Publicerat Maj 9, 201115 yr Nu var ju TS intresserad av SKK-reggade hundar... Man bör även, som blivande uppfödare och som medlem i SKK känna till att om man avlar med hundar från Jaktspanielklubben eller Jaktretrieverklubben så kan man själv bli utesluten ur SKK med registreringsförbud på sina valpar. Det gäller såväl om man är hanhundsägare som tikägare så man ska tänka sig för mer än en gång innan man tar ett sådant beslut att para sin egen hund med en hund från utbrytarklubbarna Oj vad snabbt SKK svingade piskan....
Publicerat Maj 9, 201115 yr Oj vad snabbt SKK svingade piskan.... Inte alls,.. men jag informerar hur det fungerar för den som är medlem. Själv har jag inget emot dessa klubbar
Publicerat Maj 9, 201115 yr Författare Självklart (för mig i alla fall) så skall hunden paras enligt SKK's alla konster och regler - det är jag skyldig uppfödarna bakom mina hundar i alla fall! Har nu kontakt med några hundägare och det ser lovande ut! Dock tycker jag att det är synd att prov skall vara så mycket viktigare än hur hunden presterar "på riktigt". Vad är det som säger att jag jagar med mina hundar exakt på det sättet? T ex hur testar man en jämte nere i skåne? Är det någon som har 3000ha mark som man släpper på? Mina hundar jobbar på längre avstånd än normalt och kanske till ett högre tempo än vad en del gör men det är så vi har evolverat och funkar mycket bra under de förutsättningar vi har på de marker som vi jagar på. Skall kolla vart och när proven sker i Skåne under sommaren/hösten och försöka klämma in ett prov om det går men krockar det med en riktigt bra fasanjakt eller harjakt så tror jag att jag vet vad mina hundar skulle föredra
Publicerat Maj 9, 201115 yr Självklart (för mig i alla fall) så skall hunden paras enligt SKK's alla konster och regler - det är jag skyldig uppfödarna bakom mina hundar i alla fall! Har nu kontakt med några hundägare och det ser lovande ut! Dock tycker jag att det är synd att prov skall vara så mycket viktigare än hur hunden presterar "på riktigt". Vad är det som säger att jag jagar med mina hundar exakt på det sättet? T ex hur testar man en jämte nere i skåne? Är det någon som har 3000ha mark som man släpper på? Mina hundar jobbar på längre avstånd än normalt och kanske till ett högre tempo än vad en del gör men det är så vi har evolverat och funkar mycket bra under de förutsättningar vi har på de marker som vi jagar på. Skall kolla vart och när proven sker i Skåne under sommaren/hösten och försöka klämma in ett prov om det går men krockar det med en riktigt bra fasanjakt eller harjakt så tror jag att jag vet vad mina hundar skulle föredra Du anpassar din träning och sätt att föra hunden beroende på vilken jaktform du ska syssla med. Jaktprov = jakt så det är en utmärkt mätsticka och klart att föredra eftersom man då även fått en utomståendes syn på ens egen hund Men va bra att det verkar lösa sig och,.. härligt att höra att du tänker på att föra linjerna vidare så som uppfödarna bakom din hund tänkt från början och köra eftr SKK och JiS riktlinjer!
Publicerat Maj 9, 201115 yr Inte alls,.. men jag informerar hur det fungerar för den som är medlem. Själv har jag inget emot dessa klubbar Men du kan kanske hålla med om att det inte är riktigt demokratiskt att man inte får vara medlem i vilka föreningar som man vill. Vad blir nästa begränsning för SKK, att man inte får vara med i SD eller kanske MP??? Förövrig är väldigt många av grundarna till JSK numera tongivande medlemmar i SKK, detta mest för att JSK är en klubb för inbördes beundran, tyvärr. Tanken bakom grundandet av JSK tycker jag är helt rätt för då var inriktningen inom SKK 99% utställning och resten jakt. JSK är 99% jakt och resten utställning.
