Hoppa till innehåll

Fiske 2011


Flex

Recommended Posts

För ett 10 - tal år sedan fiskade jag öring i Emån vid Vetlanda. Området heter illharjen och det var ganska gått om öring men inte så stor öring. Om jag minns rätt så var det precis nedströms och även lite uppströms från vägbron. Man stannade vid den där tegelbyggnaden vid rondellen och sen gick man in till ån och fiskade vid gångbron. Vägen förstörde lite men i övrigt var det ett trevligt fiske där.

Mads

Här har du byggnaden som du menar http://www.hemnet.se/bostad/villa-885m2-stensakra-vetlanda-kommun-illharjen-1-935519

Efter att ha varit ute och provfäktat lite med flugspöet ikväll så har jag kommit fram till att jag måste träna. Big Time!

Vad använde du för fluga när du var vid Illharjen?

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 182
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Nils l

    40

  • Flex

    19

  • lsjonsson

    10

  • Foffe

    9

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ny tur efter Havsöringen idag!

Mina båda bröder och jag på långtur ^_^

Efter att endast ha fått mindre öringar och Makrill under hela turen så vräker den ena brodern på med en 5,5kg havsöring som var 64cm lång,

Jävligt är det för där knäckte han mitt PB med 5cm och de är inte jätte många i den storleken på Västkusten så jag kommer få slita spö för att ta igen detta :lol:

Edit

Troligt är att vikten blir modifierad neråt för vågen verkar vara opålitlig :huh: däremot så är 64cm en riktigt fin längd ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du byggnaden som du menar http://www.hemnet.se/bostad/villa-885m2-stensakra-vetlanda-kommun-illharjen-1-935519

Efter att ha varit ute och provfäktat lite med flugspöet ikväll så har jag kommit fram till att jag måste träna. Big Time!

Vad använde du för fluga när du var vid Illharjen?

//Mekus

Oj det kommer jag inte ihåg men det var i juni, så det var inte nattsländor utan säkert en danica eller kläckare i någon variant (brukar inte va så petigt om färgen är rätt). Det var dock inte speciellt svårt att få öring där men det var lite klurigt att kasta pga alla träd och buskar och liknande. Mitt tips är ett kort lätt spö för det blir inga långa kast.

Så det är en bostad. Jag trodde att det var en gammal kvarn eller liknande. Låter det inte lite dyrt?

Mads

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj det kommer jag inte ihåg men det var i juni, så det var inte nattsländor utan säkert en danica eller kläckare i någon variant (brukar inte va så petigt om färgen är rätt). Det var dock inte speciellt svårt att få öring där men det var lite klurigt att kasta pga alla träd och buskar och liknande. Mitt tips är ett kort lätt spö för det blir inga långa kast.

Så det är en bostad. Jag trodde att det var en gammal kvarn eller liknande. Låter det inte lite dyrt?

Mads

Tror inte det har fungerat som bostad på väldigt länge om ens alls, dom har väl haft uthyrt till "sökajobbkurser" och en bågskytteförening.

Dyrt? var det 668 kvadrat? Möjlighet att sitta i tvrummet och fiska... Men det har legat ute i över 260 dagar så dom kanske är öppna för skambud. Han som är ansvarig mäklare blev riktigt sur när jag bjöd vad jag tyckte ett hus var värt för ett antal år sedan :P

Jag hittade en å bara några kilometer hemmifrån som verkar ha bra liv så jag ska ta flugspöet och se om jag kan lura något en kväll.

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32553212.jpg?0

Förbereder ett ordentligt harrkok och en öring för gravning

Fina fångster det där framför allt de där burkarna, vad nappar dom på för bete :P;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-3421-0-59860200-1310057036_thumb.jp

post-3421-0-69283600-1310057060_thumb.jp

post-3421-0-54853900-1310057077_thumb.jp

Riktigt fina bilder både estetiskt och innehållsmässigt. Man blir sugen på riktigt fjällfiske.

Inte helt lätt att få med vitfenorna på en röding i vatten, det krävs ju en viss storlek på fisken för det. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja storleken på den där är väl inget man väcker svärmor över, på sin höjd 3 hekto men en lite kul bild iallafall.

