Publicerat Maj 4, 201115 yr Nästa gång det löps (hon har precis löpt klar nu) så är det dags för parning! (egentligen hade det varit bäst redan nu men eftersom min rygg har varit som den var så var det inget att tänka på...) Tiken är S18206/2009 Workingwess Amazing Port Ellen e: Thornycourt Fireflicker u: Fågeljägarens Ärla Det jag söker är en helt renrasig slank, snabb och social hane av jakttyp (inga tunga utställningshundar med grova framvagnar tack ). Givetvis med stamtavla och SKK registrerad. Ellen är en väldigt social hund med enormt driv och vilja att göra husse glad! Hon är otroligt snabb och det krävs en ofantligt snabb hund för att springa ikapp henne! Hon är en renodlad fältjaktshund med enbart fågel och hare/kanin på repertoaren och hon har absolut inget skall. (förutom om hon ser någonting på gården sent på kvällen när hon skall ut och kissa ) Det är en mentalt mycket bra hund och hon jobbar jättefint under bössan! Det bästa hon vet är stötjakt i de risigaste, blötaste och snårigaste platserna man kan tänka sig och apporterar mycket bra. Detta är egenskaper jag trivs mycket bra med och vill fortsätta med! De hanarna som jag känner till som skulle passa perfekt är hon dessvärre släkt med... Tack på förhand!
Publicerat Maj 4, 201115 yr Måste det vara renrasigt? Jag har en ettårig kåtbock här hemma som gärna hade satt på dina små fröknar ännytajm :lol: EDIT: f´låt, kunde inte hålla mig
Publicerat Maj 4, 201115 yr Författare Måste det vara renrasigt? Jag har en ettårig kåtbock här hemma som gärna hade satt på dina små fröknar ännytajm :lol: EDIT: f´låt, kunde inte hålla mig Jo - skall jag förvalta detta förtroendet vill jag ha en likasinnad hane till min fröken när det skall bli valpar... ... men "tack" för erbjudandet
Publicerat Maj 4, 201115 yr Zacko kanske? Har ju en riktigt ädel jaktraket här, helt omeriterad men en helvetes massa åka i Mvh!
Publicerat Maj 7, 201115 yr Är detta verkligen de enda kraven på avelshane du har?? Det jag söker är en helt renrasig slank, snabb och social hane av jakttyp (inga tunga utställningshundar med grova framvagnar tack ). Givetvis med stamtavla och SKK registrerad.
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Är detta verkligen de enda kraven på avelshane du har?? Det jag söker är en helt renrasig slank, snabb och social hane av jakttyp (inga tunga utställningshundar med grova framvagnar tack ). Givetvis med stamtavla och SKK registrerad. Givetvis inte men majoriteten här vet vilket typ av jakt jag bedriver och skulle jag skriva i exakt detalj så skrämmer jag nog bort varenda hundägare innan jag ens fått se en handhund Först måste man få reda på vilka hundar som finns tillgängliga, sedan får man titta om någon av dem är rätt. Visst kan man skriva att man vill ha den bästa hanhunden i Sverige men bäst på vad och för vem? Mina hundar jobbar under bössan men inte på 15 meter direkt... (jag vill ha dem längre ut) Så med andra ord sade jag att jag har en tik på 16.5 kg (slank och snabb) som skall paras om ganska många månader - är det någon som tror de har en hane som kan matcha mina damer? Många ESS jag har kollat på har för mycket utställningsras i dem och det är jag inte intresserad av för just Ellen. Det jag är ute efter är en riktigt bra jakthund för stötade och apporterande jakt på fågel och hare/kanin utan skalltendenser och klanderfri lydnad och psyke! Anledningen till att jag inte skriver om championat är att en ESS av jakttyp inte kan bli dubbelchampion i Sverige som vi alla vet. Det får mer än gärna vara en importerad hund från England. Jag känner inte så många ESS ägare i min umgängeskrets (här är det mest jämtar, plottar, wachtel/laika och tyskterrier) och de som har riktigt bra hanhundar är mina damer dessvärre släkt med.
Publicerat Maj 7, 201115 yr Är detta verkligen de enda kraven på avelshane du har?? Det jag söker är en helt renrasig slank, snabb och social hane av jakttyp (inga tunga utställningshundar med grova framvagnar tack ). Givetvis med stamtavla och SKK registrerad. Frisk reggad och bra räcker väl långt för en jakthund??
