Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att handla utomlands

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jo om man kan ta det i bagen. men her er vel spörsmålet hva det blir om man bestiller derifra og får det sendt hit...

da er det tull og moms

hvis man skal väre veldig lovlydig og prippen, så er del vel egentlig toll og moms selv om du har det i bagen også...

toll og moms på allt over 1500,- utenfor EU

men klart. det er letter å ta "en spansk en"

bare å legge igjenn kvitteringer og alle former for garantibevis med kjöpsdato på, så kan man si at det ikke er nytt...

Jag har gjort det samma. Köpte massor av grejor, smutsade ner det, slängde lapparna och sa att jag hade det med mig när jag lämnade Sverige. Fult gjort men jag erkänner. Jag har kört för fort en gång också....

Publicerat

Jag har gjort det samma. Köpte massor av grejor, smutsade ner det, slängde lapparna och sa att jag hade det med mig när jag lämnade Sverige. Fult gjort men jag erkänner. Jag har kört för fort en gång också....

jada, jada. du/dere er skikkelige rebeller :lol::lol:

det har da de fleste av oss som har reist litt gjort.

det er ikke det som er poenget.

poenget er at om vi skal snakke om pris, så må vi se på og sammenligne den totale prisen. om man slipper unna er dette en bonus.

men hva gjör du om du står der med varer for 15000. og det var 15000,- du hadde spart.

så kommer de og sier at "sorry. dette må du betale toll og moms for. dette skal du betale nå!!"

er det lurt å anbefale noen du ikke kjenner å risikere å bli sittende i en slik situasjon?

Publicerat
  • Författare

jeg bare lurer på en ting til:

var regnestykket til ASAT fel?

Vet inte. Jag har blivit blåst på ett dussin pilar en gång (ca 500 kr). Har aldrig brytt mig om att räkna. Det har gått bra och jag har "haft tur". Då blir det billigt. Otur- då blir det bara ca 20-30 % billigare än hemma. Har nöjt mig med det.

Publicerat
  • Författare

jada, jada. du/dere er skikkelige rebeller :lol::lol:

det har da de fleste av oss som har reist litt gjort.

det er ikke det som er poenget.

poenget er at om vi skal snakke om pris, så må vi se på og sammenligne den totale prisen. om man slipper unna er dette en bonus.

men hva gjör du om du står der med varer for 15000. og det var 15000,- du hadde spart.

så kommer de og sier at "sorry. dette må du betale toll og moms for. dette skal du betale nå!!"

er det lurt å anbefale noen du ikke kjenner å risikere å bli sittende i en slik situasjon?

Ja, stå på flygplatsen å gape er vell ikke så lurt. Jag har alltid räknat med tull och moms och sett "turen" som lite bonus. Som sagt tidigare- riktigt billigt eller bara 30% billigare men billigt i alla fall. :blink:

Publicerat

Jag är otroligt ilojal mot min kung när det gäller mina intressen. Jag tjänar de flesta pengar i Norge. Jobbet fast på generell intensiv på Ullevål i 6 år og reiser fortsatt over for å jobbe. Jag tjänar 10000 mer på tio dagar än vad jag gör på en månad i sverige. Men, jag bor i Sverige för det är billigast. När det gäller inköp för mina intressen og turer är jag fortsatt lika ilojal för att ha råd med det som gör livet värt att leva. Tre barn som också skall ha bågar, skidor, cyklar, kayaker, soveposer mm är inte gratis. Kan jag så köper jag det billigaste oavsett var jag finner det (swix VR-smöring är föresten under lång tid varit billigast i Finland). Lovar att det i slutändan blir många tusen extra i stället för att springa till närmsta butik. Det gör att jag kan hålla på med mycket kul och att mina barn förhopningsvis får rätt värderingar så att de inte blir sådana Rambos som busköper vapen utomlands. Pappa gör det i stället... :P

Näää, jag tror inte att det var det du menade men jag kunde inte låta bli. Sitter faktiskt oftast och ler ganska oprovoserat framför datorn även om jag inte lyckas förmedla det. Ska försöka bli bättre på det.

dette blir for dumt!!

jeg hadde et håp om at vi kunne ha en konstruktiv diskusjon slik at vi alle kunne få nye tips og råd.

men nei.

enkelte innbilske personer trur at allt handler om dem...

FOR N'TE GANG!! DETTE HANDLER DA VEL IKKE OM DEG. ELLER DINE LETTTJENTE NORSKE OLJEPENGER INGEN HER HAR ANGREPET DEG FOR Å HANDLE I UTLANDET.

SLUTT Å VÄRE SÅ SELVOPPTATT OG INNBILSK!!!!!

vi snakker da vel om hva produkter koster i utlandet kontra i sverige. for en svensk kjöper.

gjör vi ikke?

