Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nästa steg, ett precisionsarbete

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Metallbolster skall nitas utan tvekan.

Efter de är nitade så slipas de in.

Ja, så får det bli. Men fanken va klurigt det kommer att bli. Först måste man ju slipa dom till rätt vinkel. Och sedan lägga en försänkning vinkelrätt mot denna. Och sedan måste man skaffa ett listigt mothåll så att det blir tillräckligt mycket kvar på baksidan för att fylla ut den försänkningen.

Eller så kanske man bara kan göra två stora försänkningar. Banka till det och sedan slipa. Mycket enklare men jag måste nog rita och mäta lite för att se om det funkar. :ph34r::P

• Svar 82
  • Visningar 26,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

@MarkusR

Toppen :D

Publicerat
  • Författare

Minnesanteckning.

Bolstret har ungefärliga dimensioner 4,5 mm tjockt, 16 mm långt och hålet sitter 7,5 mm in och har en diameter på 4,1 mm

Försänkningsdjup 3,5 mm, diameter 7 mm vid 45 graders vinkel på försänkningsborren. 1,5 mm nedslipning på bolstret. Skalan når 6 mm tjocklek 16 mm in. Slipvinkel på bolstret 5,4 grader.

bolster.jpg

bolster2.jpg

Det kan nog funka. Jag måste bara se så att det finns tillräckligt mycket gods på niten.

Edit: det finns gott om god till niten även om man knackar ut den innan slipningen.

Publicerat
  • Författare

DSC00018.jpg

DSC00019.jpg

DSC00020.jpg

DSC00021.jpg

DSC00022.jpg

Publicerat
  • Författare

Skarpt nog? :wink:

IMG_0251.jpg

IMG_0252.jpg

Jag byggde en liten jig i plywood till försänkningen. Den bestod av två hål ett djupt där mässingsstaven bara tittade upp någon mm och ett där den gick hela vägen genom bolstret. Sedan försänkte jag med en försänknings bor för trä i HSS. Jag la en distans under bolstret när jag började hamra efter hand som niten började ta form kunde man plocka bort den. Jag använde mig av en kulhammare och en nubbhamare. Jag såg i en gammal verkstads bok att man kunde köra med mejsel för att få ut staven i hela försänkningen. Det skulle man inte göra med mässingen. Truligt nog upptäkte jag det på andra knacket. Mässingen blev skör och flisor lossnade. Det gick utmärkt med bara hammaren. Jag körde 3,5 mm djupt med en ungefärligt toppvinkel på 90 grader på försänkningsborren.

Kan säga att jag är nöjd med resultatet då jag endast sett en youtube-snutt på polska och läst tre rader (dock missvisande) i en bok. :)

Publicerat
  • Författare

Höger kniv har fått en modifierad form. :D

IMG_0254.jpg

Jag drar över allt med 150-papper. Vulkanfiberns slipdam rör jag ner i epoxy´n på ena sidan. Där valnöten ansluter till bolstret gör jag det samma men med valnötsdam.

IMG_0256.jpg

En mindre press för ökad precision på kimmos inrådan.

IMG_0257.jpg

Vad tror ni?

Publicerat

ser bra ut ^_^

MVH

Eas

Publicerat

Ser spännande ut! Nu väntas det på fler bilder... :)

Publicerat
  • Författare

IMG_0264.jpg

IMG_0263.jpg

IMG_0262.jpg

:)

Publicerat
  • Författare

IMG_0258.jpg

IMG_0259.jpg

IMG_0260.jpg

IMG_0261-1.jpg

Jag samlade ihop och separerade mässingsdammet med ett litet vattanbad och gjorde sedan en mässingspasta till skarven mot bolstret. Jag stack in små träkilar i tvinfen för att skapa ett jämnare tryck då den nyper mest där framme.

Publicerat
  • Författare

Har haft jordens huvudvärk idag och jobbat ute i regnet. :angry: Lyckades dock få till en halv skala. :)

IMG_0265.jpg

Publicerat
  • Författare

IMG_0273.jpg

Jag höll på att öva på att göra försänkningar på spill bitar. När jag skull limma på skalan på valnötskniven upptäkte jag att jag dragit ett par hål i en bit som inte var en spill bit. Så det var bara att plocka fram gummi släggan och varmluftspistolen och stålborsten. Det är nog 15 timmar åt skogen. :evil: Extra tråkigt när jag fått till det så bra med försänkningar och limningar.

Ebenholts kniven tuffar dock på och det ser väldigt bra ut. Det blev lite flisor vid försänkningen med dom det skall slipas ner 3 mm så det är inget bekymmer. Jag grovslipade formen och det kommer nog att bli väldigt bra.

IMG_0274.jpg

IMG_0275.jpg

Publicerat

Den där sista ska blir riktigt spännande att se. Tror det blir skitläckert med mässingen där. :)

Publicerat
  • Författare

IMG_0277.jpg

IMG_0278.jpg

IMG_0279.jpg

IMG_0280.jpg

Publicerat

Mumma :wub:

Publicerat
  • Författare

Fokus ligger på att avverka mycket material men ändå behålla symmetrin i skaftet. Jag kör med ett långt 120-papper i skoputtsrörelser och dragfilning. Min upplevelse är att ebenholtsen bearbetas bäst med verktyg avsedda för metall. :blink:

IMG_0282.jpg

IMG_0283.jpg

Publicerat

Det blir bra detta :D

Och kul med täta uppdateringar

Publicerat
  • Författare

Här är den spartanska utrustningen jag använt. Samt 120, 240, 400, 600, 1200-papper, och 0000 ull samt rå linolja. 7 timmar oavbrutet slipande tog det. :D

IMG_0285.jpg

Publicerat
  • Författare

Får jag presentera. Enzo trapper. D2 stål, mässings bolster och detaljer med skalor av ebenholts.

IMG_0288.jpg

IMG_0289.jpg

IMG_0290.jpg

IMG_0291.jpg

Publicerat

Klart du får presentera den!! :wub: Snygg som f-n och du fick ju till skarven mellan trä och mässing alldeles förträffligt :)

/M

Publicerat
  • Författare

Nitar i bolstret och spacern syns knappt på de andra bilderna.

IMGP2223.jpg

Publicerat

Jätte snyggt. Diggar mässing o mörkt ihop. Vackert arbetet.

Publicerat

Precis som jag trodde! Blev skitbra! Ursnygg! :wub:

Publicerat

Den blev kanon fin :wub:

MVH

Eas

Publicerat

Jag ser igentligen bara ett fel på den kniven.

DEN E INTE MIN.

fan vad snyg den blev