Publicerat April 27, 201115 yr tjenare. efter mycket funderande så har min remington i 308 bytts bort mot en Sako AII hunter i samma kaliber som jag hämtade härom veckan men har lite problem med den, den skjuter som en kratta. varit på banan två gånger med den och bränt kanske 50 jaktmatch och får verkligen inte ihop några träffbilder.. började på 80 meter och i varje serie stack det iväg någon kula och då oftast i sidled och oftast till höger om "huvudgruppen" upp mot 15- 20 cm. obs det jag kallade huvudgruppen var samlingen oxå kass i. detta var första gången på banan och jag gick därifrån med ont i magen andra gången så började jag på 80m och prövade nu även i ett sånt där skjutstöd som du lägger bössan i och det gick ungefär som sist.. la mig på 40m på banan och sköt men det gick inge bra det heller, spridning på över 5 cm, fick väl ihop någon men det kändes som slumpen. sköt bara två skott åt gången där. värmespridning ska det inte vara då jag testat att vänta ordentligt mellan skotten. först vill jag reda ut en sak om sakos modeller, jag vet att det är en AII för det står det på lådan och jag vet att det är en hunter, men är AII och 591 samma modell eller är AII en modell inom 591 eller är det två olika modeller? jag tror att det är något problem med att pipan ligger an mot stocken nämligen men när jag kollar pdf-en på sakos gamla modeller så kollar jag på 591 och där står det att pipan ska ligga an. har ni samma åsikt där? min pipa ligger emot typ 6 cm in på framstocken framifrån och betydligt mer på ena sidan av stocken har jag kommit fram till när man kollar på träet där inne. vek en bit papper ocl la under främre delen av lådan vid skruven så att pipan höjdes lite, nu kunde jag dra en pappersbit hela vägen även om det kärvade lite just där sex cm in.. så frågan här är väl om pipan ska ligga emot eller inte och vad jag ska göra för att lösa problemet? jag ska slänga in några bilder med om jag lyckas med det. tacksam för svar, Emanuel
Publicerat April 27, 201115 yr Hej Ajdå...så skall det inte vara med så ädelt finsk järn... AII är sista inkarnationen av Forester-lådan L579 kan man väl säga. M591 är lådan som kom efter AII och på den används lite grövre tillyxade dimensioner anpassade efter att kunna tillverkas i CNC-maskiner. AII:an är i mina ögon en mycket fin låda...färdigutvecklad och sista handen på den har lagts av de skickliga oljiga händerna hos vapensmederna i Riihimäki...Sako när de var som bäst...inte någon dussinfräst färdigprodukt Pipan på mina två AII:or är friliggande...börja där! Nästa steg är att kolla stocken efter sprickor...kolla runt lådskruvar och bakom rekyldymlingen...och kanske att plastbädda. Att du redan gjort rent pipan ordentligt med kopparlösare förutsätter jag Sen är det ju en bössa med dryga 20 år på nacken...pipan kan ha varit med om en del...(men ganska osannolikt att den skulle vara slut)
Publicerat April 27, 201115 yr Nå, jaktmatch är jaktmatch och det är ingen nyhet att det produceras flyers... Flyers beror inte ofta på bössfel utan på att laddningen i sig inte är 100%:ig med pangen. Dock kan skit händ om pipan inte är friliggande. Är pipan kass så märks det ganska snart. Handladdat är medicinen i dom flesta fallen. /Robban
Publicerat April 27, 201115 yr kompisens 308 började beté sig så där och i hans fall var pipan slut efter för mycket varmskjutning på banan ...
Publicerat April 27, 201115 yr kompisens 308 började beté sig så där och i hans fall var pipan slut efter för mycket varmskjutning på banan ... Nu var jag allt snabb i vändningarna, läste inte riktigt ordentligt. 5cm på 40m är ingen höjdare alls. Hur gammal är pangen, kanske dags för en ny pipa trots allt? EDIT: Dra ur pipkanalen med grovt sandpapper lindat runt en rundstav och frilägg pipan, funkar inte det så är det antagligen dags och kolla pipan. /Robban
Publicerat April 27, 201115 yr Oj vilken pärla...den ser ju otroligt fräsch ut till det yttre...blånering i toppskick. Svårt tänka mig den skulle vara slutskjuten och fortfarande ha det yttre skicket Men det fina skicket kan ju också vara en brasklapp...kanske långt mellan skjuttillfällen och då även rengöringar. Stått i något vapenskåp i fuktig källare...rost inuti pipan!?? Gör som Robban säger ovan...sandpapper runt en rundstav och frilägg pipan ordentligt. Se sedan till att lådskruvarna är dragna bra...dvs "lagom" mycket och draget växelvis. Provskjut och återkom...
Publicerat April 27, 201115 yr Hur bra skjuter du med andra bössor? Kan vi avfärda "skit bakom stocken"? 5 cm på 40 meter låter ju rätt extremt. Är kulorna ens stabiliserade?