Publicerat
  • Författare

Handlaren som du köpte prylarna av blev lite sur över att du far med osanning på detta forum.

Du betalade inga 10 000 kronor för dina grejer.

Jag har tagit del av fakturan för dina prylar och det ser ut som följer:

Pilbåge Bear Truth1 4.500 kr

Pilhylla Whisker Biscuit QS 500 kr

Koger Ridge Hunter Quiver 1 piece 600 kr

Sikte TR V-drive 1.400 kr

Stabb Shock Stop 400 kr

12 st kompletta pilar Blast 350 med tavelspettsar 995 kr

Frakt 200 kr

Summa 8.595 kr

Kan direkt notera att du fått ett bra paket pris!

Sen kan du inte påstå att Bear truth 1 skulle vara en dålig båge. I detta fall hittas förmodligen felet hos dig. Du har inte lärt dig att skjuta än.

Jag har en PSE Omen som gör över 300 fot per sekund och fick trots det stryk på en jaktstig i stockholm den 16 april av min polare som vann hela tävlingen. Vi sköt 190 poäng båda två. Han spöade mig med futtiga 3 tioettor mer. Han skjuter också Bear truth 1 av samma årsmodell som du. Så lär dig att skjuta först och klaga sen på pilbågen. Om du vill kan du ta din nya båge och prova att skjuta en tävling mot min polare. Han skjuter bättre med sin Bear Truth än vad du gör med din nya och bättre båge.

Jag har beställt många gånger från USA och kommer säkert att beställa fler gånger. Men skillnaden mellan nybörjare och oss som kan det här med bågar är att vi inte behöver sitta i telefon hos våra lokala handlare och be om hjälp när det skiter sig. Det är den hjälpen man betalar lite för när man som nybörjare köper sina grejor lokalt. Egentligen skulle alla våra kvarvarande handlare inrätta ett betalnummer för säg 19 kr i minuten för all support till de som handlar utomlands och tror att de kan ringa och få gratis tips på hemmafronten.

Om du ska räkna på skillnaden mellan att beställa från USA och köpa här hemma så kan du åtminstone skriva sanning i dina inlägg.

Det är nästan att man själv funderar på att inrätta ett betalnummer för support! Så många timmar som man genom åren suttit i telefon med massor av skyttar. Hade man fått 19 kr minuten så hade man varit ganska rik vid det här laget! :lol:

Jag har aldrig påstått att jag är någon duktig skytt. Du är säkert mycket duktigare. Däremot tycker jag att jag skjuter bättre med den nya bågen. Den är mycket lättare att dra och jag kan lägga mer energi på att koncentrera mig. Det gör den bättre för mig. Att den sedan också ger lite mer fart känns ändå inte fel. Som du sagt tidigare så spöar du mig säkert med en hobexbåge. Ok, bra för dig. Jag har hittat en som är bättre för mig.

Ja, jag pratade med Lasse som är min lokala handlare 42 mil bort. Han skaffade prylarna jag ville ha och det kostade mig 100 kr. Jag har inte sagt ett skit om det. Jag har betalt och varit glad.

Sedan har jag även talat med dig. Tack för samtalen och råden. Jag trodde det var ok eftersom jag alltid frågat om det gått bra att ställa frågor och om du haft tid. Svaren har inte alltid varit "ja" men du har bett mig ringa tillbaka och föreslagit en tid. Jag har även uppfattningen att du tycker det är kul att hjälpa till. Jag har i alla fall inte haft känslan av att jag trängt mig på. Ta det possitivt - du har inga problem att prata bågar, trimning och skjutteknik i timmar. Men känns det så betungande vara "mr. Kan Allt" så säg i så fall till om du inte vill. Jag har inga problem att ta ett nej.

Vad menar du med att jag ljuger ? Jag betaldade 10000 för båge och releaser för två år sedan. Det vet du ju eftersom du tydligen har fakturan. Vill du väldigt gärna så kanske jag kan leta fram fler kvitton och kontoutdrag. Just det med releaser´n var kanske lite otydligt men inte avsiktligt. Sorry Kent ! Men bågen jag har nu har bara kostat mig hälften så mycket (med "tur" tydligen). Jag hade i värsta fall, för min del bara tjänat mellan 23-27% om jag fått betala tull och moms. Att man skulle tjäna ca. 30% som jag skrev i början har du faktiskt sagt själv. Kanske borde varit citerat.... Men, jag ljuger väll inte ?

Publicerat
  • Författare

dette blir for dumt!!

jeg hadde et håp om at vi kunne ha en konstruktiv diskusjon slik at vi alle kunne få nye tips og råd.

men nei.

enkelte innbilske personer trur at allt handler om dem...

