Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöksvapen, checklista.

Featured Replies

Publicerat

Kan Du inte köpa en begagnad 9,3 57? Dessa finns til kanonpris och då får du kanske råd med uppdateringar som syntetkolv, ny säkring etc. enkelt men ett tryggt val!

RG

• Svar 60
  • Visningar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Faen de här va ju nästan underhållande läsning.. Nä.. ska inte va taskig. På älg o gris går jag med en Browning bar stalker i 30-06 o skjuter med 200gains oryx.. Den räcker gott än så länge. Ska

Publicerat
@NS och Jensa

Nej jag skulle inte släppa henne och låta henne förfölja vilt på egen hand dessutom har hon inte skall till att varken drev eller stånd, även om hon gärna sysslar med båda sakerna.

Men är det verkligen tvunget att ha löshund på gris och älg som är friska nog att knalla flera mil? Vi spårar ju i lagom takt en mil på ca två timmar, två mil klarar hon iaf och det kan inte vara så fasligt vanligt att man har löshundar som kan förfölja mycket mer än två mil och dessutom ställa viltet i fyra timmar.

Går jag på ett så långt eftersök så skulle jag nog behöva hjälp även om jag hade en sådan hund.

JA det är tvingande nödvändigt.

De hjälper inte ett skit att ni spårar i långsam takt i många timmar..

Djuret kommer bara att förflytta sig framför er.

Det kan ses som rent djurplågeri.

Du kan inte gå ifatt tex en trebent älg eller gris. o den typen av skador skadorna stupar inget vilt på några timmar.

Lättare skador .. de djuren kan gå långt o länge med rejäla skador.

Alla jag vet som gör eftersök har löshundar till älg o gris som räcker till.

Har du en bra spårare så försök få kontakt med nån med ståndhund så kan ni bli ett oslagbart team på alla eftersök.

Publicerat

@Backe

Jo, men då har jag ju ingen vakbössa. Jag får ju inte ha lampan på på åteln, den får jag ju använda först efter första skottet.

@NS och Jensa

Nej jag skulle inte släppa henne och låta henne förfölja vilt på egen hand dessutom har hon inte skall till att varken drev eller stånd, även om hon gärna sysslar med båda sakerna.

Men är det verkligen tvunget att ha löshund på gris och älg som är friska nog att knalla flera mil? Vi spårar ju i lagom takt en mil på ca två timmar, två mil klarar hon iaf och det kan inte vara så fasligt vanligt att man har löshundar som kan förfölja mycket mer än två mil och dessutom ställa viltet i fyra timmar.

Går jag på ett så långt eftersök så skulle jag nog behöva hjälp även om jag hade en sådan hund.

150 meter behöver man ju ingen hund till.

@Pertan

Att jag vet svaret på en fråga betyder inte att jag vet svaret på alla.

Jag tror att samma sak gäller 30-06 kontra 6,5x55 också.

Ta bara hur mycket snabbare soldater lär sig att skjuta med 5,56 jämfört med 7,62.

Sen är det ju såklart att den som skjutit tusentals .308:or antagligen skjuter bättre än den som skjutit 100 stycken 5,6:or, men allt annat lika kommer man skjuta bättre med en klenare kaliber bara kulbanan klarar avståndet. Särskilt vid snabba skott.

Nu var ju mest frågan om högre verkan var värt den sämre precisionen (högre priset, högre smällen). Om högre verkan alltid är bättre så skulle ju alltid grövre kaliber vara bättre, men någonstans kommer man ju till ett värde där de två avvägningarna möts (så är det ju med det mesta). Folk här verkar tycka att det ligger klart över 6,5x55 och upp till 9,3x62.

@Donny

Pumprepeter har du ju också. Jag har aldrig skjutit pump med kula men det känns som att det är svårt att behålla målet i siktet.

Vad gäller bygelrepeter så sägs det att det inte ska vara snabbare än cylinderrepeter, fast jag tycker nog att det är det. Men det kan ju vara en övningsfråga.