Publicerat April 27, 201115 yr Nu är det visserligen en hel del experter i denna tråden men jag slänger iväg ett long-shot ändå... Du har ingen skada på mynningen? Jag har sett en del överenergiska lirare rocka loss med läskstången via mynningen som och ovacker kröning som resultat... Får du samma resultat med öppna riktmedel? (för att eleminera montaget & siktet) Lycka till!!!
Publicerat April 27, 201115 yr Min första tanke var kikarfästena det är dem som brukar trilskas när en Sako skjuter dåligt. Men ser att det sitter opti-loc basemont på bössan och det är bra fästen kolla att dem är rätt monterade och ringarna dragna ordentligt. Den spridning du har kan knappast bero på sliten pipa eller ej friliggande, jag gissar att något är löst. Har du ljuddämpare monterad prova utan.
Publicerat April 27, 201115 yr Författare tack för era ordentliga svar! -bössan är rengjord efter konstens alla regler med shooters choice och sweets, och jag har svårt att tro att den är slutskjuten med det skicket den har.. men kan ju inte säga säkert. ska kolla över kolven lite nogrannare efter sprickor och sånt trevligt -vad gäller handladdning så ligger jag precis i startgroparna för det, men eftersom jag inte gjort det något innan så känns det inte bra att börja nu när jag inte säkert vet vad felet i denna precisionsekvationen är, att jag skulle skjuta mina första handladdade skott i den känns som det blir ännu en faktor som kan bli fel om du förstår vad jag menar. kom förresten på nu att jag sköt fem skott med normas nosler partition i den då jag ska ha annan ammo nu och ville bli av med dom, dom gick ungefär lika illa som j-match. -får hålla tummarna för att det inte är så att den gått för varm.
Publicerat April 27, 201115 yr Den spridning du har kan knappast bero på sliten pipa eller ej friliggande, jag gissar att något är löst. Benägen att hålla med Frilägg pipan ändå...det skadar inte. Optilockfästena är ju bra...men kolla att ringarna är ordentligt fastdragna i baserna (skruv på undersidan baserna). Men kanske också prova ett annat kikarsikte (eller skjuta över öppna riktmedel) för att utesluta krångel med detta. Trijicon är ju fina grejjer...men Murphy finns ju alltid där...
Publicerat April 27, 201115 yr -får hålla tummarna för att det inte är så att den gått för varm. Jag är skeptisk till det. Har varit aktiv vid skjutbanor som funktionär under hela mitt vuxna liv. Visst tar klubbstudsarnas pipor slut så småningom...men de håller ihop i MÅNGA år...och den misshandel de utsätts för i form av varmskjutning och undermåliga rengörningar är som regel REJÄL Så du kan nog sova ganska gott ändå m.a.p detta
Publicerat April 27, 201115 yr Benägen att hålla med Frilägg pipan ändå...det skadar inte. Optilockfästena är ju bra...men kolla att ringarna är ordentligt fastdragna i baserna (skruv på undersidan baserna). Men kanske också prova ett annat kikarsikte (eller skjuta över öppna riktmedel) för att utesluta krångel med detta. Trijicon är ju fina grejjer...men Murphy finns ju alltid där... Precis tyvärr verkar bössan sakna öppna riktmedel, jag skulle börja att kolla hur kikarfästena sitter. Är dem monterad av en vapenhandlar kan allt hända har sett många exempel på det Kolla så att ringarna är dragna i basen och att den bakre ligger emot rekylstoppen och har du en annan kikare att testa kan du montera den när du kollar upp fästena för att utesluta att siktet är trasigt.
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Nu var jag allt snabb i vändningarna, läste inte riktigt ordentligt. 5cm på 40m är ingen höjdare alls. Hur gammal är pangen, kanske dags för en ny pipa trots allt? EDIT: Dra ur pipkanalen med grovt sandpapper lindat runt en rundstav och frilägg pipan, funkar inte det så är det antagligen dags och kolla pipan. /Robban ska frilägga pipan som du säger och hoppas att det hjälper!
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Oj vilken pärla...den ser ju otroligt fräsch ut till det yttre...blånering i toppskick. Svårt tänka mig den skulle vara slutskjuten och fortfarande ha det yttre skicket Men det fina skicket kan ju också vara en brasklapp...kanske långt mellan skjuttillfällen och då även rengöringar. Stått i något vapenskåp i fuktig källare...rost inuti pipan!?? Gör som Robban säger ovan...sandpapper runt en rundstav och frilägg pipan ordentligt. Se sedan till att lådskruvarna är dragna bra...dvs "lagom" mycket och draget växelvis. Provskjut och återkom... visst är den fin ska bara få den att skjuta fint med. pipan var i bra skick vad jag kunde se, kollade mot en lampa hos handlaren tyckte det blänkte överallt
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Hur bra skjuter du med andra bössor? Kan vi avfärda "skit bakom stocken"? 5 cm på 40 meter låter ju rätt extremt. Är kulorna ens stabiliserade? jag ska väl inte påstå att jag är en speciellt bra skytt men med min remington jag hade så gick det väldigt mycket bättre. en nackdel med denna bössan tycker jag är bakkappan som när man lutar sig framåt "sticker" med övre delen in i axeln vid skott när man sitter/ligger och har ju skjutit i t-shirt båda gångerna så det gör ju inte mig till en bättre skytt precis..
