Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelskytteinstruktör

Featured Replies

Publicerat

Gissa vem som kan vara intresserad! :lol:

Samåka Hipster?

Ev.. lurar på att OM detta blir verklighet så tänkte jag ta ngr dagar på Trolle-Ljungby och banka lite fågel och då blir min vistelse längre. Men vi får se..

Mvh!

• Svar 53
  • Visningar 8,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Eftersom jag missade Skurebo 500 pga sjukdom så skulle det vara riktigt kul att få ha en liten träff nu när jag har börjat känna mig bättre efter utförd ryggblockad!

Hitta en plats och lämplig tid på en helg så planerar vi efter det!

Ju mer jag tänker på det så skulle det passa bättre på privat mark i stället för bana så man slipper nyfikna människor som kanske inte riktigt förstår vad man håller på med...

Vi kommer att skjuta en hel del på inkommande duvor som går strax över huvudet på oss och det är det nog inte många banor i Sverige som fixar ;)

Lite grovt så har jag följande plan:

Först teoripass med metodik och filosofi på skyttet samt anläggning och skjutposition. (här kommer ni att få se hur en pensel skall få lära er hur man skjuter :P)

I denna vevan så kontrollerar vi inpassningen av allas bössor. (eltejp, kartongbitar och liknande får vi ta till för att skapa en så neutral spång vi kan för alla)

Det kan vara så att någons bössa helt enkelt inte passar alls och då får vi ta till andra metoder som att t ex låna någon annans bössa... (inpassningen är A & O!)

Efter detta så tänkte jag att vi kör en övning som jag har skapat som heter klockan.

Man går i en cirkel runt en kastare och man täcker den i 360 grader för att lära sig hur framförhållningen ändrar sig vid olika vinklar.

Denna övningen skall man skjuta på reaktion. Börjar man fundera så är man rökt. (vidare går det jävligt snabbt för att tvinga fram reaktionen och ta bort möjligheten att tänka)

När alla har genomför denna övningen så skall ni enkelt kunna skjuta vilken duva som helst (utan extrem elevation) på reaktion och träffa utan problem.

Efter detta så finns det lite olika övningar men vi kan köra lite höga prylar för att lära oss att läsa framförhållning på lite längre håll och prata om skjutfönster samt testa detta i praktiken.

Har vi två kastare, reservbatterier, ordentligt med lerduvor och ett antal hundra plugg per person så kommer detta att bli en riktigt trevlig dag!

Publicerat

Sign me up!!!

Och det jävligt fort!!! :lol:

Bryr mig inte om var och när, med ska jag. Så det så!!!

:wub: Sånt här.

/Fitzo

Publicerat

Låter väldigt trevligt jag är på så länge inte jag jobbar

/Peter

Publicerat

Vad vore en bra mark för denna skytteövning?

Har nog inga möjligheter själv att bidra med mark men hur ska det se ut för att passa denna skytteövning

Mvh Fredrik som tror att alla som kommer dit kommer lära sig mycket.

Skulle vilja vara där bara för att se o lära

Publicerat

Kom på att jag har ovanligt bra kontakter i Skåne avseende just mark. Frågan är om detta ska ske där nere eller längre norr ut i landet typ småland?

Mvh!

Publicerat

Till trådskaparen ; Åk du lugnt ner till Wizard en helg så lär du dig mkt om hagelskytte. Mest troligt gratis oxå :D inte att förakta

Publicerat

Kom på att jag har ovanligt bra kontakter i Skåne avseende just mark. Frågan är om detta ska ske där nere eller längre norr ut i landet typ småland?

Mvh!

Skall jag vara ärlig så är nog inte Skurebo helt kasst med tanke på att det både finns platt och kuperad terräng där. (intresserad Lassemannen? :blush:)

Platt mark för de initiella övningarna och kuperad terräng för det simulerade skyttet. (läs; en höjd där man kan sätta en kastare en bra bit ovanför skyttarna)

Skåne har inte detta på så många ställen...