Mycket trevlig minifjällsresa hursomhelst då jag upptäckte att man inte alltid måste kånka runt med 30 kilo på ryggen i 10 dar för att vara i fjällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fiskeresa för fylla på frysen..

post-1234-0-21524200-1310389317_thumb.jp

post-1234-0-56737700-1310389506_thumb.jp

post-1234-0-94486600-1310389550_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det har fungerat som bostad på väldigt länge om ens alls, dom har väl haft uthyrt till "sökajobbkurser" och en bågskytteförening.

Dyrt? var det 668 kvadrat? Möjlighet att sitta i tvrummet och fiska... Men det har legat ute i över 260 dagar så dom kanske är öppna för skambud. Han som är ansvarig mäklare blev riktigt sur när jag bjöd vad jag tyckte ett hus var värt för ett antal år sedan :P

Jag hittade en å bara några kilometer hemmifrån som verkar ha bra liv så jag ska ta flugspöet och se om jag kan lura något en kväll.

//Mekus

Är det Solgenån du har hittat? Jag hade en kompis som bodde i Björkeby och han brukade prata om någon å som han fiskade i och det var Solgenån. När han pratade om den så lät det intressant.

Hade jag bott kvar där i mörka Småland hade jag kunnat hjälpa dig med flugkastandet. Det vanligaste felet man gör när man kastar med ett flugspö är att man vinklar flugspöet för långt bakåt. Enligt Norman McLean (författare till "floden flyter fram") så är flugkastet en konst som utförs mellan klockan nio och tolv (inte på dagen utan på klockan <_< ). Jag håller med om det och det ska vara ett bestämt stopp vid klockan tolv, åtminstone tills man har lärt sig.

I en liten å kan man behöva lära sig rollkast så att man slipper fastna i varenda bakkast och lite annat finlir. Jag fiskar mest på kusten idag och där lär man sig snabbt av med allt finlir och istället lär man sig att få ut grejerna även om det blåser friskt.

Hoppas att det funkar för dig. Flugfiske är kul!

Mads

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det Solgenån du har hittat? Jag hade en kompis som bodde i Björkeby och han brukade prata om någon å som han fiskade i och det var Solgenån. När han pratade om den så lät det intressant.

Hade jag bott kvar där i mörka Småland hade jag kunnat hjälpa dig med flugkastandet. Det vanligaste felet man gör när man kastar med ett flugspö är att man vinklar flugspöet för långt bakåt. Enligt Norman McLean (författare till "floden flyter fram") så är flugkastet en konst som utförs mellan klockan nio och tolv (inte på dagen utan på klockan <_< ). Jag håller med om det och det ska vara ett bestämt stopp vid klockan tolv, åtminstone tills man har lärt sig.

I en liten å kan man behöva lära sig rollkast så att man slipper fastna i varenda bakkast och lite annat finlir. Jag fiskar mest på kusten idag och där lär man sig snabbt av med allt finlir och istället lär man sig att få ut grejerna även om det blåser friskt.

Hoppas att det funkar för dig. Flugfiske är kul!

Mads

Visst är det solgenån jag har hittat, mitt under näsan var den (2-3 km).

Mellan nio och tolv? Det är inte så att herr McLean är vänsterhänt? Om inte så är det nog ännu mer roande för en som kan flugfiske att se när jag försöker.

Jag var ute för nån helg sedan och försökte lura några gäddor men det gick inge vidare, jag tror att mitt fantastiska handlag gör att jag på nått sätt får flugorna att vilja dränka sig

Kan ju vara sällskapet också men jag tror mest på handlaget.

//Mekus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir det fest. Fick massor med fin abborre som jag stått och filéat halva natten. Nu blir det Dubbelpanerad abborrfilé med romsås och mandel. Hela båtbotten var full med halvkilosabborre.

post-59-0-25830300-1310855454_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill dela med mig av denna fina röding på ca 2 kg jag fick i början på juli mellan ammarnäs o tärnaby,Hade sjukt bra fiske... Blev ett 30-tal över kilot... :D

post-2106-0-08510400-1311597327_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sinnessjukt vacker röding!!! :)

Vill dela med mig av denna fina röding på ca 2 kg jag fick i början på juli mellan ammarnäs o tärnaby,Hade sjukt bra fiske... Blev ett 30-tal över kilot... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill dela med mig av denna fina röding på ca 2 kg jag fick i början på juli mellan ammarnäs o tärnaby,Hade sjukt bra fiske... Blev ett 30-tal över kilot... :D

Vilken praktröding. Måste finnas bra med sötvattensräkor eller något som gör att de kan bli sådär klara i färgerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sjukt fin firre zugil! Här kommer ner några mil norr om ditt ställe.

