Publicerat April 29, 201115 yr Pangar en del hagel och har som ambition att träna någon gång per vecka "off season". Är rätt less på mitt ojämna skytte och tycker det är svårt att själv analysera vad jag gör fel när det går dåligt. På banan får man givetvis många råd men jag tror att en duktig instruktör vore en bra investering. Tipps på någon inom dagspedlingsavstånd från Jönköping?
Publicerat April 29, 201115 yr Kolla på www.skjutskolor.com . Vet att Susegården (Halmstad) är en kalasbana med bra instruktörer. Annars kanske du kan locka Wizard från forumet med en pava single malt av god kvalitet.............
Publicerat April 29, 201115 yr Du har ju Skyttecenter i Sävsjö. Man kan träna med egen bössa i deras simulator vilket gör att man kan se vad man har hittat på för dumheter före och i samband med skott. Jag brukar åka dit med mina jägarexamenselever och jag uppskattar deras simulator //Mekus
Publicerat April 29, 201115 yr Vad är det du vill träna? (det finns en uppsjö av övningar och metodiker) Steg 0. Inpassad hagelbössa och rätt kläder. (ALLTID samma kläder på sig när man skjuter. En tjockare tröja kan sabba anläggningen ganska ordentligt) Steg 1. Korrekt anläggning och skjutställning - VARJE gång Steg 2. Skjutfönster - Vart skall man skjuta lerduvan och varför? (individuell preferens) Steg 3. Metodik. (jag förespråkar CPSA metoden (pull away) men det finns fler) Steg 4. Flow - Titta bara på duvan, inte på bössan. Steg 5-99 Ut och skjut samt säkerställ att Steg 0-4 är på plats! Sedan kan man träna reaktionsskytte som är en av mina favoriter. Det är en av de viktigaste träningsmomenten i lerduveskytte för den drivna jägaren. Det är inga problem att fimpa en hare innan han får ner framtassarna i backen när han kliver upp på fältjakten... För att träna skyttet så underlättar det enormt med kreativ layout på lerduvorna. Svensk Compak är inte kreativt! En vettig layout på 100 duvor har 20 st olika kastare som täcker in alla vinklar och höjder samt är parvis matchade för att ge en utmaning. En annan viktig sak (tycker jag) är att vara ett gäng på 3-5 pers som skjuter regelbundet och givetvis ser detta som en tävling! Då sporrar man sig att bli bättre och bättre! Även när jag var so mest aktiv så träffades vårat gäng i byn varje söndag morgon för att åka på någon lokal klubbtävling och dessa inbördes tävlingar var ibland svårare än de större mästerskapen om jag skall vara ärlig. (fast de gav så otroligt mycket mer) Alla visste hur alla andra sköt och kunde säga till varför någonting gick fel om det gjorde det... Oerhört värdefullt! När man känner att man har bra koll på sin egen kropp, anläggning och metodik så är det bara att hamra på. Mitt minimikrav när jag höll på var 5000 lerduvor per år men oftast blev det runt 10000 i träningssyfte eftersom jag oftast sköt tre dagar i veckan. (sen är det ju otroligt kul också ) Så, fundera på vad du behöver träna och träna detta. Att låta någon bara observera dig när du skjuter och sedan kommer med kommentarer är värdefullt. Men säger de åt dig att stänga top-levern manuellt på bocken så ger du dem sparken direkt!
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Kolla på www.skjutskolor.com . Vet att Susegården (Halmstad) är en kalasbana med bra instruktörer. Annars kanske du kan locka Wizard från forumet med en pava single malt av god kvalitet............. Såg trevligt ut men släpper de in en fattig torpare som jag där...?
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Du har ju Skyttecenter i Sävsjö. Man kan träna med egen bössa i deras simulator vilket gör att man kan se vad man har hittat på för dumheter före och i samband med skott. Jag brukar åka dit med mina jägarexamenselever och jag uppskattar deras simulator //Mekus Ja, det är en anlägning man borde besökt för länge sedan ... Hur är instruktörerna?