Publicerat Maj 7, 201115 yr Givetvis inte men majoriteten här vet vilket typ av jakt jag bedriver och skulle jag skriva i exakt detalj så skrämmer jag nog bort varenda hundägare innan jag ens fått se en handhund Först måste man få reda på vilka hundar som finns tillgängliga, sedan får man titta om någon av dem är rätt. Visst kan man skriva att man vill ha den bästa hanhunden i Sverige men bäst på vad och för vem? Mina hundar jobbar under bössan men inte på 15 meter direkt... (jag vill ha dem längre ut) Så med andra ord sade jag att jag har en tik på 16.5 kg (slank och snabb) som skall paras om ganska många månader - är det någon som tror de har en hane som kan matcha mina damer? Många ESS jag har kollat på har för mycket utställningsras i dem och det är jag inte intresserad av för just Ellen. Det jag är ute efter är en riktigt bra jakthund för stötade och apporterande jakt på fågel och hare/kanin utan skalltendenser och klanderfri lydnad och psyke! Anledningen till att jag inte skriver om championat är att en ESS av jakttyp inte kan bli dubbelchampion i Sverige som vi alla vet. Det får mer än gärna vara en importerad hund från England. Jag känner inte så många ESS ägare i min umgängeskrets (här är det mest jämtar, plottar, wachtel/laika och tyskterrier) och de som har riktigt bra hanhundar är mina damer dessvärre släkt med. Borde ju vara tämligen enkelt att finna en bra hanne om man tittar enbart på jaktprovsresultaten för jaktspaniels. Finns ju faktiskt ett delat championat i rasen där man kan vara säker på att få en bra fungerande jaktspaniel om den bara har sitt jatchamionat utan utställningsmerit... Det där med att jobba lite längre ut än 15m går ju med vilken jaktspaniel som helst om man inte begränsar den till att hålla sig närmare. Nåja. Vill du ha tips på bra hundar så ska du få det. De bästa jaktspringrarna jag sett på praktiska jakter är de som Ulf Westlund har. Speciellt unga hanen "Puch" är jag extra förtjust i och jag ser ändå en hel del olika spaniels på jakt som är av mkt god typ men han är något extra helt klart. Förresten.. Du är väl med i JiS? Där kan du ju komma i kontakt med de bästa inom rasen. Både två och fyrbenta Länk till uffe --> http://ulfwestlund.dinstudio.se/
Publicerat Maj 7, 201115 yr Frisk reggad och bra räcker väl långt för en jakthund?? Ja,... vad enkelt det kan vara för en del
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Borde ju vara tämligen enkelt att finna en bra hanne om man tittar enbart på jaktprovsresultaten för jaktspaniels. Finns ju faktiskt ett delat championat i rasen där man kan vara säker på att få en bra fungerande jaktspaniel om den bara har sitt jatchamionat utan utställningsmerit... Det där med att jobba lite längre ut än 15m går ju med vilken jaktspaniel som helst om man inte begränsar den till att hålla sig närmare. Nåja. Vill du ha tips på bra hundar så ska du få det. De bästa jaktspringrarna jag sett på praktiska jakter är de som Ulf Westlund har. Speciellt unga hanen "Puch" är jag extra förtjust i och jag ser ändå en hel del olika spaniels på jakt som är av mkt god typ men han är något extra helt klart. Förresten.. Du är väl med i JiS? Där kan du ju komma i kontakt med de bästa inom rasen. Både två och fyrbenta Länk till uffe --> http://ulfwestlund.dinstudio.se/ Tack! Puch ser helt rätt ut i utseende! Dock är Puch och Ellen släkt i 4:e generation (GB FTCH Badgercourt Druid) vilket kanske inte är önskvärt... Är inte medlem i JiS men det är lätt ordnat
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Tack! Puch ser helt rätt ut i utseende! Dock är Puch och Ellen släkt i 4:e generation (GB FTCH Badgercourt Druid) vilket kanske inte är önskvärt... Är inte medlem i JiS men det är lätt ordnat ...fast enligt SKK's provparning så säger den 0% inavel eftersom det är långt tillbaka och på olika sidor!