Publicerat Maj 9, 201115 yr Du får vara med i vilken förening du vill (man kan mycket väl vara med i en utbrytarklubb och SKK samtidigt om man vill) men ska du vara med i SKK så medföljer ett regelverk som du måste följa när det gäller avel. Inget märkligt alls med tanke på SKKs mål/riktlinjer. Vill man vara med i SKK så får man acceptera det eller het enkelt gå ur. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Det positiva med utbrytarklubben inom spaniel är att det på sitt sätt bidrog till att man öppnade ögonen inom SSRK och började ta de jaktliga frågorna på större allvar och i och med det har det tack vare några mycket hårt arbetande och kunniga spanielmänniskor lett till att JiS bildats och blivit godkänt inom SKK och i och med det,.. finns det inte längre behov av Jaktspanielklubben. Fler har på senare tid kunnat mönstra in sina spaniels i SKK igen som stått utanför i flera år och gamla medlemmar har kommit tillbaka. Alldeles utmärkt om du frågar mig och ökar genast chanserna på att den delen inom de raserna kan breddas och samla allt större kompetens inom samma organisation. Det övriga tjafset som pågick en tid (eller fortfarande pågår) inom jaktspanielklubben lägger jag inte ner några värderingar i.
Publicerat Maj 10, 201115 yr Du får vara med i vilken förening du vill (man kan mycket väl vara med i en utbrytarklubb och SKK samtidigt om man vill) men ska du vara med i SKK så medföljer ett regelverk som du måste följa när det gäller avel. Inget märkligt alls med tanke på SKKs mål/riktlinjer. Vill man vara med i SKK så får man acceptera det eller het enkelt gå ur. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Det positiva med utbrytarklubben inom spaniel är att det på sitt sätt bidrog till att man öppnade ögonen inom SSRK och började ta de jaktliga frågorna på större allvar och i och med det har det tack vare några mycket hårt arbetande och kunniga spanielmänniskor lett till att JiS bildats och blivit godkänt inom SKK och i och med det,.. finns det inte längre behov av Jaktspanielklubben. Fler har på senare tid kunnat mönstra in sina spaniels i SKK igen som stått utanför i flera år och gamla medlemmar har kommit tillbaka. Alldeles utmärkt om du frågar mig och ökar genast chanserna på att den delen inom de raserna kan breddas och samla allt större kompetens inom samma organisation. Det övriga tjafset som pågick en tid (eller fortfarande pågår) inom jaktspanielklubben lägger jag inte ner några värderingar i. Jag håller med om att JSK är det bästa som hänt för att främja jaktrasen ESS (och retriverraserna) utveckling i Sverige. Hade inte utbrytarna från SKK gjort som de gjorde hade vi fortfarande haft utställnings varianterna som norm. Att sen det blev ett ramaskri på SKK med ett trist förföljande av utbrytarna på olika sätt gör man bäst i att försöka glömma och se framåt. Att SKK gjort så och "återmönstrat" en del av utbrytarna är väl för att de insett att det är ganska bra att ha de bästa uppfödarna och avelslinjerna för jakt inom SKK istället för att försöka förgöra dem. Jag har själv velat inkorperera JSK inom SKK istället för att skapa JiS men förstått att det inte gått p g a personkonflikter. Oavsett så är läget för jägare som vill ha en ESS väsentligt bättre idag än när jag köpte min första för snart 20 år sen och det ska vi tacka utbrytarna för. När det sen gäller jaktprov så är det ett verktyg i aveln men ett ganska trubbigt verktyg. Själv föredrar jag att jaga med föräldrardjuren och göra en egen bedömning av förutsättningarna. Det finns ju många pärlor vars ägare inte är intresserad av att fara runt på jaktprov likväl som det finns mediokra hundar som hamnat hos en stjärndresör som far runt på alla prov som finns och på så sätt meriterar hunden.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Jag håller med om att JSK är det bästa som hänt för att främja jaktrasen ESS (och retriverraserna) utveckling i Sverige. Hade inte utbrytarna från SKK gjort som de gjorde hade vi fortfarande haft utställnings varianterna som norm. Att sen det blev ett ramaskri på SKK med ett trist förföljande av utbrytarna på olika sätt gör man bäst i att försöka glömma och se framåt. Att SKK gjort så och "återmönstrat" en del av utbrytarna är väl för att de insett att det är ganska bra att ha de bästa uppfödarna och avelslinjerna för jakt inom SKK istället för att försöka förgöra dem. Jag har själv velat inkorperera JSK inom SKK istället för att skapa JiS men förstått att det inte gått p g a personkonflikter. Oavsett så är läget för jägare som vill ha en ESS väsentligt bättre idag än när jag köpte min första för snart 20 år sen och det ska vi tacka utbrytarna för. När det sen gäller jaktprov så är det ett verktyg i aveln men ett ganska trubbigt verktyg. Själv föredrar jag att jaga med föräldrardjuren och göra en egen bedömning av förutsättningarna. Det finns ju många pärlor vars ägare inte är intresserad av att fara runt på jaktprov likväl som det finns mediokra hundar som hamnat hos en stjärndresör som far runt på alla prov som finns och på så sätt meriterar hunden. Håller helt med dig i så gott som allt men vill tillägga efter det du skrev.. Oavsett så är läget för jägare som vill ha en ESS väsentligt bättre idag än när jag köpte min första för snart 20 år sen och det ska vi tacka utbrytarna för.... OCH de som stannade kvar inom SKK och fortsätta att driva de jaktliga frågorna inom SSRK/SKK för det var inte bara tack vare utbrytarna som vi ser resultatet idag. Störst tack ska nog trots allt de ha som fortsatte att kämpa även när det var som tyngst inom SKK.. Vad gäller jaktproven är de en bra mätsticka på att hundarna som går i avel iaf har "det minsta" man kan kräva för att användas i avel men som du säger. Ibland är inte den mest välmeriterade hunden den som är bäst och själv är jag noga med att också se hundarna själv under praktisk jakt innan jag tex släpper till de på våran hane osv och har själv valt bort två egna tikar ur avel trots att båda är meriterade i jakt osv. Det finns mer än bara meriterna att ta hänsyn till när det gäller avel.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Mummel mummel.. skrev ett långt inlägg om dessa klubbar, meriter och ffa vägen till meriterna.. men valde att radera det, ids inte med bråket som uppstår.
