Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiske 2011

Featured Replies

Publicerat

Nog är det torneälv man ska vara.

Hörde nått om någon 23kilos tagen där iår.

• Svar 182
  • Visningar 36,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Förberedde för midsommarmaten här om dan med en fisketur.

Efter en rejäl promenad inledde jag medpost-7682-0-43601800-1308904003_thumb.jp och post-7682-0-30870500-1308903850_thumb.jp innan det blev dax för lite.post-7682-0-68286800-1308903862_thumb.jpStorfisken simmar kvar i böljan, men mindre öringar smakar också gott. :blush:

Publicerat

Nog är det torneälv man ska vara.

Hörde nått om någon 23kilos tagen där iår.

Jo det ska visst vara bättre i Norrbotten detta år.

Publicerat

Jo det ska visst vara bättre i Norrbotten detta år.

MAn får glädjas att många dörrar öppnas för att bättra fisket nu..

Man köper många gånger fiskekort på ställen som inte väljer satsa nått på fisket för att bättras på,vilket är trist..

Dyra kort och knappt en eldstad finns..uselt.

Och riktigt bra att pengar rullar in för bättra på våra älvar,litet steg men i rätt riktning.

Kalixälv ger 0,06 lax per dag och spö,mörrum 0,03..

av yrkesfisket fångas 90% i östersjön medans 10%fångas i kusten..

Publicerat

Tog svältstickan vadarbyxorna och några flugaskar med mig. Kameran följde också med men minneskortet satt kvar i läsaren så det blir bara en tråkig fiskbild. :angry: Fiskeabstinensen slog till med full kraft så det var bara att åka. Allt togs på nymf och flugspö. Totalt var där tretton personer och jag såg 12 fiskar på land av dem tog jag sju. Skillnaden var att de andra dängde plåt i skallen på rödingen och det var inte lika populärt som fluga.

post-59-0-12725700-1309035539_thumb.jpg

Publicerat

Tog svältstickan vadarbyxorna och några flugaskar med mig. Kameran följde också med men minneskortet satt kvar i läsaren så det blir bara en tråkig fiskbild. :angry: Fiskeabstinensen slog till med full kraft så det var bara att åka. Allt togs på nymf och flugspö. Totalt var där tretton personer och jag såg 12 fiskar på land av dem tog jag sju. Skillnaden var att de andra dängde plåt i skallen på rödingen och det var inte lika populärt som fluga.

Grattis Nils!biggrin.gif Snygg fångst det där och vad man använda till rödingfiske om man inte har gett sig på flugfisket? rolleyes.gif Vanligt metspö el. kastmete med ett par feta maggots på kroken ist?rolleyes.gif

Publicerat
  • Författare

Klockrent Nils dom smakar fint förstår jag :D

Mvh.

Publicerat

Var ute och fiskade lite i torsdags. Varje år torsdagen före midsommar har vi här i trakten en fisketävling som kallas gösnatta. Blev en bra kväll även om vi inte fick någon stor gös, sluträkningen blev 8 fiskar på fyra timmar, två stycken fick gå tillbaka eftersom dom var för små och jag slog två personliga rekord.

Här är det ena, mindre gädda än så har jag nog aldrig fångat.

Och här har vi fångsten, det blev tre gäddor på 2.5, 0.8 och 3.1 kg, två gösar på 1.1 och 1.5 kg och så en abborde på 0.9 kg som fick följa med hem.

Publicerat

Grattis Nils!biggrin.gif Snygg fångst det där och vad man använda till rödingfiske om man inte har gett sig på flugfisket? rolleyes.gif Vanligt metspö el. kastmete med ett par feta maggots på kroken ist?rolleyes.gif

Fiskar man inte fluga så är det spinnare i diverse koppar/mässing/röda färger som gäller och även röda eller kopparfärgade skeddrag men varför ska man fiska med plåt om man kan fiska med fluga? ;)

Klockrent Nils dom smakar fint förstår jag :D

Mvh.

Som stoppljus i köttet och helt makalöst goda! :P Dessutom är de helt galna i vattnet när man ska drilla dem.

Publicerat

@Flex: Hur går du till väga när du flugfiskar gädda? Jag har ett gammalt flugspö stående men med tanke på hur lite vatten med ädelfisk det finns i mina trakter så kommer det nästan aldrig ut från sitt gömställe.

//Mekus

Publicerat

@Flex: Hur går du till väga när du flugfiskar gädda? Jag har ett gammalt flugspö stående men med tanke på hur lite vatten med ädelfisk det finns i mina trakter så kommer det nästan aldrig ut från sitt gömställe.

//Mekus

http://hem.passagen.se/pikehunt/ Finns all du behöver veta. Men gädda är ingen svår fisk att överlista.