Varför var rakrepetern bättre än halvautomaten eller bygelrepetern i funktion? Det är ju i princip samma sak bara olika saker som får mekanismen att röra sig.

Dubbelstudsare är för dyrt för mig, men annars är det ju såklart lösningen på snabba skott och säker funktion.

Vad gäller kalibern så kräver den väl nästan att man handladdar eller just plockat ut sin fallskärm från Astra Zenica för att man ska ha råd att öva i vettig omfattning.

Men hur tänkte du annars vid kalibervalet? Stor diameter och mycket kraft bara?

Bara "skjuta över pipan" är det jag menar med jaktskott. Mitt problem är att jag fortfarande vill trycka två gånger, men får man lite övning på sig så ska man ta en A4 på 100 meter varje gång.

@ För Övrigt

Ni som skjuter med 9,3x57 eller 62, hur tänker ni i valet mellan dem?

Utan löshund så kommer man inte till avslut på en skadad gris eller älg som går undan... och att då bandspåra efter ett sådant djur och fösa det framför sig är att klassa som djurplågeri.. Det är onödigt lidande..

halvautomater har en förmåga att krångla när man går eftersök på särkillt gris ...då bössan används som paddel och dylikt ute i vassar och annan älendig terräng där grisar gillar att vistas.. tänk att bössan ska funka full i lera och snö... så kan du välja bort en del bysser..

Kalibervalet är nog en smaksak jag använder 9,3x62 med 21,1 grams oryx som ger bra verkan i viltet...i alla vinklar.

Publicerat

@RG

Jo det finns ju 9,3 både 62 och 57 mm till bra priser.

Det är ju ganska stor skillnad i kraft mellan dem men 57:an har ordentlig kraft fortfarande efter 200 meter. 57:an är dessutom långsammare vilket borde göra den mindre känslig för om djuret är skylt.

För tillfället tänkte jag köra på en cylinderrepeter i .308, 8x57 eller 9,3x57, den första lämpliga som dyker upp.

@NS och Jensa

Jaså, ja sådana sök får jag nog ringa in hjälp för.

Jag trodde att principen fortfarande var att låta djuret gå i lega. Vi spårar ju friska djur som vi får skottchanser på och jag trodde att det var samma sak med skadade.

@Jensa

Jo jag tycker att civila halvautomater är lite svåra att lita på.

Men bygelrepeter och rakrepeter är ju egentligen samma sak som en halvautomat bara att kraften kommer från skytten istället för från skottet. Sen är väl krångel lättare att åtgärda med dem, men det krånglande skottet krånglade ju ändå.

Jag hittade en winchester modell 88 som ju ska vara en cylinderrepeter med bygel, det tycker jag låter som ett alternativ. Men annars kör jag på vanlig cylinderrepeter.

Publicerat

@NS och Jensa

Jaså, ja sådana sök får jag nog ringa in hjälp för.

Jag trodde att principen fortfarande var att låta djuret gå i lega. Vi spårar ju friska djur som vi får skottchanser på och jag trodde att det var samma sak med skadade.

Principen har alltid varit att låta djuret gå i sårlega.

Men man skjuter inga grisar i sårlegan. Älg händer iofs att de kan lägga sig relativt öppet.

En gris gör inte det.

En gris som har fysisk möjlighet lämnar legan eller anfaller när du o hund kommer dit.

Publicerat

PS..

Ta en eftermiddag-kväll o läs i eftersöksarean så kan du säkert hitta ett o annat intressant o se vad som kan krävas av ett eftersöksekipage.

http://www.jaktsidan.se/ipb/forum/60-eftersoek/

Flera medlemmar delar med sig av sina uppdrag.

Även jag har skrivit lite i nån tråd.. ;)

Publicerat

Nä... jag orkar faktiskt inte :mellow:

Publicerat

@Magnusc123

Jo den skulle passa bra, men det är ju överpris på den. På auktion eller privatförsäljning skulle den gå för 3-500 kr.

@NS

Jo det ska jag göra.

@mbbohman

Tack för att du tog dig tid att meddela det, många satt nog och undrade just det.

