Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skära i frigolit?

Featured Replies

Publicerat

Måste fan ta tag i detta med trutbulvaner!

Har jakt tillgänglig men fixar inte att lura dessa sluga rackare så nu måste Rikard fixa BRA trutbulvaner. Har några rejäla frigolitblock och testade igår med najtråd som jag kortslöt med ett bilbatteri för att skära ut fåglarna. Höll på att sluta med en NS typ.. hygglig rökutveckling :blink:

Drog najtråden många varv och skapade en grövre metallsträng men då brann pinnarna jag drog tråden mellan av.. högoddsare NOT!

Så vad använda för tråd för som tål krämen i ett bilbatteri? Går det att, på något jävligt enkelt sätt, att begränsa krämen från batteriet? Och då menar jag jävligt enkelt med tanke på min nivå av "händighet"..

Sen inser jag att jag måste jobba på detta med fäste för tråden, lurar på om man kan ta en framgaffel från en cykel och sen kirra ngt material som inte leder strömmen in i själva framgaffeln, kan bli hyggligt spännande ifos. Någon som har några idéer?

Mvh!

Publicerat

Måste fan ta tag i detta med trutbulvaner!

Har jakt tillgänglig men fixar inte att lura dessa sluga rackare så nu måste Rikard fixa BRA trutbulvaner. Har några rejäla frigolitblock och testade igår med najtråd som jag kortslöt med ett bilbatteri för att skära ut fåglarna. Höll på att sluta med en NS typ.. hygglig rökutveckling :blink:

Drog najtråden många varv och skapade en grövre metallsträng men då brann pinnarna jag drog tråden mellan av.. högoddsare NOT!

Så vad använda för tråd för som tål krämen i ett bilbatteri? Går det att, på något jävligt enkelt sätt, att begränsa krämen från batteriet? Och då menar jag jävligt enkelt med tanke på min nivå av "händighet"..

Sen inser jag att jag måste jobba på detta med fäste för tråden, lurar på om man kan ta en framgaffel från en cykel och sen kirra ngt material som inte leder strömmen in i själva framgaffeln, kan bli hyggligt spännande ifos. Någon som har några idéer?

Mvh!

En tanke!? Som pojke har många tillgång till modelljärnväg, minns jag inte fel så kan man där koppla två poler i rälsen och sedan reglera hur mycket ström som matas ut. Har svårt att tänka mig att man behöver 12-14volt för att smälta frigolit och som jag minns min gamla märklinbana så hade man ett fint reglage som man reglerade ström/hastighet på tåget med i form av ett vred på "transformatorstationen" :wub:

Vad gäller verktyg att hålla med borde väl cykelslang el. dylikt kunna isolera värmen/strömmen. alternativt sågar du till dig en konstruktion liknande en slangbella i plyfa och klär med plast eller gummi.

Har du inte tillgång till en transformator från en modelljärnväg kanske 12 volt kan hanteras genom en dimmer för inomhusbruk. Jag brukar köra på tills säkringarna går eller då jag fått tillräckligt många stötar fast du kanske mer vill undvika brända fingertoppar ^_^

Publicerat

Kanthaltråd finns hos elfa och sedan är det bara att snickra ihop en brännare av någon lämplig trafo. Alternativet är en sån där snabblödpistol med lång spets. Vill man vara noga så får man snickra ihop en PWM-styrning med en strömbegränsare och som spänningskälla kan man använda spänningsenheten från en dator som med en bygel på rätt ställe fungerar utmärkt för ändamålet.

Publicerat

Mvh!

Gör en bygel av trä som ser ut som en bågsåg. Skruva fast en ögla i båda ändar och sätt en dragande metallfjäder i den ena ändan. Sätt fast glödtråden av kanthal i dim någonstans runt 0.7mm i ögla och fjäder. Löd eller fäst 2,5mm²

RK eller FK i öglorna och anslut till spänningskällan. Klart för bränning. Fjädern kompenserar för trådtöjningen så att glödtråden hålls spänd.

Publicerat

Modellflygare skär en hel del i frigolit, här är en länk med anvisningarna till en friggosåg (längst ner i pdf:en).

Publicerat
  • Författare

Någon som bommade detta med jävligt simpel? :blush:

PWM styrning, RK, FK.. Det sista,.. Försäkringskassan? :unsure:

Märklintåg, jorå det hade jag för 30 år sen men hitta en sån gynnare nu? Går det att ta en sån här svetstråd som man använder när man svetsar gas?

Måste ha en smalare träd än tvinad najtråd för i det tvinnade fastnade smält frigolit = Eldsvåda. Inbillar mej att en enkeltråd fungerar bättre..

Mvh!

Publicerat

Vi har nog lite olika referenspunkter kanske. Man blir lätt fackidiot. :blush: Ungefär som att be brorsan om hjälp med datorn, efter en minut pratar han binärt i ettor och nollor och jag känner mig som det sistnämnda. :wacko: Tror att en märklintrafo fyller ditt behov men säkringen brukar gå. Du behöver en speciell tråd som är gjord för att bli varm och som heter kanthal och den finns att köpa hos några stycken. Jag tror att Conrad har den men Elfa har den alldeles säkert. Sitter även som glödtråd i brödrostar och liknande. Misstänker att det inte är någon ide att skicka någon elektronikritning på en PulsViddsModulator med strömbegränsning då. Jag har hållit på att göra en i vinter för att skära ut en mall för att kunna fräsa ut vingar till ett vindkraftverk. En granne har hjälpt mig att färdigställa fräsen för mitt kolvbygge och tillika hans vingar. Tyvärr så har jag lite svårt med motivationen just nu och det mesta tar emot så in i helvete just nu.