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Nu är det visserligen en hel del experter i denna tråden men jag slänger iväg ett long-shot ändå... Du har ingen skada på mynningen? Jag har sett en del överenergiska lirare rocka loss med läskstången via mynningen som och ovacker kröning som resultat... Får du samma resultat med öppna riktmedel? (för att eleminera montaget & siktet) Lycka till!!! har inga för ögat synbara skador iallafall. men kröningen är inte försänkt något knappt i pipan och den kan ju klart ha fått sig någon smäll
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Precis tyvärr verkar bössan sakna öppna riktmedel, jag skulle börja att kolla hur kikarfästena sitter. Är dem monterad av en vapenhandlar kan allt hända har sett många exempel på det Kolla så att ringarna är dragna i basen och att den bakre ligger emot rekylstoppen och har du en annan kikare att testa kan du montera den när du kollar upp fästena för att utesluta att siktet är trasigt. jag har dom öppna kvar, eller ja det främre sitter fortfarande kvar på pipan det andra i en påse. men detta kanske kan vara en del av problemet för jag har inte känt på några skruvar på kikarfästena eftersom jag inte har insex hemma, men ska ta hem verktyg från jobbet imorn. handlaren monterade över siktet från vapnet jag bytte in och han ska även ha skjutit in det med oryx i 50m tunnel. fick en lapp på den inskjutningen, två skott sköt han. har svårt att tro att jag har sabbat något på bössan sen dess så det var nog mest slumpen att han satte det andra skottet där det skulle..
Publicerat April 27, 201115 yr Författare ska känna över alla skruvar och om nån känns dåligt dragen ska jag till banan och prova, annars tar jag och frilägger pipan. skit att detta kommer i vårbrukstider då man egentligen ska lägga all vaken tid i en traktor och sen ta några av sovtimmarna till att vaka gris
Publicerat April 28, 201115 yr "Skit bakom stocken" kan vi avfärda direkt då även jag fick prova en smäll, och den satt inte där den skulle. Om du inte får ordning på det så kanske du skulle ta och återvända till handlar'n, är bössan kass eller nåt knas med kikarfästena så får det bli hans huvudvärk. Kan du ju passa på och köpa dig en Husqvarna istället också.
Publicerat April 29, 201115 yr Du har köpt en mycket fin bössa. Att pipan skulle vara utskjuten är osannolikt. Inte omöjligt - men osannolikt. Det krävs ett ganska intensivt hamrande för att döda en .308 pipa och det skulle du ha märkt vid det här laget, även på fler ställen än bommarna. Mitt tips är framstocken och bäddningen. Jag köpte själv en L579 Forester för några år sedan. Tanken var att använda systemet som grund för ett custombygge. Framstocken var tunn och låg hårt mot pipan. Innan den nya laminatkolven blev klar så frilade jag pipan och plastade orginalstocken. Vips, så sköt studsaren jämnt och fint. Så frilägg pipan och låt plastbädda kolven... Optilock är suveräna, rätt monterade. Alla skruvar ska dras ordentligt men inte överjävligt. Då förstör du insexskruvarna bara. Kolla även skruven mellan klacken och ringen. mvh Danne
Publicerat April 29, 201115 yr Just det - såg nu att du också nämnde kröningen. Den var obefintlig även på min orginalpipa. Rätt obegripligt på en så i övrigt välgjord bössa... Jag lät göra en ny 14 graders kröning. Det gjorde varken till eller från, men kändes säkrare. Dra skruvarna på montaget, plastbädda och frilägg. Sen ska det fungera. //Danne
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare okey liten uppdatering här, har frilagt pipan med rundstav och slippapper och har nu nästan en mm mellan pipa och stock utmed hela pipan, kikarfästena är dragna men det var ingen skruv som va dåligt dragen tyvärr hann det bli kvällen innan jag hann till banan.. nån fråga till här som sagt så trivs jag inte med bakkappan på bössan och den skulle egentligen behöva vara lite längre med, har förstått att det inte är någon skitgrej att ta bort originalet då det sitter med både lim och stift eller hur det va. några tips om var man hittar en ny bakkappa som passar?
Publicerat Maj 3, 201115 yr Apropå slutskjutna pipor..Jag sköt björnprovet ifjol med en av skytteklubbens 6,5:or. En 1900 vill jag minnas att det var. For efter jobbet och ville inte ha studsaren liggandes i bilen under dagen utan det fick bli lånebössa. Döm om min förvåning när bössan spred från arslet till nosen knnästående på 40 meter. Till slut slog tom kulorna i backen och gick på tvären in i pappbjörnen. Undrar hur många skott som passerat genom det loppet genom åren? Den bössan var dock inte på när lika fräsch som Sakon i denna tråd skall tilläggas..Hoppas att du får rätsida på bössan..