Publicerat

Jag har ett gammalt flugspö stående men med tanke på hur lite vatten med ädelfisk det finns i mina trakter så kommer det nästan aldrig ut från sitt gömställe.

//Mekus

Har du inte Emån utanför Vetlanda någonstans?rolleyes.gif Där finns väl ädelfisk.biggrin.gif

Publicerat

Har du inte Emån utanför Vetlanda någonstans?rolleyes.gif Där finns väl ädelfisk.biggrin.gif

Jo, närmaste del av Emån har jag inte så långt till men ädelfisk så långt upp kan inte vara vanligt. Men jag tackar för tipset, ska kolla med lokala förmågor om det kan vara så enkelt att jag har fel...

//Mekus

Publicerat
  • Författare

//Mekus

Ja allt du behöver o veta fins i Nils länk :D

Mvh.

Publicerat

http://hem.passagen.se/pikehunt/ Finns all du behöver veta. Men gädda är ingen svår fisk att överlista.

Nu har jag kikat lite på länken och den verkar kanon! Tack!

//Mekus

Publicerat

Nu har jag kikat lite på länken och den verkar kanon! Tack!

//Mekus

Ingen orsak men varför inte ta en sväng till kusten och jaga havsöring med fluga. Det är inga småfiskar man kan få även om man får kämpa för dem. Har provat själv och det var rätt kul att smyga runt bland tången och kasta efter dem på nätterna.

Publicerat

Jag ska nog lära mig hantera flugspöt först, får snoka rätt på tafs och fluga av rätt kaliber och öva på de lokala gäddorna.

//Mekus

Publicerat

Jo, närmaste del av Emån har jag inte så långt till men ädelfisk så långt upp kan inte vara vanligt. Men jag tackar för tipset, ska kolla med lokala förmågor om det kan vara så enkelt att jag har fel...

//Mekus

Jag vet inte själv hur det är längst upp även om man har varit dit o fiskat under tiden man bodde söder ut.

http://www.sportfiskeguide.se/spfguide/vatten/eman.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Em%C3%A5n

biggrin.gif

Publicerat

Igår var det Öringfiske så jag , brodern och en kompis stack ut och fiskade runt ön.

Resultatet av turen blev några makrillar , några tappade öringar :huh:

en näbbgädda och 2 st riktigt granna öringar i mint condition dryga halvmetern långa ^_^

Publicerat

Har hållt mig till säkert kort vad gäller fisket. Vill man ha matfisk så är det Kullaberg så här i juni.

Är väl inte omöligt att ta någon öring nattetid men mycket slit och lite sömn och osäker utdelning vad gäller fisken.

Blev iaf 5 torskar i arla morgonstund idag, största ca 3kg.Inga makriller ännu :blink:

post-4059-0-73533900-1309207606_thumb.jp

post-4059-0-51462500-1309207625_thumb.jp

Publicerat

efter ett gäng turer med båten med rätt skralt fiske ute på öresund vände det igår. på fyra spön och 3 timmars fiske fick vi 16 makrillar i matstorlek, en fin rödspätta och en bit över 80 torskar där någonstans runt 15 var över tillåten storkel. 8 av dessa fick göra makrillarna sällskap och följa med hem till kylboxen.

Publicerat

Hade en skön helg förra veckan i Lillhärdalsområdet med flugspöt. Tyvärr hade inte dem största harrarna kommit än och vattnet var rätt högt i ån.

Men ett par stycken på ca 40cm var iaf upp och tog flugan :wub:

Midsommarfisket är lika magiskt varje år!

Ska försöka hinna mig ut i Dalälven i helgen om jag blir frisk från förkylningen jag har dragit på mig. <_<

Publicerat

Åker till Norge i morgon för en veckas torrflugefiske i Jotunheimen! :D:D

Publicerat

Just vaknat efter en hård natt. Här kommer någon bild på två personers verk med flugspö. Riktigt roligt fiske.

post-59-0-78056300-1309549318_thumb.jpg

Jag var övertygad att det var de här som stod på menyn

post-59-0-15364900-1309549365_thumb.jpg

Men den visade sig vara betydligt mera "grön" och varierad än så.

post-59-0-94330300-1309549344_thumb.jpg

Publicerat

Jag vet inte själv hur det är längst upp även om man har varit dit o fiskat under tiden man bodde söder ut.

http://www.sportfiskeguide.se/spfguide/vatten/eman.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Em%C3%A5n

biggrin.gif

För ett 10 - tal år sedan fiskade jag öring i Emån vid Vetlanda. Området heter illharjen och det var ganska gått om öring men inte så stor öring. Om jag minns rätt så var det precis nedströms och även lite uppströms från vägbron. Man stannade vid den där tegelbyggnaden vid rondellen och sen gick man in till ån och fiskade vid gångbron. Vägen förstörde lite men i övrigt var det ett trevligt fiske där.

Mads