Publicerat April 27, 201115 yr Jag börjar med att be alla svenska handlare om ursäkt för att jag hänvisade eventuella kunder till USA eller något annat billigt land. Jag har faktiskt handlat hemma också och är imponerad av kunskapen. Även servicen och viljan att svara på frågor och diskutera är god (hos nästan alla). Det finns för det mesta prylar och reservdelar hemma vilket är bra. Men, handla i USA är ca 30% billigare om man har otur.... Med en låg dollar och tur med posten kan förtjänsten bli bättre. Posten är dyr och det är inte våra försäljares fel. Kostnaden för frakt och postförskott i sverige är många gånger lika dyrt som frakten från USA eller Europa. Skillnaden är att om grejorna kommer från US knackar någon på dörren och lämnar prylarna. Kommer de med posten får jag ta bilen eller cykeln en mil till OKQ8. Jo, det tar lite längre tid över halva jorden. Prylarna är inte så dyra där borta. Här hemma måste det till frakt, tull, moms och förtjänst innan jag kan handla prylarna. Det är ok att våra handlare ska tjäna på det de gör. Säger inget om det. Skulle folk inte vara sjuka, cykla omkull och krocka skulle ju inte jag heller tjäna pengar. Fan, att jag inte kan lägga på lite förtjänst bara.... Har jag tur (!) vilket jag haft de flesta gånger. Missas tull och moms. Jag betalade moms och tull på mina pilar men det är allt. Sikte Truglu RR TFO -480 kr, Pilar Viper pro 300 12st 400 kr, Min g5 hylla 300 kr, Octan stab 200 kr, Carter Quickie 500 kr och en demobåge PSE Bowmadness för 2600 kr Totalt med frakter ca 5000 kr. För två år sedan betalade jag över 10000 för en betydligt sämre Bear-båge med tillbehör och pilar. Min Carter-releaser kostade 1200 kr här hemma och 75 dollar i USA. Helt klart kan man spara pengar på att handla utomlands. Det jag har sparat på min nya båge nu i vår kan jag köpa en till för. Jag har råd att prova mer prylar. Ja, jag går miste om en personlig service och kunnandet. Bor man i Östersund med 42 mil till närmasta butik så är man i princip utelämnad till kompisar och sig själv ändå. Jag har varit i kontakt med flera firmor i USA med frågor, problem och reklamationer och upplever inte speciellt stora problem med det. Jag vet att jag inte kan förvänta mig någon hjälp från handlare här hemma som bara fixar med saker de sålt själva. Behöver jag hjälp här är jag beredd att betala för den. Om det bara gällde några hundralappar hade jag handlat här hemma men det gör inte det. Jag kan i princip prova dubbelt så mycket prylar för samma pengar (om jag fortsätter att ha tur). För mig är det mycket pengar. Allt snack om farliga Rambos, motorcyklister, ansvar, körkort och idioter hör hemma över allt (men ändå inte). Ja, det finns oförsiktiga människor som gör idiotiska beslut över allt. I mitt jobb ser jag dem nästan varje dag (trotts att de har körkort). På jakterna bomskjuter oförsiktiga jägare lika väl som motorcyklisterna brakar ut ibland träden i för hög hastighet. Det spelar väll ingen roll om man köper pilbåge i USA eller motorcykel i Tyskland ? Självklart är det skiten i handtaget, på sadeln eller i pedalerna som måste ta eget ansvar. Dock har jag inte märkt att det skulle vara bättre i trafiken trotts alla svenska motorcykelaffärer, körkort, trafikregler och poliser. Kan inte tänka mig att det skulle ploppa upp fler pilbågsidioter för att jag pratar om USA. Jag tror inte att det spelar någon roll var man köper sin båge.
Publicerat April 27, 201115 yr Inget fel i att köpa grejer billigare få bra service(i många fall bättre). Inget alls att skämmas över att man vill spara nån krona. Måste man då handla utomrikes så är det ju bara göra det. Är själv inte speciellt intresserad av att gynna handlare/grossister/importörer/generalagenter eller vad det nu kan vara om jag inte behöver.
Publicerat April 27, 201115 yr först og fremst. å anbefale noen å ha tur, blir vel litt dumt i utgangspunktet. hvis man skal ta denne diskusjonen, så bör man i hvert fall se på hele regnestykke slik den skal väre. kan du legge ut et regnestykke som er inkludert toll og moms? hvor mye hadde det du har kjöpt kostet da? slik at jeg vet hvor mye det kan koste meg, om jeg ikke skal belage meg på å ha tur... det at bågen var demobrukt må også med i regnestykke. demobågar selges billigere her i sverige også. du kan ikke sammenligne en demobåge i USA med en ny båge i Sverige. jeg mener, det er vel kjekt å vite... eller hva?
