kolla på en bra upphängning på den åxå, så skall du se att den e som klistrad i ditt bälte därefter :lol:

Swooosh

Eas

Publicerat

Det var en udda slida, dropp-formad liksom. Kul. Tycker du fick till den bra. :)

Publicerat
  • Författare

Tack alla! ^_^

Sliror skall jag öva mer på, dessutom var detta mitt första försök till en slira med mittsöm på baksidan men det funkade bra det också ;)

Jag och Eas skall på en endagars kurs snart i just detta ämnet och även om han klarar sig utmärkt utan den kursen så känner jag nog ett behov :blush:

Anledningen till att sliran blev lite droppformad är att bladet är så pass kort och hade jag försökt följa bladet exakt hade det nog korvat sig en del eftersom den inte har någon balja inuti.

Men den har ett bra "klick" och det är ingen risk att man tappar kniven!

Nu börjar det snurra på ganska bra med mina knivar och smidet funkar också riktigt bra efter kanske 10 blad.

Snart så måste jag nog börja kränga lite alster eftersom i takt med att det blir bättre och bättre så uppstår vissa behov.

Just nu så står en helmask på önskelistan eftersom stabbade material inte är helt hälsosamma att jobba med... (och inte var de gratis heller :ph34r:)

Publicerat

Punktsug kanske?

Publicerat
  • Författare

Punktsug kanske?

Den väsnas lite för mycket...

Sen vill man ju kunna sitta lite varstans när man slipar!

Sedan är helmasken bra att ha vid flera moment i knivtillverkningen. En del syror är inte helt trevliga att hålla på med och varje gång man har hållt på med knivslöjdens olika moment så blir det intressanta färger i snytpappret :blink:

Publicerat

den där kniven vart as läcker :) den kan du helt klart känna dig stolt över :)

kanon bra jobbat

/Jocke

Publicerat

Det beror nog på vart man har fläkten. Men det kanske är en vanesak att lära sig jobba i mask. Jag blir nipprig efter en timme i partikelfilter. :wacko:

Publicerat
  • Författare

Det beror nog på vart man har fläkten. Men det kanske är en vanesak att lära sig jobba i mask. Jag blir nipprig efter en timme i partikelfilter. :wacko:

Jag har inte provat än så jag har ingen aning men halvmask har jag haft många gånger i timvis och förutom att man blir dyngsur i skägget så funkar det ganska bra.

Lite får man nog offra för hälsan också...

Publicerat

Absolut. :D Jag använder partikelfilter och punktsug så ofta det går.