FOR N'TE GANG!! DETTE HANDLER DA VEL IKKE OM DEG. ELLER DINE LETTTJENTE NORSKE OLJEPENGER INGEN HER HAR ANGREPET DEG FOR Å HANDLE I UTLANDET.

SLUTT Å VÄRE SÅ SELVOPPTATT OG INNBILSK!!!!!

vi snakker da vel om hva produkter koster i utlandet kontra i sverige. for en svensk kjöper.

gjör vi ikke?

Ja, men förlåt ! Jag trodde att allt det här mest skulle tyna bort i skämt för ingen verkar ju vilja ha diskusionen. Verkar väldigt känsligt i en liten krets där alla känner alla. Snabbt sammanfattat så kostar saker i sverige det som står på hemsidorna (om man inte får specialpris). Har man tur kan man tjäna mycket genom egen import. Kanske 50 % om man handlar saker på rea och slipper tull och moms. Med tull och moms kanske det blir 25-30% billigare än i sverige. Har man en jävla otur och råkar ut för vad saker skulle kosta utpris i USA och läggger på det han kan så kanske sakerna blir dyrare än om man handlat dem i sverige. Så, färdigt med det och slutsatsen blir: Handla inte utomlands ! Det är osäkert men om du gör det så säg inget.

Och jo, jag känner mig lite angripen för att ha startat en dum tråd som ingen vill ha, för att jag tydligen ljuger och även startat en tråd som tydligen slår undan fötterna på några få, stackars förhandlare som alla känner. Dumt av mig !

Publicerat

Tycker att tråden börjar spåra ur :blink: Alla handlar vart dom vill med allt vad det innebär:) så är det bra med det.

Publicerat

Ja, men förlåt ! Jag trodde att allt det här mest skulle tyna bort i skämt för ingen verkar ju vilja ha diskusionen. Verkar väldigt känsligt i en liten krets där alla känner alla. Snabbt sammanfattat så kostar saker i sverige det som står på hemsidorna (om man inte får specialpris). Har man tur kan man tjäna mycket genom egen import. Kanske 50 % om man handlar saker på rea och slipper tull och moms. Med tull och moms kanske det blir 25-30% billigare än i sverige. Har man en jävla otur och råkar ut för vad saker skulle kosta utpris i USA och läggger på det han kan så kanske sakerna blir dyrare än om man handlat dem i sverige. Så, färdigt med det och slutsatsen blir: Handla inte utomlands ! Det är osäkert men om du gör det så säg inget.

Och jo, jag känner mig lite angripen för att ha startat en dum tråd som ingen vill ha, för att jag tydligen ljuger och även startat en tråd som tydligen slår undan fötterna på några få, stackars förhandlare som alla känner. Dumt av mig !

dette kommer vi ingen vei med.

kanskje groundnpound har et poeng.

kanskje vi bare skal la denne ballen ligge og avslutte mens leken er god...

Publicerat
  • Författare

dette kommer vi ingen vei med.

kanskje groundnpound har et poeng.

kanskje vi bare skal la denne ballen ligge og avslutte mens leken er god...

Bra förslag. Borde själv kommit med det tidigare....

Publicerat

Tråden spårade ur för länge sedan..

Men ett sista inlägg från mig:

Priserna på handlarnas sidor är baserade på att dollarn håller en viss kurs.

Den är varken jättehögt eller jättelågt satt..

Nu när dollarn har skenet iväg (neråt för en gång skull) så kan det bli lite missvisande..

Mitt råd är att kolla med berörd handlare (beroende på vilken båge ni vill ha) om priset kan bli bättre, tack vare att dollarn är lägre.

Som sämst kan det ju bara bli ett: -"Nej"

Detta förutsatt att bågen inte finns i lager, utan måste beställas!

En båge som redan finns inne, är kanske köpt till ett helt annat dollarpris..

Har man redan beställt sin båge och den är på gång, så kan det ju vara lite svårt att förhandla priset..

Publicerat

+5!

Nu när dollarn har skenet iväg (neråt för en gång skull) så kan det bli lite missvisande..

Mitt råd är att kolla med berörd handlare (beroende på vilken båge ni vill ha) om priset kan bli bättre, tack vare att dollarn är lägre.

Har man redan beställt sin båge och den är på gång, så kan det ju vara lite svårt att förhandla priset..

Publicerat

Det är blir svårt om man köper in en båge när dollarn står i 8 kr och sen droppar ner till 6,50. Som handlare är man riktigt pissigt ute med dessa valutasvängningar.