Publicerat April 27, 201115 yr jeg velger å gjöre en liten "kopy/paste" på innlegget mitt fra en annen tråd: "om du absolut MÅ krangle, så bör du bruke riktige argumenter... farlige bågägare och farlige motorcykelägare er vel ikke helt en sammenligning, bl.a. för at bågen utan motor er ikke licensbelagt. bågen med motor er "lisensbelagt". eller du kan jo kjöre utan körkort. men sist jeg sjekket var det straffbart. man SKAL gå gjennom et kurs for å bruke noe så farlig som en motorcykel eller en bil. om oppläringa på körkort er bra nok eller ikke er en annen diskusjon. at det finnes mange idioter ute i traffiken er vi vel alle enige om. men det gjöres i hvert fall et forsök på å gjöre dem ansvarlige sjåförer. man gir dem den informasjon og kunnskap man kan, för man sender dem ut i traffiken. hva personen velger å gjöre med den kunnskapen får ikke vi gjort noe med. men vi har gjort et forsök du snakker om å ikke en gang pröve å gjöre folk ansvarlige... for den saks skyld så er det ingen her som har sagt at det er bågen som er farlig. det er personen som har den i hånda som er potensielt farlig... om du kan jobben din så bör du vite at det ikke er motorcykelen som er farlig heller. det er personen som kör den. eller hur?? men å anbefale alle (også amatörer som ikke vet nok) å kjöpe våpen i utlandet er nödvendighvis ikke lurt. for du må huske at det er et våpen vi prater om her. ikke et kjöretöy. (jada, jeg vet at et bil er et våpen i de riktige (feile) hendene...) det er en smule skillnad på ski og et våpen. er du ikke enig? eller en cyckel og et våpen? la oss ta en annen sammenligning. ville du ha anbefalt hvem som helst å kjöpe ei hvilke som helst haggle fra USA bare fordi den var et par hundre kroner billigere? (om den ikke var licensbelagt naturlighvis) en annen ting vi må huske er at vi som elsker denne hobby og vil bruke båge som et jakt våpen, "lever på en tynn tråd" å få dette akseptert som en jaktform er like rundt hjörnet og vi må trå varsomt og ansvarlig. en liten fel fra en fel person, så er allt arbeide som er gjort her i Sverige bortkastet. vi har et ansvar på å videreföre seriösitet og kunnskap videre på en korrekt måte. om du er bare litt seriös på dette med bågskytte/jakt, så må du da vel väre enig i det??? du er tydelighvis en aktiv mann. selv så driver jeg bl.a. med basehopping, klatring og dykking. her i sverige og norge, er det heldighvis veldig vanskelig å få kjöpt seg utstyr for å hoppe base sånn helt uten videre. folk som har slikt utstyr å selge er seriöse nok til at de selger först når de vet du er seriös. når de vet du har nok fallskjermerfaring til å gå videre til neste steg osv. i statene er dette noe annerledes. det er egentlig veldig lett å få kjöpt seg en baseskjerm. mener du det er riktig av meg å anbefale hvem som helst å bare kjöpe seg en fallskjerm som er laget for å hoppe fra byggninger og master? uten å i hvert fall å pröve å få personen til å skaffe seg den kunnskap og erfaring som behöves for å utöve denne sporten så trygt som mulig?
Publicerat April 28, 201115 yr Jag börjar med att be alla svenska handlare om ursäkt för att jag hänvisade eventuella kunder till USA eller något annat billigt land. Bra att du startade en egen tråd om detta. Det blev lite av trådkapning i tråden om vilka pilhyllor vi skjuter med. Jag modererade din rubrik. Ändrade ordet På JS begäran till uppmaning. För det var just en uppmaning om att skapa en ny tråd i detta ämne och inte kapa en befintlig tråd det gällde. Att skriva "på begäran" låter som om jag skulle ha beställt denna tråd av dig.
