Publicerat April 18, 201115 yr öh borde det inte gå att förlänga tråden på lödpistolen som nils l länkade till för om jag förstod saken i flex länk så bestämmer trådlängden temperaturen på tråden visst blir väl inte så lätt hanterad men enkelt ??
Publicerat April 19, 201115 yr Trutar brukar väl inte vara så väldigt känsliga för hur bulvanen ser ut så har du funderat på att beställa snögässbulvaner från USA (Cabelas?)? Denna modell är en påsbulvan som rör sig i vinden och som kostar 60$per dussin. Finns andra modeller som ska se ut som landande fåglar och flaxare mm om man känner att det är viktigt.
Publicerat April 19, 201115 yr Vitt och svart tyg samt lite färg och en symaskin. Det borde gå att göra mås/trut bulvaner på samma sätt som man gör orrbulvaner. Två halvor av tyg som man sytt färdigt ett svart huvud på och som vänds ut och in och sedan fylls med skumgummibitar eller kuddfyllning från jysk för en billig penning. En förstärkt stjärt av någon halvhård plast. och ett fastlimmat elrör som man sätter en pinne i så att bulvanen kan röra sig. Sedan en duvsnurra med seglare som snurrar lågt över backen. Finns inte en trut som inte måste ner inom range för att kolla in den.
Publicerat April 19, 201115 yr Någon som bommade detta med jävligt simpel? PWM styrning, RK, FK.. Det sista,.. Försäkringskassan? Märklintåg, jorå det hade jag för 30 år sen men hitta en sån gynnare nu? Går det att ta en sån här svetstråd som man använder när man svetsar gas? Måste ha en smalare träd än tvinad najtråd för i det tvinnade fastnade smält frigolit = Eldsvåda. Inbillar mej att en enkeltråd fungerar bättre.. Mvh! Lödkolv med lite längre blad funkar utmärkt att skära cellplast med och om du vill fixa till kanter m,m så använder du en varmluft pistol. Vi jobbar med detta på mitt arbete en del så det är inga problem. Har du ingen lödkolv och inte vill köpa någon så tar du en vanlig såg (fogsvans) och grovkapar med sedan värmer du fram alla former med puffran, för en sådan har du väl hemma, om inte så skaffa en! de är nämligen formidabla grilltändare samtidigt , instant gourmetglöd,
Publicerat April 19, 201115 yr Vad jobbar man med när man grillar frigolit med varmluftspistol på arbetstid?
Publicerat April 20, 201115 yr Jag gör en del terrariebakgrunder i frigolit och då skär jag ut det grövsta med en mattkniv och sedan tar jag och raspar till resten och värmer lätt med varmluftpistol så att man får en hård yta, tycker det är svårt att värma till formen.
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Varmluftpistol? Ja kanske.. Ska kolla om Wallemannen har någon, vi ska ha pysseldag i påsk nämligen! Mvh!
Publicerat April 20, 201115 yr Detta projekt är ju onekligen oerhört intressant. Tror nästan du får dokumentera med mycket bilder och skriva hur du gjort sedan, Hipshot. Något jag skulle läsa med stort intresse.
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Ska försöka, lovar inget.. är så genuint slö så ladda upp bilder blir sällan gjort. Kan däremot tjata lite på Walle så kanske det löser sig Mvh!
Publicerat April 22, 201115 yr Författare Tänkte fan ta bilder idag men det blev inte mer än så, min jävla lur är dum i huvudet för tillfället Tänkte fylla på med en fundering/fråga.. Vi har nu med hjälp av tigersåg och ytterligare en såg kirrat ett gäng bulvaner och har en bra drös kvar. Jag är lite fundersam på frigoliten, nu har vi lagt ned så j-la mycket jobb på detta och det vore så trist om de bara gick sönder. Någon som vet något man kan typ måla på som får dem att hålla bättre? Det bör ge en vettig yta att måla på.. Förmodar att vi målar och provar samt svär över skador framledes och därefter på med något kladd som skyddar dem något i alla fall. Tankar någon? Mvh!
Publicerat April 23, 201115 yr kanske att en varmluftspistol kan få ytan att smälta ihop lite och att den då inte blir lite tåligare?
Publicerat April 24, 201115 yr Vad jobbar man med när man grillar frigolit med varmluftspistol på arbetstid? Pontontillverkning Lite invecklat att gå in på detaljer, men blir det fel så går det att lösa
Publicerat Juli 21, 201114 yr sticksåg?! en fintandad klinga borde inte fläka frigoliten nämnvärt. Helt klart enkelt att ha en fin såg med tunnt blad, typ liten figursåg/bara bladet om man vill det. Visst, en del skräp bli det ju, men jag kör så i alla fall när jag sågat i frigolit! Ska man värma för att "smälta ytan" till nått vettigt så är min erfarenhet: varmluftspistol och relativt snabba svep (inte allt för nära själva frigoliten) över frigoliten det som funkar bäst.
Publicerat Juli 21, 201114 yr En vass brytbladkniv bukar funka bra. Annars finns det värmeknivar på byggvaruhandeln för styrofoam/markisolering.
Publicerat Juli 28, 201114 yr Måste fan ta tag i detta med trutbulvaner! Har jakt tillgänglig men fixar inte att lura dessa sluga rackare så nu måste Rikard fixa BRA trutbulvaner. Har några rejäla frigolitblock och testade igår med najtråd som jag kortslöt med ett bilbatteri för att skära ut fåglarna. Höll på att sluta med en NS typ.. hygglig rökutveckling Drog najtråden många varv och skapade en grövre metallsträng men då brann pinnarna jag drog tråden mellan av.. högoddsare NOT! Så vad använda för tråd för som tål krämen i ett bilbatteri? Går det att, på något jävligt enkelt sätt, att begränsa krämen från batteriet? Och då menar jag jävligt enkelt med tanke på min nivå av "händighet".. Sen inser jag att jag måste jobba på detta med fäste för tråden, lurar på om man kan ta en framgaffel från en cykel och sen kirra ngt material som inte leder strömmen in i själva framgaffeln, kan bli hyggligt spännande ifos. Någon som har några idéer? Mvh! Byggde en "bandsåg" i fyrkantrör 25x25 mm Köpte speciell värmetråd "Kanthaltråd" från Möllerström i Gbg. Ena änden fast monterad i "sockerbit" däe ena ledaren anslöts. Andra änden likadant men med en spiralfjäder som sträcker tråden. Den utvidgas av värmen och måste hållas sträckt. Som strömkälla använde jag en liten elsvets. Det går säkert med ett bilbatteri.
Publicerat Juli 28, 201114 yr Fö finns det flera olika kvalitéer av frigga, Sundolit har från S 80 upp till S 400 har jag för mig, där den lägre är väldigt porös och den övre hård som trä. Oftast så är det dom lägre sorterna som säljs i bygghandeln, man använder dom till som grundisolering när man bygger hus, dom högre klassena används vid pålade grunder. Gällande blå och rosa frigg så är det markisolering och den håller då en högre klass, nackdelen är att mark isoleringen sällan är tjockare än 5 cm. Gällande skär metod avråder jag å det starkaste ifrån att såga i cellplasten, det smular så in i h****te, och kulorna är statiska så dom fastnar överallt. Mvh Matte