Publicerat

Pröva ett sånt där fyrkantigt 9volts batteri som sitter i brandvarnare!

Publicerat

Nått sådant här.

www.snipercentral.com/forums/viewtopic.php?t=29429&highlight=

Publicerat

Pröva ett sånt där fyrkantigt 9volts batteri som sitter i brandvarnare!

Med ett strömuttag på 2-5A så håller det säkert flera sekunder. Måste till lite mer än så. Det finns lika många lösningar som det finns hobbypulare.

Publicerat

sticksåg?! en fintandad klinga borde inte fläka frigoliten nämnvärt.

Publicerat
  • Författare

Där tror jag vi kan ha vinnaren! Kastade in frågan om hur man skulle lösa detta i ett rum med uttråkade konstaplar, gissa om de tog sig an uppgiften med viss frenezi :lol:

Resultatet blev sticksåg med 20 cm blad och därefter låna en specialsåg av favvokonstapeln för finliret. Vet fan inte vad sågeländet heter men den såg ut som en Stryker dvs en sån däringa såg som obducenterna använder för att öppna huvud och bröstben på folk :blink:

Nackdelen med sticksågen är att jag tror ytan på frigoliten blir obra. Kunde man bränna med varm tråd så får man en trevligare yta att måla sen. Men jag måste iaf testa, sticksåg känns mer enkelt på något sätt (sannolikheten att överleva stiger).

Tror det kan fungera, ska försöka fixa det på onsdag. I morgon skulle jag visst flytta fyra voljärer.

Mvh!

Publicerat

Frigolit eller styrolit är aldrig kul att såga och inte enkel heller.

Publicerat

Du ska använda ett sånt där (relativt) stort 4,5 volts batteri med dom där platta anslutningarna. Används väl knappt längre men dom hängde med ganska länge i pannlampor.

Om du kör med en för tjock tråd så kommer den inte att bli lika varm som en tunn och batteriet kommer att bli urladdat fortare. Det där med vilken sorts tråd får du prova dig fram till. Jag får bilder i mitt huvud när jag läser att du använde ett bilbatteri, bilder på Luke Skywalker med sin ljussabel...

Publicerat

Finns det inte någon annan typ av mark/grundisolering som kan funka lättare att såga i? Jag jobbade i byggvarubranshen för 100 år sedan och jag vill minnas att det fanns någon form av rosa material som jag har glömt vad det heter men det var mycket "tätare" än frigolit. Påminde lite om det där som man ibland sätter blommor i istället för jord, vadfan det nu heter...

Ja, det blev väl inte så mycket bättre av det här? :lol:

Frigoliten är ju så jämrans smulig tänkte jag och får man nåt som är mer kompakt kanske det blir enklare?

//Tänkaren

Publicerat

Frigolit eller styrolit är aldrig kul att såga och inte enkel heller.

sågar en del i det i jobbet. när vi isolerar grunder. men det är klart att det beror ju på hur jämn måsen ska vara. Men jag finner inga problem i att såga. Du kan till och med skära med gipskniven och sedan knäcka (men det är klart svårt att knäcka fram en mås :) )

Publicerat

Mitt förslag pinnsvetsen och en ståltråd med jorden i ena änden och klykan i den andra sedan bara ställa in amper så tråden blir lagom varm

Publicerat
  • Författare

Du ska använda ett sånt där (relativt) stort 4,5 volts batteri med dom där platta anslutningarna. Används väl knappt längre men dom hängde med ganska länge i pannlampor.

Om du kör med en för tjock tråd så kommer den inte att bli lika varm som en tunn och batteriet kommer att bli urladdat fortare. Det där med vilken sorts tråd får du prova dig fram till. Jag får bilder i mitt huvud när jag läser att du använde ett bilbatteri, bilder på Luke Skywalker med sin ljussabel...

The force wasnt really with me om jag säger så :blink:

Helt klart en sån här utrustning du behöver. Kan klä in hela soptippen i bulvaner.

http://www.foamlinx.com/foamlinx_small_hot_wire_cnc_foam_cutters.html

Spanks, jag beställer.. faktureringsadress? :lol:

Finns det inte någon annan typ av mark/grundisolering som kan funka lättare att såga i? Jag jobbade i byggvarubranshen för 100 år sedan och jag vill minnas att det fanns någon form av rosa material som jag har glömt vad det heter men det var mycket "tätare" än frigolit. Påminde lite om det där som man ibland sätter blommor i istället för jord, vadfan det nu heter...

Ja, det blev väl inte så mycket bättre av det här? :lol:

Frigoliten är ju så jämrans smulig tänkte jag och får man nåt som är mer kompakt kanske det blir enklare?

//Tänkaren

Mmm jo smulig var ordet.. Men jag ska prova, ska fan fixa detta! Får man in truten på kupade vingar så är det såååå jävla trevlig och bra jakt!

Fan.. helpå nu, hade ju varit bra om man kunnat ta tag i detta i morgon :angry:

Publicerat

Mitt förslag pinnsvetsen och en ståltråd med jorden i ena änden och klykan i den andra sedan bara ställa in amper så tråden blir lagom varm

Funkar säkert perfekt om man kommer ner nog lågt i ström.

Publicerat

Har sett varianter med en sån här grej. Man måste nog ha lite artistiska anlag men det kanske är ett mindre problem. http://www.jula.se/lodpistol-100-w-125449

Publicerat

Fan vilka grejer de finns..

Själv skulle jag skära med en mattkniv eller helt enkelt såga...

Jag är ju inte så tekniskt lagd..-_-

Publicerat

Vill man snitsa till det lite extra kan man göra en form i två delar och fylla med fogskum.

Men siluetter fungerar nog bra och då kan man även köra med masonit men jag ska nog sluta att spåra ut med fler idéer nu ;)