Publicerat April 28, 201115 yr För två år sedan betalade jag över 10000 för en betydligt sämre Bear-båge med tillbehör och pilar. Handlaren som du köpte prylarna av blev lite sur över att du far med osanning på detta forum. Du betalade inga 10 000 kronor för dina grejer. Jag har tagit del av fakturan för dina prylar och det ser ut som följer: Pilbåge Bear Truth1 4.500 kr Pilhylla Whisker Biscuit QS 500 kr Koger Ridge Hunter Quiver 1 piece 600 kr Sikte TR V-drive 1.400 kr Stabb Shock Stop 400 kr 12 st kompletta pilar Blast 350 med tavelspettsar 995 kr Frakt 200 kr _______________________ Summa 8.595 kr Kan direkt notera att du fått ett bra paket pris! Sen kan du inte påstå att Bear truth 1 skulle vara en dålig båge. I detta fall hittas förmodligen felet hos dig. Du har inte lärt dig att skjuta än. Jag har en PSE Omen som gör över 300 fot per sekund och fick trots det stryk på en jaktstig i stockholm den 16 april av min polare som vann hela tävlingen. Vi sköt 190 poäng båda två. Han spöade mig med futtiga 3 tioettor mer. Han skjuter också Bear truth 1 av samma årsmodell som du. Så lär dig att skjuta först och klaga sen på pilbågen. Om du vill kan du ta din nya båge och prova att skjuta en tävling mot min polare. Han skjuter bättre med sin Bear Truth än vad du gör med din nya och bättre båge. Jag har beställt många gånger från USA och kommer säkert att beställa fler gånger. Men skillnaden mellan nybörjare och oss som kan det här med bågar är att vi inte behöver sitta i telefon hos våra lokala handlare och be om hjälp när det skiter sig. Det är den hjälpen man betalar lite för när man som nybörjare köper sina grejor lokalt. Egentligen skulle alla våra kvarvarande handlare inrätta ett betalnummer för säg 19 kr i minuten för all support till de som handlar utomlands och tror att de kan ringa och få gratis tips på hemmafronten. Om du ska räkna på skillnaden mellan att beställa från USA och köpa här hemma så kan du åtminstone skriva sanning i dina inlägg. Det är nästan att man själv funderar på att inrätta ett betalnummer för support! Så många timmar som man genom åren suttit i telefon med massor av skyttar. Hade man fått 19 kr minuten så hade man varit ganska rik vid det här laget!
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Det är helt riktigt att jag betalade 8600 för bågen och prylarna som satt på. Lägg sedan till avtryckaren för 1300 från Anders så blir det ca 10.000 kr. Ber verkligen om ursäkt om jag var lite otydlig där. Jag tycker inte att Kent behöver bli sur över det jag skrev. Jag gick till honom för att jag ville ha en båge som jag kunde skjuta med. Han satte ihop den och trimmade in den så den gick perfekt. Det är helt ok att han tjänade pengar på sakerna och servicen för han gjorde ett bra jobb. Jag ringde verkligen runt och kollade marknaden bland alla (3) försäljarna och han var billigast och mycket trevlig och tillmötesgående. Alltså, sura inte till nu ! Jag har pratat mycket med Kent och har verkligen respekt för både hans bågkunnande och jakterfarenhet. Han kan ändå inte förneka att det han sålde till mig är dyrare i sverige än i usa. Men, jag vet om det och har inga problem med att han tjänade pengar på mig. Är helt medveten om hur det fungerar. En sämre båge !? Ja, smaken är ju som baken men den nya är snabbare, lättare, mjukare att dra, enkelt ställbar draglängd och tystare. Om det är just det som är bättre är kanske upp till var och en att bestämma men i alla fall. Bear-bågen var/är ju något (2) år äldre. Jag beskyller inte Kent för att medvetet ha sålt något dåligt till mig. Prylarna kostade ju 10000 och det var de han hade. Motsvarande (ock kanske lite vassare) saker är billigare om man kan ta dem från där borta. Hur som helst så är det det här jag har att jämföra med och så ser priserna ut. 10000 här hemma och 5000 där borta (med lite tur !!!). Flera prylar jag köpt har varit "bara" svarta och på rea. Kanske håller ner priset men så mycket rea syns sällan i sverige och det kanske också gör sitt till. Vi får liksom aldrig samma överskott här och kan inte göra klippen på samma sätt. Jag har verkligen inte för avsikt att köra alla svenska handlare i konkurs. Men efter reaktionerna på forumet verkar det bara vara jag som gör något så hemskt som att köpa saker själv från USA och då blir det ju inget störe problem. Eller, så gör fler det men ingen vill tala om det. I så fall har jag avslöjat något dumt och skall inte skriva mer......