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Vad är det du vill träna? (det finns en uppsjö av övningar och metodiker) Steg 0. Inpassad hagelbössa och rätt kläder. (ALLTID samma kläder på sig när man skjuter. En tjockare tröja kan sabba anläggningen ganska ordentligt) Steg 1. Korrekt anläggning och skjutställning - VARJE gång Steg 2. Skjutfönster - Vart skall man skjuta lerduvan och varför? (individuell preferens) Steg 3. Metodik. (jag förespråkar CPSA metoden (pull away) men det finns fler) Steg 4. Flow - Titta bara på duvan, inte på bössan. Steg 5-99 Ut och skjut samt säkerställ att Steg 0-4 är på plats! Sedan kan man träna reaktionsskytte som är en av mina favoriter. Det är en av de viktigaste träningsmomenten i lerduveskytte för den drivna jägaren. Det är inga problem att fimpa en hare innan han får ner framtassarna i backen när han kliver upp på fältjakten... För att träna skyttet så underlättar det enormt med kreativ layout på lerduvorna. Svensk Compak är inte kreativt! En vettig layout på 100 duvor har 20 st olika kastare som täcker in alla vinklar och höjder samt är parvis matchade för att ge en utmaning. En annan viktig sak (tycker jag) är att vara ett gäng på 3-5 pers som skjuter regelbundet och givetvis ser detta som en tävling! Då sporrar man sig att bli bättre och bättre! Även när jag var so mest aktiv så träffades vårat gäng i byn varje söndag morgon för att åka på någon lokal klubbtävling och dessa inbördes tävlingar var ibland svårare än de större mästerskapen om jag skall vara ärlig. (fast de gav så otroligt mycket mer) Alla visste hur alla andra sköt och kunde säga till varför någonting gick fel om det gjorde det... Oerhört värdefullt! När man känner att man har bra koll på sin egen kropp, anläggning och metodik så är det bara att hamra på. Mitt minimikrav när jag höll på var 5000 lerduvor per år men oftast blev det runt 10000 i träningssyfte eftersom jag oftast sköt tre dagar i veckan. (sen är det ju otroligt kul också ) Så, fundera på vad du behöver träna och träna detta. Att låta någon bara observera dig när du skjuter och sedan kommer med kommentarer är värdefullt. Men säger de åt dig att stänga top-levern manuellt på bocken så ger du dem sparken direkt! Det är det som är problematiken, att veta vad jag ska träna på med de förutsätningar jag har, men alldeles säkert så har jag inte punkt 1 på plats eftersom det svajjar ibland. Min ambition är att skjuta minst 1500 duvor innan det bär norrut den 25 augusti. Skulle gärna skjuta betydligt mera, för visst har du rätt, det är jäkligt kul. Jag ska i alla fall ta Upptags länk och boka in mig på Järlövs Skjutskola, som ligger närmast, nästa vecka för att få lite råd på vägen till stabilare skytte.
Publicerat April 29, 201115 yr Min filosofi när det gäller lerduveskytte; Hellre en bom på rätt ställe än en träff på fel ställe
Publicerat April 29, 201115 yr Ja, det är en anlägning man borde besökt för länge sedan ... Hur är instruktörerna? Jag har bara träffat på en kille där, kommer tyvärr inte på namnet men jag tyckte att han skötte sig. //Mekus
Publicerat April 29, 201115 yr Hmm Tyckte förslaget med en Pava Malt såg riktigt intressant ut. Kan ju vara riktigt trevligt med en Maltkännare som instruktör... Men det var innan jag började läsa Wizardens inlägg. Verkar vara lite hög målsättning för mig... Fast dela på lite Malt verkar trevligt ändå...
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Hmm Tyckte förslaget med en Pava Malt såg riktigt intressant ut. Kan ju vara riktigt trevligt med en Maltkännare som instruktör... Men det var innan jag började läsa Wizardens inlägg. Verkar vara lite hög målsättning för mig... Fast dela på lite Malt verkar trevligt ändå... Ja, för mig som är missnöjd med mitt N-trapskytte.... Men det vore säkert trevligt och utvecklande!
Publicerat April 29, 201115 yr Min filosofi när det gäller lerduveskytte; Hellre en bom på rätt ställe än en träff på fel ställe Ja det var ju glasklart. Som vanligt när det gäller dig.
Publicerat April 29, 201115 yr Hmm Tyckte förslaget med en Pava Malt såg riktigt intressant ut. Kan ju vara riktigt trevligt med en Maltkännare som instruktör... Men det var innan jag började läsa Wizardens inlägg. Verkar vara lite hög målsättning för mig... Fast dela på lite Malt verkar trevligt ändå... Ja, för mig som är missnöjd med mitt N-trapskytte.... Men det vore säkert trevligt och utvecklande! Det handlar inte om vilken nivå man gör det på, det handlar om att hitta "rätt" utgångsläge att bygga på. Jag har hjälpt många skyttar att komma vidare med att enkelt ändra deras skjutställning och anläggning varav en del var på ganska hög nivå medans andra var hyffsat oförstörda... Resultatet är det samma. Det svåraste med hagelskytte är att veta om man gör rätt eller fel eftersom det är mycket svårt att titta på sig själv och framförallt se sina egna brister. Sen är det bra att lära sig lite olika discipliner som passar olika former av skytte. Jag har helt olika skjutpositioner på trap och sporting för grenarna är så olika. Väl investerade pengar är att få inpassning, anläggning och skjutposition korrigerade (om det behövs) Efter det handlar det om nötade. Innan man skjuter en lerduva skall det vara solklart vart fönstret är och allt innan dess är ointressant. (dvs, sikta inte på duvan innan den kommer in i fönstret!)
