Publicerat April 28, 201115 yr Hade lite tid över för lite kniv tillverkning så jag färdigställde denna ebenholtz kniv. Inspirationen fick jag av medlem peppen som gjorde en fin ebenholtz kniv jag såg tidigare. En fulltångare jag gjorde bladet av ett gammalt sandvik hss stål jag hade hemma. Bladet är ca 8.5 cm långt. Skaftet gjorde jag av eben holtz och bestämde mig för att göra filework runt hela skaftet. Ett jävla jobb för att det skulle se lika ut runt hela skaftet men det gick med massa tålamod :-) Vad tycker ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Tackar. Funkar nog bra till flå o allround jakt :-) Fileworken var det som tog rejält med tid med den här kniven. Fick sitta med stark belysning o dona
Publicerat April 28, 201115 yr Tackar. Funkar nog bra till flå o allround jakt :-) Fileworken var det som tog rejält med tid med den här kniven. Fick sitta med stark belysning o dona Visst är det fin kimmo men jag tycker att bladet är lite för högt för att ha den till jaktkniv. Hade bladet varit längre hade man kunnat ha den kanske i köket och skivat stekar med om man inte har en skärmaskin till ändamålet.
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Hej. Joo, det är lite vad man tycker :-) Själv tycker jag om lite bredare blad att jobba med :-) Igentligen är det inte så brett ca 2.8 cm. Fotot gör nog att det ser bredare ut än vad det är :-)
Publicerat April 28, 201115 yr Hej. Joo, det är lite vad man tycker :-) Själv tycker jag om lite bredare blad att jobba med :-) Ja, det är väl så! Jag har aldrig sett någon som har ett så högt blad på sin jaktkniv här uppe.
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Heh heh... Norrläningar Här nere är vi många. Faktum är att en del vill ha bara lite bredare blad :-) Villket som är bra om man själv vill ha så eller så :-)
Publicerat April 28, 201115 yr Jösses vilken grym filework! Den måste ha tagit mååååååååånga timmar... Kanonsnygg kniv!
Publicerat April 28, 201115 yr Ebenholz är ju en utmaning att bita i, jag har en rejäl bit liggande som jag drar mig lite för att använda, men det är förbaskat snyggt, så det måste ju bli av snart. Läckert med så mycket filework
Publicerat April 28, 201115 yr Heh heh... Norrläningar Här nere är vi många. Faktum är att en del vill ha bara lite bredare blad :-) Villket som är bra om man själv vill ha så eller så :-) Javisst är vi lite speciella av oss även om man inte är en infödd norrläning.
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Du är kanon isjonsson o alla norrläningar Kul att retas bara lite
Publicerat April 28, 201115 yr Du är kanon isjonsson o alla norrläningar Kul att retas bara lite Tack kompis! Jag märker det!
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Heh heh.. Jag vet en till som brukar retas med vissa delikatesser herrn bemästrar.
Publicerat April 29, 201115 yr Heh heh.. Jag vet en till som brukar retas med vissa delikatesser herrn bemästrar. Haha! :lol:
Publicerat April 29, 201115 yr Den fileworken var riktigt snygg och att den gick runt hela kniven var riktigt läcker. mycket snygg kniv Mvh Fredrik
Publicerat April 29, 201115 yr Kanon jobb och vilken finish. Jag körde 2000-papper och sedan ull och sist vanlig ull och min blev på sin höjd halvblank. Hur har du gjort? En liten iakttagelse jag gjort är att ju svartare ebenholtsen är desto högre pris inbringar den. Det har väll säkert varit viktig när man skall göra pianotangenter historiskt kan man tänka. Men när man skall göra knivskaft så tycker jag att en lite brunare enklare sort harmoniserar snyggt med mässingen. Jag kommer nog inte att lägga tre gånger pengarna för att få det "jet black". Om man inte skall köra det till ten kanske eller något annan metall så åt grå eller gråblå (i fantasin). Än en gång kalas fint och roligt att se duktiga killar som kör på enkla teman.