Min slutsats i denna tråd är att: Visst! Alla får ju handla precis var dom vill och till vilket pris som helst. Men man ska sen inte sitta och ringa sin lokala handlare för råd och rön när det skiter sig. Tyvärr är det ofta så att folk som inte har all kunskap de behöver gör på detta vis. Som handlare ska man ta rejält betalt för denna support i såfall. Hur det än är så upptar ju dessa personer handlarens tid. Lika bra att de då köper den tiden och gör rätt för sig!

Publicerat

Men känns det så betungande vara "mr. Kan Allt"

Tvärtom! det är väldigt lätt. För man vet ju vad man håller på med! :lol:

Publicerat

+1 :lol:

Publicerat
  • Författare

....och ovärdeligt för "vissa" andra som inte hunnit lära sig allt än. Det vore kul om du orkar fortsätta :blush:

Publicerat

Synd att tråden blivit lite känslosam. Det är ändå ett ganska intressant ämne.

Jag handlar en hel del utomlands. (Då jag reser en hel del) Men då kanske inte så mycket jaktprylar.

Men det finns ju saker som jag ser som oskäligt dyra hos handlare i Sverige. T.ex. Rhino kulor som man får betydligt billigare i butik i SydAfrika(OK det var visst en jakt pryl), Gymnastikskor i USA och elektronik i Asien. Hade Klippkort till Japan i några år...

Men helt klart har jag även gått på vissa "bränn". Framförallt på elektronik sidan.

Min slutsats är i alla fall att om man vet exakt vad man behöver så är det ingen fara med att handla utomlands. Men ju längre från ditt eget kompetensområde du kommer desto viktigare är det med bra service.

Det som är riktigt tråkigt är att jag ofta upplever svenska handlare som dyra med dålig service. (Minns att jag nu talar om annat än jakt) Om jag går in på Best Buy i USA får jag både lägre pris och bättre service än om jag går in på Elgiganten här hemma. Nu har jag inte handlat bågprylar sedan jag slutade med båge i mitten på 90talet. Men i början på 90 talet fick man i alla fall bra service som var värd att betala lite extra för. Men så fort servicen blir lite sämre så finns ingen större anledning att betala för den. Och det är alltid kunden som bestämmer om servicen är värd priset eller ej...

Publicerat

Synd att tråden blivit lite känslosam. Det är ändå ett ganska intressant ämne.

Jag handlar en hel del utomlands. (Då jag reser en hel del) Men då kanske inte så mycket jaktprylar.

Men det finns ju saker som jag ser som oskäligt dyra hos handlare i Sverige. T.ex. Rhino kulor som man får betydligt billigare i butik i SydAfrika(OK det var visst en jakt pryl), Gymnastikskor i USA och elektronik i Asien. Hade Klippkort till Japan i några år...

Men helt klart har jag även gått på vissa "bränn". Framförallt på elektronik sidan.

Min slutsats är i alla fall att om man vet exakt vad man behöver så är det ingen fara med att handla utomlands. Men ju längre från ditt eget kompetensområde du kommer desto viktigare är det med bra service.

Det som är riktigt tråkigt är att jag ofta upplever svenska handlare som dyra med dålig service. (Minns att jag nu talar om annat än jakt) Om jag går in på Best Buy i USA får jag både lägre pris och bättre service än om jag går in på Elgiganten här hemma. Nu har jag inte handlat bågprylar sedan jag slutade med båge i mitten på 90talet. Men i början på 90 talet fick man i alla fall bra service som var värd att betala lite extra för. Men så fort servicen blir lite sämre så finns ingen större anledning att betala för den. Och det är alltid kunden som bestämmer om servicen är värd priset eller ej...

jo, jeg er veldig enig i mye av det du skriver, og jeg begynner å tro at jeg henger meg opp i fel ting i denne tråden...

er det jeg som har missforstått? hvis så, vär snill å si i fra.

og jeg beklager i så fall for min ubevisste avsporing... :blush:

å kjöpe gymnastikskor og stereoanlegg fra utlandet er en ting, hvilke kompetanse behöver man egentlig..?

å kjöpe våpen eller ammo fra utlandet om man vet hva man driver med og man har anskaffet seg en viss kompetanse först, er også noe annet.

men ville du anbefalt en nybegynner som ikke egentlig vet hva han/hon driver med å kjöpe ammo (rhino fra sydafrika for eksempel) eller våpen fra usa via netthandel?

eller ville du anbefalt personen å starte "lokalt" först. å få seg den kunnskap og kopetanse man behöver först, via kjöp og kurs/oppläring "lokalt".

for så, etter at han/hon har en viss ide av hva han/hon driver med, så går det an å se på netthandel fra utlandet.

å bli brent på en deal eller to... shit happens...

å kjöpe våpen eller våpendeler når man ikke er interressert i å skaffe seg kunnskapen först... det blir vel noe annet?