Publicerat April 29, 201115 yr Wiz skrev Väl investerade pengar är att få inpassning, anläggning och skjutposition korrigerade (om det behövs) Efter det handlar det om nötade. Innan man skjuter en lerduva skall det vara solklart vart fönstret är och allt innan dess är ointressant. (dvs, sikta inte på duvan innan den kommer in i fönstret!) Och för det räckr det med en 15 årig?
Publicerat April 29, 201115 yr Wiz skrev Väl investerade pengar är att få inpassning, anläggning och skjutposition korrigerade (om det behövs) Efter det handlar det om nötade. Innan man skjuter en lerduva skall det vara solklart vart fönstret är och allt innan dess är ointressant. (dvs, sikta inte på duvan innan den kommer in i fönstret!) Och för det räckr det med en 15 årig? Beroende på var/när/hur kan ni väl dra ihop ett gäng och så fixar vi en bana som inte ligger allt för långt ifrån mig så kör vi en heldag... Hur låter det? Max 10 skyttar annars blir det nog svårt att göra någonting vettigt av det Har någon plats för det så klarar vi det med två revolverkastare (eller t.o.m en om den laddar om jävligt snabbt) om vi kan disponera marken som vi vill och vi har minst 275 meter skyddsavstånd i 360 grader. (typ 500 x 500 meter yta) Jag ställer upp och det handlar inte om någon ersättning för min del - det är bara kul när det smäller!
Publicerat April 29, 201115 yr Beroende på var/när/hur kan ni väl dra ihop ett gäng och så fixar vi en bana som inte ligger allt för långt ifrån mig så kör vi en heldag... Hur låter det? Max 10 skyttar annars blir det nog svårt att göra någonting vettigt av det Har någon plats för det så klarar vi det med två revolverkastare (eller t.o.m en om den laddar om jävligt snabbt) om vi kan disponera marken som vi vill och vi har minst 275 meter skyddsavstånd i 360 grader. (typ 500 x 500 meter yta) Jag ställer upp och det handlar inte om någon ersättning för min del - det är bara kul när det smäller! JÄvligt spännande!!
Publicerat April 29, 201115 yr Vart ligger Öveds kloster? Norra Sjöbo men om någon i närheten har mark som tål ett "antal" kartonger lerduvor en längre dag så vore det perfekt, kanske tom bättre än en bana eftersom de normal är begränsade till frångående duvor... ...här skall det i så fall skjutas från alla håll och kanter! Så Skåne-Småland är ett ok område för mig att åka utan större förberedelser.
Publicerat April 29, 201115 yr Låter hur kul som helst, passar det bara skulle det vara trevligt om det finns plats. Men OM man skulle vilja ha liiiiiiite whisky provning.........efteråt, vore ju det bara lite lök på laxen.....
Publicerat April 29, 201115 yr Skåne - Småland åker jag lätt till för ett sånt arrangemang! Skulle vara otroligt värdefullt för mitt milt sagt mediokra hagelskytte!
Publicerat April 29, 201115 yr Skulle vara mycket intressant faktiskt Lite långt kanske, men absolut intressant om de blir en helg och lite framförhållning innan så man kan planera med åkning å så.
Publicerat April 29, 201115 yr Författare Beroende på var/när/hur kan ni väl dra ihop ett gäng och så fixar vi en bana som inte ligger allt för långt ifrån mig så kör vi en heldag... Hur låter det? Max 10 skyttar annars blir det nog svårt att göra någonting vettigt av det Har någon plats för det så klarar vi det med två revolverkastare (eller t.o.m en om den laddar om jävligt snabbt) om vi kan disponera marken som vi vill och vi har minst 275 meter skyddsavstånd i 360 grader. (typ 500 x 500 meter yta) Jag ställer upp och det handlar inte om någon ersättning för min del - det är bara kul när det smäller! Det låter väldigt bra! Jag vill absolut vara med!