Publicerat

Till trådskaparen ; Åk du lugnt ner till Wizard en helg så lär du dig mkt om hagelskytte. Mest troligt gratis oxå :D inte att förakta

Självklart ställer jag upp på detta. Tveklöst! :blush:

Publicerat
  • Författare

Mvh!

För min del åker jag gärna ner till Skåne för att delta! Jag har inte marker som är lämpliga för dessa övningar, dessutom skulle min pedantiske svärfar få slaganfall om han hittade så mycket duvkross på sina marker...

Publicerat
  • Författare

Självklart ställer jag upp på detta. Tveklöst! :blush:

Det vore kanon, jag hänger en del nere i dina trakter (Sjöbo?) och tränar hund, så har du tid och möjlighet någon gång så vore jag mycket tacksam!

Publicerat

ja jag är gärna med som sagt, bara de blir lite framförhållning :rolleyes:

Publicerat

Som sagt, jag kommer väldigt gärna!

Publicerat

Norra Sjöbo men om någon i närheten har mark som tål ett "antal" kartonger lerduvor en längre dag så vore det perfekt, kanske tom bättre än en bana eftersom de normal är begränsade till frångående duvor...

...här skall det i så fall skjutas från alla håll och kanter!

Så Skåne-Småland är ett ok område för mig att åka utan större förberedelser.

Som jag PMat dig tidigare om är jag intresserad av ett sådant event! Och det är nog inte helt orimligt att säga att jag kanske kan lösa så vi kan boka en dag på hässleholmsbanan. Många kastare som går att rigga, nu även så man får motskott vilket de kört rätt hårt med på onsdagarna jag varit där. Sen har de även investerat i en rabbitkastare så där finns absolut potential. Fast Hässleholm är inte mitt i skåne precis...

Troligen kan man rigga så man kan skjuta från alla omöjliga och möjliga vinklar. Bakifrån, framifrån, höga torn, trap, skeet etc.

På onsdag kan jag undersöka detta närmare om det inte är akut.

Vore roligt att såväl få hjälp som att träffa forumister!

ehrm. Sign me upp missade jag! (edit)

/M

Redigerad med Maichel

Publicerat

Med tanke på mina tidigare spörsmål ang. hagelkolvens mått och passning, klassas jag nog som hjärnskadad :blink: om jag missar detta tillfälle.

Med andra ord:

Jupp! klart som fan detta är av intresse :wub:.

/M

Publicerat

Det vore ju klockrent om man fick en sådan hjälp :D

Helt klart intresserad :D

Mvh.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur har detta fortlöpt i planeringen ?

/M

Publicerat

Hur har detta fortlöpt i planeringen ?

/M

Har hittat två möjliga ställen som kan husera denna aktivitet så det ligger fortfarande mycket bra till!

Dock vill jag ha ryggen färdigsvarvad innan så det lutar åt juli-aug som realistisk tidpunkt.

Hagelskytte är delvis teori men mycket av praktiken vill jag kunna förevisa också :blush:

Publicerat

det hära låter utomordentligt roligt och nyttigt :lol:

sign me up !!

Wizard jag hjälper givet vis till med förberedelser o bär hjälp så gott jag kan :wub:

MVH

Eas

Publicerat

Kommer gärna också, förutsatt att det passar med frugans schema :P

Publicerat

Kommer gärna också, förutsatt att det passar med frugans schema :P

Du behöver ju inte ta med dig frugan om du inte vill... :lol:

Publicerat

Verkar som att jag har sommarstuga relativt nära dig, (Höllviken) ska dit hela Falsterbo veckan skulle vara kul att åka iväg någon dag och skjuta lite!

Publicerat

Detta vill jag vara med på!

Publicerat

Jag vill också gärna vara med!

• 2 weeks later...
Publicerat

Blire någe???

Fitzo är skjutkåt!!! :lol:

//F