Publicerat

@Pertan

Att jag vet svaret på en fråga betyder inte att jag vet svaret på alla.

Jag tror att samma sak gäller 30-06 kontra 6,5x55 också.

Ta bara hur mycket snabbare soldater lär sig att skjuta med 5,56 jämfört med 7,62.

Sen är det ju såklart att den som skjutit tusentals .308:or antagligen skjuter bättre än den som skjutit 100 stycken 5,6:or, men allt annat lika kommer man skjuta bättre med en klenare kaliber bara kulbanan klarar avståndet. Särskilt vid snabba skott.

Nu var ju mest frågan om högre verkan var värt den sämre precisionen (högre priset, högre smällen). Om högre verkan alltid är bättre så skulle ju alltid grövre kaliber vara bättre, men någonstans kommer man ju till ett värde där de två avvägningarna möts (så är det ju med det mesta). Folk här verkar tycka att det ligger klart över 6,5x55 och upp till 9,3x62.

@ För Övrigt

Ni som skjuter med 9,3x57 eller 62, hur tänker ni i valet mellan dem?

Huvudsaken till bytet av kaliber från 7,62 till 5,56 var vikten, du får med dig 30 skott 5,56 jämfört med 20 skott 7,62 på samma vikt, men solen har fläckar genomträngningsförmåga och räckvidd är kraftigt begräsnad, den lättare kulan är mycket mer känslig för vind och annat som kommer ivägen, kan inte påstå att soldaterna lär sig snabbare, däremot kan du med automateld kontrollera vapnet på ett annat sätt med 5,56 men det har inget med jakt att göra eller inlärningsförmåga! det är inte en sämre precision i en grövre kaliber, är man rädd och blundar är skytten sämre inte vapnet eller kalibern, 7,62 är en av de vanligaste prickskytte kalibrarna i världen inte utan anledning.

Publicerat

Nybörjarn,

Några duktiga och erfarna hundförare/eftersöksjägare har i denna tråden delat med sig av sina erfarenheter, lita på mig de vet vad som krävs de har redan gjort alla de mistag som du har framför dig. En 222 kommer inte att lösa uppgiften på vildsvinen och det gör inte en Border i lina heller.

/Håkan H (som också har gjort en massa misstag)

Publicerat

Nybörjarn,

Några duktiga och erfarna hundförare/eftersöksjägare har i denna tråden delat med sig av sina erfarenheter, lita på mig de vet vad som krävs de har redan gjort alla de mistag som du har framför dig. En 222 kommer inte att lösa uppgiften på vildsvinen och det gör inte en Border i lina heller.

/Håkan H (som också har gjort en massa misstag)

+1

/Må

Publicerat

Att bli eftersöksjägare är inte en hobby, det är en profession!

Det är därför majoriteten av oss jägare som inte kan bli väckt varje natt, året om, överlåter detta fruktansvärt energikrävande och ibland farliga jobb till de ekipage som utan knussel åker ut och tar hand om alla viltskador i trafiken mm.

Eftersöksjägare som NS med flera skall man bara lyssna på och rätta in sig för den erfarenheten de sitter på vad gäller efterök är inget man själv funderar fram på en vecka direkt.

Eftersök är INTE en jaktsitation - det handlar bara om att förkorta ett lidande, om det behövs, och det med säkerhet baserat på erfarenhet.

Personligen anser jag att man skall ha minst 10 år som "riktig" jägare under bältet innan man börjar att fundera på att bli eftersöksjägare - och då skall man ha hundar till det också.

(med riktig menar jag inte någon som har en jaktvecka per år och sedan sitter på röven resten av året. 70+ jaktdagar per år är inte ovanligt bland många av oss.)

Nybörjarn - du får nog börja med att skaffa dig lite mer efarenhet inom jakten, samtidigt som du kan träna eftersökshundar, och vem vet vad som händer i framtiden.

Publicerat

@Petran

Det beror ju på vems byte man avser.