Publicerat April 28, 201115 yr 10000 här hemma och 5000 där borta (med lite tur !!!). jeg vil fortsatt vite hva dette hadde kostet om du inte hadde tur? ville prisforskjellen värt så stor da? at man får tur er jo ikke noe man vet för etter at kjöpet er gjort. det er jo i så fall en bonus. man kan vel ikke planlegge budgetten på det? man må jo planlegge budgetten på at man må betale allt. om man har tur og sparer noen hundrelapper er det en bonus. eller tenker jeg fel??
Publicerat April 28, 201115 yr Jag har verkligen inte för avsikt att köra alla svenska handlare i konkurs. Men efter reaktionerna på forumet verkar det bara vara jag som gör något så hemskt som att köpa saker själv från USA och då blir det ju inget störe problem. Eller, så gör fler det men ingen vill tala om det. I så fall har jag avslöjat något dumt och skall inte skriva mer...... Är man inte självförsörjande på service och kunskap ska man hålla en lite lägre ton om förträffligheten att handla utomlands.
Publicerat April 28, 201115 yr Jag har verkligen inte för avsikt att köra alla svenska handlare i konkurs. Men efter reaktionerna på forumet verkar det bara vara jag som gör något så hemskt som att köpa saker själv från USA och då blir det ju inget störe problem. Eller, så gör fler det men ingen vill tala om det. I så fall har jag avslöjat något dumt och skall inte skriva mer...... skal ikke skrive mer... er det noen som er litt hårsår?? om man starter en diskusjon, så må du akseptere at ikke alle er enig med deg. det er noe av det som er fint med diskusjoner. man får forskjellige syn på en og samme sak. det er nok ingen her som trur du er ute etter å kjöre noen konkurs. og om ikke jeg har missforstått noe, så er det ikke så mye reaksjoner på at akkurat du kjöper fra USA heller. de fleste her har vel sikkert kjöpt noe fra usa en eller fler ganger. og er nok heller ikke så redd for å snakke om det. jeg trur det er mer det at du så ukritisk anbefaler alle (også de som ikke har kunnskap til det) å handle utenlands... og at du ikke ser forskjell på et våpen og et par ski...
Publicerat April 28, 201115 yr Här är länken ni behöver för att räkna tull och moms: http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html Välj "Golfutrustning", den går på samma procentsats som båggrejer.. Enkelt kan man räkna på ca $1000 och en frakt på ca 700 sek.. Då kostar paketet strax över 9000 sek, om dollarn ligger på ca 6.32:- Nu är ju dollarn låg, bara för ett halvår sedan så låg den ju på 7.50:- Då hade samma paket kostat över 10.500:-...
Publicerat April 28, 201115 yr Här är länken ni behöver för att räkna tull och moms: http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html Välj "Golfutrustning", den går på samma procentsats som båggrejer.. Enkelt kan man räkna på ca $1000 och en frakt på ca 700 sek.. Då kostar paketet strax över 9000 sek, om dollarn ligger på ca 6.32:- Nu är ju dollarn låg, bara för ett halvår sedan så låg den ju på 7.50:- Då hade samma paket kostat över 10.500:-... takker så mye. så med andre ord så ville det blir dyrare om man handlet fra USA, og man ikke har tur?? interressant...
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Är man inte självförsörjande på service och kunskap ska man hålla en lite lägre ton om förträffligheten att handla utomlands. Har inte sagt att det bara är förträffligt. Har blivit blåst också.
Publicerat April 28, 201115 yr Författare takker så mye. så med andre ord så ville det blir dyrare om man handlet fra USA, og man ikke har tur?? interressant... Ok, så ni menar att man i princip blir sponsrad om man handlar i sverige ? Att de svenska butikerna köper dyrt och bjuder på mellanskillnaden. Som libe bakvänd Robbin Hood liksom.
Publicerat April 28, 201115 yr Visst är det så! Man tror man gör värsta klippet, men plötsligt står man där med skägget i brevlådan när paketet ska hämtas ut. En pryl som kostar över 400 sek SKA det betalas tull och moms på, enligt Tullen själva! Oftast får man ju betala moms/tull när man hämtar ut paketet. Men ibland händer det att man får hem en faktura lite senare.. Beror på vem som transporterat paketet.. takker så mye. så med andre ord så ville det blir dyrare om man handlet fra USA, og man ikke har tur?? interressant...