Publicerat Maj 19, 201115 yr Författare Mummel mummel.. skrev ett långt inlägg om dessa klubbar, meriter och ffa vägen till meriterna.. men valde att radera det, ids inte med bråket som uppstår. Jo, jag har fått uppleva en hel del sura saker nu när man skall ta en kull på sin hund... Dock kan jag lyckligtvis helt sonika bortse från detta och ägna mig åt jakten lyckligtvis och ägna mig åt det jag vill! Jag har redan ett antal hanhundar som har visat intresse (ja, ägarna då ) som inte hänger upp hela världen på utställningar utan prioriterar jaktmeriter och hunden själv! Dock är jag noga med att följa SKK's regler och föreskrifter för det är jag skyldig kenneln som mina tjejer kommer ifrån (det är min ärliga respons på förtroendet jag fick!) Mysko värld det här...
Publicerat Maj 20, 201115 yr Mummel mummel.. skrev ett långt inlägg om dessa klubbar, meriter och ffa vägen till meriterna.. men valde att radera det, ids inte med bråket som uppstår. Det finns mycket skit Hippen det vet vi men det finns det såväl inom.. som utom klubbarna. Bäst är det då att hålla sig till de bitar som är bra inom klubbarna tycker ju jag
Publicerat Maj 20, 201115 yr Jo, jag har fått uppleva en hel del sura saker nu när man skall ta en kull på sin hund... Dock kan jag lyckligtvis helt sonika bortse från detta och ägna mig åt jakten lyckligtvis och ägna mig åt det jag vill! Jag har redan ett antal hanhundar som har visat intresse (ja, ägarna då ) som inte hänger upp hela världen på utställningar utan prioriterar jaktmeriter och hunden själv! Dock är jag noga med att följa SKK's regler och föreskrifter för det är jag skyldig kenneln som mina tjejer kommer ifrån (det är min ärliga respons på förtroendet jag fick!) Mysko värld det här... Faast,. jag fick känslan av att Hippen kanske hade ett och annat att säga om jaktmeriteringen och vägen dit också.. Men jag kan förstås ha fel
Publicerat Maj 20, 201115 yr Folk ståtar med sina championat osv.. och detta då man sett samma människor banka vettet ur sina hundar då de missar ngn liten detalj. Ju mer man håller på med det desto vanligare får jag en känsla att det är. Givet det, vad är en titel värd? Vad säger den? Att man har ett stjärnämne eller att man är jävligt duktig på att "korrigera"?
Publicerat Maj 20, 201115 yr Folk ståtar med sina championat osv.. och detta då man sett samma människor banka vettet ur sina hundar då de missar ngn liten detalj. Ju mer man håller på med det desto vanligare får jag en känsla att det är. Givet det, vad är en titel värd? Vad säger den? Att man har ett stjärnämne eller att man är jävligt duktig på att "korrigera"? Det är ena sidan och andra sidan är att jag vet vissa jakthundsägare/kennelägare som domarna umgås privat med där domaren med hela familjen får resan betald, kost o logi på fint hotell samt en fin present efter en bra bedömning. Räkningen för kalaset skickades sen till klubben....