Vikt och storlek har betydelse men jänkarnas byte under vietnamnkriget handlade också om att det gick snabbare att lära värnpliktiga att skjuta med den klenare kalibern. Den som var verksam i försvaret när man gick från 7,62 till 5,56 vet att det gick snabbare när soldaterna skulle lära sig att skjuta med den nya kalibern (men detta var inte skälet till bytet, skälet var att ta rygg på nato).

7,62NATO är inte vanligast men den är vanlig för att den var NATO-standard

@Håkan H

Om du läser bakåt i tråden så ser du att jag insett att .222 inte är funkis. Jag är tillbaka ungefär där jag började och ska leta upp en billig cylinderrepeter i .308, 8x57 eller 9,3x57 (eller 9,3x62). Vad gäller 9,3 så är jag lite tveksam eftersom jag inte har skjutit med dem, men siffrorna på 9,3x57 ser ju bra ut.

Vad gäller hund i lina så tar jag dem på orden även om jag inte riktigt förstår varför det inte fungerar. Men jag får väl ringa efter en ställande hund om jag råkar på ett sådant eftersök.

Publicerat

@Wizard

Det är lite svulstig stämning i det här forumet, kanske beror det på mitt ödmjuka val av namn.

Flera stycken hoppar in och skriver självklarheter som framgår av det jag skrivit, som att jag ska skaffa hund eller att svch inte betyder att hunden kan sköta skarpa eftersök.

Jag har ju skrivit att jag skaffade en jakthund för två år sedan (= jag har jagat mer än två år antagligen mycket mer) och att jag tänkte börja gå eftersök tillsammans med någon annan om ett år eller så (= jag har då jagat i mer än tre år och tänker inte springa ut själv med en slangbella och frugans pappillon).

Men att man lyssnar på de som ska veta mer betyder inte (och ska aldrig betyda i några som helst sammanhang) att man slutar tänka själv. Den som har god erfarenhet av en verksamhet och vet att det brukar hända en viss sak kan oftast förklara varför det är på det sättet inte bara att det är så. Att då ställa frågan varför betyder inte att man ifrågasätter erfarenheten.

Nu är det ju så att det inte står eftersöksekipage i kö varje gång ett rådjur blir påkört, så att sätta krav på 10 års jakt minst 70 dagar om året verkar ju inte optimalt. Dessutom är ju inte ett normalt eftersök något rambo-företag direkt, däremot kan det såklart vara så att det ibland handlar om mycket svåra uppdrag som kräver mycket vana. Vana av eftersök borde väl då vara bättre än vana av smygjakt eller 30 år som passskytt?

Man kanske borde ställa de höga kraven på jägarna från början så att det inte blev så många eftersök.

Publicerat

Man kanske borde ställa de höga kraven på jägarna från början så att det inte blev så många eftersök.

Que? :blink:

Vad har det med trafikefterök att göra?

Publicerat

@Petran

Det beror ju på vems byte man avser.

Vikt och storlek har betydelse men jänkarnas byte under vietnamnkriget handlade också om att det gick snabbare att lära värnpliktiga att skjuta med den klenare kalibern. Den som var verksam i försvaret när man gick från 7,62 till 5,56 vet att det gick snabbare när soldaterna skulle lära sig att skjuta med den nya kalibern (men detta var inte skälet till bytet, skälet var att ta rygg på nato).

7,62NATO är inte vanligast men den är vanlig för att den var NATO-standard

@Håkan H

Om du läser bakåt i tråden så ser du att jag insett att .222 inte är funkis. Jag är tillbaka ungefär där jag började och ska leta upp en billig cylinderrepeter i .308, 8x57 eller 9,3x57 (eller 9,3x62). Vad gäller 9,3 så är jag lite tveksam eftersom jag inte har skjutit med dem, men siffrorna på 9,3x57 ser ju bra ut.

Vad gäller hund i lina så tar jag dem på orden även om jag inte riktigt förstår varför det inte fungerar. Men jag får väl ringa efter en ställande hund om jag råkar på ett sådant eftersök.