Publicerat April 28, 201115 yr En sann historia: Jag hade (av olika anledningar) fått en del kläder av ASAT, de skickade paketet och satte 0:- på fakturan eftersom jag inte hade betalat något för grejerna. Efter nästan 1 månad får jag ett brev från Posten i Malmö att jag måste komma in med värdet på paketet. Skickar in vad jag skulle ha fått betala för dem som PRO-Staff medlem. Kommer ytterligare ett brev från Posten att värdet jag skrivit var för lågt!? Jag ringer upp Posten i Malmö och frågar vad som händer??? Det visade sig att en tulltjänsteman gått in på ASATs hemsida och tagit reda på vad grejerna kostar ut till kund.. Dock löste det sig tillslut! Men tull och moms slapp jag inte undan..
Publicerat April 28, 201115 yr Har inte sagt att det bara är förträffligt. Har blivit blåst också. for hvor mye? dette bör jo tross alt også inn i det totale regnestykke... (om det er noe som skjer jämt i hvert fall) Ok, så ni menar att man i princip blir sponsrad om man handlar i sverige ? Att de svenska butikerna köper dyrt och bjuder på mellanskillnaden. Som libe bakvänd Robbin Hood liksom. nei. det er det ingen som sier. men butiker har noe som heter "innkjöpspris". mener du at tull-satserna og regnestykke til ASAT er fel?
Publicerat April 28, 201115 yr Gubbs, tror ni missat en sak i detta, faktum är att våra handlare säljer så små volymer att de inte får minsta möjliga inköpspris från leverantörern, detta och att de oftast måste betala kontant för varorna och ligga ute med pengarna väldigt länge gör att priset är högre än i staterna. Våra handlare kämpar för att hålla bra priser, men de måste trots allt tjäna på't, annaras idkar de välgörnade verksamhet vilket inte är lönsamt i längden... Jag tycker naturligtvis att man ska handla lokalt, särkillt om man är nybörjare och inte vet vad det är man behöver eller köper, sen när det gäller småplock, så kan man handla utomlands om man vill få grejorna snabbt för det är omöjligt för våra handlare att hålla stora lager med olika prylar så inte alltid de har sakerna hemma. För mig är det så att om jag kan handla billigt så gör jag det, mest av ekonomiska själ, så visst händer det att jag beställer något som T.ex Andres inte har hemma, men för det mesta handlar jag hos honom för att stödja han, men också för att han gör bra dealar med mig och jag är väldigt märkes/butiks trogen när jag bara kan. Johan ska inte behöva känna som en bov om han handlar utomlands, det ska ingen göra, men får man problem och köper fel pryttlar får man stå sitt kast och inte komma till våra handlare o gnälla sen... Mina 2 cent i detta
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Skogtrollet skrev : ....og at du ikke ser forskjell på et våpen og et par ski... Jag ser skillnad. Jag är skidlärare och har åkt otroligt mycket skidor i alla dicipliner. Mer än du kan tänka dig och mest i Jotunheimen, Sundalsöra, Eikesdal og Romsdal. Jag sköt min första järpe när jag var sex. Pappa var med och jag sköt salongsgevär. Jag kommer att köpa en Blaser R93 i Tyskland. Man kan få den nya offroad-stocken för 15000. Det är billigt ! Man får det nu när vi är med i EU. Sedan köper jag nästan alla skidgrejor i Norge. De är mycket duktida på www.oslosportslager.no Man kan köpa bla swix ct1 för bara 999 kr och den kostar för det mesta över 3000 kr (2600 hos polder.se) här hemma men säg det inte högt
Publicerat April 28, 201115 yr Skogtrollet skre : ....og at du ikke ser forskjell på et våpen og et par ski... Jag ser skillnad. Jag är skidlärare och har åkt otroligt mycket skidor i alla dicipliner. Mer än du kan tänka dig och mest i Jotunheimen, Sundalsöra, Eikesdal og Romsdal. Jag sköt min första järpe när jag var sex. Pappa var med och jag sköt salongsgevär. Jag kommer att köpa en Blaser R93 i Tyskland. Man kan få den nya offroad-stocken för 15000. Det är billigt ! Man får det nu när vi är med i EU. Sedan köper jag nästan alla skidgrejor i Norge. De är mycket duktida på www.oslosportslager.no Man kan köpa bla swix ct1 för bara 999 kr och den kosta för det mesta över 3000 kr här hemma men säg det inte högt så bra for deg. da har du virkelig fått oppleve Norges natur på sitt beste og du har helt rett. oslo sport er en gjeng som kan sine saker. er det ikke fint å ha en butikk med slik kunnskap så närt at man faktisk kan stikke innom en gang i blant om man behöver. for at man trenger hjelp for eksempel. eller har en garantisak på ett produkt? det er kanskje ikke rett rundt hjörnet, alt etter hvor i Sverige man bor, men det er da närmere enn US of A. og du reiser jo forbi oslo en gang i blandt på dine skiturer... men du trur vel ikke det var dette jeg mente når jeg skrev den setninga??