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Blir lite konfunderad dock. Hur ser det ut med retinopati hos ESS och vad som gäller för avel? Puch har den anmärkningen och man kan ju börja oroa sig för PRA om inte annat... (sen är det ju riktigt surt att de inte skriver vad som står i papperna från veterinären i rasdata.) Har sök mer information hos rasen utan att hitta någonting vettigt. Någon som har bättre koll på detta?
Publicerat Maj 7, 201115 yr Blir lite konfunderad dock. Hur ser det ut med retinopati hos ESS och vad som gäller för avel? Puch har den anmärkningen och man kan ju börja oroa sig för PRA om inte annat... (sen är det ju riktigt surt att de inte skriver vad som står i papperna från veterinären i rasdata.) Har sök mer information hos rasen utan att hitta någonting vettigt. Någon som har bättre koll på detta? Jag tror jag förstår vad du söker för typ av hund så att du gillade utseendet på Puch förvånar mig inte. Då skulle du se han i arbete! Synd att de redan var släkt om du vill hålla inavelsgraden riktigt lågt (fast i en del fall kan det vara br med linjeavel!) Jag kan skriva en del om PRA om du kan vänta tills senare ikväll eller imorgon(har för mkt att stå i just för sunden) annars får du nog de allra bästa svaren av Uffe själv (både trevlig och mkt kunnig) eller någon annan som är aktiv inom JiS. Undrar om de inte har ett forum till och med på sin sida där du kan hiva ut frågan om du vill. Där får du nog också de allra bästa svaren vad gäller linjeavel mm för vad det gäller sådana frågor så kan du nog lämna SKK och Springerklubben helt utanför http://www.jaktspaniel.org/
Publicerat Maj 7, 201115 yr Vet att vi köpte några hundar av Bengt Rödseth osäker på efternamnets stavning, han hade en bra syn på vad en bra hund var för något!
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Skall prata med ägaren och höra vad som ligger bakom hans retinopati. Med tanke på att herediteten ligger så pass långt bakåt och att de är på olika sidor så blir det 0% i inavel så det är helt ok! Att med flit para nära besläktade hundar, om det är det du menar med linjeavel, så finner jag det personligen helt förkastligt och borde vara kriminellt - men det är min egen åsikt! Jag applicerar min filosofi om hereditet på alla djur jag föder upp. Annars verkar denna hunden vara helt i min smak!
Publicerat Maj 7, 201115 yr Vad har du för meriter på din tik? Är den röntgad osv? Har man en bra hane så sållar man bort de omeriterade tikarna som vill para Mvh
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Vad har du för meriter på din tik? Är den röntgad osv? Har man en bra hane så sållar man bort de omeriterade tikarna som vill para Mvh Jaktmässigt och psyke en riktigt bra jakthund och har stamtavla som backar upp detta. Hon skall röntgas och lysas enligt konstens alla regler innan det blir på tal. (hade tänkt det tidigare men pga min olycka så fick det skjutas på tiden) Har hon mot all förmodan några fel så blir det absolut ingen kull på henne - oavsett hur bra hon är! Flertalet uppfödare har tittat på henne och jag hoppas de inte bara ville vara snälla mot oss för de omdömena vi fick Tillhör den skaran som tror mer på riktig jakt än jaktprov (även om vi testade vid 4 månaders ålder utom tävlan och hade högst poäng). Skulle någon med hane inte tycka vi duger så har jag all respekt för det om han/hon har intressen av andra linjer än vi har.
Publicerat Maj 7, 201115 yr Känns oseriöst och mer som ett pengaintresse om du skippar jaktproven. Vad har du att dölja liksom.. Är tiken så duktig som du säger så är det ju en skitsak att meritera. Mvh
Publicerat Maj 7, 201115 yr Författare Känns oseriöst och mer som ett pengaintresse om du skippar jaktproven. Vad har du att dölja liksom.. Är tiken så duktig som du säger så är det ju en skitsak att meritera. Mvh Har absolut inget att dölja men att göra prov i en förening som premierar en utställningsras framför en jaktras med prov som körs någonstans i Sverige som man måste åka till, oftast när det inte alls går, är inte min pryl. Du har verkligen inte en aning om vad mitt syfte och åsikt är och vad jag vill och hade du känt mig hade kommentaren om pengaintresse varit lika fånig som ditt inlägg! Har aldrig pysslat med hundavel förut och detta är min första kull någonsin - som jag vill ta på en i mina ögon helt otrolig hund! Championat i en förening som SKK för rasen ESS strider mot den linjen av hundar som jag strävar efter och varför skall det då testas??? (på något som de avklarade som småvalpar) Till saken hör att jag har ett otroligt rutininpassat liv som styrs av två autistiska barn och att åka runt på diverse jaktprov som inte ger mig bättre jakthundar är helt enkelt bortprioriterat! Vad gäller pengarna så skulle jag lika väl kunna skänka bort dem till personer som jag visste förvaltade dem på bästa sätt! Ocker och profithunger nämns inte i samma mening som jakthundar anser jag! Nu blev jag ganska sur!