Så du menar att man inte bytte vapen utan bara kaliber, i närstrid som de flesta krig handlar om är ett lätt och snabbt vapen att föredra, man kan skjuta eldskurar, du kan inte ta dina fbu trick med dig på jakten, du kan fortsätta att jämföra äpplen och päron om du nu vill det, men du är helt ute och cyklar, att skjuta är inte att avfyra ett skott! du ska träffa målet också, för att pensionera kpisten och ak4 infördes ett enhetligt vapen och man tog olika fakta i betraktande, jag var med när vi bytte och vi hade kvar ak4 med kikarsikte över 5år, hade ak5 varit överlägset så hade vi monterat glorör på den, men den har inte samma förmåga! psg90 är 7,62x51(308win) det är inte samma sak som 7.62nato. 223rem är inte samma sak som 5,56x45nato, cal30 är en stor kaliber med många olika hylsor!

Vad får du allt ifrån? sitter du och gissar eller synar du lunarstorm/flashback och letar "fakta" måste faktiskt fråga om du har jägarexamen?

Publicerat

Vad får du allt ifrån? sitter du och gissar eller synar du lunarstorm/flashback och letar "fakta" måste faktiskt fråga om du har jägarexamen?

Profanum Vulgus perhaps?...

Publicerat

Nybörjarn,

För några år sedan hamnade jag i en situation som gjorde att jag var tvungen att börja förbereda mig för att kunna gå eftersök. Det handlar inte om trafikeftersök utan om jaktlagets egna tillkortakommanden. Tidigare experter i laget var av olika anledningar inte längre tillgängliga. Då mitt inledande ansvar i sämsta fall skulle kunna bli ett björneftersök så ville jag förbereda mig så gott det gick. Bl.a. handlade det ju då om utrustning.

Min trogna 6,5:a som egentligen är mer optimerad för toppfågeljakt, dvs lång, stor tub och kolv som passar bäst för liggande skytte, inte är det optimala vapnet för ett björneftersök letade jag efter något annat.

Det blev ett specialbygge på en Beretta SilverSable 9,3x74R. (Moddad av tidigare ägare inne på Torsbo) Var först tveksam till så grov kaliber men den är betydligt snällare än man kan tro.

Nåja, det jag skulle komma fram till var att jag gjorde ett litet test. Jag la upp två lerduvor. 1 på 10 m avstånd och en på 20. Sedan ställde jag mig med höger axel mot skjutriktningen varpå en kompis sa "GO" och tog tiden tills andra duvan spräcktes. Sedan kan du ju fundera på vilket krav du sätter på dig själv. Både tidsmässigt och hur många gånger i rad du skall klara det. Jag var tvungen att höja kolvkammen något för att klara det med gluggen monterad. (Och skjutrer som en kratta med öppna...)

Hur som helst. Det jag vill ha sagt är att den här typen av snabba skott är betydligt viktigare att kunna hantera i en eftersöks situation än vilken kaliber du väljer. Jag anser alltså att vapnets tillpassning och val av riktmedel är betydligt viktigare än om du väljer 30-06 eller 9,3. Dock är jag lite tveksam till 6,5:an. Jag använder den gärna vid vakjakt eller på öppna pass. (Oavsett om det är älg, rå, gris eller björn) Men för ett eftersök där det kan bli lite taskiga vinklar och krävas extremt snabba skott så väljer jag dubbeln.

Hoppas det här hjälper något. I övrigt så kan jag bara råda dig att ödmjukt ta till dig så mycket som möjligt av den erfarenhet som finns här på forat. Det finns en bunt eftersöksjägare här som har väldigt stor erfarenhet. (Jag är inte en av dem)

Sedan är det kanske inte samma sak som att de har facit i alla situationer. Men det är nog å andra sidan få av dem som vill påskina...

Publicerat

@Pertan

Ak5 är det väl inget fel på. Men du missuppfattar mig. Jag var emot kaliberbytet och tycker fortfarande att det är ett ganska dåligt val. Men för syftet, att vara NATO-kompatibla så funkar det och soldaterna lär sig att skjuta bättre med den än med 308.