post-1234-0-39836300-1311607972_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom hem inatt efter fiske i Arjeplog blev dåligt resultat bara 4 stycken harrar och en sik. Alla för små för att behållas. Men endå var det skönt att vara iväg en sväng.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan vad irriterad jag blev inatt. Var på en snabbvisit till några bäckutlopp för att testa med fluga. Väl där så ser jag att vår naturbevarande urbefolkning har spärrat av alltihopa med några hundra meter nät så att vanligt spöfiske är omöjligt. När jag köper fjällkortet för att spöfiska så står det såhär på länstyrelsens sida om fiskereglerna.

Citat" Syftet med allt fiske ovan odlingsgränsen är att det skall vara långsiktigt hållbart. För att kunna uppnå detta är det några viktiga saker du bör vara medveten om när du vistas i fjällområdet, oavsett vilken fiskart du vill fiska eller vilken metod du använder:

Du befinner dig i en mycket känslig miljö där skador på mark och vegetation tar lång tid att läka. Kvarlämnat skräp kommer att ligga kvar under lång tid innan det bryts ned. Vissa typer av skräp blir till och med kvar för alltid.

Tidsperioden då vattentemperaturen är tillräckligt hög för att fisken ska kunna växa är mycket kort. I kombination med näringsfattiga vatten och ett extremt klimat är produktionen av fisk därför mycket låg i de flesta vattnen.

Vi som vistas i detta område måsta respektera dessa begränsningar och anpassa våra beteenden efter dessa. För oss sportfiskare innebär det förutom självklarheter som att inte skräpa ned eller skada naturen också att vi i många fall måste begränsa fångsten av fisk. I de vatten som har speciella regleringar finns ofta också fångstbegränsningar (bag-limits). Dessa fångstbegränsningar anges på bilagans kartsida. I övriga vatten gäller en generell fångstbegränsning på sammanlagt högst 5 öringar och harrar per fiskare och dag.

Fångstbegränsningen på 5 fiskar per fiskare och dag är generös och i många fall mer än du behöver. Som rättesnöre vill vi därför rekommendera att du inte sparar mer fisk än du behöver för dagen och att du släpper tillbaka övrig fisk. Kom ihåg att fiskekortet inte ger rätt att fiska för husbehov.

Slut citat.

Men det gäller bara för oss vanliga. När det kommer till urbefolkningen så är det helt ok att kasta ut en kilometer nät och fiska för försäljning. Jag kan hålla med om att man inte behöver våldfiska och ta hundra kilo fisk på pimpelisarna men om jag vill ta hem tio rödingar och röka så kan jag inte se något fel i det och i förhållande till att ha nät ute hela den isfria tiden så känns det rätt så harmlöst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en kanonkväll och eftermiddag. Två bilar och en kanot. Lämnade en bil där paddlingen skulle avslutas och lastade kanoten på biltaket för transport till sjösättningsplats. Fisket var väl inte sådär riktigt lysande och det blev mängder med småfisk för varje matfisk fast många fick gå tillbaka som gått att ta vara på ändå. Nu ligger sju harrar i saltning för rökning imorgon. Några bilder från kvällen.

Vackra färger

post-59-0-73531700-1312492974_thumb.jpg

Alla småöringar fick gå tillbaka, det blir lite mera fart i spöet även om de är små än vad harren kan prestera.

post-59-0-75600400-1312492947_thumb.jpg

Morgondagens mat. Det ska bli gott med rökt fisk.

post-59-0-46923700-1312492994_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en kanonkväll och eftermiddag. Två bilar och en kanot. Lämnade en bil där paddlingen skulle avslutas och lastade kanoten på biltaket för transport till sjösättningsplats. Fisket var väl inte sådär riktigt lysande och det blev mängder med småfisk för varje matfisk fast många fick gå tillbaka som gått att ta vara på ändå. Nu ligger sju harrar i saltning för rökning imorgon. Några bilder från kvällen.

Vackra färger

post-59-0-73531700-1312492974_thumb.jpg

Alla småöringar fick gå tillbaka, det blir lite mera fart i spöet även om de är små än vad harren kan prestera.

post-59-0-75600400-1312492947_thumb.jpg

Morgondagens mat. Det ska bli gott med rökt fisk.

post-59-0-46923700-1312492994_thumb.jpg

Jag ser att du har öga för bra bilder!! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...