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Jo, jag kom på en sak ! Jag är ju ganska ny på det här och har frågat er en hel del. Tack för alla svar ! För mitt och kanske för ert samvete också har de flesta frågor ändå handlat om min första båge som jag köpte i Sverige. Skönt va´ ! Lokalstälda frågor om en lokalsåld amerikansk produkt
Publicerat April 28, 201115 yr Jo, jag kom på en sak ! Jag är ju ganska ny på det här och har frågat er en hel del. Tack för alla svar ! För mitt och kanske för ert samvete också har de flesta frågor ändå handlat om min första båge som jag köpte i Sverige. Skönt va´ ! Lokalstälda frågor om en lokalsåld amerikansk produkt jeg bare lurer på en ting til: var regnestykket til ASAT fel?
Publicerat April 28, 201115 yr Jag handlar nästan allt till min jakt & mitt skytte i USA så jag är där en gång om året & kan ta med mig det i väskan, då blir det ingen tull & moms Vill man ha hjälp så får man ta det med handlaren i USA eller en lokal handlare men då får man ju ersätta denne för hans arbete tycker jag. Inte ekonomiskt försvarbart för mig att handla i Sverige då det e halva priset i USA & det brukar minst gå åt 15000 kr varje vända dit vilket skulle kunna ha blivit 30000kr i Sverige.
Publicerat April 28, 201115 yr Jag handlar nästan allt till min jakt & mitt skytte i USA så jag är där en gång om året & kan ta med mig det i väskan, då blir det ingen tull & moms Vill man ha hjälp så får man ta det med handlaren i USA eller en lokal handlare men då får man ju ersätta denne för hans arbete tycker jag. Inte ekonomiskt försvarbart för mig att handla i Sverige då det e halva priset i USA & det brukar minst gå åt 15000 kr varje vända dit vilket skulle kunna ha blivit 30000kr i Sverige. jo om man kan ta det i bagen. men her er vel spörsmålet hva det blir om man bestiller derifra og får det sendt hit... da er det tull og moms hvis man skal väre veldig lovlydig og prippen, så er del vel egentlig toll og moms selv om du har det i bagen også... toll og moms på allt over 1500,- utenfor EU men klart. det er letter å ta "en spansk en" bare å legge igjenn kvitteringer og alle former for garantibevis med kjöpsdato på, så kan man si at det ikke er nytt...
Publicerat April 28, 201115 yr Författare så bra for deg. da har du virkelig fått oppleve Norges natur på sitt beste og du har helt rett. oslo sport er en gjeng som kan sine saker. er det ikke fint å ha en butikk med slik kunnskap så närt at man faktisk kan stikke innom en gang i blant om man behöver. for at man trenger hjelp for eksempel. eller har en garantisak på ett produkt? det er kanskje ikke rett rundt hjörnet, alt etter hvor i Sverige man bor, men det er da närmere enn US of A. og du reiser jo forbi oslo en gang i blandt på dine skiturer... men du trur vel ikke det var dette jeg mente når jeg skrev den setninga?? Jag är otroligt ilojal mot min kung när det gäller mina intressen. Jag tjänar de flesta pengar i Norge. Jobbet fast på generell intensiv på Ullevål i 6 år og reiser fortsatt over for å jobbe. Jag tjänar 10000 mer på tio dagar än vad jag gör på en månad i sverige. Men, jag bor i Sverige för det är billigast. När det gäller inköp för mina intressen og turer är jag fortsatt lika ilojal för att ha råd med det som gör livet värt att leva. Tre barn som också skall ha bågar, skidor, cyklar, kayaker, soveposer mm är inte gratis. Kan jag så köper jag det billigaste oavsett var jag finner det (swix VR-smöring är föresten under lång tid varit billigast i Finland). Lovar att det i slutändan blir många tusen extra i stället för att springa till närmsta butik. Det gör att jag kan hålla på med mycket kul och att mina barn förhopningsvis får rätt värderingar så att de inte blir sådana Rambos som busköper vapen utomlands. Pappa gör det i stället... Näää, jag tror inte att det var det du menade men jag kunde inte låta bli. Sitter faktiskt oftast och ler ganska oprovoserat framför datorn även om jag inte lyckas förmedla det. Ska försöka bli bättre på det.