(7,62NATO och .308 win är utbytbara och i princip samma sak, psg90 (och L96A1) är i 7,62 NATO)

Men detta har som sagt lite med jakt att göra, förutom att militära jaktskott är utbytbara mot snabba skott när man jagar.

@Wizzard

Varför så otrevligt bemötande? Jag tror inte att jag är mer obildad än vad du är.

Jag kommer hit och frågar om råd men får bara en massa överlägsna och otrevliga svar.

@henke67

Tack för råden.

Kalibern är som sagt inte för mig på grund av priserna. Men övningen låter intressant, varför valde du 10 och 20 meter? Att verkligen öva in tiden på andraskottet blir ju dessutom viktigare med en repeter eftersom det är lite teknik i sig självt att kunna repetera utan att förlora målet.

Jag tar såklart åt mig vad som sägs. Men jag har lite svårt med överlägsen och otrevlig attityd (och "att-men-inte-varför-påståenden"). Det är så tröttsamt i jakt-sammanhang att alla vet allt bäst och allt är som de tycker och alla har alltid jagat mest och skjutit mest. Jag drar mig för att (råd)fråga eller diskutera med andra jägare just för att man möts av denna inställning, jag tänkte att en plattform för diskussion skulle vara annorlunda. Lite ödmjukhet även från de som anser sig veta och kunna svara skulle vara trevligt, och inger också mer respekt för deras kunnande.

Publicerat

Nybörjarn,

detta är det snälla forat, där alla bryr sig om och ger råd som faktiskt är att lita på och där man faktiskt bryr sig om den man ger råden till.

Den av dig uppfattade stämningen är enbart en respons på ditt sätt att relatera till andra,

ja du vet som i verkliga livet.

Hur var det nu, ville du veta saker eller bara berätta för andra om vad du vet?

Det enda råd jag kan ge dig är det att för att spara din hunds liv/hälsa och ev även dig från kroppslig skada, läs alla trådar om eftersök och dra slutsatser därav.

Eftersök är en farlig verksamhet där det främsta vapnet och skyddet är den egna kunskapen parat med erfarenhet, jag saknar båda dessa delar och således varken orsakar jag eller utför jag eftersök.

/Christian

Publicerat

@Christian N

..? Vad är det jag har försökt lära ut?

Det enda jag har opponerat mig om är ju om kaliber påverkar skyttens förmåga, där har jag kunskaper och erfarenhet nog att råda de flesta (men det finns såklart massor av människor som vet mer). Jag är inte känslig för rekyl, jag är inte skotträdd och jag är en ganska välväxt kille, men jag märker skillnad. Jag har skjutit mer 7,62 än 6,5 och skjuter ändå bättre med 6,5. Jag har också märkt samma skillnad på andra och dessutom är det fullt logiskt.

Av någon anledning så tolkas detta som att jag har uppfattningen att jag kan allt och att jag anser mig veta bättre i alla frågeställningar. Detta ger känslan av en nedlåtande och känslig attityd. Men men.... det var ju inte tjafs om vem som var coolast och hur man uppförde sig jag var ute efter så det kanske kan läggas ner med det.

Publicerat

Om du läst mina inlägg från början så hade du också förstått att jag rekomenderade ingen särskild kaliber, utan att man skulle välja den som passade en själv bäst, jag väljer hellre en grov kaliber dock har jag aldrig nämnt vilken, det var du som jämförde 950JDJ med 6,5x55, det är du som påstår att grövre kalibrar har sämre precision utifrån ditt papptest som referens.

Ödmjukhet! när du får råd så går du i försvar med osammanhängande uppgifter och påtalar att alla har fel, du har ju inte ens provskjutit en 9,3!

Du svara på ett sånt sätt att jag undrar fortfarande om du har tagit jägarexamen! din kunskap om vapen ligger på m16 ak5 stadiet, har du skjutit med en psg90?

Publicerat

Lider ni alla av påsktraumatisk stress eller? :)

Självklart är en 222rem det bästa till eftersök och en pappilon den enda rätta hundrasen.

Tomtar på loftet och troll på forumet...

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.