Publicerat Maj 8, 201115 yr Författare varit på banan ett par gånger nu efter jag frilade pipan. träffbilderna har krupit ihop ordentligt men det är ändå något som inte stämmer, det verkar som om träffbilderna förflyttar sig. tuschpennan va tyvärr lite dålig. först sköt jag lite på en annan tavla och försökte få ihop träffbilder och skruvade, då följde skotten snällt efter hur jag skruvade. sen sköt jag två jm på tejpbiten B med hyfsat resultat, tejpen är ca 15x15 mm. då tog jag två oryx på C varav det första tog som jag ville, men det andra kröp 6-7 cm åt sydväst.. blev två oryx till på tejp A som är den översta, men dom skotten är dom som ligger i höjd med jm på tejp B men oryxen ligger då till vänster. sköt sist två jm på tejp A som tog till vänster/under tejpen. det är detta som känns mest oroande att jaktmatchen flyttat sig från att ligga över till att ligga där jag sköt dom två sista. jag har alltså inte skruvat något på siktet medans jag sköt skotten på bilden. känns som att jag behöver testa med ett annat sikte?
Publicerat Maj 9, 201115 yr Lät du plasta systemet också? Det kan vara spänningar mellan system och stock när träffarna dansar omkring på det sättet. Men sen - skjutteknik, typ av skjutstöd, rekylupptagning... Foresterns orginalkolv är tunn och kantig, och personligen tyckte jag att den var rätt svårskjuten i bänken och hopplös i liggande. (OBS, med detta menar jag INTE att du gör fel i skyttet, men det är värt att nämna i alla fall) Det är inga problem att byta till en gummibakkappa, men låt en vapensmed göra det för att få det snyggt. Och så beställer du en plastning i samma veva. mvh Danne
Publicerat Maj 9, 201115 yr Detta är ingen kritik, men ovan är det för få skott för att se annat än en kombination av skyttens förmåga tillsammans med vapnets, jag kan inte säga att jag ser några brister alls i hur pangen fungerar nu, du handikappar dig själv med att inte skjuta på en riktig tavla, att inte skjuta i varje fall 5 skott i långsam takt mot en riktpunkt samt att hålla på och byta ammo hela tiden. stanna vid en ammo, skjut 3x5 skott på 3 eller fem eller 15 riktpunkter på en eller flera A4 tavlor, gör inga justeringar och kassera/räkna bort skott som du kände var kassa avfyrningar mm. lägg sedan samma träffbilden till en och samma och se om bössan sprider, allt under 25 mm är tokbra, under 30-35 mm är godkänt äver 35 mm är det forfarande en del som du har att fnula på med pangen, skytten, optiken. -Om man har kvalitetsgrejer är det nästan alltid skyttens förmåga som begränsar resultaten, man kanske inte vill inse att så är fallet men det är det. /Christian
Publicerat Maj 12, 201115 yr Haft några sakobössor men bara 1 som sköt som en kratta, plastbäddad o allt. 2dm tydde på att pipan började bli sliten men efter en tur i polarns laddbod och med test av olika kultyper så kom vi ner på 18mm, snacka om att det där onda i magen släppte
Publicerat Maj 16, 201115 yr Jag har haft precis samma problem med min zoli 9,3. Problemet var att bössan var inte korrekt inskjuten. Min bössa var inskjuten av en skjut instruktör. Jag skött in den själv efter de. Skjut in bössan igen "SJÄLV" Den som skött in din bössa skött 2 skott, När skött han kontroll bilden? Rengör bössan innan du åker till banan så försvinner oljan i loppet. 5 skott minst, SÅ hittar du bilden garanterat.
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare tack för alla svar! efter ett antal skott på banan nu så börjar jag bli nöjd.. det är inte bara siktet som ska skjutas in med bössan utan jag ska med göra de bössan åker på plastbäddning och byte av bakkappa på torsbo inom kort, efter det så börjar jag dra iväg egna skott med den och då ska förhoppningsvis skotten sitta precis där dom ska.
Publicerat Maj 18, 201115 yr Finns minst lika bra om än kunnigare folk i trakterna av Växjö som kan hjälpa dig med det. Plastbäddning och bytet.
Publicerat April 16, 201214 yr Om det är någon tröst skulle jag skjuta in min nya Sako 85 SS med Zeiss idag. Samma fenomen. Först nästan 30 cm fel på första skotten och missade tavlan t o m och när jag sen efter diverse skruvande låg rätt så spred sig träffbilden nästan 10 cm på 80 m. Har nu demonterat siktet (Warne fästen) och satt ihop allt igen med diverse justeringar. Allt är draget ordentligt och jag kan inte skylla på sliten pipa. Vi var två som sköt med samma problem. Löser det sig inte då så tillbaka till affären. Nytt Zeiss borde det ju inte va fel på heller. Sköt totalt 20 skott idag och väntade på att pipan skulle svalna. Laminatstock f.ö.!