Publicerat Maj 7, 201115 yr ok,skjut inte budbäraren nu bara,mitt mål är inte att retas. Meriterar man inte tiken så kommer en sådan fundering som ett brev på posten.Särskilt om det är en ny stjärna som ska börja avla Fältbedömning för Spaniels som ssrk arrangerar är mkt lika bedömningarna man kör i UK
Publicerat Maj 8, 201115 yr Om du har förklarliga skäl till att inte ha startat hunden på fältprov så kan en hanhundsägare kanske ha överseende med att tiken inte är meriterad. Vi vet alla att man ibland kan acceptera frånvaro av meriter om det är "rätt linjer" men självklart kommer man då granskas lite mer kritiskt och helt omöjligt är det ju inte att hanhundsägaren vill se tiken i arbete. När det gäller jakt/fältproven för spaniel så finns inte mycket att kritisera. De går ju faktiskt på varmvilt under fullt jaktliga situationer, precis som Ivan säger så är de jämförbara med proven i UK. En bra hund ska inte ha några svårigheter att klara av de. Vad gäller championat så förstår jag inte vad du är negativ om..? Det är väl inte utställningschampionat det handlar om? Jaktchampionat i den rasen är ju utmärkta meriter för en fungerande och bra jakthund. Bra att du tänker på rasens bästa och inte pengar i första hand om du ska ta valpar på din hund. Då är du ju även beredd att bekosta parningen lite extra och åka långt till den bästa hanen för din tik om så behövs,.. I övrigt kan jag hålla med Pertan om Bengts hundar. Jag har inte sett så himla många av just de på jakt men det lilla jag sett har sett bra ut. Sen finns ju även Paul Anderssons, Carin och Isak Träffe mfl som har bra hundar. Någon av alla de namn du fått på olika personer kan ju om inte annat tipsa dig om vilka hanhundar som kan vara intressanta för just din tik och ge dig mer kunskap om olika sjukdomar mm. Till Paul --> http://www.gundogs.nu/ Till Carin och Isak --> http://www.capecailies.com/ Till Bengt --> http://www.fageljagarens.com/ Lycka till!
Publicerat Maj 9, 201115 yr Det finns ju ett alternativ till SKK och deras utställningsinriktade hundsyn för ESS ägare och det är JSK. http://www.jaktspanielklubben.se/ Annars vet jag om en hund som kan passa till Ella och det är en hane som heter Mack. Jag kan nog ordna så att du får träffa honom och hans husse och se vad hunden går för I R L. Hör bara av dej så fixar vi till det.
Publicerat Maj 9, 201115 yr Måste även inflika att, vad gäller linjeavel så finns det inget förkastligt i det alls förutsatt att man vet vad man sysslar med. Snarare tvärtom faktiskt och detta har bla engelsmännen sysslat med i århundranden och det är de vi har att tacka för dessa fina raser som arbetande spaniels är.
Publicerat Maj 9, 201115 yr Det finns ju ett alternativ till SKK och deras utställningsinriktade hundsyn för ESS ägare och det är JSK. http://www.jaktspanielklubben.se/ Annars vet jag om en hund som kan passa till Ella och det är en hane som heter Mack. Jag kan nog ordna så att du får träffa honom och hans husse och se vad hunden går för I R L. Hör bara av dej så fixar vi till det. Nu var ju TS intresserad av SKK-reggade hundar... Man bör även, som blivande uppfödare och som medlem i SKK känna till att om man avlar med hundar från Jaktspanielklubben eller Jaktretrieverklubben så kan man själv bli utesluten ur SKK med registreringsförbud på sina valpar. Det gäller såväl om man är hanhundsägare som tikägare så man ska tänka sig för mer än en gång innan man tar ett sådant beslut att para sin egen hund med en hund från utbrytarklubbarna