Publicerat Maj 20, 201115 yr Folk ståtar med sina championat osv.. och detta då man sett samma människor banka vettet ur sina hundar då de missar ngn liten detalj. Ju mer man håller på med det desto vanligare får jag en känsla att det är. Givet det, vad är en titel värd? Vad säger den? Att man har ett stjärnämne eller att man är jävligt duktig på att "korrigera"? Visst finns det sådant också, förstås,.. men det finns även det motsatta. Som tur är men visst är det i en del bitar lite väl mycket som vissa lägger ner på "vägen till championaten". Man får se till hunden som sådan istället. En riktigt bra hund utmärker sig även vid sidan om jaktproven och en riktigt bra hund behöver inte "hårda tag" för att nå långt.
Publicerat Maj 20, 201115 yr Det är ena sidan och andra sidan är att jag vet vissa jakthundsägare/kennelägare som domarna umgås privat med där domaren med hela familjen får resan betald, kost o logi på fint hotell samt en fin present efter en bra bedömning. Räkningen för kalaset skickades sen till klubben.... Att många umgås med domare osv även privat är självklart och helt ofrånkomligt och absolut inget bevis för att det skulle kunna leda till "kompisdömningar" även om sådant också tyvärr kan ske,.. men det där sista,.. ..där domaren med hela familjen får resan betald, kost o logi på fint hotell samt en fin present efter en bra bedömning. Har jag hittills aldrig sett inom jaktproven i de delar där jag varit aktiv. Måtte jag slippa se det i framtiden också.
Publicerat Maj 20, 201115 yr Jo, jag har fått uppleva en hel del sura saker nu när man skall ta en kull på sin hund... Dock kan jag lyckligtvis helt sonika bortse från detta och ägna mig åt jakten lyckligtvis och ägna mig åt det jag vill! Jag har redan ett antal hanhundar som har visat intresse (ja, ägarna då ) som inte hänger upp hela världen på utställningar utan prioriterar jaktmeriter och hunden själv! Dock är jag noga med att följa SKK's regler och föreskrifter för det är jag skyldig kenneln som mina tjejer kommer ifrån (det är min ärliga respons på förtroendet jag fick!) Mysko värld det här... Hehe, en sak jag kommer att tänka på är att normalt brukar jaktprovsivrarna få nåt surt och irriterat i blicken när man diskuterar avel med hundar utan meriter och ofta brukar det avrådas å det kraftigaste MEN det finns ganska många yrkesjägare som tar kullar på sin ofta omeriterade hundar och då är alltid jaktprovsivrarna tysta. Sen ska man också ha klart för sig att jaktprov är till för att (på konstlad väg) visa att hunden klara av att sköta sin uppgift på jakt. Ser du hunden på en riktig jakt och den gör rätt så är det minst lika mycket värt.
Publicerat Maj 20, 201115 yr Att många umgås med domare osv även privat är självklart och helt ofrånkomligt och absolut inget bevis för att det skulle kunna leda till "kompisdömningar" även om sådant också tyvärr kan ske,.. men det där sista,.. ..där domaren med hela familjen får resan betald, kost o logi på fint hotell samt en fin present efter en bra bedömning. Har jag hittills aldrig sett inom jaktproven i de delar där jag varit aktiv. Måtte jag slippa se det i framtiden också. Hehe, man får se en del som revisor i en klubb. Till saken hör också att personen/kenneln ifråga sålde 23 valpar a´10 000:- förra året så han/hon hade råd att stå för kalaset själv. Givetvis hänger jag inte ut personen i fråga för det strider mot reglerna på detta forum.
Publicerat Maj 20, 201115 yr Hehe, man får se en del som revisor i en klubb. Till saken hör också att personen/kenneln ifråga sålde 23 valpar a´10 000:- förra året så han/hon hade råd att stå för kalaset själv. Givetvis hänger jag inte ut personen i fråga för det strider mot reglerna på detta forum. Det finns skit i varje hörn och det finns en gök i varje klocka men jag tycker att det är lite synd om just sådana får stå för hela bilden av en verksamhet. Är det så att det förekommer oegentligheter så ska det uppmärksammas/anmälas Jag har som sagt haft tur så här långt och inte sett sådana saker inom de klubbar där jag själv suttit i styrelser, iaf inte under den tid som jag varit aktiv alltså.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Har börjat läsa lite mer "aktivt" runt om hundar för jakt och inser mer och mer att det är en spaniel som passar mig... Massa intressanta länkar här!
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Då är hanen funnen och det känns riktigt bra! (Tack RW för introduceringen!!!) Hade visserligen kunnat para om 10 dagar men då ryker hela säsongen med Ellen så det blir till tidig vår i stället! Så det kommer att finnas valpar i vår för den som är intresserad